Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plactonicfour54
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-08 21:23
Hallo Forum leden!

Ik heb een vraagje over mijn Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB.
Deze heb ik ongeveer 2 maanden geleden in gebruik genomen.
In het begin deed hij het helemaal prima, geen rare geluiden of iets dergelijks.

Alleen maakt de deze CM de laatste tijd een raar geluid. Ik heb online al iets gelezen over lucht in het systeem. Ik weet zelf niet hoe ik dit moet oplossen vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie reacties.
Hier het filmpje (met natuurlijk het rare geluid): YouTube: CM MasterLiquid ML240L V2 RGB (WEIRD SOUND)

(Het klikken in de video is aanpassen van de RPM van de 2 fans)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Met vriendelijke groet,

Plactonicfour54 :)

[ Voor 15% gewijzigd door Plactonicfour54 op 15-12-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 21:12
Ik zie dat in deze review hetzelfde probleem wordt genoemd:

productreview: Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB review door djoenez
Er zijn wel twee dingen op het systeem aan te merken: de fans die er worden bijgeleverd zijn niet van de beste kwaliteit, aangezien ze zachtjes tikken (bearings? Hall sensor?) op het moment dat ze ondersteboven worden gemonteerd.
Meer mensen met "fan rattle" https://www.reddit.com/r/...id_ml240l_rattling_noise/

Lijkt mij een geval van productiefout in de fan wellicht? Support/RMA ticket indien bij Cooler Master?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plactonicfour54
Ik ben er net achter gekomen dat als de fans harder draaien (meer RPM) dat het geluid dan weg gaat!
Ik ben zelf ook bang dat er iets aan mankeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Dat soort gedrag heb ik zelf ook wel eens ervaren in het verleden met ventilatoren. Over het algemeen bij die van mindere kwaliteit. Dan zijn de lagers bijvoorbeeld gewoon niet geweldig waarbij het probleem zich alles manifesteert in een bepaald RPM bereik.

Ik zou dit bij Cooler Master aankaarten als zijnde een defect product voor RMA bijvoorbeeld. Aangezien meerdere mensen deze ervaring hebben kan het zijn dat het natuurlijk weer gebeurd na een tijdje met vervangende fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plactonicfour54
Mannekino schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:35:
Dat soort gedrag heb ik zelf ook wel eens ervaren in het verleden met ventilatoren. Over het algemeen bij die van mindere kwaliteit. Dan zijn de lagers bijvoorbeeld gewoon niet geweldig waarbij het probleem zich alles manifesteert in een bepaald RPM bereik.

Ik zou dit bij Cooler Master aankaarten als zijnde een defect product voor RMA bijvoorbeeld. Aangezien meerdere mensen deze ervaring hebben kan het zijn dat het natuurlijk weer gebeurd na een tijdje met vervangende fans.
Het zijn inderdaad de fans! Heb de CM watercooler nu aan de voorkant van de PC gemonteerd (verticaal). Het geluid is nu weg. Ik denk dat de fans omlaag hingen waardoor er een raar geluid ontstond..?

Maar goed het liefst heb ik de watercooler toch bovenin van de PC hangen omdat dit er het mooist uit ziet (de 2 slangen hangen nu erg lelijk door de case heen).

Ik monteer denk ik gewoon 2 nieuwe fans. Dan plaats ik deze 2 van CM wel ergens anders in de case (verticaal! ;) )

Bedankt voor het helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Interessante video om te bekijken wat betreft positionering van een AIO cooler.

YouTube: Stop Doing It Wrong: How to Kill Your CPU Cooler (AIO Mounting Orien...

Aan de bovenkant met de slangen naar beneden is het beste.

Logische verklaring voor jouw probleem kan inderdaad zijn dat de unit waar de blades aan zitten naar beneden "zakt" in die positie bij een push configuratie (warme lucht door de radiator naar buiten). Door het zakken is de boel niet meer goed uitgelijnd wat in een low RPM situatie zorgt voor ongewenst contact in de lagers bijvoorbeeld.
Pagina: 1