3 fasen (10.9kW) fornuis op 2 fasen groep?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxuseant
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-05 13:38
Hallo allemaal,

Ik vraag me af of dit een verstandig idee is. Ik wil graag een grote oven én een kookplaat in mijn kamer. Ik heb een 2 fasen groep in de meterkast zitten en een perilex aansluiting in de keuken.

Als ik een 10.9kW fornuis erop zet, houdt dat dan in dat ik gewoon de oven niet tegelijk met alle pitten kan gebruiken (stel, oven + 1 kleine pit werkt wel, als je dan 1 extra pit aanzet knalt die eruit) of gaat dat helemaal niet werken?

Ik heb liever een grote oven en wat minder gebruiksgemak dan helemaal geen grote oven. Wat zijn mijn opties?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:19

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een 2 fasen groep bestaat niet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxuseant
Ik heb hier duidelijk weinig verstand van. Wat ik op coolblue lees is dat het wel bestaat?

https://www.coolblue.nl/a...g-elektrisch-fornuis.html

"Zie je een kookgroep? Dan levert het Perilex stopcontact 2-fasen stroom. Kies een elektrisch fornuis die geschikt is voor 2 fasen."

Dit is mijn meterkast in de kamer: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJXf06-XhbGV7FeRLAdHf6_x-pI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lilOBNuZPznGMyJiP4OGKPgI.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de bouwtekening van de stekker die ik op de website van het complex kan vinden (duwo huis):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNgHhzEIrdDsreltB5BrQ-55Igc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/waV84kUn10gKKcfNTi1sQaEd.png?f=fotoalbum_large

Super bedankt voor de hulp!

[ Voor 22% gewijzigd door Maxuseant op 15-12-2020 18:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
@kabeltjekabel : tijd voor je eigen subsectie? Dit is met afstand de meest gestelde vraag.

2-fasen bestaat niet.

Als je nu een 1-fase aansluiting hebt, en daar lijkt het op, dan is je bestaande kookgroep inderdaad voldoende. Dat zijn 2 16A automaten die met elkaar verbonden zijn en dus 1 groep vormen.

Heb je een 3-fase aansluiting, dan kun je 2 fasen gebruiken voor je kookplaat, icm een krachtgroep waar je dan 1 fase niet van gebruikt.

Maar 10.9kW aansluitwaarde gaat niet met 2x16A=7,4kW, in theorie.

Heb je het aansluitschema van je fornuis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Je hebt zo te zien een 1 fase aansluiting van je netwerk beheerder.
Je kookgroep is dan 2X dezelfde Fase en 2xnul.
Je kookplaat moet geschikt zijn voor dit type aansluiting bekijk de handleiding !

Een 3 fase type die hier niet in voorzien is is niet geschikt (spanning tussen de fases 400V en stroom door de nul nooit meer dan door 1 van de fases).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxuseant
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Als ik het goed begrijp heb ik dus een dubbele 1-fase groep op de perilex aangesloten zitten. Dat is dus geen krachtstroom (3fasen).

Het fornuis dat ik erop aan wilde sluiten is deze

Wat zou er gebeuren als ik deze aansluit op mijn perilex stopcontact met mijn meterkast? Kan ik hem dan gebruiken totdat ik 7.4kW verbruik, of gaat het helemaal niet werken?

Anders koop ik een losse kookplaat en oven, dak kan de oven gewoon op 3.6kW 1fase stopcontact dat op een andere groep zit, scheelt gezeur. Alleen vind ik deze oplossing gewoon fijner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Een perilex stekker moet je hoe dan ook nooit zomaar ergens insteken zonder eerst te meten welke aansluiting wat is. Er is wel een een soort van standaard maar vrij vaak wordt hier van afgeweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxuseant
DukeBox schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:11:
Een perilex stekker moet je hoe dan ook nooit zomaar ergens insteken zonder eerst te meten welke aansluiting wat is. Er is wel een een soort van standaard maar vrij vaak wordt hier van afgeweken.
Bedankt. Ligt dat eraan dat niet ieder apparaat dezelfde verdeling van 'null' en 'fase' gebruikt over de pinnen van de aansluiting dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Maxuseant schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:13:
Bedankt. Ligt dat eraan dat niet ieder apparaat dezelfde verdeling van 'null' en 'fase' gebruikt over de pinnen van de aansluiting dan?
Ja, vaak gekruist of in spiegelbeeld afhankelijk hoe de monteur het schema interpreteert. Vanaf de plaat is normaal gesproken nooit iets aangesloten vanaf fabriek, er zit meestal wel een los snoer bij.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 15-12-2020 19:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
Als je deze vragen over dit onderwerp moet stellen op een forum, is het veiliger om een electricien te bellen om het voor je aan te leggen. Als je even rondzoekt "aansluiten kookplaat perilex" moet dit in de orde 90-120 euro kosten als de groep er al ligt en het puur gaat om een perilex doosje maken en op de juiste wijze aansluiten.

De kabel die Bosch voorschrijft is er (logischerwijs) een die voor een 3-fasenaansluiting is. Aansluiten op een kookgroep is dus sowieso niet correct en zal zonder gebeun aan de aansluitingen vermoedelijk ook niet lukken.

Mocht het tegen de voorschriften in toch lukken, dan heb je in elk geval kans dat de kookgroep er uit klapt, waarschijnlijk zal dat vooral gebeuren als je de oven aanzet en daarna 3 pannen met water opzet o.i.d.

Maar basically: moet je niet willen, laat dan ook de meterkast upgraden naar 3 fasen. Jouw groepenkast is weinig mis mee dus het zou met vrij weinig moeite moeten kunnen. Je bent wel ca. 250 kwijt bij je netbeheerder (kan je niks aan doen), de kast zelf is wel te upgraden, je hebt alleen een 4-polige hoofdschakelaar nodig en een krachtgroep alamat, en nieuwe bekabeling met de juiste kleurtjes voor die groep naar de keuken (door de bestaande leidingen trekken). De rest kan gewoon blijven. Ik schat zo'n 100 euro aan onderdelen, plus een uurtje, of 2, aan werk, voorrijkosten, laten we het 200 euro noemen, in die orde moet je het zoeken. Totaal ~600 euro dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
DukeBox schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:53:
Ja, vaak gekruist of in spiegelbeeld.
Dit, en bovendien kan het een kookgroep zijn met 2x een nul en 2x dezelfde fase, of krachtstroom op verschillende manieren aangesloten, of, al verwacht je dat onder een fornuis niet, mechanische ventilatie waar de extra polen voor schakelen werden gebruikt vroeger.

Basically nooit zomaar inpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:15
er bestaand ook kookgroepen van 3x16A om de 10KW platen aan te sluiten. Kan prima en veilig als je alles maar op orde hebt.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
Bockelaar schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:01:
er bestaand ook kookgroepen van 3x16A om de 10KW platen aan te sluiten. Kan prima en veilig als je alles maar op orde hebt.
Dat heet geen kookgroep cq. als je echt bedoelt op 1 fase (zoals bij een kookgroep), dan zeker niet in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:14
Dat heet een krachtgroep of fornuisgroep.

Het verschil in naam tussen "kookgroep" en "fornuisgroep" zegt al dat de eerste is bedoeld voor aansluiten van een kookplaat (met 4 pitten verdeeld over twee groepen waarvan de schakelaars in de meterkast gekoppeld zijn). En dat de fornuisgroep geschikt is om een fornuis, dus met oven, aan te sluiten. Van de drie fasen wordt er dan één voor de oven gebruik, de overige twee voor de pitten.

Helaas worden de namen te pas en te onpas op verkeerde wijze gebruikt.

Om nog maar niet te spreken over de keukenverkopers die het steevast durven te hebben over een "tweefase aansluiting" in plaats van éénfase 2*230V-16A

[ Voor 14% gewijzigd door Ivow85 op 15-12-2020 20:54 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
oke, een fornuisgroep dan waarop je je 11KW plaat aansluit met de juiste perilex :D
ow, en die bestaan wel degelijk in Nederland...

[ Voor 22% gewijzigd door Bockelaar op 15-12-2020 21:29 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Ik heb ze nog nooit gezien maar gaat ook niet werken met een perilex , hier heb je geen plaats voor 3X fase en 3x nul die je wel nodig hebt bij geen hoek verschil tussen de fasen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Bockelaar schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:29:
oke, een fornuisgroep dan waarop je je 11KW plaat aansluit met de juiste perilex :D
Ja, krachtgroepen met 3 fasen en een nul bestaan uiteraard in Nederland. Maar als we het specifiek over een kookgroep hebben dan gaat dat, in Nederland, over een dubbele 16A groep op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04
Maxuseant schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:14:
Als ik een 10.9kW fornuis erop zet, houdt dat dan in dat ik gewoon de oven niet tegelijk met alle pitten kan gebruiken (stel, oven + 1 kleine pit werkt wel, als je dan 1 extra pit aanzet knalt die eruit) of gaat dat helemaal niet werken?
Gewoon niet doen.

Als het apparaat is gemaakt om op een krachtgroep te gebruiken, gaat er door de nulgeleider nooit meer dan 16A lopen. Wanneer jij het aansluit op een kookgroep kan er door de nulgeleider 32A gaan lopen. Daar is de bedrading in het toestel mogelijk helemaal niet op berekend.

Daarnaast heeft een installatieautomaat best wel veel tolerantie, het is niet zo dat een 16A automaat bij 16,1A uitschakelt. Door een automaat kan oneindig lang 13% meer stroom lopen zonder dat deze uitschakelt en vaak ook ~10 minuten lang tot 50% meer. Je hebt het dus niet meteen door als je te veel tegelijkertijd aanzet. En ondertussen moet je maar hopen dat de automaat toch reageert voordat de stekker, contactdoos of bedrading beginnen te smelten. Als je het stelselmatig overbelast is dat geen zekerheid.

Kortom, ja je krijgt het wel werkend maar niet veilig.
Wilke schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:54:
Als je deze vragen over dit onderwerp moet stellen op een forum, is het veiliger om een electricien te bellen om het voor je aan te leggen. Als je even rondzoekt "aansluiten kookplaat perilex" moet dit in de orde 90-120 euro kosten als de groep er al ligt en het puur gaat om een perilex doosje maken en op de juiste wijze aansluiten.
Maar de (juiste) groep is er dus nog niet.
Maar basically: moet je niet willen, laat dan ook de meterkast upgraden naar 3 fasen. Jouw groepenkast is weinig mis mee dus het zou met vrij weinig moeite moeten kunnen. Je bent wel ca. 250 kwijt bij je netbeheerder (kan je niks aan doen), de kast zelf is wel te upgraden, je hebt alleen een 4-polige hoofdschakelaar nodig en een krachtgroep alamat, en nieuwe bekabeling met de juiste kleurtjes voor die groep naar de keuken (door de bestaande leidingen trekken).
Mits hij daadwerkelijk een eigen aansluiting van het netbedrijf heeft dan. Dat is in een studentenwoning geen zekerheid. Misschien krijgt hij wel iets aangeleverd vanuit de installatie van de beheerder. Dan is upgraden naar 3 fasen waarschijnlijk niet mogelijk tenzij de beheerder dit wil regelen.
Bockelaar schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:29:
Dat kan, maar die kan hij dus niet zondermeer plaatsen in zijn één-fase groepenkast achter een één-fase aansluiting.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Maxuseant schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:06:

Als ik het goed begrijp heb ik dus een dubbele 1-fase groep op de perilex aangesloten zitten. Dat is dus geen krachtstroom (3fasen).

Wat zou er gebeuren als ik deze aansluit op mijn perilex stopcontact met mijn meterkast? Kan ik hem dan gebruiken totdat ik 7.4kW verbruik, of gaat het helemaal niet werken?

Anders koop ik een losse kookplaat en oven, dak kan de oven gewoon op 3.6kW 1fase stopcontact dat op een andere groep zit, scheelt gezeur. Alleen vind ik deze oplossing gewoon fijner :)
Afhankelijk van het model kan het werken, alleen als je teveel pitten aanzet gaat het mis. Maar het is dus niet de juiste aansluitmethode.
Ik zou een fornuis halen van maximaal 7,4kW bijv: ETNA FIV560RVS.
De informatie online maakt het er ook niet echt gemakkelijker op zo noemen verschillende webwinkels voor witgoed de kookgroep namelijk 2-fase. Terwijl dit toch echt in 99% 1-fase is, 2 groepen. Eigenlijk is de perilex dus een soort van 2 stopcontacten in 1 beide op een eigen 16A groep. De positie van de fasen en nullen kan verschillen hier is geen standaard voor.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Oh, dit is voor een kamer? Met zoveel groepen voor 1 kamer? Ok...well then. Koop een fornuis dat max 7200W verstookt, veruit de goedkoopste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wilke schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:27:
Oh, dit is voor een kamer? Met zoveel groepen voor 1 kamer? Ok...well then. Koop een fornuis dat max 7200W verstookt, veruit de goedkoopste optie.
DUWO grossiert in "studio's" ofwel gewoon een mini-woning van ~30 vierkante meter waar alles in zit. Kookgroep, wasmachine groep en twee groepen voor de rest is redelijk gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Heb je ook een foto van wat lager zit? Sommige DUWO hokjes komt gewoon 3-fase binnen, onverzegeld en al en is er maar eentje in gebruik... maar ik vermoed dat dat hier niet zo is gezien de meter lager zit en niet in de getoonde kast.

Heb je ook een foto van het plafond? Sommige panden van DUWO hebben loze leidingen -ja ook in die hokjes van 30 m2-. Tijd geleden nog twee groepen toegevoegd in een studio in een door DUWO gebouwd pand.

Verder is dit een terugkerende ergernis; 95/100 fornuizen heb je een 3-fase aansluiting voor nodig, en dat is veelal niet aanwezig. Fout aansluiten is brandgevaarlijk!

Mijn advies; losse kookplaat -met twee nulgeleiders-, losse oven. Kastje halen bij de Ikea en daar de boel inbouwen en tegen je standaard toch te korte aanrecht aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wat betreft Coolblue zegt; het zou fijn zijn als Coolblue z'n mond zou houden over zulke dingen. Bij de 4,6 kW platen hebben ze ook echt een fout advies staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
Wilke schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:58:
[...]

Ja, krachtgroepen met 3 fasen en een nul bestaan uiteraard in Nederland. Maar als we het specifiek over een kookgroep hebben dan gaat dat, in Nederland, over een dubbele 16A groep op 1 fase.
en toch zijn ze er ook met 3x16A achter 1 beugel. En dat afgezekerd op 1x50A hoofdzekering. Niks mis mee, gewoon gecertificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Bockelaar schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:16:
[...]

en toch zijn ze er ook met 3x16A achter 1 beugel. En dat afgezekerd op 1x50A hoofdzekering. Niks mis mee, gewoon gecertificeerd.
Ik zie niet hoe je dat op een perilex krijgt. Dan heb je immers 3 fase en 3 nuldraden.
Die nullen combineren is niet de bedoeling. En zelfs als je dat zou doen zou je een 48A geschikte perilex moeten hebben (bij mijn weten bestaan die niet).

Zonder 3-fase is dit vziw onmogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Maxuseant schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:06:
Klopt
Ik zie zo snel geen installatie informatie. Ik verwacht dat het een 2x230v kookplaat is met een 1x230v oven (dat zijn ze in mijn ervaring praktisch allemaal, 400v kookelementen ben ik nog weinig tegen gekomen voor consumentenspul)
Het gaat waarschijnlijk niet zo simpel (even een aanname omdat ik geen installatie info had gevonden).
Jij hebt nu eigenlijk 2 aansluitingen waar dat apparaat er 3 verwacht.

Zoals al aangegeven is blind aansluiten is sowieso onverstandig doordat de perilex aansluitingen heel verschillend kunnen zijn.

De "netste" methode zou zijn om maar 2 van de "apparaten" aan te sluiten. Dus bijvoorbeeld de helft van de kookplaat op 1 van de aansluitingen en de oven op de andere. Maar dat lijkt me niet echt ideaal.
Twee apparaten combineren op 1 aansluiting kan in theorie ook. Zo lang je onder het vermogen blijft werkt dat wel.

Bijvoorbeeld 2 pitten + oven op 1 aansluiting en 2 pitten op de andere. Dan moet je geen of beperkt vermogen gebruiken op die eerst 2 pitten al de oven aan staat.

Maar echt ideaal zou ik het niet noemen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
[...]

en toch zijn ze er ook met 3x16A achter 1 beugel.
Bedoel je bijvoorbeeld de oplossing van ABB?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFULzffBGj0_foAZTnuKtd6h9MA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/phoMHLVAzAQEiJlhdQ2W0YdE.png?f=fotoalbum_large

Die is, zoals de afbeelding al zegt, bedoeld voor 3 fasen. Dit sluit je dus aan in een 3-fasen installatie achter een 4-polige aardlekschakelaar. Het is niet voor 3x dezelfde fase.
En dat afgezekerd op 1x50A hoofdzekering. Niks mis mee, gewoon gecertificeerd.
Nee, dat hoort niet in een éénfase installatie.

Als je het al zou willen installeren heb je naast 3 fasegeleiders ook 3 nulgeleiders nodig. Vervolgens heb je geen contactdozen of toestellen die je daar op aan kunt sluiten...

Die bruggen plaatsen zoals in bovenstaande afbeelding en één nulgeleider toepassen mag dus echt alleen in een 3-fasen installatie, daar wordt de nulstroom beperkt door de faseverschuiving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ivow85 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:52:
Het verschil in naam tussen "kookgroep" en "fornuisgroep" zegt al dat de eerste is bedoeld voor aansluiten van een kookplaat (met 4 pitten verdeeld over twee groepen waarvan de schakelaars in de meterkast gekoppeld zijn). En dat de fornuisgroep geschikt is om een fornuis, dus met oven, aan te sluiten. Van de drie fasen wordt er dan één voor de oven gebruik, de overige twee voor de pitten.

Helaas worden de namen te pas en te onpas op verkeerde wijze gebruikt.
* Xander kijkt nog eens naar de afbeelding die hij net geplaatst heeft. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
Ik vind de info op de Bosch site ook wel verwarrend:

Aansluitwaarde: 10,9 kW
Spanning (V) 220-240

Het lijkt er op dat je dus moet aansluiten met een kookgroep + losse ovenstekker??
Dat trekt dus bijna het maximale vermogen per groep: 10,9 / 3 = 3633 Watt per groep (van de 3680W die per groep beschikbaar is)
Maar de veronderstelde manier van aansluiten staat niet expliciet genoemd.

[ Voor 25% gewijzigd door rbaidjoe op 16-12-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:14
Xander schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:05:
[...]

* Xander kijkt nog eens naar de afbeelding die hij net geplaatst heeft. :/
:/ :/
Best bijzonder die benamingen zelfs bij een fabrikant. Een fornuis op vol vermogen gebruikt meer energie dan een kookplaat waarvan de pitten hetzelfde vermogen hebben als het fornuis. 8)7

Fornuis:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQsvoSR0dFidaZhOLI7sbFef3kGgOzL7rEVzcypdr0KGZrcxqeMkiHLuU9B94k&usqp=CAc

Kookplaat:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ6RDo-m8AlaYjBiBauW1z7eg-lMQfREAg2UA&usqp=CAU

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

rbaidjoe schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:51:

Spanning (V) 220-240

Het lijkt er op dat je dus moet aansluiten met een kookgroep + losse ovenstekker??
Dat trekt dus bijna het maximale vermogen per groep: 10,9 / 3 = 3633 Watt per groep (van de 3680W die per groep beschikbaar is)
Ik gok dat hij 2 fasen gebruikt voor de kookplaten en de 3e voor de oven. Dan is het geheel redelijk uitwisselbaar met andere componenten.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
Hooglander1 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:00:
[...]

Ik gok dat hij 2 fasen gebruikt voor de kookplaten en de 3e voor de oven. Dan is het geheel redelijk uitwisselbaar met andere componenten.
2 groepen voor de kookplaten bedoel je?
3 fasen gaan splitsen bij de verbruiker werkt niet i.v.m. de nul-draad die met 3 fasen bijna niks voor zijn kiezen krijgt, maar bij gesplitste fasen juist wel. Daarom heeft een 3-fase stekker 1 nuldraad, maar een 2-groeps-stekker 2 nuldraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

rbaidjoe schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:19:
[...]

3 fasen gaan splitsen bij de verbruiker werkt niet i.v.m. de nul-draad die met 3 fasen bijna niks voor zijn kiezen krijgt, maar bij gesplitste fasen juist wel. Daarom heeft een 3-fase stekker 1 nuldraad, maar een 2-groeps-stekker 2 nuldraden.
Nope, gewoon de fasen.

Mijn kookplaat gebruikt ook echt geen draaistroom. Die pakt gewoon meerdere 230v lijnen op van de perilex op een krachtgroep. Dat is vrij duidelijk te zien in het verbruik via de P1 poort op de meter.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
rbaidjoe schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:19:
[...]

3 fasen splitsen bij de gebruiker kan prima.

Je kan ze gewoon gebruiken als 3 afzonderlijke 230v aansluitingen.
In de meeste kooktoepassingen doen we ook niet anders.
een 4-pits kookplaat heeft dan 2 enkelfase 230v modules. Ieder aangesloten op een eigen fase. De oven kan dan op de derde fase.
Of als je een 6-pits kookplaat neemt heb je 3 enkelfase modules.

Elke module heeft dan gewoon een fase en nuldraad die dezelfde stroom voeren. Pas bij het "knooppunt" waar de afgaande kabel ook zit krijg je dat de verschillende vectorstromen met elkaar gaan spelen. De afgaande kabel heet dan inderdaad weinig tot niks te doen.

een "kookgroep" heeft geen faseverschil (in de meeste gevallen) waardoor de effectieve nulstroom niet zakt. Daarom heb je 2 nullen nodig. Als je een kookgroep aansluit op 2 verschillende fasen zou je in principe ook af kunnen met 1 nul. Maar dan krijg je helemaal een ongewone installatie, dus dat doen we niet in de praktijk.

Als je een enkelfase hoofdaansluiting hebt heeft de netbeheerder ook niks anders gedaan dan die ene fase afsplitsen van de 3-fase kabel in de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
rbaidjoe schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:51:

Spanning (V) 220-240

Het is op zich niet heel verwarrend imo.

Hij hoort op een krachtgroep, maar maakt geen gebruik van de 400v lijnspanningen. In plaats daarvan pakt hij gewoon de 230v fasespanning.
Als de interne bedrading zwaar genoeg is uitgevoerd (de nul dan) zou hij ook op 1 enkelfase 48A groep kunnen. Als het een 400v apparaat was kon dat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
@Hooglander1 @timberleek
Thanks, weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Haha. Ter plekke verzonnen zul je bedoelen.

Ja, ze komen af en toe langs. Betreft altijd een foute installatie en resulteert vroeg of laat in een weggesmolten nulketen.

• Maxuseant
kabeltjekabel schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 23:13:
[...]

DUWO grossiert in "studio's" ofwel gewoon een mini-woning van ~30 vierkante meter waar alles in zit. Kookgroep, wasmachine groep en twee groepen voor de rest is redelijk gangbaar.
Je slaat de spijker op zijn kop ja. Duwo studio, 30m^2. Ik ga nu precies voor de setup die je voorstelt. Losse kookplaat met aansluitwaarde van 7.4kW die bedraad is voor zo'n 2x 1-fase setup (dus niet krachtstroom) en een losse oven erop. En inderdaad, naast de koelkast, het aanrecht uitbreiden want dat is te kort... :D

Super bedankt voor alle input allemaal, jullie hebben me een hoop gezeur bespaard. Goed om te weten dat zelfde stekker in dit geval niet betekent dat het allemaal op elkaar werkt!
Pagina: 1