Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakyt
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 19:24
Hi,

Sinds het Covid thuiswerken ben ik op zoek gegaan om een primaire activiteit uit mijn werk online te verzorgen en dat is best lastig gebleken en zoek graag jullie hulp.

De vraag (toelichting volgt):

- Welke Canon DSLR met welke lens heb ik nodig om een poster van 4*2 meter te streamen waarop dusdanig ingezoomd kan worden dat een handgeschreven plakker formaat A6 goed leesbaar is?

Waarom:

Ik begeleid workshops voor zo'n 15 mensen maximaal die bij elkaar komen en middels de poster met plakkers (zoals post-its) en tekeningen tot ontwerpen komen (bijvoorbeeld procesontwerp). Dit is een heerlijke werkvorm want door de groepsdynamiek en goed faciliteren doet iedereen mee en komt iedereen aan de beurt.

Door Covid moest dit opeens remote (online).

Mijn eerste poging uit noodzaak was de ingebouwde webcam van de laptop. Kansloos
Test die volgde was een losse (betere) webcam en vrijwel net zo kansloos.

Wat iteraties verder ben ik aanbeland bij mijn oude bijna ongebruikte Canon EOS 650D met de standaard bijgeleverde 55-250 lens. Dit in combi met een voeding voor de camera en de EOS software om het beeld in MSFT Teams te kunnen gebruiken. Dit werkt bijna want heeft een ondoenlijk nadeel. De camera/lens kan het in en uitzoomen niet bijhouden en is constant aan het scherpstellen, het beeld is daarmee veel te veel verstoord. Handmatig scherpstellen is beter maar niet voldoende.
Het handmatig in en uitzoomen overigens is ook maar matig, dat is veel vloeiender bij een camcorder.

Ook heb ik werkend:
Canon Legria HF M56 camcorder met een Legato capture card. De voordelen zijn beter in en uitzoomen (niet zelf aan de lens slingeren) en het scherpstellen door de camera zelf werkt sneller en vloeiender.
Nadeel: Ik kan voor het goede net niet ver genoeg inzoomen.

Het liefste heb ik een DSLR die al het bovenstaande wel kan hoewel ik me kan bedenken dat het inzoomen en uitzoomen altijd slingeren aan de lens zal blijven.

Zijn er camera's en/of lenzen die snel genoeg kunnen scherpstellen of moet het echt een betere camcorder worden?

Budget is heel belangrijk maar wel zo weinig omdat ik een totaaloplossing zoek en anders niet want dan ga ik verder met de Legria wat op zich werkbaar is. Als er een oplossing bestaat die veel te duur is dan heb ik pech, als er een oplossing bestaat die het "bijna" is en wel betaalbaar, en neerkomt op de kwaliteit die ik nu al heb bereikt heeft het ook geen zin. En ik heb geen idee of er veel ruimte tussen bestaat.

Onwijs veel dank voor jullie meedenken

Frederik 8)

Alle reacties

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:55
Geen idee wat je budget precies is, maar als je 'bottleneck' bij het gebruiken van de 650D/55-250 combi de focussnelheid van het objectief is kan je misschien eens proberen met een wat beter objectief. Die 55-250 heeft een vrij trage focusmotor, denk dat je met bv een 70-200 F4L (ik neem aan dat lichtsterkte voldoende is en je geen IS nodig hebt op een statief) van nieuw zo'n 600 euro een veel beter resultaat haalt. Eventueel zou je er eentje kunnen huren om te testen of het voor je werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
Ik zou afstappen van de werkwijze dat je een 4x2 poster hebt en daar dan via een "DSLR als webcam" op moet inzoomen voor op de handgeschreven plakkers. Dat is imo niet de beste oplossing voor interactieve workshops om tot procesontwerpen te komen.

Daarvoor is een webbased whiteboard als https://miro.com/ veel beter. De poster kun je daar als achtergrond gebruiken. Iedereen kan gratis inloggen en eventueel zelf post-its schrijven en plakken of pijlen tekenen, kaders maken, wolkjes met notities, kortom alles om met meerdere mensen tegelijk te werken aan o.a. mooie procesflows. Dan kun je inzoomen en uitzoomen wanneer je wilt zonder resolutie verlies, het bord is na de sessie ook nog eens beschikbaar ter inzage, het is gratis, veel bedrijven (mijn werkgever ook) gebruiken het, je kan goed volgen wat iemand doet, het is gebruiksvriendelijk,enz. :)

( Voor videografie: Een EF-S lens met een vloeiende zoom heeft Canon in de vorm van de EF-S 18-135mm F/3.5-5.6 iS nano-USM in combinatie met de Canon PZ-E1 Power Zoom Adapter:
YouTube: Canon : POWER ZOOM ADAPTER PZ-E1 “My furry friend”(CanonOfficial)
Mooie set voor vloeiend zoomen. )

[ Voor 4% gewijzigd door guillaumemay op 24-12-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou inderdaad voor het collaborative whiteboard gaan als je even Googled kom je vele varianten tegen en mijn inziens een stuk fijner dan een camera die jij moet bedienen. Nikon heeft overigens ook software om hun DSLR als webcam te gebruiken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakyt
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 19:24
Hi all,

Thnx. Ik ga me inlezen.