Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:58
Hallo allemaal,
ik heb volgende kaart:
geforce gigabyte rtx2060 windforce OC in volgend systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 250,-€ 250,-
1MoederbordenASRock B550 Phantom Gaming 4€ 104,05€ 104,05
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2060 Windforce OC 6G€ 321,51€ 321,51
1BehuizingenInter-Tech B-48€ 23,29€ 23,29
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom Black€ 28,95€ 28,95
2VentilatorenArctic P12 PWM Zwart/Zwart, 120mm€ 6,40€ 12,80
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/16€ 74,90€ 74,90
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 70,90€ 70,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,75€ 101,75
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 129,85€ 129,85
1Solid state drivesWD Green SSD M.2 V2 120GB€ 19,85€ 19,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.137,85

nu ik weet dat de case qua airflow niet ideaal is,
maar op zware grafische spellen(cp2077) schiet deze kaart direct richting 80-83 graden.
zodra ik het spel afsluit zak hij vrolijk in minder dan 1 minuut terug naar 40-44 graden.
(temps gemeten in gpu-z en msi afterburner met fan op 100%, fan blijft ook gedurende hele ervaring op 100%)

Zelfs met nieuwe koelpasta. is deze kaart echt zo'n heethoofd of is er meer aan de hand?

Kaart doet het verder gewoon prima, en houdt het uren vol in cyberpunk zonder enige vertragingen,
maar zit vooral in met de levensduur van de kaart op deze temperaturen.

alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
Niet ideaal? Je hebt een enorm slechte behuizing voor dat systeem. Vervang die voor iets fatsoenlijks met een mesh front.

Test eens met het zijpaneel van de behuizing om te zien of je dan lagere temperaturen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 03:36
Je geeft zelf het antwoord toch al? Betere airflow(indien mogelijk) met je bestaande kast of een andere kast met een betere airflow.

En misschien is die gpu ook wel te undervolten(werkt met amd kaarten prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
Uszka schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:16:
Niet ideaal? Je hebt een enorm slechte behuizing voor dat systeem. Vervang die voor iets fatsoenlijks met een mesh front.

Test eens met het zijpaneel van de behuizing om te zien of je dan lagere temperaturen hebt.
zonder zijpaneel haal ik gelijke resultaten.
ging al tijdje voor andere case kijken, maar wegens gebrek aan gamen geen nood aan gehad.
met de 2 arctic fans die lucht binnentrekken(bij mesh case dan) zouden deze het nodige effect halen?

Net even ge undervolt, temp blijft gelijk, met pieken van 88 graden..
heb dan eens het front van de case losgehaald zodat de 2 arctics volle lucht aanzuigen, maar hier veranderd niets

mvg

[ Voor 14% gewijzigd door Dinsterzz92 op 15-12-2020 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Ik vraag mij af waar de lucht doorheen gaat in het frontpaneel. Die dunne spleet aan de voorkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
Uszka schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:46:
Ik vraag mij af waar de lucht doorheen gaat in het frontpaneel. Die dunne spleet aan de voorkant?
Dat gaat er door de zijkant in en achter weer uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
In de zijkant van het frontpaneel van die behuizing zitten geen openingen waar lucht doorheen kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:59
Uszka schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:16:

Overdrijven is ook een vak hé. Nee, dit systeem heeft zeker geen moderne airflow, maar is daarmee niet gelijk enorm slecht. Vergeet niet dat dit soort oplossingen tot ergens begin 2010 de standaard was voor het overgrote deel van de kasten op de markt*. Mesh front is echt geen must en gaat zijn GPU niet gelijk met 10 graden koelen.

* Ik heb zelf van 2009 tot vrij recent een systeem gehad met een zwaar overclockte i7 870 en een Asus GTX970 Strix. De outake was één enkele 120mm fan op een 120mm radiator van een waterkoeler en ventilator van de voeding deed mee ter ondersteuning (deze zat ook bovenin). Hier zat geen enkele intake (of de optie hiervoor) en 1,5 fan aan outake dus. Hier werd de GPU nooit warmer dan 67 graden in de 5 jaar dat die dienst heeft gedaan. De CPU werd aanzienlijk warmer met 77graden, maar heeft in 10 jaar tijd nooit kuren vertoond. Heeft wel vrolijk 6 jaar lang op 3,96Ghz dienst gedaan ipv 2,93.

Dit systeem van de OP is gewoon een keurige midrange pc zonder heavy specs of onderdelen die heel veel warmte generen. Die hoeft echt niet gekoeld te worden met 5 casefans met een volledig geperforeerde kast van onder tot boven etc. Die videokaart zit op een tdp van ca 180Watt, die zou zonder extreme oplossingen gewoon moeten koelen.

Weer even on-topic:

@Dinsterzz92
De temperaturen zijn wel aan de hoge kant voor een Nvidia chip van dat kaliber/generatie. Ik zou eerder denken dat de chip slecht contact maakt met de koeler. Zie bv deze graph van een review van deze kaart:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/2fBwTKuj4Ybsu2HZe7GKyP-970-80.png

Aangezien het met de kast open weinig verschil maakt zou airflow niet uit mogen maken. 70 tot mischien 75 graden lijkt me de absolute max voor deze kaart aan acceptabele temperatuur. Je gaat daar met 10 tot 15 graden overheen nu.

2 dingen om even te checken. Wellicht een bizarre vraag als eerste, maar heb je toevallig een kaart die wat doorhangt naar beneden aan het uiteinde (sag) en heb je deze geprobeerd horizontaal recht te krijgen met wat steun? Dit naderhand levelen van een kaart kan vaak ervoor zorgen dat de koeler juist minder contact maakt, zeker als deze al aardig ver is doorgezakt.

Daarnaast als tweede, weet je zeker dat de kaart goed contact maakt met de chip, want 100% fanspeed is vaak een teken van koeling die niet toereikend is vanuit de aansturing. Slecht contact is vaak de boosdoener, of heel veel troep in de koeler waar de fans niet langs komen. Je hebt de koelpasta al vervangen, zeker weten dat alles "strak genoeg" erop zit en alles op de juiste manier is teruggezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
sjekneck schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:54:
[...]

2 dingen om even te checken. Wellicht een bizarre vraag als eerste, maar heb je toevallig een kaart die wat doorhangt naar beneden aan het uiteinde (sag) en heb je deze geprobeerd horizontaal recht te krijgen met wat steun? Dit naderhand levelen van een kaart kan vaak ervoor zorgen dat de koeler juist minder contact maakt, zeker als deze al aardig ver is doorgezakt.

Daarnaast als tweede, weet je zeker dat de kaart goed contact maakt met de chip, want 100% fanspeed is vaak een teken van koeling die niet toereikend is vanuit de aansturing. Slecht contact is vaak de boosdoener, of heel veel troep in de koeler waar de fans niet langs komen. Je hebt de koelpasta al vervangen, zeker weten dat alles "strak genoeg" erop zit en alles op de juiste manier is teruggezet?
het frontpaneel heeft onderaan een gleuf van 10 op 2 waar hij lucht aantrekt.

De kaart hangt niet door, deze wordt opgehouden uit voorzorg.
na verse pasta(vorige was aangekoekt) en terug monteren, heb ik opnieuw de heatsink losgehaald om te zien of alles netjes verspreid was, en overal even dik, dus dit lijkt wel dat er goed contact is.
de koeler zelf is ook netjes uitgekuist waardoor stof en dergelijke geen factor zou mogen zijn.

Mijn voorste casefans staan wel op blazen ipv zuigen, zou dit een verschil maken?

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Dinsterzz92 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:59:

Mijn voorste casefans staan wel op blazen ipv zuigen, zou dit een verschil maken?

mvg
Ligt eraan welke kant ze op blazen. Case in of case uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
Dinsterzz92 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:59:
[...]

het frontpaneel heeft onderaan een gleuf van 10 op 2 waar hij lucht aantrekt.

De kaart hangt niet door, deze wordt opgehouden uit voorzorg.
na verse pasta(vorige was aangekoekt) en terug monteren, heb ik opnieuw de heatsink losgehaald om te zien of alles netjes verspreid was, en overal even dik, dus dit lijkt wel dat er goed contact is.
de koeler zelf is ook netjes uitgekuist waardoor stof en dergelijke geen factor zou mogen zijn.

mvg
Kijk nu komen we ergens. De kaart wordt opgehouden zeg je, hoe heb je dit gedaan en heb je al een getest door dit juist niet te doen? Zoals ik al zei kan dat ophouden dus juist negatief werken. Als er bv al een lichte kromming in het pcb zit, dan kun je hiermee ook de koeler juist los laten komen van goed contact.

Ik heb zelf dus ook ooit eens een poging gedaan om een doorhangende kaart te levelen, dat resulteerde in hogere temperaturen en hogere fanspeed. Toen ik het tiewrapje los knipte waar ik dat mee had gedaan daalde de temperatuur en fanspeed vrijwel gelijk.
Dit is achter de komma werk, genoeg test tonen aan dat dit marginaal uitmaakt. Bij voorkeur trekken de front koeler(s) lucht naar binnen. maar alles naar buiten zou ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
De voorste fans blazen nu de case in, leek me beter om 'frisse' lucht in te blazen.

De kaart wordt opgehouden door een op maat gesneden houten stokje met een shim.
zonder dit ingenieus systeem blijven de resultaten nagenoeg gelijk(verwaarloosbaar verschil)

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
Je kunt het een tijdje testen zonder het houtje en kijken of dat na wat inzakken met een kaart op temperatuur gaat dalen. Afhankelijk van de hoeveelheid stress er vanaf dat steuntje komt kan dat even duren (iig langer dan 1 tot 2 min na de vraag).

Volledig te koeler opnieuw schroeven checken kun je ook nog doen.

Ik blijf er wel bij dat het probleem bij de kaart zelf zit, zeker met je hoge fanspeed. Zolang de kast geopend dit resultaat geeft, kan dat ook eigenlijk niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
sjekneck schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:25:
Je kunt het een tijdje testen zonder het houtje en kijken of dat na wat inzakken met een kaart op temperatuur gaat dalen. Afhankelijk van de hoeveelheid stress er vanaf dat steuntje komt kan dat even duren (iig langer dan 1 tot 2 min na de vraag).

Volledig te koeler opnieuw schroeven checken kun je ook nog doen.

Ik blijf er wel bij dat het probleem bij de kaart zelf zit, zeker met je hoge fanspeed. Zolang de kast geopend dit resultaat geeft, kan dat ook eigenlijk niet anders.
heb voor het topic al allerhande combinaties geprobeerd om voorbereid te zijn.
naderhand lijkt het inderdaad uit men zinsbouw dat ik alles na voorstel probeer, maar dit is niet zo.

heb ik dan een 'slechte' kaart, of kan bv een efficientere koeler een oplossing bieden(of is het dweilen met de kraan open?

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Je geeft aan je koelpasta vervangen te hebben. Is dit voor, of nadat je hoge temperaturen waarnam? Als je kaart na 1 minuut terug valt naar 40 graden lijkt het dat de luchtstroom voldoende is, maar dat de koeling van de kaart niet goed is of dat je kaart aan het overlijden is. Wat is de power limit van je GPU? Probeer dat eens te verlagen en kijk of dat verschil uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
gevulde koek schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:13:
Je geeft aan je koelpasta vervangen te hebben. Is dit voor, of nadat je hoge temperaturen waarnam? Als je kaart na 1 minuut terug valt naar 40 graden lijkt het dat de luchtstroom voldoende is, maar dat de koeling van de kaart niet goed is of dat je kaart aan het overlijden is. Wat is de power limit van je GPU? Probeer dat eens te verlagen en kijk of dat verschil uitmaakt.
Na de hoge temperaturen heb ik de pasta vervangen.
Jouw theorie van voldoende koeling door hoe de temp achteraf zakt zat ik ook aan te denken.
Powerlimit, core clock, undervolten, lijkt allemaal geen effect te hebben, dus ik denk inderdaad dat de kaart op z'n einde loopt, maar zolang ik hier niets van merk wacht ik nog met een 30xx :p

Mvg
Pagina: 1