Beste tweakers,
Een korte introductie, dit is mijn eerste post op tweakers. Al jaren bezoek ik tweakers.net met veel plezier. Dankzij jullie uitgebreide topics en reviews heb ik menig probleem op kunnen lossen en producten kunnen uitkiezen die het beste bij mijn eisen aansluiten.
Ik heb nu een aantal jaar een laptop, de GL503VM met i7-7700k en gtx1060M 3gb. Omdat ik wat veeleisender ben geworden voldoet deze laptop niet meer. Daarbij heb ik de mobiliteit niet meer nodig en ben opzoek naar een build wat ik in de loop der jaren up to date kan houden. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij het realiseren van deze eerste build.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk gamen waarbij ik de capaciteiten van mijn beeldscherm volledig kan benutten met veel eye candy. Daarnaast hobbymatig kunnen werken met inventor en solidworks. Assemblages tot 250 parts.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtlijn 1200 euro, maar daar zit rek in. Ik vind het lastig om de sweetspot te bepalen tussen performance en kosten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Beeldscherm: LG 34GK950G (3440x1440, 120hz)
RTX 3070 (EVGA XC3 in bestelling)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Definitieve lijst, alles is besteld
Dit heb ik al:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de videokaart heb ik bewust gekozen voor nvidia in verband met gsync. Verder geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het belangrijkste is dat deze desktop een jaar of 5 mee kan waarbij ik de videokaart zal upgraden. Het liefst heb ik een sobere kast, dat RGB spektakel is niet aan mij besteed. Daarbij vind ik het belangrijk om goed te kunnen koelen en voldoende ruimte in de kast te hebben voor toekomstige uitbreidingen. Stilte is mooi meegenomen.
Ga je overklokken?
Ja, dit lijkt mij een leuke toevoeging aan de desktop experience.
Wat verwacht je van ons?
Dat jullie mijn opzet controleren en indien nodig aansturen op een andere build. Gezien dit mijn eerste DIY PC wordt zie ik mogelijk een aantal knelpunten niet en maak ik wellicht een aantal vreemde keuzes.
Een korte introductie, dit is mijn eerste post op tweakers. Al jaren bezoek ik tweakers.net met veel plezier. Dankzij jullie uitgebreide topics en reviews heb ik menig probleem op kunnen lossen en producten kunnen uitkiezen die het beste bij mijn eisen aansluiten.
Ik heb nu een aantal jaar een laptop, de GL503VM met i7-7700k en gtx1060M 3gb. Omdat ik wat veeleisender ben geworden voldoet deze laptop niet meer. Daarbij heb ik de mobiliteit niet meer nodig en ben opzoek naar een build wat ik in de loop der jaren up to date kan houden. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij het realiseren van deze eerste build.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk gamen waarbij ik de capaciteiten van mijn beeldscherm volledig kan benutten met veel eye candy. Daarnaast hobbymatig kunnen werken met inventor en solidworks. Assemblages tot 250 parts.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtlijn 1200 euro, maar daar zit rek in. Ik vind het lastig om de sweetspot te bepalen tussen performance en kosten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Beeldscherm: LG 34GK950G (3440x1440, 120hz)
RTX 3070 (EVGA XC3 in bestelling)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Definitieve lijst, alles is besteld
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X Boxed | € 489,- | € 489,- |
| 1 | Moederborden | MSI MAG X570 Tomahawk WiFi | € 207,58 | € 207,58 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C - Dark TG | € 84,78 | € 84,78 |
| 1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer II 240 | € 72,45 | € 72,45 |
| 1 | Ventilatoren | Arctic P14 PWM PST, 140mm | € 8,51 | € 8,51 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | € 184,- | € 184,- |
| 1 | Voedingen | MSI MPG A750GF | € 120,- | € 120,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.166,32 | ||
Dit heb ik al:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Videokaarten | EVGA GeForce RTX 3070 XC3 Ultra Gaming | € 725,40 | € 725,40 |
| 1 | Monitoren | LG UltraGear 34GK950G Zwart | € 919,31 | € 919,31 |
| 1 | Solid state drives | XPG SX8200 Pro 1TB | € 123,02 | € 123,02 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.767,73 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de videokaart heb ik bewust gekozen voor nvidia in verband met gsync. Verder geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het belangrijkste is dat deze desktop een jaar of 5 mee kan waarbij ik de videokaart zal upgraden. Het liefst heb ik een sobere kast, dat RGB spektakel is niet aan mij besteed. Daarbij vind ik het belangrijk om goed te kunnen koelen en voldoende ruimte in de kast te hebben voor toekomstige uitbreidingen. Stilte is mooi meegenomen.
Ga je overklokken?
Ja, dit lijkt mij een leuke toevoeging aan de desktop experience.
Wat verwacht je van ons?
Dat jullie mijn opzet controleren en indien nodig aansturen op een andere build. Gezien dit mijn eerste DIY PC wordt zie ik mogelijk een aantal knelpunten niet en maak ik wellicht een aantal vreemde keuzes.
[ Voor 7% gewijzigd door HaaiendeKraan op 16-12-2020 16:37 . Reden: aangepaste setup, zie post Djarune ]