Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:43

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Topicstarter
Ik probeer een apparaat (A10 LB) via SNMP uit te lezen, om de waarden in Zabbix in te kunnen laden en alles te kunnen monitoren. Als ik op OID een snmpget of snmpwalk doe, krijg ik netjes gegevens terug. Ik kan hier alleen niet veel van maken gezien ik geen idee heb, wat de waarde van de counter verteld over de machine.

A10 levert MIB files in een tar waarmee alle OID's omgezet kunnen worden naar een friendelijkere naam. Deze vriendelijke naam wil ik ook gebruiken om de gegevens op te halen. snmptranslate werkt mooi op de MIB bestanden als ik de file opgeef.
Alle MIB's heb ik in /usr/share/snmp/mibs gezet, maar alsnog vertaald snmpwalk niet de OID's naar de friendly name.

.iso.org.dod.internet.private.enterprises.a10.a10Mgmt.axMgmt.axApp.axVirtualServers = OID: .1.3.6.1.4.1.22610.2.4.3.4

Met snmpwalk kan ik dus enkel op basis van het OID de gegevens nu ophalen. Hierbij krijg ik een waslijst aan onderliggende OID's, met de volgende vertaling;
SNMPv2-SMI::enterprises.22610.2.xxxx

Hoe kan ik op Centos 7 deze mib's inladen, zodat hij iso.org.dod.internet.private.enterprises.a10.xx gebruikt ipv SNMPv2-SMI::enterprises.22610.2.xxxx, en de OID's leesbaar zijn als ik snmpwalk gebruik?

als ik de -m of de -M flag met een mib of de directory met de extra MIB's gebruik, valt de default vertaling wel weg, maar krijg ik enkel de OID values zonder enige vertaling.

Op internet zie ik veel met net-snmp, maar dit is niet beschikbaar voor zover ik zie.

Heeft iemand een idee of ervaring met deze problematiek?
Of een tip om gemakkelijk snmp data om te zetten naar zabbix? gezien hier geen template voor is buiten de if-snmp en system.