Toon posts:

HD vertraagt bij deleten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello again :)

Ik heb nog een vrij raar probleem: Om de zoveel tijd vertraagt mijn hd enorm bij het deleten van een bestand of directory (verkenner blijft gedurende lange tijd vast zitten :'( ) En als ik soms een scandisk doe, zegt hij dat de opstartsector van mijn hd foute gegevens bevat en daardoor de vrije ruimte op mijn hd niet goed of heel traag wordt weergegeven ??? (geen virus, weet ik 100% zeker)

Ik heb de detectie van mijn hd van AUTO naar LBA gezet... wat houdt lba eigenlijk in ?

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Dat heb ik ook bij het legen van de Recycle Bin, ik meen ooit te gelezen hebben dat dat aan partities lag, heb je toevallig partities ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb partities: ibm deskstar 46 10 - 36 gig
De vraag is, kan je der iets aan doen ?

En wat betekentlba?

• anthonov
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10-2023
Ik ken het symptoom. Wat het nou precies is weet ik niet. Ik krijg er soms last van als de computer al een tijd niet gereboot is.

Een reboot verhelpt de klachten wel altijd.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
RTFM heb ik maar ff voor je gedaan:
When Logical Block Addressing is enabled, 28-bit addressing of the hard drive is used withoud regard for cylinders, heads, or sectors. Note that LBA mode is necessary for drives with greater than 504MB in storage capacity.

Verwijderd

Zit je prullenbak heeel erg vol?
Zo ja, leeg die eens en probeer dan eens iets te deleten.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp is het beter dat je je hd manueel op LBA zet ?

Het staat sinds gisteren op LBA mode en ik heb het probleem niet meer gehad.

Mijn prullenbak is altijd leeg, raar eh ?

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Op maandag 13 augustus 2001 20:29 schreef qmaster het volgende:
Zit je prullenbak heeel erg vol?
Zo ja, leeg die eens en probeer dan eens iets te deleten.
Nee, ook als er maar een paar kb inzit duurt het nog lang :(

• dr snuggles
  • Niet online
Zet je prullenbak uit (eigenschappen bij prullebak klikken, dan uitzetten) en defragmenteer je hd.
Zet dma aan bij configuratiescherm>system>device manager>diskdrives>properties, 2e tab>dma aan vinken.

• Tylen
  • Laatst online: 17:04

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Op maandag 13 augustus 2001 03:17 schreef ubermaestro het volgende:
Dat heb ik ook bij het legen van de Recycle Bin, ik meen ooit te gelezen hebben dat dat aan partities lag, heb je toevallig partities ?
Heb je toevallig partities... |:( Of bedoel je er mee of hij meerdere partities heeft ???

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Caspar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-04 15:56
Helaas heb ik dat probleem ook met mijn laptop, zoals wel meerdere collega's hier op het bedrijf.
We hebben hier al van alles geprobeerd. Zou het ook aan de netwerkkaart kunnen liggen?

• dj_sane
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-05-2021
Op dinsdag 14 augustus 2001 09:02 schreef wwillem het volgende:
Zet je prullenbak uit (eigenschappen bij prullebak klikken, dan uitzetten) en defragmenteer je hd.
Zet dma aan bij configuratiescherm>system>device manager>diskdrives>properties, 2e tab>dma aan vinken.
Ik heb dat ook eens een keer geprobeerd, maar toen kwam ik in een hel terecht. Windows herkende mijn HD's niet meer, en zette ze daarom automatisch op MS-DOS compatible mode, wat de performance HEEEEEEEEL erg omlaag haalde. Ik heb toen van alles geprobeerd, op het laatst zelfs de Windows-help geraadpleegd :r maar ik kwam er niet uit! Helemaal opnieuw installeren was het antwoord.
Ik zou zeggen: kijk uit met die instellingen!

• dr snuggles
  • Niet online
Tsjah, zonder dma gaat alles langzamer. Ik kreeg zelf dma nooit aan totdat ik ipv een 40 aderige kabel een 80 aderige kabel nam.

Voor ata66 & ata100 harde schijven + dma heb je dus altijd 80 aderige kabel nodig. In de bios moet ook udma mode goed staan (kan op 1 t/m 5, waarbij 5 het snelste is).
Pagina: 1