Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barroy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-01-2021
Goedenavond mede Ubiquiti gebruikers.
Ik heb hier de volgende setup:

GEBOUW 1:
Ziggo Technicolor TC7210 modem
Asus RT-AC5300 router

GEBOUW 2:
Ubiquiti Unifi nanoHD

GEBOUW 3:
Ubiquiti Unifi nanoHD

In gebouw 1 (waar de binnenkomende lijn ligt) werkt alles perfect.
LAN werkt super, 2.4Ghz wifi werkt met max snelheid en 5Ghz wifi werkt met +200Mbps download

In gebouw 2 en 3 heb ik sinds ongeveer een week of 2 in ene een probleem. Het viel mij op dat YouTube filmpjes in ene in slechtere kwaliteit afspeelde, dat Microsoft Teams meetings nogal brak verliepen, meer lag had in games en dat mijn Citrix verbinding ook niet altijd even top werkt. Sinds gisteren toch maar eens gaan kijken wat het is en het viel mij op dat alle apparaten in Gebouw 2 en 3 in ene verbinding hebben met 2.4Ghz en niet met 5Ghz.

Ik heb inmiddels alles geprobeerd volgens mij, maar ik krijg 5Ghz op beide nanoHDs niet meer aan de praat. Ik heb deze stappen genomen:

1) Beide terug naar fabriekinstellingen en opnieuw geconfigureerd met auto instellingen.
Resultaat: Beide banden zijn zichtbaar, beide met top signaal echter alleen internet via 2.4Ghz. 5Ghz geeft geen internet.

2) Beide de nieuwe firmware geïnstalleerd en ingesteld met auto instellingen. Zelfde resultaat als hierboven.

3) 2.4Ghz volledig uitgeschakeld op de nanoHDs.
Resultaat: op de een of andere manier zie je of alsnog de 2.4Ghz band of alleen de 5Ghz. Beide opties echter hetzelfde resultaat. Goed signaal, alleen internet via 2.4Ghz

4) Alle mogelijke opties geprobeerd met de wifi channels, bandwith en transmit power. Behalve een verschil in signaal sterke, geen ander resultaat. Alleen internet via 2.4Ghz

In alle gevallen haal ik dan in gebouw 2 en 3 een snelheid van max 20mbps download met 20-25mbps upload.

Wie helpt mij uit de brand? Met mijn kennis weet ik gewoon simpelweg geen optie meer en het begint nu lichtelijk vervelend te worden ;)

Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door Barroy op 15-12-2020 21:02 . Reden: Toevoeging internetsnelheden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:25

lier

MikroTik nerd

Auto is leuk om even te testen, je wil uiteindelijk alles zelf instellen. Dat levert altijd het beste resultaat.

Zou je alle Wi-Fi instellingen behalve SSID en wachtwoord hier willen posten?

Extra tip, zorg dat alle beta opties uit staan. Daar kan je later mee gaan spelen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:24

Nox

Noxiuz

Probeer in ieder geval het volgende:

- schakel DFS kanalen uit (dus gebruik enkel nog bijvoorbeeld kanaal 34-48)
- gebruik 40mhz channel width
- gebruik een simpele config, dus geen 802.1x, portals etc. gewoon een ssid waarvan het verkeer op de ethernetaansluiting gedumpt wordt
- indien je beschikt over band-steering probeer hier dan eens een stricte modus in

En dan nu wat vragen :P er mist nog veel info om iets gerichter te zoeken.

Wat voor apparatuur of software gebruik je om te kijken welke wlans je 'ziet'? Hoe probeer je te forceren dat je op 5ghz verbinding maakt? Niet alle drivers kunnen strict op 5ghz verbinden maar soms willen ze enkel een prefered band hebben.

Je gaf ook aan 'goed signaal' maar 'geen internet' te hebben, zie je wel een icoontje dat je verbonden bent? er zou dan evt. op layer 2/3 iets fout kunnen gaan. Zie je de clients wel in je client list via de managementinterface? Krijg je een ip-adres via de dhcp server? Kan je de gateway pingen? Kan je 1.1.1.1 of 8.8.8.8 pingen? Kan je DNS requests resolven?

Ik heb geen ervaring met ubiquiti, mocht iemand hiermee bekend zijn kan dat zeker helpen, allicht is het een bug die ik niet ken :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barroy
Hier lier en Nox,

Bedankt voor de antwoorden.
Zoals gezegd heb ik vele instellingen geprobeerd en niks werkt.

Wat nu de instelling is, is als volgt:

2.4Ghz:
Channel: 1
Transmit power: Medium
Bandwith: 40Mhz

5Ghz:
Channel: 44
Transmit power: High (Medium maakt geen verschil)
Bandwith: 80Mhz (40Mhz maakt geen verschil)

Een specifieke band-steering optie zie ik niet in de app van nanoHD, echter zit er wel een functie in om een band uit te schakelen. Dit heb ik dus wel al geprobeerd, maar zonder gewenst resultaat.
Nox schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:58:
Wat voor apparatuur of software gebruik je om te kijken welke wlans je 'ziet'? Hoe probeer je te forceren dat je op 5ghz verbinding maakt? Niet alle drivers kunnen strict op 5ghz verbinden maar soms willen ze enkel een prefered band hebben.
Als SSID scanner gebruikt ik inSSIDer. Ik heb tot nu toe geforceerd om via 5GHz verbinding te maken door twee aparte SSIDs te hebben (dus niet gecombineerd) en geprobeerd dmv 2.4GHz uit te schakelen.
Nox schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:58:
Je gaf ook aan 'goed signaal' maar 'geen internet' te hebben, zie je wel een icoontje dat je verbonden bent? er zou dan evt. op layer 2/3 iets fout kunnen gaan. Zie je de clients wel in je client list via de managementinterface? Krijg je een ip-adres via de dhcp server? Kan je de gateway pingen? Kan je 1.1.1.1 of 8.8.8.8 pingen? Kan je DNS requests resolven?
Het lijkt erop dat ik nu niet kan verbinden met het 5Ghz SSID. Ik krijg dus ook geen IP en kan niets pingen. Alle apparaten en inSIDDer ziet de 5GHz SSID wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Barroy op 16-12-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:24

Nox

Noxiuz

Met welke apparaten maak je verbinding? Is dit 1 device? Test even met een paar devices om eoa driverupdate die het om zeep heeft geholpen uit te sluiten. Soms werkt je client met het ene merk/type ap wel en de ander niet meer na een driverupdate (Marvell en MS... :r )

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barroy
Verbinding met Wifi of met de nanoHDs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
klinkt als retourtje naar de leverancier ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:52
PMF van Optional naar Disabled zetten.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• Barroy
Uiteindelijk heb ik zelf de oplossing gevonden.
Ik wil deze graag delen voor als anderen in de toekomst tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Ik had uiteindelijk vanavond besloten om nogmaals beide nanoHDs een hard reset te geven terug naar fabrieksinstellingen (dmv het inhouden van de reset knop 10sec op de nanoHD zelf).

Na deze reset heb ik ook een nieuwe Ubiquity account aangemaakt zodat ik ook even een hele "verse" Unifi controller kon opzetten. Al tijdens het opzetten kreeg ik bij stap 4 de melding "No devices found". Als ik echter via inSIDDer als via Unifi Discovery Tool keek zag ik beide nanoHDs wel verschijnen met een ip adres. Ik kon ze echter maar niet zichtbaar krijgen in de Unifi Controller.

Toen besloten om via SSH (Putty) eens verbinding te maken met een van de nanoHDs via het ip adres. Wanneer verbonden moet je een gebruikersnaam + wachtwoord invoeren. Standaard gebruikersnaam en wachtwoord (ubnt / ubnt) werkten echter niet. Vreemd na een factory reset. Toen maar mijn oude accountgegevens geprobeerd en dat lukte wel!

Besloten om via internet op te zoeken hoe ik ze kan resetten via SSH zodat ik ze opnieuw kon gaan configureren via mijn nieuwe Unifi Controller.

Reset nanoHD via SSH doe je als volgt:

Stap 1: Ga via SSH de nanoHD in. Ik doe dit via Putty en vervolgens verbind je met de nanoHD via het ipadres van de nanoHD. Poort blijft op 22 staan.

Stap 2: nanoHD naar factory default state setting (constant wit licht aan de bovenkant)
via SSH (Putty):
sudo syswrapper.sh restore-default
Stap 3: Maak nogmaals verbinding met de nanoHD via SSH. Typ vervolgens het volgende commando (verander IPVANDECONTROLLER in het daadwerkelijk ip adres van de Unifi Controller, in mijn geval mijn pc):
set-inform http://IPVANDECONTROLLER:8080/inform
Stap 4: Ga nu naar het dashboard van je Unifi Controller en je ziet je nanoHD tevoorschijn komen met de status "Adopting". Na enkele minuten veranderd de status in "Provision" en vervolgens in "Connected".

Stap 5: Vervolgens heb ik in de Unifi Controller de instellingen per Wifi band ingesteld en hoppa, ze doen het weer zoals ze het moeten doen!

Hoe dit probleem uiteindelijk nou is begonnen weet ik niet, maar het is in ieder geval fijn dat alles weer werkt!
Bedankt iedereen voor het meedenken!
Pagina: 1