Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikezoekt
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-08-2021
Voor mijn ouders ben ik opzoek naar een nieuwe laptop. De huidige laptop die zij gebruiken is de volgende:https://tweakers.net/pric...-654g100mn/specificaties/
De huidige laptop is oud en traag. Dit komt mede door de ouderdom van de laptop en de 4 GB werkgeheugen dat aanwezig is in de laptop, hierdoor zitten mijn ouders meestal 10 minuten of langer te wachten voordat de laptop is opgestart, dit is niet wenselijk.

Ik ben opzoek naar een laptop die snel opstart en snel werkt. Deze twee punten zijn het allerbelangrijkste in de uiteindelijk keuze. Ik zat daarom zelf te denken aan een laptop met 8GB werkgeheugen met een SSD erin.

Uit eigen onderzoek via de pricewatch functie kwam ik tot de volgende 6 producten die mijn aandacht trokken:
ProductPrijs
Acer Aspire 3 A315-23-R0QE€ 449,-
Acer Aspire 3 A315-56-3886€ 499,-
Asus A509JA-EJ124T€ 499,-
Asus M509DA-EJ371T€ 499,-
Asus VivoBook D509DA-EJ665T€ 509,-
Lenovo IdeaPad 3 15ADA05 (81W100AEMH)€ --

Echter hebben de bovenstaande 6 producten verschillende processoren waarvan ik niet met zekerheid kan zeggen welke de betere is voor de toepassing voor mijn ouders.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal voor alledaags gebruik worden gebruikt zoals browsen, e-mailen, office 365 producten en met de huidige situatie ook voor videobellen. Op de laptop zullen geen krachtige programma's worden geïnstalleerd.

Wat is je budget?
Het budget dat ter beschikking is gesteld bedraagt €500,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal niet buitenshuis gebruikt worden, hoogstens zal het een keer van de keukentafel verplaatst worden naar een andere kamer. Veder willen mijn ouders niet steeds vast zitten aan een stopcontact, dus een lange accu duur zal ideaal zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen voorkeur in een specifiek merk. De volgende wensen zijn in overleg met mijn ouders opgesteld:
1. Beelscherm grote minimaal 15,6 inch.
2. Accu duur langer dan 6 uur.
3. Een numeriek toetsenblok is aanwezig.
4. Er is een SSD aanwezig met minimaal 256GB opslaggeheugen.
5. Gewenst een HD beeldscherm.

Dit zijn mijn wensen, hopelijk hebben jullie nog ideeën. Ik hoor ze graag!

[ Voor 12% gewijzigd door Mikezoekt op 16-12-2020 17:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02:14
Ik zou op het eisenlijstje toevoegen: _geen_ TN paneel.

Qua cpu zou ik gaan voor een Ryzen 4000 serie of minimaal Icelake.

Uit jouw lijstje is dan de pricewatch: Acer Aspire 3 A315-56-3886 de beste optie. De pricewatch: Asus A509JA-EJ124T heeft wel een heel kleine accu.

Hoewel de Acer a315 wel redelijk aan je eisen voldoet, is het wel een beetje een laptop met techniek van een jaar oud (weinig poorten, geen usb-c, geen wifi-6, geen bluetooth 5, icelake). Als je langere tijd met je laptop wilt doen misschien niet handig.

Voor iets meer geld is deze Acer misschien interessant: pricewatch: Acer Aspire 5 A515-56-33NT
(heeft volgens mij wel een numeriek toetsenblok ook al zegt pricewatch van niet)
Je krijgt meer poorten, betere cpu + gpu, meer opslag. Alleen wat voor soort scherm er nou inzit (IPS/TN).. :?

Voor de rest krijg je in deze price-range nu duidelijk minder dan een half jaar geleden, zeker tot 750 euro blijft het aanbod erg mager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:54
jvanderneut schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:32:
Qua cpu zou ik gaan voor een Ryzen 4000 serie of minimaal Icelake.
Dat lijkt mij niet haalbaar met dit budget. Ik denk dat je qua processor tevreden zult moeten zijn met een Intel Core-processor van minimaal de 8ste generatie. AMD kan ook, maar de 3000 serie is ietsje minder snel dan Intel en dan zou ik zeker vooraf een review lezen van het model dat je op het oog hebt, om te zien of de batterijtijd voldoende is.

edit: HP 15s-fq1732nd voor € 420 misschien? Voldoet aan al jouw wensen, alleen is de SSD wat kleiner. Maar dit valt op te lossen met een externe harde schijf of usb-stick, dat kan prima want er blijft nog wat budget over.

[ Voor 22% gewijzigd door LievenD op 17-12-2020 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Het vervelende van die i3 processoren is toch dat ze maar 2 echte cpu kernen hebben (4 threads). Op den duur zal dat toch een stuk langzamer worden dan een i5.

Vooral als je een laptop koopt voor langere tijd, zou ik toch aanraden 50 euro meer uit te geven en deze laptop te kopen:

pricewatch: Asus VivoBook S15 S512JA-BQ018T

Die heeft een recente i5, 8gb ram, 256 GB opslag en een IPS scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:54
€ 50 meer, weet je dat zeker? Prijs is momenteel € 864...

Verder zou ik sowieso de toetsenlayout van de HP verkiezen, het numeriek eiland heeft veel grotere toetsen dan de Asus, om maar iets te noemen.

Helaas vind ik nu van de HP ook geen prijsvermelding meer, dus ik hoop dat hij nog te krijgen is, lijkt mij nog steeds de beste aanbieding.

[ Voor 83% gewijzigd door LievenD op 17-12-2020 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:09
Let wel op dat de laptop die je ouders momenteel gebruiken een 17" (16:10) scherm heeft. Misschien iets om rekening mee te houden als ze hier aan gewend zijn?
Alle genoemde laptops zijn namelijk maar 15,6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikezoekt
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-08-2021
Ten eerste bedankt voor al jullie reacties en goede feedback :)
The_Doman schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:13:
Let wel op dat de laptop die je ouders momenteel gebruiken een 17" (16:10) scherm heeft. Misschien iets om rekening mee te houden als ze hier aan gewend zijn?
Dat klopt, echter heb ik het er hier met mijn ouders over gehad en daar kwam uit dat zij het liefst een beeldscherm willen die minimaal 15"6 is. Ik heb zelf een 15'6 inch laptop en de grote van het scherm vonden zij prima, maar kleiner willen zij niet.
is het wel een beetje een laptop met techniek van een jaar oud (weinig poorten, geen usb-c, geen wifi-6, geen bluetooth 5, icelake). Als je langere tijd met je laptop wilt doen misschien niet handig.
De laptop is wel bedoeld voor lange termijn gebruik. Denk dat je hierbij dan wel aan de 10 jaar moet denken minimaal om het even grof weg te zeggen.
Voor iets meer geld is deze Acer misschien interessant: pricewatch: Acer Aspire 5 A515-56-33NT
(heeft volgens mij wel een numeriek toetsenblok ook al zegt pricewatch van niet)
Je krijgt meer poorten, betere cpu + gpu, meer opslag. Alleen wat voor soort scherm er nou inzit (IPS/TN).. :?
Over het budget valt nog te discussiëren. Als er met ~€50 meer een beter product gevonden kan worden, waarbij de prestaties aanzienlijk mee verbeterd worden en waardoor de laptop meer toekomst proef wordt en dus een langer levensduur krijgt dan is het nog te overwegen. Maar dan moet het niet te gek worden, de laptop wordt namelijk alleen maar gebruikt voor lichte programma's. Hierbij moet het multitasken tussen de programma's snel en soepel verlopen en met jaren mee kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
@LievenD
Toen ik de post maakte, stond de door mij genoemde laptop voor 551 euro in de pricewatch vermeld...anders had ik hem hier niet genoemd.

Blijkbaar is heeft de aanbieder daarna zijn prijs aangepast. Dit kan altijd en is niet mijn schuld...ik wijs mensen alleen op goede koopjes.

[ Voor 3% gewijzigd door DeArmeStudent op 18-12-2020 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02:14
Mikezoekt schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 18:22:
Over het budget valt nog te discussiëren. Als er met ~€50 meer een beter product gevonden kan worden, waarbij de prestaties aanzienlijk mee verbeterd worden en waardoor de laptop meer toekomst proef wordt en dus een langer levensduur krijgt dan is het nog te overwegen. Maar dan moet het niet te gek worden, de laptop wordt namelijk alleen maar gebruikt voor lichte programma's. Hierbij moet het multitasken tussen de programma's snel en soepel verlopen en met jaren mee kunnen gaan.
Als je de pricewatch bekijkt is het nu een slechte tijd om laptops te kopen: interessante modellen zijn nauwelijks leverbaar of serieus duurder geworden. Ik heb zelf half jaar geleden een IdeaPad met Ryzen 4500u gekocht voor 700 euro, dat model is nu 150 tot 200 euro duurder, als je hem al kan vinden. In normalere tijden leverde juist in jouw prijsklasse een paar 10tjes extra relatief veel op.

Als de oude laptop niet compleet uit elkaar valt kan je ook overwegen te wachten en hopen op betere tijden. Misschien alleen een SSD in de laptop schroeven of wat geheugen erbij stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:09
jvanderneut schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:21:
Als de oude laptop niet compleet uit elkaar valt kan je ook overwegen te wachten en hopen op betere tijden. Misschien alleen een SSD in de laptop schroeven of wat geheugen erbij stoppen.
Inderdaad, een SSD erin zal de laptop weer bruikbaar maken voor prettig gebruik.
Windows 10 en een HDD is zo'n vreselijke bottleneck met alle continue updates en uitbreidingen.
Extra geheugen is dan meer bijzaak.
Dat model heeft trouwens ook nog plaats voor een 2e HDD/SSD, dus dat is dan helemaal makkelijk. :)

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 19-12-2020 14:47 ]

Pagina: 1