Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoopid
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik heb sinds kort de TONE Free (FN4) Bluetooth oordopjes van LG. Zowel gepaard met mijn telefoon als mijn laptop is de audiokwaliteit slecht, wat mij opviel gezien de vele positieve reviews. Ik ben geen expert op het gebied van audio; ik weet niet precies welke om welke audioeigenschap het gaat. Als ik zou moeten beschrijven hoe het klinkt, zou ik zeggen dat geluiden met een hogere frequentie (cymbals, de highs van een snare) een beetje distorted klinken. Voorbeeld: het intro van Even Flow van Pearl Jam; veel gebruik van cymbals, ze klinken distorted.

Ik heb wat voorbeelden op YouTube geluisterd, het enige wat lijkt te matchen met hoe de audio klinkt is een lage (of gewoon een foutieve) bitrate.

De enige overeenkomstige codec tussen mijn telefoon (Android) en de oordopjes is SDC. Bij de Bluetooth-instellingen van mijn oordopjes kan ik HD-audio (AAC) aanzetten, maar dit heeft geen effect; mijn telefoon ondersteund geen AAC. Als mijn Bluetooth oordopjes zijn gepaard zijn dit de audiowaarden (gecheckt bij ontwikkelaarsopties):

AVRCP-versie: 1.4
Audiocodec: SBC
Sample rate: 44,1 kHz
Bits per sample: 16
LDAC-codec: Beste mogelijkheid (aanpasbare bitsnelheid)

Ik heb een paar andere Bluetooth oordopjes (JBL Free), met welke ik een topkwaliteit heb; alle bovenstaande waarden zijn precies hetzelfde als ik de JBL Free oordopjes gebruik. Zoals ik al zei, ik ben geen audioexpert. Hierom weet ik niet hoe het kan dat de audiokwaliteit zo verschilt ondanks dat bovenstaande waarden hetzelfde zijn.

Het aanpassen van bovenstaande waarden (naast de AVRCP-versie) is niet mogelijk; als je de ontwikkelaarsopties herlaad zijn de waarden hersteld (de oordopjes supporten dus niet hogere waarden neem ik aan).

Ik heb de TONE Free app gedownload, hiermee heb ik de software bijgewerkt; deze is dus up-to-date. Ook heb ik wat gëxperimenteerd met de EQ, maar hiermee heb ik niets kunnen verbeteren.
Telefoon opnieuw opstarten en/of oordopjes opnieuw paren hebben niets opgelost.
Ik word niet veel wijzer van de HCI logs, ik heb ze kunnen verkrijgen maar ik kwam niet ver met welke relevante informatie ik hieruit kan halen.
Het uitschakelen van hands free (en alle andere opties) van de oordopjes op mijn laptop (Windows 10) heeft geen effect op de audiokwaliteit.

Ik vind naast deze kweste eigenlijk alles aan de oordopjes enorm fijn, hierom vind ik het erg jammer dat ik niet wat ik nog meer kan proberen om dit op te lossen. Ik heb ook emailcontact gelegd met LG en ik wacht momenteel op reactie. Ik hoopte dat ik hier misschien mensen zou kunnen vinden die mij zouden kunnen helpen :/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofman
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 06:25
Ik heb ze ook sinds een paar dagen en ben tevreden over de geluidskwaliteit. Ik heb wel redelijk wat aan het geluid aangepast met een custom EQ setting in de Tone Free app. In mijn beleving schieten deze dopjes juist te kort aan de andere kant van het spectrum. Te weinig punchy bas dus. Met daar tegenover een helder hoog en aardige soundstage.

Verder zitten ze bij mij comfortabel, is het opbergdoosje compact en grippy en is de app best uitgebreid.

De touchbediening daarentegen werkt vaker niet dan wel.

Alles bij elkaar zijn ze mij de 69 Euro zeker wel waard.