pakket uit engeland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05 23:33
Ik heb 1 december iets besteld bij een engelse webshop, dit is dezelfde dag nog verzonden met track en trace code van royal mail. Sinds 4 december is het pakketje aangekomen in nederland en "handed over to delivery partner" met een link naar postnl international tracking. Mijn track en trace code wordt nog steeds niet gevonden op de international parcel site van postnl, het is inmiddels al 11 dagen verder dus lijkt me dat er iets is misgegaan. Met wie moet ik nu contact opnemen om te achterhalen waar mijn pakket is in nederland. postnl of royal mail? En hoe zit het als het pakket pas na 31 december wordt bezorgd? moet ik dan in een keer belasting gaan betalen omdat mijn pakket ergens in Nederland/Duane blijft hangen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Kans is groot dat deze nog ergens in een container bij een douane terrein staat te wachten.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

bronce schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:05:
Met wie moet ik nu contact opnemen om te achterhalen waar mijn pakket is in nederland.
Met de afzender.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik heb 1 december iets besteld bij een engelse webshop, dit is dezelfde dag nog verzonden met track en trace code van royal mail. Sinds 4 december is het pakketje aangekomen in nederland en "handed over to delivery partner" met een link naar postnl international tracking. Mijn track en trace code wordt nog steeds niet gevonden op de international parcel site van postnl, het is inmiddels al 11 dagen verder dus lijkt me dat er iets is misgegaan. Met wie moet ik nu contact opnemen om te achterhalen waar mijn pakket is in nederland. postnl of royal mail? En hoe zit het als het pakket pas na 31 december wordt bezorgd? moet ik dan in een keer belasting gaan betalen omdat mijn pakket ergens in Nederland/Duane blijft hangen?
Meldt je met vragen bij de verkoper.

Wie zegt er btw, dat PostNL het pakket overneemt voor verdere bezorging ?

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 15-12-2020 16:30 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
De webshop, jij bent geen klant voor Postnl of royal mail

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 21:47
Breezers schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:10:
Kans is groot dat deze nog ergens in een container bij een douane terrein staat te wachten.
Juist. In het pré corona tijdperk kon het afhandelen van de douane enkele dagen tot enkele weken duren. Nu met brexit, corona, lockdown, feestdagentijd, alleen online bestellen mogelijk, etc. is het drukker dan ooit bij de pakketafhandeling. Ik verwacht dat jouw pakketje gewoon bij de douane ligt voor afhandeling en sta er niet van te kijken als het nog enige tijd gaat duren voordat het geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronce
Oke, ik heb net even op de facebook pagina van de douane gekeken en er waren meer vragen over hoe het zit met de inklaringkosten, en daar wordt gekeken naar de leveringsdatum dus als mijn pakket pas in januari bezorgd zou worden dan zou ik dus belasting moeten betalen ook al ligt mijn pakketje al sinds 4 december ergens in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-05 12:35
Ik heb zelf een vergelijkbare situatie, had een item bij Teespring besteld, is verzonden vanuit de UK ongeveer 3 weken geleden, had ook een trackingnummer en een link naar internationalparceltracking.com gekregen.
Het pakket is daar 2 dagen zichtbaar geweest met de melding "arrived at country of destination".
Inmiddels krijg ik echter bij internationalparceltracking.com de "Shipment barcode not found" is.
Waar het pakket dan is, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Je zou nog kunnen overwegen om via Twitter oid contact op te nemen met PostNL over een trackingcode voor binnen Nederland. Misschien kunnen zij je ook meer vertellen over de vertraging. Ik ga er vanuit dat het smoordruk is overal met pakketjes, dus je zal geduld moeten hebben en goed in de gaten houden. Er zal ook meer zoek raken deze dagen.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:08
nee er is niets misgegaan
je hebt kennelijk gekozen voor de aller aller aller goedkoopste verzendmethode en dit kan tot 30 dagen duren in het geval van postnl.

Als je had gekozen voor TNT of Fedex of DHL express

dan had je het in 1-2 dagen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:07

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

bronce schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:38:
Oke, ik heb net even op de facebook pagina van de douane gekeken en er waren meer vragen over hoe het zit met de inklaringkosten, en daar wordt gekeken naar de leveringsdatum dus als mijn pakket pas in januari bezorgd zou worden dan zou ik dus belasting moeten betalen ook al ligt mijn pakketje al sinds 4 december ergens in Nederland.
Klopt want hoewel het ‘in Nederland’ ligt, is het nog niet ingevoerd. Vergelijk het met Schiphol; daar is ook een gedeelte na de douane dat wel in NL ligt, maar waar je niet officieel in Nederland bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:04
Join the club, op 21 nov een pakketje verstuurd vanuit de UK. Schijnbaar aangekomen in NL, maar nog niet in huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronce
boyette schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:07:
[...]

nee er is niets misgegaan
je hebt kennelijk gekozen voor de aller aller aller goedkoopste verzendmethode en dit kan tot 30 dagen duren in het geval van postnl.

Als je had gekozen voor TNT of Fedex of DHL express

dan had je het in 1-2 dagen gehad.
webshop verzond alleen met royal mail en voor zo ver ik weet gaat alles van royal mail door naar postnl. Het wachten is verder geen probleem, alleen goed om te weten hoe het zit met de belastingen. Zou b.v. zuur zijn als je nu op je ps5 zit te wachten en daar nog 21% btw over zou moeten betalen als die in januari pas komt. Voor mij zelf ging het om een pakketje van 130 pond, als dit pas in januari komt grote kans dat die geweigerd wordt en weer retour gaat i.v.m. de extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
bronce schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:35:
[...]

webshop verzond alleen met royal mail en voor zo ver ik weet gaat alles van royal mail door naar postnl. Het wachten is verder geen probleem, alleen goed om te weten hoe het zit met de belastingen. Zou b.v. zuur zijn als je nu op je ps5 zit te wachten en daar nog 21% btw over zou moeten betalen als die in januari pas komt. Voor mij zelf ging het om een pakketje van 130 pond, als dit pas in januari komt grote kans dat die geweigerd wordt en weer retour gaat i.v.m. de extra kosten.
binnen de EU is vrij verkeer van goederen
de brexit is nog niet voltooid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:52
Heb toevallig ook een bestelling geplaatst in de UK (Op black friday).
Pakket was de 29e verzonden (met Hermes) en bleef toen vanaf de 30e tot en met gisteren staan op "At the national sorting hub". Had al contact met de leverancier opgenomen en die kon ook niets vertellen. Gisteren is het uiteindelijk ingeklaard en vandaag komt het (als alles meezit met postNL) aan. Dus ruim 2 weken is op dit moment niet vreemd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Almerian
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:14
Ik zit ook op een Royal Mail pakketje uit Engeland te wachten dat al een week in Nederland is.

Je gaat bijna denken dat PostNL bewust pakjes uit de UK laat liggen en zich al rijk rekent aan inklaringskosten die ze vanaf 1 januari in rekening hopen te kunnen brengen.

Het kan ook in deze tijd een stuk sneller: een aankoop in Engeland van Ebay kwam hier met Global Shipping vandaag binnen 1 week aan. Het laatste stuk via Europaket+ GmbH met DHL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bronce
boyette schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:47:
[...]

https://www.rijksoverheid...p-uit-verenigd-koninkrijk

"Als er op 1 januari 2021 geen nieuwe afspraken zijn, veranderen de regels. Bestellen in een Britse webshop wordt dan hetzelfde als wanneer u iets bestelt buiten de EU, zoals uit de VS of China. In dat geval moet u in Nederland btw afdragen bij producten die € 22 of meer kosten. Ook moet u invoerrechten betalen als de aankoopwaarde hoger is dan € 150."

Volgens de douane geld de leveringsdatum en niet de verzendatum (dit hebben ze beantwoord op facebook op vragen van mensen hoe het zit met pakketjes die onderweg zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wel grappig ik heb 9/12 met DPD een pakketje besteld uit de UK. Die had gisteren binnen moeten komen, hij kwam vandaag door een foutje aan de NL kant.

Kennelijk heeft DPD het voor de verandering redelijk op orde.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

Omdat iedereen hier bang voor is (beide kanten op btw) is er enorme vertraging voor vrachtwagens bij de tunnel en ferries.. de gemiddelde vrachtwagen doet er een dag over om op de boot te kunnen..
De prijs om een container van UK naar NL verschrepen is van £2000 naar £8000 gestegen...

Met als gevolg dat veel pakketjes er erg lang over doen..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Heb redelijk goed contact met de postnl bezorger hier. Geef hem als imker weleens een potje honing voor een goede service. En hem pas geleden ook ongeveer hetzelfde gevraagd. Hij gaf aan dat er een nieuw software pakket was welke niet helemaal goed werkt...En adviseerde mij nog langer te wachten tevens was het extreem druk.

De telefonische helpdesk van postnl kon het pakket ook niet in het systeem vinden.

Ter indicatie:
Mijn laatste int. Pakket (niet uit UK) heeft 7 dagen bij de douane gelegen en op 18 november overgedragen aan de lokaal transportbedrijf. En heb deze nog niet mogen ontvangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:49

Oekol

waka waka hey hey

Breezers schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:10:
Je bedoelt voor de deur bij PostNL. Als het 1 januari 2021 is geweest misschien bij de douane.
[...]

webshop verzond alleen met royal mail en voor zo ver ik weet gaat alles van royal mail door naar postnl.
Dat heb je onjuist, Royal Mail is het moederbedrijf van GLS. Dus zeker niet alleen PostNL zoals je begrijpt

[ Voor 36% gewijzigd door Oekol op 15-12-2020 18:29 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
bronce schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:14:
[...]

https://www.rijksoverheid...p-uit-verenigd-koninkrijk

"Als er op 1 januari 2021 geen nieuwe afspraken zijn, veranderen de regels. Bestellen in een Britse webshop wordt dan hetzelfde als wanneer u iets bestelt buiten de EU, zoals uit de VS of China. In dat geval moet u in Nederland btw afdragen bij producten die € 22 of meer kosten. Ook moet u invoerrechten betalen als de aankoopwaarde hoger is dan € 150."

Volgens de douane geld de leveringsdatum en niet de verzendatum (dit hebben ze beantwoord op facebook op vragen van mensen hoe het zit met pakketjes die onderweg zijn).
ja het is december 2020
niet 1 januari 2021
dus dat is helemaal niet van toepassing

die zending is tegen die tijd allang door de douane heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Mijn AliExpress pakketjes zwerven regelmatig 2 weken ergens in PostNL-limbo, en ik verwacht dat het nu met de kerstdrukte alleen maar erger is geworden.
Volkomen normaal bij internationale pakketten, voor PostNL begrippen.

/Edit
Zie dat pakketjes waar ik nu op wacht 18 en 25 november al door douane zijn gekomen, en nu ook nog ergens op bezorging liggen te wachten. Maak er dus maar 4+ weken van.

[ Voor 39% gewijzigd door frickY op 15-12-2020 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:07
boyette schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:47:
[...]

Brexit is wel degelijk voltooid en het VK zit niet meer in de EU. We zitten nu in een periode waarin we over en weer dezelfde regels als voorheen gebruiken, anticiperend op de handelsovereenkomsten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
celshof schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:22:
[...]

Brexit is wel degelijk voltooid en het VK zit niet meer in de EU. We zitten nu in een periode waarin we over en weer dezelfde regels als voorheen gebruiken, anticiperend op de handelsovereenkomsten
Ik stuur dagelijks zendingen naar Engeland en daar zijn nog geen cn23 en cp7 voor vereist.
dus dat is andersom ook zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:13
Boudewijn schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:17:
Wel grappig ik heb 9/12 met DPD een pakketje besteld uit de UK. Die had gisteren binnen moeten komen, hij kwam vandaag door een foutje aan de NL kant.

Kennelijk heeft DPD het voor de verandering redelijk op orde.
Ik bestel vaker uit UK met DPD en tot nu toe altijd goed gegaan. Meestal binnen 3 werkdagen binnen, laatste pakket was van medio november en die was er in 4 werkdagen. Met de huidige situatie op de wereld is het inderdaad onvoorspelbaar.

Royal Mail -> PostNL daarintegen is wispelturig. Kan soms wel 2 weken duren en gezien de drukte bij PostNL nu blijkbaar nog langer ....

[ Voor 4% gewijzigd door dcell op 15-12-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
dcell schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:21:
[...]

Ik bestel vaker uit UK met DPD en tot nu toe altijd goed gegaan. Meestal binnen 3 werkdagen binnen, laatste pakket was van medio november en die was er in 4 werkdagen. Met de huidige situatie op de wereld is het inderdaad onvoorspelbaar.

Royal Mail -> PostNL daarintegen is wispelturig. Kan soms wel 2 weken duren en gezien de drukte bij PostNL nu blijkbaar nog langer ....
DPD is top voor normale parcel shipments van en naar UK
ze maken geen gebruik van normale postroutes maar gewoon hun eigen netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 20:08
Hier ook een pakketje via Royal Mail gehad. Ook 2,5 week onderweg geweest (25 november besteld). Normaal binnen een week in huis. Heb geduld, hij komt eraan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:41

Punkrocker

Mostly harmless

dcell schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:21:
[...]

Royal Mail -> PostNL daarentegen is wispelturig. Kan soms wel 2 weken duren en gezien de drukte bij PostNL nu blijkbaar nog langer ....
Ook hier dezelfde ervaringen. Altijd wel binnen een week binnen. ook als dat met de PostNL komt.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1031525

Een vriend van me woont in Newcastle en hij heeft tot 2 keer toe geprobeerd iets naar me toe te sturen. Nooit meer wat van gehoord. Vorig jaar nog iets besteld uit Schotland, ook dat is opgestuurd, maar ook daar niets meer van gehoord. Geen idee waar die pakketjes zouden moeten zijn. Ik bestel niets meer uit de UK.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 1031525 op 16-12-2020 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa4jv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:08
Hier hetzelfde probleem, 25 november verzonden, sinds 27 november ligt het ergens in Nederland te verstoffen.
Dat ze het druk hebben snap ik, maar zeg dan gewoon dat je zendingen uit het VK in een hoekje laat liggen tot je weer een beetje ademruimte hebt. Nu is het enige wat je hoort "wat zuur, ik ga met je meekijken, we kunnen een onderzoek starten, kan 14 werkdagen duren'.
Hartstikke leuk, maar als je klantenservice overspoeld wordt met missende pakketjes uit het VK zijn er twee mogelijkheden: of je hebt er (al dan niet noodgedwongen) voor gekozen om ze te negeren, of er zit nu iemand met heel veel pakketjes op zijn zolder. Het zal het eerste wel zijn, geef het dan gewoon toe. Dit is voor alle partijen shit en bezorgt PostNL alleen maar meer werk.

Sorry voor de rant. :+

• Mention
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 24-01-2024
Ook ik ervaar dit probleem. Ik zie op Twitter dat meerdere mensen aangeven dat zij nog steeds aan het wachten zijn op hun pakketten uit Engeland.

PostNL geeft aan dat ze intern een onderzoek zijn gestart hierover omdat zoveel mensen er meldingen van maken.

Snap wel dat het nu enorm druk is. Maar zou wel graag wat helderheid willen hebben hoe lang ik nu moet wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:13
Dit lijkt me toch wel relevant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1iMq83tDsvjpVEH90Vsuk6H9aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPw5kSvdTVQaDS0SltPMiyyn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msentinelb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-05 15:24

msentinelb

Arghhhhh!

Ik zit in hetzelfde schuitje. Vorige week heb ik een bericht op twitter geplaatst, waar veel reacties op zijn geweest. Het lijkt een behoorlijk groot probleem. Ondanks dat laat postnl er weinig over los.

https://mobile.twitter.co...tatus/1340593825715253248

Specs van mijn bak Hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borg Queen
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik heb hetzelfde probleem, met 2 pakketten uit het VK. De ene was een voorbestelling in 2019, verzonden op 30 december 2020, 6 januari 2021 bij de Nederlandse douane. De andere is besteld op 28 november 2019, verzonden op 30 november 2019 en ligt ook nog steeds ergens. Beide met een waarde van boven de €22, waar dus vanaf januari invoerrechten en/of btw over betaald zouden moeten worden. Geen idee of ze uitgaan van de besteldatum, verzenddatum of afhandelingsdatum bij de Nederlandse douane.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Borg Queen schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:36:
Geen idee of ze uitgaan van de besteldatum, verzenddatum of afhandelingsdatum bij de Nederlandse douane.
Het antwoord staat 2 berichten boven je, datum invoeraangifte.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Mijn pakket is op 23 november verzonden in Engeland en is op 26 november in Nederland ontvangen.

Ik heb het pakket op 24 december ontvangen!

Mijn track and trace is nog steeds niet bijgewerkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 27-05 14:56

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb deze week ook een pakketje uit Engeland ontvangen (LP). Verzenddatum: 27-11.
Ook met de goedkoopste methode zonder track&trace.
Ik denk dat je gewoon wat geduld moet hebben. Het is ook nog eens erg druk geweest die laatste weken bij de pakketbezorgers, en de achterstand zijn ze denk ik nog aan het inlopen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
  • Laatst online: 06-03 20:38
Nyarlathotep schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:11:
Ik heb deze week ook een pakketje uit Engeland ontvangen (LP). Verzenddatum: 27-11.
Ook met de goedkoopste methode zonder track&trace.
Ik denk dat je gewoon wat geduld moet hebben. Het is ook nog eens erg druk geweest die laatste weken bij de pakketbezorgers, en de achterstand zijn ze denk ik nog aan het inlopen.
En moest je inklaringskosten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 27-05 14:56

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Jackflash27 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:28:
[...]

En moest je inklaringskosten betalen?
Nee... Maar het was all-in ook maar een euro of 25 ongeveer.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnVK
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-01-2021
Ik bestel ook heel regelmatig uit Engeland. Of althans, ik denk dat ik moet zeggen: bestelde, want als er ook nog eens inklaringskosten bij gaan komen, dan is het wat mij betreft helaas einde oefening voor bestellingen vanuit Engeland.

Ik bestelde onder andere bijvoorbeeld veel boeken. Dat was tot nu toe altijd gratis verzending vanuit Engeland en tegen concurrerende prijzen.
BTW betaalden we sowieso natuurlijk toch altijd al, dus daarin veranderd qua kosten niets, behalve dat de BTW nu door bijv. PostNL zal worden geïnd (het zal allemaal wat ingewikkelder worden qua afhandeling van een bestelling).

Vrijwel alle boeken (en overige producten) die ik daar koop zijn duurder dan €22 (waarvoor een vrijstelling van import-/inklaringskosten geldt), dus als er nu ook nog rond de €15 inklaringskosten per zending bij komt en eventueel, al dan niet (afhankelijk van de afspraken tussen EU en Engeland + eventuele individuele afspraken die Engelse bedrijven met hun vervoerders kunnen maken) ook nog eens douane-/invoerrechten, dan worden de artikelen gewoon véél te duur ten opzichte van dezelfde producten uit de EU. Ze hebben zichzelf daarmee naar mijn mening in dit soort consumer markten effectief uit de EU markt geprijsd.

Maar in ieder geval, ik heb in december boeken besteld en de meeste heb ik inmiddels binnen, ik zit er nog op 1 te wachten.
Dit zijn er een paar die denk ik mooi ter voorbeeld kunnen dienen voor dit soort situaties:

alles verzonden met PRIORITY AIRMAIL.

BOEK 1
Besteld 11-12-2020 verzonden 16-12-2020 ontvangen: 24-12-2020 (totaal 13 dagen sinds bestelling, waarvan 8 dagen onderweg geweest)

BOEK 2
Besteld 11-12-2020 verzonden 18-12-2020 ontvangen: NOG NIET ONTVANGEN (nu 35 dagen geleden besteld -> 28 dagen geleden verzonden)

BOEK 3
Besteld 11-12-2020 verzonden 22-12-2020 ontvangen: 13-01-2021 (totaal 33 dagen sinds bestelling, waarvan 22 dagen onderweg geweest)

BOEK 4
Besteld 11-12-2020 verzonden 22-12-2020 ontvangen: 06-01-2021 (totaal 26 dagen sinds bestelling, waarvan 15 dagen onderweg geweest)

BOEK 5
Besteld 19-12-2020 verzonden 24-12-2020 ontvangen: 13-01-2021 (totaal 25 dagen sinds bestelling, waarvan 20 dagen onderweg geweest)

BOEK 6
Besteld 19-12-2020 verzonden 29-12-2020 ontvangen: 12-01-2021 (totaal 24 dagen sinds bestelling, waarvan 14 dagen onderweg geweest)

Vooral het laatste boek is in deze interessant, gezien de verzend- en ontvangstdatum. Er zijn ook bij dat boek geen extra kosten berekend.

Voorts heb ik nog een pakket boekjes onderweg die zijn verzonden op 7 januari. Dit is het tweede deel van een order die ik had geplaatst op 12-12-2020. Dat zal interessant worden... wel of geen inklaringskosten...

De levertijden zijn in ieder geval exorbitant en variëren, zoals je kunt zien, enorm! De één na 13 dagen al binnen en een ander nu al 35 dagen geleden besteld en nog altijd niet binnen. Normaalgesproken had ik boeken van die webshops in gemiddeld 7 tot 10 (normale) weekdagen binnen (van bestelling tot bezorging).

Het is dus in ieder geval een kwestie van geduld hebben in deze tijden. De corona perikelen en de tijdelijke stop van vrachtvervoer van het UK naar Nederland van eind december spelen daarin een grote rol.

EXTRA KOSTEN?
Ik heb voor geen enkel in januari ontvangen boek (en andere producten) douane-/invoerrechten en/of inklaringskosten moeten betalen. Het klopt dus m.i. dat er rekening wordt gehouden met de importdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:43
@JohnVK reken maar op wel inklaringskosten.

ik heb in december bij caldigit besteld, en betaald. door dichte grenzen en daarna vakantie is het begin januari verstuurd. Ik heb nu de btw en inklaringskosten rekening liggen. (en betaal dus volgens mij dubbel btw, want in december was VK nog EU land en heb ik dus al netjes btw betaald bij m'n bestelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnVK
@Eboeker Ja, daar ben ik ook bang voor.

Ik heb het al voorgelegd bij de support van de webshop. Ik ben in ieder geval geenszins van plan om extra kosten te betalen, enkel omdat zij te laat waren met het versturen van deze tweede deelzending. Ik heb een order bij ze geplaatst en betaald tegen de op dat moment geldende voorwaarden, ruim vóór de Brexit een feit was en daarom wens ik niet nu ineens opgezadeld te worden met additionele kosten. Die nemen zij dan maar voor hun rekening. Doen ze dat niet, dan weiger ik het pakket en gaat het retour, waarna ik meteen dispuut open bij Paypal i.v.m. niet leveren onder de afgesproken voorwaarden.
Helaas voor hen zal ik dan ook meteen mijn subscription opzeggen (het gaat hier Osprey Publishing).

En dat van die dubbele BTW, dat is inderdaad ook wel een aardig issue! Dat is natuurlijk totaal niet acceptabel.

Het wordt er niet beter op in ieder geval. Jammer voor Engeland, maar dit waren voor mij de laatste bestellingen die ik daar doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-05 22:17
Fijn om te lezen dat meerdere mensen problemen hebben met pakketten uit het VK. Ik heb 27 november iets besteld dat nu al sinds 7 december de status 'in transit' heeft bij Royal mail. De webshop is bepaald niet behulpzaam, dus ik ga via de cc maatschappij m'n geld terugvragen.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnVK
@Malfunctions Helaas zijn wij waarschijnlijk inderdaad niet de enigen die problemen met bezorging uit het VK hebben.

Een pakket wat al vanaf 7 december in transit is, dat lijkt me niet te kloppen. Alhoewel ik wel moet bekennen dat in de enkele gevallen dat ik met Royal Mail te maken heb gehad, de doorlooptijd vele malen langer was dan bijvoorbeeld via Airmail of gespecialiseerde vervoerders (UPS, DHL, etc.). Dus misschien is het pakket echt nog onderweg?

Hoe dan ook, alleen het bedrijf waar je het product hebt gekocht is in staat onderzoek te laten verrichten naar de werkelijke status van het pakket. Zij zijn tenslotte de klant van de vervoerder. Je kunt daar zelf niets mee, omdat je niet de eigenaar bent van het pakket. Je bent niet gemachtigd om gegevens over de zending op te vragen.
Ik zou ze daar nog een aantal maal via email op wijzen en erop aandringen dat ze onderzoek doen naar de status. Je hebt dan meteen een "paper trail" van je pogingen om tot een oplossing te komen (zie hieronder).

Tevens is je leverancier, zolang je het pakket niet hebt ontvangen (en dat moeten ZIJ kunnen bewijzen), nog altijd eigenaar EN verantwoordelijk voor het pakket en product. Dus je kunt inderdaad bij de CC maatschappij gaan reclameren.
Echter, je moet dan normaalgesproken wel de leverancier een eerlijke kans hebben gegeven het probleem op te lossen, danwel de situatie te verklaren. Dit moet je kunnen aantonen dmv email berichten of andere correspondentie. Als je namelijk zonder de leverancier een kans te hebben gegeven naar je CC maatschappij stapt, dan is de kans vrijwel nihil dat ze je helpen. Zeker gezien je pakket de status "in transit" heeft en dus theoretisch nog onderweg is. Maar er zijn misschien uitzonderingen en gaat het je makkelijker af ;-)
BOEK 2
Besteld 11-12-2020 verzonden 18-12-2020 ontvangen: NOG NIET ONTVANGEN (nu 35 dagen geleden besteld -> 28 dagen geleden verzonden)
Dit boek is zojuist bezorgd. Er zijn geen kosten in rekening gebracht en er zit geen douane sticker op het pakket. Het is dus vrijwel zeker al in Nederland geweest vóór de Brexit een feit was.
Het wachten is nu dan op het laatste pakket, wat was verzonden op 7 Januari. Ik heb nog niets van de leverancier gehoord m.b.t. mijn support vraag hierover. Ik vrees dat ze zelf ook geen flauw idee hebben wat er allemaal aan de hand is...

Amazon NL boek verzonden uit de UK?
Er komt vandaag ook nog een boek binnen van Amazon.nl, besteld en verzonden op 7 Januari, waarbij het vreemd is dat dit boek klaarblijkelijk uit de UK is verzonden! Het is me nooit echt eerder opgevallen dat items van Amazon.nl uit de UK komen? Dat zou voor de toekomst dus erg problematisch kunnen gaan worden, als dat een normaal proces is...
Ik zie op de foto in "Mijn PostNL" het Amazon UK afzenderadres EN op het pakketje zit een CN22 Douane sticker met daarop de waarde. Die waarde is in dit geval €24,75 (excl. BTW) en is daarmee hoger dan de €22,00 vrijstellingsgrens.
Echter, ik zie nergens dat er iets betaald zou moeten gaan worden? Dat zou dan wel zo moeten zijn, toch? Het is tenslotte hoger dan die €22.

Het pakketje is nog niet binnen, dus ik ben erg benieuwd hoe dat nou weer zit?

what a friggin mess... :-/

Het zal flink afkicken worden nu ik niet meer in Engeland zal kunnen bestellen, althans, niet tegen normale prijzen & kosten.
Kent iemand toevallig nog goede boeken-webshops? Waar ze ook vele miljoenen boeken beschikbaar hebben en gratis verzending? Vergelijkbaar met Blackwells en BookDepository (tegenwoordig ook onderdeel van Amazon, maar toch). Amazon en Bol heb ik natuurlijk al, maar die hebben nu niet echt altijd normale prijzen. Zeker Bol niet, dat is gewoon absurd duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
JohnVK schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:18:
Ik heb een order bij ze geplaatst en betaald tegen de op dat moment geldende voorwaarden, ruim vóór de Brexit een feit was
:?
De Brexit was op 31 januari 2020 al een feit, echter was er tot 31 december 2020 een overgangsperiode.

Zo op het laatste moment bestellen dan weet je dat je een risico loopt dat het te laat aankomt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnVK
LordSinclair schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:03:
tot 31 december 2020 een overgangsperiode.
Precies. De Brexit was dus pas op 1 januari daadwerkelijk een feit.
Verder, een onzinnge opmerking. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
Eboeker schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:44:
@JohnVK reken maar op wel inklaringskosten.

ik heb in december bij caldigit besteld, en betaald. door dichte grenzen en daarna vakantie is het begin januari verstuurd. Ik heb nu de btw en inklaringskosten rekening liggen. (en betaal dus volgens mij dubbel btw, want in december was VK nog EU land en heb ik dus al netjes btw betaald bij m'n bestelling).
met Caldigit heb ik het op kunnen lossen; ik betaal de invoerkosten via de vervoerder niet, pakje gaat dan vanzelf terug en ik krijg m'n aankoop bedrag terug. Koop het wel bij een NL webshop. Ook handig als ik onverhoopt iets met garantie heb en ding naar VK retour zou moeten.
Douane heeft bevestigd dat ik in dit geval idd dubbele btw betaal en dat daar niks aan te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:47

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Ik heb nog twee zendingen (boeken) onderweg, een sinds 4 jan, de andere begin december. Voor beide heb ik geen tracking data, dus ik kan niet zien waar ze zijn helaas. Die van begin januari is nog niet heel laat, maar die van begin december is wel vervelend.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnVK
Eboeker schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:35:
met Caldigit heb ik het op kunnen lossen; ik betaal de invoerkosten via de vervoerder niet, pakje gaat dan vanzelf terug en ik krijg m'n aankoop bedrag terug. Koop het wel bij een NL webshop. Ook handig als ik onverhoopt iets met garantie heb en ding naar VK retour zou moeten.
Douane heeft bevestigd dat ik in dit geval idd dubbele btw betaal en dat daar niks aan te doen is.
Dat is echt bizar, van die dubbele BTW. Het is op zeker niet rechtsmatig en ik verwacht dan ook dat, bijvoorbeeld door de originele factuur te overleggen, er aanspraak gemaakt kan worden op kwijtschelding / teruggaaf. Maar je zult het dan inderdaad wel hoe dan ook eerst moeten betalen, voordat je zo'n procedure kunt opstarten. En het is nogal een gedoe, met een niet 100% zekere uitkomst... pfft... wat een ellende joh.

Ik ben in ieder geval blij dat je het hebt kunnen oplossen met de leverancier! Dat is fijn.

@Spike_wolf Voor boeken heb je inderdaad normaalgesproken geen tracking, tenzij je daar zelf specifiek opdracht voor geeft en (en extra betaald, indien mogelijk bij de betreffende webshop). Ik ben daar eerlijkgezegd nooit zo heel blij mee geweest, maar bij de keren dat er een zending niet is aangekomen, deed de leverancier eigenlijk nooit moeilijk. Ik heb altijd mijn geld terug gekregen of een nieuw boek toegestuurd gekregen.

Vanaf begin december is inderdaad erg lang onderweg, maar in deze tijden kan het helaas kloppen...

Ik zou in ieder geval wel alvast beginnen met je leverancier op de hoogte brengen van de huidige situatie, door ze te vragen of ze de status van je zending kunnen checken. Dan kun je daar later op terugkomen, mocht het onverhoopt echt mis gaan en de zending daadwerkelijk zoek blijkt. Ze kunnen dan niet zeggen dat je te laat bent met reclameren (of een ander excuus verzinnen). Een paper trail van je pogingen om tot een oplossing te komen is echt belangrijk als je eventueel gedwongen bent bij een derde partij (bv. Paypal of CC maatschappij) te gaan reclameren als je er met je leverancier niet uit komt.

Ik hoop in ieder geval dat je boeken wel gewoon aankomen! Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kl570
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-09-2024
JohnVK schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:52:
@Malfunctions
Amazon NL boek verzonden uit de UK?
Er komt vandaag ook nog een boek binnen van Amazon.nl, besteld en verzonden op 7 Januari, waarbij het vreemd is dat dit boek klaarblijkelijk uit de UK is verzonden! Het is me nooit echt eerder opgevallen dat items van Amazon.nl uit de UK komen? Dat zou voor de toekomst dus erg problematisch kunnen gaan worden, als dat een normaal proces is...
Ik zie op de foto in "Mijn PostNL" het Amazon UK afzenderadres EN op het pakketje zit een CN22 Douane sticker met daarop de waarde. Die waarde is in dit geval €24,75 (excl. BTW) en is daarmee hoger dan de €22,00 vrijstellingsgrens.
Echter, ik zie nergens dat er iets betaald zou moeten gaan worden? Dat zou dan wel zo moeten zijn, toch? Het is tenslotte hoger dan die €22.

Het pakketje is nog niet binnen, dus ik ben erg benieuwd hoe dat nou weer zit?
Daar zou ik me niet te veel zorgen over maken. Amazon brengt normaal gezien dergelijke zaken eerst via zijn eigen transportnetwerk de EU binnen. Daar wordt dat dan gebundeld naar PostNL gestuurd. PostNL doet dus een bezorging binnen de EU. Op het pakketje zal wel de douanesticker kleven omdat Amazon tijdens z'n eigen transport wel moet kunnen verantwoorden wat in elk pakketje zit. Amazon doet dus die douane-afhandeling.

Je moet maar eens kijken op het verzendlabel. Daar kan je normaal gezien zien welke weg het pakketje binnen het Amazon-netwerk heeft afgelegd. Ik vermoed dat je daar "LIL1" gaat tussen zien staan, wat distributiecentrum Lauwin-Planque van Amazon is, dichtbij Calais.

Mochten er toch douanekosten zijn, dan zijn die voor Amazon aangezien jij als consument het redelijke vermoeden hebt dat je in de EU een aankoop deed (je koopt immers op een .nl site), dat zou anders misleiding van de consument zijn.

(dit is niet per se zo wanneer je bij Amazon.co.uk bestelt, wel bij een EU-site van Amazon)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnVK
@kl570 Je hebt gelijk. Het zou erg vreemd en inderdaad enigzins misleidend zijn als ik op deze manier voor extra importkosten zou komen te staan.

Overigens had ik nog nooit eerder gekeken naar die vakjes met codes van de verschillende Amazon Fulfillment Centers. Weer wat geleerd vandaag ;-) Dank je!

Vreemd is wel dat er op het label bij mij geen EU locaties staan weergegeven, namelijk alleen GLA1 (Rochester, UK) en LCY8 (Gourock, Scotland), in die volgorde. Maar het is opgepakt door het postbedrijf Asendia (Swiss Post). Die staan op het CN22 Douane label. Dus ik vermoed dat zij de zending in Europa tot aan PostNL in Nederland hebben verzorgd, zonder verdere tussenkomst van een EU lokaal Amazon magazijn. Maakt ook niet zoveel uit eigenlijk, maar wel interessant ;-)

Hier vond ik overigens een lijst met allemaal codes van de Amazon Fulfillment Centers. De lijst is alleen duidelijk niet compleet, want die code LCY8 van mij staat er niet in. Desalniettemin, toch handig:

https://transporteca.nl/amazon-fulfillment-center-locaties/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jannisb4
  • Laatst online: 09-03-2021
Er is inderdaad iets aan de hand met pakketten die verkocht en verzonden worden door Amazon EU SARL en die uit het VK verzonden worden.

Als je iets koopt op een EU Amazon site (.nl/.fr/.de/.it/.es), verkocht en verzonden door Amazon, wordt je de BTW van het bestemmingsland al aangerekend (zoals het hoort), dat zal je zien op je factuur. Indien het pakket vervolgens uit het VK verzonden wordt, plakken zij daar nu netjes een douaneaangifte op, maar ze geven wel aan dat de BTW nog niet betaald werd (!), aka DDU Delivered Duty Unpaid. Bijgevolg zal de broker die je pakketje hier inklaart - doorgaans PostNL Brokerage - netjes een aangifte opmaken voor de BTW. Ze rekenen die BTW vervolgens door aan jou (ja, dezelfde BTW die je Amazon al betaald hebt), samen met een kost voor het voorschieten van die BTW aan de douane.

Daar is iets behoorlijk mis mee. Een webwinkel mag je geen Europese BTW aanrekenen, en vervolgens het pakket van buiten de EU sturen met de melding dat er geen BTW op betaald is zodat je diezelfde BTW nog eens kan betalen. Een particulier binnen de EU betaalt één keer de BTW op een gekocht goed, zoniet is het een inbreuk op de Europese wet.

Wat Amazon moet doen is nochtans eenvoudig, ze moeten de Europese BTW gewoon verder aanrekenen en het pakket vanuit het VK sturen met de instructie DDP Delivered Duty Paid. Dan wordt het pakket hier afgeleverd zonder kosten, en wordt de factuur voor de BTW naar Amazon gestuurd, wat correct is want tenslotte heb jij de BTW aan hen betaald, dus de douane kan het dan ook bij hen gaan opvragen.

Mijn advies is om het pakket te weigeren en een klacht te sturen naar de Amazon klantendienst. Daarin moet je duidelijk onderstrepen dat je de BTW aan hen al betaald hebt en dat niet legitiem is dat ze het pakket sturen met de melding dat je die niet betaald hebt zodat je die nog eens kunt betalen. Indien deze praktijk blijft aanhouden na januari lijkt het opportuun dat de EU hiervan op de hoogte gebracht wordt, samen met de consumentenorganisaties. Ik denk niet dat de EU hiermee zal kunnen lachen.

"Douane heeft bevestigd dat ik in dit geval idd dubbele btw betaal en dat daar niks aan te doen is." <= dit is dus ook fout en de douane zou de EU-wetgeving beter moeten kennen dan wij. Een particulier mag geen dubbele (Europese) BTW betalen. Wat wel kan is dat je op een Engelse site bestelt, daar de VAT betaalt, en vervolgens hier opnieuw BTW moet betalen, en waarschijnlijk denkt de douane aan dat scenario. In Engeland hoef je in principe geen VAT te betalen als het meteen voor export naar de EU is, maar veel handelaars zijn daar nog niet goed van op de hoogte.

Voor de duidelijkheid: als je op amazon.co.uk bestelt is deze uitleg niet van toepassing, dan moet je op die site dus geen VAT betalen (export) maar wel BTW bij import in de EU.

[ Voor 9% gewijzigd door jannisb4 op 17-01-2021 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
Bij veel Engelse webshops begint het nu pas door te dringen wat brexit betekent: https://www.theguardian.c...it-charges-buying-from-uk

“And while continental buyers are no longer charged British VAT on UK purchases, they must now pay local VAT in their country of residence - although this is waived for orders under €22 until 31 July. Platforms such as Amazon are entitled to collect continental VAT on orders worth less than €150.”

“It’s a hugely complex situation,” Hickson said. “My recommendation to anyone in the EU looking to buy goods in the UK is: don’t order anything until you know what the charges and VAT will be. And be patient. This should all sort itself out eventually, but it’s going to take some time.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnVK
Ze begrijpen ook nog steeds niet dat het niet alleen om de VAT/BTW gaat, want dat is eigenlijk helemaal niet interessant. VAT/BTW betaalden we altijd al. En of dat nu direct bij de UK winkel of, in de nieuwe situatie, hier in Nederland wordt berekend, dat maakt natuurlijk niets uit.
Verder hoef je je niet af te vragen hoeveel de BTW kosten zullen zijn, want die zijn in NL gewoon 21% (en 9% voor bijv. boeken). Daar is volgens mij niets onduidelijks aan.

Maar wat veel belangrijker is, is dat ze niet begrijpen (of weten) dat er ook zoiets bestaat als inklaringskosten (clearance costs). En die zijn minimaal €13 (bij PostNL, de goedkoopste in dit geval) en dat kan oplopen tot ongeveer €25 bij andere vervoersbedrijven. En deze kosten zijn PER ZENDING. Dus als ze er in de UK ook nog eens voor kiezen om deelzendingen te sturen, wat veel webshops doen, dan betaal je die inklaringskosten over ELK te ontvangen pakket.

Daarmee zijn UK bedrijven in veel gevallen niet meer voldoende concurrerend met de lokale EU markt en zullen als gevolg een groot deel van hun EU Consumer markt verliezen.

Mijn laatste boekbestelling bij BookDepository bestond uit 5 boeken. Deze zijn ook in VIJF verschillende zendingen verstuurd. Dat zou in de nieuwe situatie betekenen dat ik dus (minimaal!) 5 x €13 = €65 EXTRA zou moeten betalen over deze bestelling!
En aangezien ze boeken direct versturen vanuit magazijnen of distributeurs, heb je zelf geen enkele inspraak in hoe de order zal worden verzonden. Met andere woorden, bij dit soort grote bedrijven is het, door toedoen van de gebruikte distributiekanalen, simpelweg niet mogelijk om alles in 1 zending te sturen.
Dat betekent dus simpelweg dat ik daar nu nooit meer iets zal bestellen (en met mij vele anderen, weet ik), aangezien de additionele kosten totaal uit de hand lopen.

Hoe dan ook, dit soort dingen is géén kwestie van tijd, zoals The Guardian zegt. Dit is een structureel probleem, wat UK verkopers financieel gaan voelen als de EU niet meer bij ze koopt. De hele EU is geen kleine afzetmarkt en ik geloof er niets van de de Britten maar zo weinig verkopen in de EU dat het geen financiele impact heeft. En andersom geldt natuurlijk hetzelfde, alles van EU richting UK zal aan dezelfde wetten en soortgelijke kosten onderhevig zijn. Ook dat zullen ze gaan voelen.

Ze zijn er over het algemeen zo zeker van dat ze beter af zijn, nu ze uit de EU zijn, die Britten, maar dat is echt nog maar afwachten. En uiteraard vind ik het helemaal prima dat ze daarvoor hebben gekozen, hun goed recht! Maar ik denk dat ze zich toch enigzins vergissen in de impact ervan, aan beide zijden van de lijn.

[ Voor 0% gewijzigd door JohnVK op 18-01-2021 17:19 . Reden: typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannisb4
JohnVK in "pakket uit engeland"Maar wat veel belangrijker is, is dat ze niet begrijpen (of weten) dat er ook zoiets bestaat als inklaringskosten (clearance costs). En die zijn minimaal €13 (bij PostNL, de goedkoopste in dit geval) en dat kan oplopen tot ongeveer €25 bij andere vervoersbedrijven.
Klopt, bij Royal Mail is het dan weer iets minder erg, die vragen "slechts" 8 GBP (~9 EUR). Dat heeft ook tot gevolg dat andere koeriers hun prijzen daaraan aanpassen om competitief te blijven en dus relatief minder vragen dan hier.
JohnVK in "pakket uit engeland"Dat zou in de nieuwe situatie betekenen dat ik dus (minimaal!) 5 x €13 = €65 EXTRA zou moeten betalen over deze bestelling!
Tenzij elk boek minder dan 22 EUR zou kosten natuurlijk, want dan betaal je (voorlopig) niks, ook al is de totale prijs van de boeken samen veel meer dan 22 EUR. Meer zelfs, als de Engelse handelaar correct werkt, rekent hij dan ook geen UK VAT aan voor de export, en krijg je het dus volledig "tax-free".
JohnVK in "pakket uit engeland"Hoe dan ook, dit soort dingen is géén kwestie van tijd, zoals The Guardian zegt.
Wel, de oplossingen bestaan al, en wie al eens bestelt op ebay.com (USA) Amazon.com (USA) zal dit wel kennen. De Engelse handelaar schakelt een tussenfirma in die al het werk voor hen doet. Dat begint bij het uitchecken waarbij de handelaar een API call doet naar die firma om de verwerkingskost en te betalen BTW te berekenen, vervolgens rekent de handelaar die aan bij de klant en stort ze door naar de firma, de handelaar stuurt het pakket met een uniek referentienummer naar een Engels adres van de tussenfirma, daar aangekomen plakken zij de douaneaangifte erop (met DDP instructie), zij sturen het door naar land van bestemming, de postdienst levert het daar gewoon af zonder kosten en rekent de BTW aan de tussenfirma. Het zal natuurlijk altijd wat meer kosten dan vroeger omdat die tussenfirma ook niet gratis werkt, maar zo komt het gemak wel terug zonder de onverwachte kosten.

Ik vind het wel bizar dat de Engelse handelaars daar nog helemaal niet aan gedacht hebben en nu met de problemen zitten. Maar tegelijk is dat misschien ook weer niet bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbouwman
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-02-2021
Ik heb ook een probleem met een pakket uit Engeland.
Morgen komt de DHL langs met mijn bestelling. Ik kreeg vandaag al een email met het verzoek de invoerkosten + btw te betalen. Ik had dit al verwacht, maar ik snap niet waar de bedragen vandaan komen die ik moet betalen. Ik kan me haast niet voorstellen dat er geen fout is gemaakt.

Ik heb een bestelling t.w.v. 93 euro gedaan bestaande uit sokken, een telefoonhoesje en een aftershave creme. De bezorgkosten waren 12 euro, dus in totaal betaalde ik 105 euro.

De invoerkosten + btw waren als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6uiM4NuAVtkTl_JpKG5sWqwAqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmGCCWOlKduhXtsE5o7bLMMO.jpg?f=fotoalbum_large

De advanced payment zijn kosten aan DHL voor het regelen van de invoer, dat begrijp ik.
Als ik het goed hebt wordt de btw berekend over de totale kosten van de bestelling (prijs artikelen + verzendkosten + advanced payment + invoerkosten)
Als ik het maximum tarief neem van 21% voor mijn hele bestelling, dan betekent dit dat de invoerkosten ongeveer 80 euro moeten zijn geweest om het totaalbedrag naar 200 euro te tillen.

Wat raden jullie mij aan te doen? Zoals gezegd komt het pakketje morgen pas binnen, dus zal ik het weigeren en ergens in bezwaar gaan tegen de kostenberekening? Kan ik beter betalen en dan later geld terugvragen? Of zie ik iets over het hoofd en kloppen de kosten wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:24
@bbouwman Buiten BTW en inklaringskosten zullen hier ook waarschijnlijk importtarieven zijn berekend. Hoewel we in naam een Free Trade Agreement hebben tussen de EU en UK geldt dit alleen voor producten die daar zijn geproduceerd of waar minstens 50% meerwaarde is toegevoegd (even gesimplificeerd aangezien er nog veel meer regels en uitzonderingen zijn). Ik vermoed dat de producten die je hebt besteld niet in de UK zijn geproduceerd en indien wel dat de verkoper niet de juiste export documentatie heeft meegestuurd (ondermeer declaration of country of origin). Hierdoor moeten er dus gewoon import tarieven betaald worden die afhankelijk van het product type en country of origin tussen de 1% en 25% kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:28
Polster schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:06:
@bbouwman Buiten BTW en inklaringskosten zullen hier ook waarschijnlijk importtarieven zijn berekend. Hoewel we in naam een Free Trade Agreement hebben tussen de EU en UK geldt dit alleen voor producten die daar zijn geproduceerd of waar minstens 50% meerwaarde is toegevoegd (even gesimplificeerd aangezien er nog veel meer regels en uitzonderingen zijn). Ik vermoed dat de producten die je hebt besteld niet in de UK zijn geproduceerd en indien wel dat de verkoper niet de juiste export documentatie heeft meegestuurd (ondermeer declaration of country of origin). Hierdoor moeten er dus gewoon import tarieven betaald worden die afhankelijk van het product type en country of origin tussen de 1% en 25% kunnen liggen.
Dat is correct, kleding wordt vaak in China, India of Pakistan gemaakt.
Bij het importeren wordt daarop een tarief gedaan daar het uit een derdeland komt en niet genoeg in het VK bewerkt is om tarief vrij te zijn.

Daarom is het voor dit soort zaken efficiënter om het uit een EU land te halen of Noord-Ierland

@bbouwman
Berekening lijkt mij valide

bestelling 93
bezorgkosten 12
totaal 105

inklaringskosten 17,5 (waarvan 3,05 euro BTW voor kosten hiervan)
BTW a 21% 25,725
Importtarieven 14,645

Aftereken 57,87

[ Voor 8% gewijzigd door D-dark op 28-01-2021 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbouwman
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-02-2021
Bedankt voor de antwoorden. Producten zijn naar mijn weten inderdaad niet in Engeland geproduceerd. Dan maar extra genieten van m'n aankoop.
Het is wel te hopen dat Engelse bedrijven hier snel goedkopere oplossingen voor gaan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
bbouwman schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:08:
Bedankt voor de antwoorden. Producten zijn naar mijn weten inderdaad niet in Engeland geproduceerd. Dan maar extra genieten van m'n aankoop.
Het is wel te hopen dat Engelse bedrijven hier snel goedkopere oplossingen voor gaan vinden.
De oplossing die nu gepropageerd wordt is een EU vestiging openen.
De warenhuis markt is nu booming in Nederland.

Enfin, voor producten die geïmporteerd worden naar het VK en van daaruit naar de EU rechtstreeks naar de Eu vestiging importeren.

Voor producten die in het VK gemaakt worden in bulk exporteren naar EU warenhuis en vandaaruit verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannisb4
Vanwaar de invoerrechten, zelfs indien de goederen niet in het VK geproduceerd zijn?

Van rechten bij invoer zijn vrijgesteld zendingen bestaande uit goederen met een te verwaarlozen waarde die uit een derde land rechtstreeks aan een geadresseerde worden gezonden. Hieronder wordt verstaan goederen waarvan de intrinsieke waarde niet meer dan 150 EUR per zending bedraagt. Dit geldt niet voor alcoholische producten, parfum en toiletwater en tabak en tabaksproducten.

Aftershave wordt onder een andere HS code gedeclareerd dan parfum/toiletwater/alcohol en blijft bij mijn weten vrijgesteld (tenzij de verkoper het als parfum gedeclareerd heeft). De cosmetische industrie zal je in ieder geval zeggen dat aftershave wezenlijk verschilt van parfum of toiletwater. "Persoonlijke deodorant" valt ook onder de HS code van aftershave, heb ik al geimporteerd, en die werd vrijgesteld.

Volgens mij rekenen ze enkel maar BTW aan, zoals ook volgt uit de header "BTW" op die betaalpagina en ook uit het feit dat ze het bedrag als een tax omschrijven. BTW is inderdaad een tax in internationale douanetaal. Invoerrechten zijn geen tax, wel een duty. Voor invoerrechten gebruiken ze overigens de code DT (in het rijtje van TX en AV).

@bbouwman normaal kan je in die DHL betaalpagina toch ergens de customs invoice terugvinden? Zo zou je kunnen nagaan ahv welke data ze het berekend hebben. Het is een ZIP bestand waarin de factuur als TIF zit.

[ Voor 31% gewijzigd door jannisb4 op 29-01-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
jannisb4 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:18:
Vanwaar de invoerrechten, zelfs indien de goederen niet in het VK geproduceerd zijn?

Van rechten bij invoer zijn vrijgesteld zendingen bestaande uit goederen met een te verwaarlozen waarde die uit een derde land rechtstreeks aan een geadresseerde worden gezonden. Hieronder wordt verstaan goederen waarvan de intrinsieke waarde niet meer dan 150 EUR per zending bedraagt. Dit geldt niet voor alcoholische producten, parfum en toiletwater en tabak en tabaksproducten.

Aftershave wordt onder een andere HS code gedeclareerd dan parfum/toiletwater/alcohol en blijft bij mijn weten vrijgesteld (tenzij de verkoper het als parfum gedeclareerd heeft). De cosmetische industrie zal je in ieder geval zeggen dat aftershave wezenlijk verschilt van parfum of toiletwater. "Persoonlijke deodorant" valt ook onder de HS code van aftershave, heb ik al geimporteerd, en die werd vrijgesteld.

Volgens mij rekenen ze enkel maar BTW aan, zoals ook volgt uit de header "BTW" op die betaalpagina en ook uit het feit dat ze het bedrag als een tax omschrijven. BTW is inderdaad een tax in internationale douanetaal. Invoerrechten zijn geen tax, wel een duty.

@bbouwman normaal kan je in die DHL betaalpagina toch ergens de customs invoice terugvinden? Zo zou je kunnen nagaan ahv welke data ze het berekend hebben. Het is een ZIP bestand waarin de factuur als TIF zit.
toon volledige bericht
Je vergeet de sokken, Die vallen wel onder invoertarieven van de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannisb4
Je vergeet de sokken, Die vallen wel onder invoertarieven van de EU.
* De inhoud van de doos is minder dan 150 EUR.
* Sokken zijn geen alcohol, parfum of toiletwater of tabak of tabaksproducten.

Op basis van welke regel moeten er invoerrechten betaald worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
jannisb4 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:07:
[...]

* De inhoud van de doos is minder dan 150 EUR.
* Sokken zijn geen alcohol, parfum of toiletwater of tabak of tabaksproducten.

Op basis van welke regel moeten er invoerrechten betaald worden?
https://www.belastingdien...-bij-buitenlandse-webshop

Koopt u iets binnen de Europese Unie (EU)? Dan hoeft u niets extra's te betalen voor de invoer van uw pakket. Maar koopt u iets buiten de EU? Dan vaak wel. Hoeveel? Dat is niet zomaar te zeggen, dat verschilt per product.

In de tabel ziet u wat de invoerrechten en btw zijn voor producten die veel gekocht worden bij buitenlandse webwinkels. Bij de invoerrechten kunnen we niet altijd het exacte percentage geven. Want dat is van veel dingen afhankelijk, zoals het materiaal waarvan het product gemaakt is.

Kleding
Invoerrechten 0 t/m 12%

BTW 21%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
Malfunctions schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:48:
Fijn om te lezen dat meerdere mensen problemen hebben met pakketten uit het VK. Ik heb 27 november iets besteld dat nu al sinds 7 december de status 'in transit' heeft bij Royal mail. De webshop is bepaald niet behulpzaam, dus ik ga via de cc maatschappij m'n geld terugvragen.
Update, vorige week werd zomaar ineens mijn originele bestelling bezorgd. De track en trace staat nog steeds op "in transit".

Ik had overigens nog een laatste keer contact gezocht met de webshop, en die hadden een vervangende order voor me in het systeem gezet. Ze vonden het zelf inmiddels ook wat lang duren. Die heb ik ze weer laten annuleren. Daar kon overigens geen bedankje voor af bij ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jannisb4
Als je vervolgens klikt op "Kijk wanneer u niets extra's (sic) hoeft te betalen" staat er: "als uw pakket meer waard is dan € 150 óók invoerrechten.". Het is een beetje vreemd verwoord maar de essentie klopt wel: als de waarde van het pakket minder dan 150 EUR is wordt je vrijgesteld van de invoerrechten, tenzij voor enkele zeer specifieke producten maar die heeft OP niet gekocht. Aftershave is een beetje iffy, maar mijn begrip is dat het niet beschouwd wordt als parfum/toiletwater/alcohol.

Het pakket van OP is geen 150 EUR waard, hij zegt dat het 93 EUR waard is, en enkel de intrinsieke waarde is hier van belang, dus verzendkosten tellen niet mee en zelfs als ze zouden meetellen is het nog altijd geen 150 EUR. Dus ik snap niet waarom er invoerrechten betaald zouden moeten worden.

Ook de afrekening van DHL toont helemaal geen invoerrechten (DT), enkel BTW (TX). Ook al is dat een beetje raar want de BTW van 40,32 EUR werd berekend over een bedrag van 192 EUR en dan zouden invoerrechten net wél betaald moeten worden, want als je de verzendkosten eraf haalt is het nog altijd meer dan 150 EUR. Zoals OP al zei: ik heb ook het gevoel dat er hier iets niet klopt (of OP geeft onvolledige of niet accurate informatie).

[ Voor 29% gewijzigd door jannisb4 op 29-01-2021 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepower20vt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-04-2022
*knip* Vragen over belastingontwijking zijn niet de bedoeling op Tweakers.

[ Voor 85% gewijzigd door Yorinn op 02-02-2021 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Spike_wolf schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:36:
Ik heb nog twee zendingen (boeken) onderweg, een sinds 4 jan, de andere begin december. Voor beide heb ik geen tracking data, dus ik kan niet zien waar ze zijn helaas. Die van begin januari is nog niet heel laat, maar die van begin december is wel vervelend.
Kleine update.
Die zending van 4 januari kwam nu net binnen, bijna exact een maand later.
Die andere is er nog niet, maar ik heb vorige week even geïnformeerd over een T&T nummer om te kunnen zien hoe en wat, blijkt dat die toch nog niet verzonden was, gebeurt deze week pas. Dus met wat geluk is die er over een maand ook :+

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Er kwam net een ander pakje binnen (gewone post PostNL) uit Engeland dat 17 december verzonden is, 7 weken :X

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
@Spike_wolf ach, wij kregen gister een kerstkaart binnen van Ierse vrienden die ook rond die periode op de bus gedaan is. Misschien maar accepteren dat dat de nieuwe standaardtermijn voor post (in alle vormen) naar die Britse en Ierse eilanden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

@Malfunctions Daar ben ik een klein beetje bang voor. Voor veel dingen (zoals de zending van vandaag) is dat niet erg, maar er komen over het algemeen nogal wat time sensitive dingen uit Londen. Als een maand of langer de nieuwe standaard wordt moet ik maar eens overleggen daar of verzending niet eerder kan gebeuren voortaan.

Al zou het mooi zijn als dit op den duur gewoon weer bijtrekt naar fatsoenlijke leveringstijden. Dit duurt nu aanzienlijk langer dan zendingen uit China :')

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannisb4
Problemen met Amazon lijken opgelost te zijn.

Als je bestelt op een Amazon EU site, en het wordt verzonden vanuit een Amazon warenhuis in het VK (dat blijft een gangbare praktijk) doet Amazon nu zelf de inklaring en betaling aan de grens via hun eigen transportdienst. De transportdienst injecteert het ingeklaarde pakje vervolgens bij de last-mile transporteur die het zonder kosten komt afleveren. Het is daardoor iets langer onderweg, reken op 4 werkdagen vanaf de verzending uit het VK. De "geschatte afleverdatum" die Amazon opgeeft houdt al rekening met die vertraging.

Als je bestelt op de Amazon UK site, krijg je nu de AmazonGlobal optie indien de verzending door Amazon gebeurt. AmazonGlobal komt eigenlijk op hetzelfde neer als hierboven, jij betaalt de BTW (en eventueel invoerrechten) van je land, Amazon betaalt die vervolgens aan de douane, jij betaalt niets meer aan de bezorger. Als je bestelling minder dan 22 EUR is (equivalent in GBP) betaal je niets aan BTW en krijg je het dus "tax-free," behoudens voor enkele categorieën van producten. Invoerrechten worden vanaf een mandje van 150 EUR aangerekend.

Waar je wel nog moet mee opletten zijn derde verkopers op Amazon UK die ook zelf verzenden, Amazon UK rekent dan geen BTW aan, als het goed meer dan 22 EUR is zal je dan moeten betalen aan de bezorger (inclusief fees).

Het enige wat voor mij nog een vraagteken blijft is wat er gebeurt als je bestelt op een Amazon EU site voor een derde verkoper die zelf verzendt vanuit het VK. Als ik een check-out simuleer zie ik dat de BTW aangerekend wordt en dat ik gevraagd wordt de AmazonGlobal voorwaarden te aanvaarden, waardoor het lijkt alsof Amazon ofwel de BTW doorstort aan de handelaar en hen oplegt om het "DDP" te versturen, of dat Amazon een verzendlabel stuurt naar de handelaar waarbij Amazon als douanebroker optreedt. Als iemand praktijkervaring heeft met zo'n bestelling (besteld op Amazon EU, verzonden door derde verkoper uit het VK), laat dan gerust weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-05 23:24
Spike_wolf schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:23:
Als een maand of langer de nieuwe standaard wordt moet ik maar eens overleggen daar of verzending niet eerder kan gebeuren voortaan.
Dit lijkt me zeer afhankelijk van zowel administratie van de afzender als de gekozen vervoerder. Ik kreeg afgelopen maanden m'n pakketjes van bijv. Farnell uit het VK gewoon consequent binnen 48 uur en zonder extra kosten, via UPS Express en met DDP instructie. Het kán dus wel, als de afzender z'n zaakjes op orde heeft en hij of jij niet de goedkoopste vervoerder kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scidd0w
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:26
Weet hier iemand hoe het gaat met een pakket verstuurd van een particulier naar een particulier (mijzelf)?

Ik heb vrienden in Engeland wonen en die willen wel een pakket/product als gift verzenden.

De belasting dienst zegt het volgende:
https://www.belastingdien...k_de_belasting_bij_invoer

Maar hoe bepalen die de waarde van het pakket dat mijn vrienden als kado naar mij toe sturen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Scidd0w schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:47:
Maar hoe bepalen die de waarde van het pakket dat mijn vrienden als kado naar mij toe sturen dan?
Als het er niet op staat dan doen ze een schatting a.d.h.v. wat ze zien als ze het pakket open gemaakt hebben.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Pagina: 1