Mijn accesspoints herstarten een paar keer per dag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspecram
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-11-2023
Een paar keer per dag herstarten mijn drie accesspoints tegelijkertijd. De wifi is dan dus weg. Omdat het hele gezin de laatste tijd veel video belt, is dat best vervelend. Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen en hoe het op te lossen is?

In de meterkast heb in een netgear GS316PP unmanaged switch die internet krijgt van een FritzBox modem (KPN/XS4ALL). Hier zijn bedraad (cat-7 kabels) drie Netgear WAX610 access points (APs) op aangesloten. De APs krijgen hun stroom van de switch (POE). Op de switch zit een knopje waarop je in kan stellen hoeveel stroom het moet leveren. Die staat op maximaal.

Omdat de switch unmanaged is, heb ik die niet geconfigureerd. De APs zijn geconfigureerd via een web interface. Dus niet via Netgear Insight Cloud thingie. Ik heb weinig verstand hiervan, dus ik weet niet welke informatie verder relevant is.

Dank alvast!

Beste antwoord (via jaspecram op 21-12-2020 11:20)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:47

Nox

Noxiuz

Kijk eens in de managementinterface of ze alle 3 dezelfde uptime hebben, dit soort dingen moet je een beetje zeker weten.

Check eens of je de juiste adapter hebt gekregen: EPS200W, ze worden ook geleverd met mindere adapters.

En die switch heeft iets van flexpoe: lijkt me niet iets wat je echt wilt, welke opties heb je allemaal qua PoE?
Ben(V) schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:04:
Heb je ze soms op auto staan.?
Dan loop je de kans dat ze regelmatig van kanaal wisselen en als dat gebeurd valt je wifi even weg.

Komt vooral veel voor in drukke wifi omgevingen
Die AP's ondersteunen hopelijk wel channel-switch-announcements. Enkel als je op 2.4Ghz zit zou dat wel eens met een oude client kunnen tegenvallen. Maar bij zoiets zou een statusled geen verandering moeten geven.

Oh, er kan ook een timer op zitten die ze iedere x uur reboot (Engenius AP's hadden dit vroeger :*) ), trek er eens een los een paar uur na de reboot. Kijken of ze nog steeds allemaal gaan.

[ Voor 97% gewijzigd door Nox op 15-12-2020 22:11 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:07

Detmer

Professioneel prutser

Vallen ze allemaal tegelijkertijd weg? Dan vermoed ik dat er iets met de switch niet goed is.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspecram
Ja, ze vallen alle drie tegelijkertijd uit en gaan daarna direkt weer aan. (of om precieser te zijn: ik merk dat de wifi down is. Zodra ik naar de APs kijk, zie ik dat er bij alle drie maar één oranje lampje brandt. Dat betekent volgens mij dat ze aan het herstarten zijn)

De switch lijkt me ook het meest logisch, maar ik weet niet hoe ik er achter kan komen wat er mis is. De voeding zit er gewoon stevig in. Is er een manier om logs te bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:53
Dan loop je de kans dat ze regelmatig van kanaal wisselen en als dat gebeurd valt je wifi even weg.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Kijk eens in de managementinterface of ze alle 3 dezelfde uptime hebben, dit soort dingen moet je een beetje zeker weten.

Check eens of je de juiste adapter hebt gekregen: EPS200W, ze worden ook geleverd met mindere adapters.

En die switch heeft iets van flexpoe: lijkt me niet iets wat je echt wilt, welke opties heb je allemaal qua PoE?

Die AP's ondersteunen hopelijk wel channel-switch-announcements. Enkel als je op 2.4Ghz zit zou dat wel eens met een oude client kunnen tegenvallen. Maar bij zoiets zou een statusled geen verandering moeten geven.

Oh, er kan ook een timer op zitten die ze iedere x uur reboot (Engenius AP's hadden dit vroeger :*) ), trek er eens een los een paar uur na de reboot. Kijken of ze nog steeds allemaal gaan.

[ Voor 97% gewijzigd door Nox op 15-12-2020 22:11 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

jaspecram schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:39:
Ja, ze vallen alle drie tegelijkertijd uit en gaan daarna direkt weer aan. (of om precieser te zijn: ik merk dat de wifi down is. Zodra ik naar de APs kijk, zie ik dat er bij alle drie maar één oranje lampje brandt. Dat betekent volgens mij dat ze aan het herstarten zijn)

De switch lijkt me ook het meest logisch, maar ik weet niet hoe ik er achter kan komen wat er mis is. De voeding zit er gewoon stevig in. Is er een manier om logs te bekijken?
Ik zie sinds kort dit zelfde gedrag met mijn Netgear WAC505.
En om precies te zijn een van de twee die ik recent naar firmware V9.1.0.13 heb geupdate.
De andere heeft dit euvel (nog) niet.

Als ik lees dat jij ook een Netgear met issues hebt vermoed ik een probleem met de firmware :'(

PS. Ik zie dat V9.1.0.13 inmiddels ook niet meer te downloaden is en dat ze als nieuwste weer V9.0.0.21 aanbieden. Misschien slim om even naar je firmware level te kijken en als dat gaat te downgraden.

[ Voor 10% gewijzigd door Robinski op 15-12-2020 22:32 ]

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspecram

Channel staat idd op auto. Bij het uitvallen van de wifi zie ik dat de drie access points restarten (of iig zijn drie van de vier lampjes ongeveer een minuut uit en knippert de vierde oranje). Kan dat verklaard worden met het wisselen van kanaal? Is het handiger als ik een vast kanaal kies? Zo ja, moet ik hetzelfde kanaal kiezen voor de drie APs?

Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspecram
Robinski schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:30:
[...]

Ik zie sinds kort dit zelfde gedrag met mijn Netgear WAC505.
En om precies te zijn een van de twee die ik recent naar firmware V9.1.0.13 heb geupdate.
De andere heeft dit euvel (nog) niet.

Als ik lees dat jij ook een Netgear met issues hebt vermoed ik een probleem met de firmware :'(

PS. Ik zie dat V9.1.0.13 inmiddels ook niet meer te downloaden is en dat ze als nieuwste weer V9.0.0.21 aanbieden. Misschien slim om even naar je firmware level te kijken en als dat gaat te downgraden.
Gets. Omdat ze allemaal tegelijk herstarten, ging ik er vanuit dat het een probleem met de switch was. Gaan ze bij jou ook tegelijk down?

Bij downgraden wordt ook een factory reset gedaan (zie screenshot). Het heeft me de nodige tijd gekost om de drie APs te configureren. Ik zie er een beetje tegenop om dat weer opnieuw te moeten doen. Als ik zoek naar documentatie over configuratie, verwijst Netgear me alleen maar Insight cloud remote monitoring en beheer. Dat wil ik liever niet. Is er documentatie of een shortcut om de drie accesspoints als één netwerrk te configureren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6TQA-0vjB8FraEgmzPp0LzJWLM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tbSMTlPKL9fZN3s2TdSwBiFa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspecram
Nox schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:01:
Slim. Even gecontroleerd. Alle drie 4 uur en 28 minuten uptime.
Op de adaptor zie ik tussen een hoop chinese reacties staan KPM200R-VI. Zie toegevoegde foto. Is dat verkeerd?
Ik heb mijn switch uit de doos gehaald en aangesloten. Ik ben me er niet van bewust dat er iets te configureren is (behalve één schakelaar aan de achterkant waarmee je in kan stellen of het volle vermogen gebruikt kan worden).

Ik snap niet precies wat je bedoelt. Bedoel je dat ik er eentje handmatig moet resetten op een ander tijdstip en dan controleren of de drie nog steeds tegelijktijdig herstarten of dat die ééne een ander ritme krijgt?

Bedankt voor het meedenken alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HioV60FfhTg63U6Km4lQBwz-Iw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eC7XhnC6iHpPcfCDGl6Cba27.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspecram
Kan het zijn dat er iets mis is in de meterkast waardoor de switch even geen stroom krijgt? Is er een manier om te controleren of de switch ook ge-reboot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

jaspecram schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:48:
[...]

Gets. Omdat ze allemaal tegelijk herstarten, ging ik er vanuit dat het een probleem met de switch was. Gaan ze bij jou ook tegelijk down?

Bij downgraden wordt ook een factory reset gedaan (zie screenshot). Het heeft me de nodige tijd gekost om de drie APs te configureren. Ik zie er een beetje tegenop om dat weer opnieuw te moeten doen. Als ik zoek naar documentatie over configuratie, verwijst Netgear me alleen maar Insight cloud remote monitoring en beheer. Dat wil ik liever niet. Is er documentatie of een shortcut om de drie accesspoints als één netwerrk te configureren?

[Afbeelding]
Maak even een backup van je configuratie.
jaspecram schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 23:04:
[...]

Slim. Even gecontroleerd. Alle drie 4 uur en 28 minuten uptime.

[...]

Op de adaptor zie ik tussen een hoop chinese reacties staan KPM200R-VI. Zie toegevoegde foto. Is dat verkeerd?

[...]

Ik heb mijn switch uit de doos gehaald en aangesloten. Ik ben me er niet van bewust dat er iets te configureren is (behalve één schakelaar aan de achterkant waarmee je in kan stellen of het volle vermogen gebruikt kan worden).
Wat is die instelling exact en welke opties heb je? Adapter is de 200W versie dus wel de juiste gelukkig.
[...]

Ik snap niet precies wat je bedoelt. Bedoel je dat ik er eentje handmatig moet resetten op een ander tijdstip en dan controleren of de drie nog steeds tegelijktijdig herstarten of dat die ééne een ander ritme krijgt?
Nee, enkel herstarten.Als ze later weer alle drie exact tegelijk herstarten heeft het een externe factor vermoed ik.
Bedankt voor het meedenken alvast!

[Afbeelding]
jaspecram schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 23:05:
Kan het zijn dat er iets mis is in de meterkast waardoor de switch even geen stroom krijgt? Is er een manier om te controleren of de switch ook ge-reboot is?
Niet echt, maar 4 uur en 28 minuten terug moet er dan iets gebeurd zijn. Soms zie je wel eens geschakelde stopcontacten maar dat lijkt hier niet het geval te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 15-12-2020 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspecram
Nox schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:01:
Ik heb er gister avond ééntje met de hand ge-reboot. Een uur geleden zijn allemaal weer gereboot. Alle drie tegelijkertijd. Het lijkt dus ook niet een timer te zijn. Fijn dat ik dat uit kan sluiten. Jammer dat ik daarmee nog geen oplossing heb.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspecram
Nox schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 23:30:
Wat is die instelling exact en welke opties heb je? Adapter is de 200W versie dus wel de juiste gelukkig.
Goed om te horen dat ik de juiste adaptor heb. Ik heb een foto gemaakt van de (enige) hardwarematige instelling van de switch. Zie hieronder. Die staat op max. Dan kan het daar toch ook niet mee te maken hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i17ADXphZAOTwXniyekIsMFxOkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VvXh9w0xrP1A8hbnyEaLwU6v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

@jaspecram dat lijkt allemaal goed te zijn. Heb je er eentje toevallig die je via een andere manier kan voeden dan via PoE? Misschien met een adapter? Zoja dat even doen. Als 'ie dan weer reboot kan je de switch of stroomvoorziening uitsluiten.

Rebooten ze toevallig allemaal rond een bepaalde tijd trouwens? Kan je de klok erop gelijk zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspecram
Slim. Dat wordt even een project. Ik zou nl niet weten hoe ik aan een 12V 2.5A voeding moet komen.... Hopelijk kan ik dit weekend ergens iets vinden.

Ik ga ook even bijhouden wanner ze rebooten (onderstaand zijn de momenten wanneer er een reboot was. Ik weet niet of er tussendoor nog meer waren):

2020-12-15 18:36
2020-12-16 14:21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

jaspecram schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:39:
Slim. Dat wordt even een project. Ik zou nl niet weten hoe ik aan een 12V 2.5A voeding moet komen.... Hopelijk kan ik dit weekend ergens iets vinden.

Ik ga ook even bijhouden wanner ze rebooten (onderstaand zijn de momenten wanneer er een reboot was. Ik weet niet of er tussendoor nog meer waren):

2020-12-15 18:36
2020-12-16 14:21
Als je een 12v 1,5A voeding hebt lukt het ook wel denk ik, schakel dan even wifi uit op het AP :+ Dan is het stroomverbruik nihil en kan je iig uitsluiten waar het aan ligt. Ik weet alleen niet of je PoE op dezelfde switch kan uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspecram
Nou, mijn probleem lijkt met een sisser af te lopen. De laatste anderhalve dag heeft er geen reboot meer plaatgevonden. Ik meet niet zeker wat het probleem was. Ik heb geen settings aangepast en de APs niet geupgrade of gedowngrade.

Het enige wat ik kan bedenken is het volgende. Ik had eerst de max power op de switch op 90W staan. Nadat ikdie omgezet had naar 200W bleef het probleem zich voordoen. Ik had alleen de switch niet gereboot na het omzetten van het knopje. Ik vermoed nu dus dat het daar aan lag.

Bedankt voor het meedenken allemaal.
Pagina: 1