Vraag

• Oliv3r90
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-10-2021
Hi Guys,

Ik heb een vraagje over mijn nieuwe analoge AV installatie.

Situatie
Ik heb sinds kort een Onkyo TX-L50 AV receiver met een set Klipsch RF52 toren speakers Ook heb ik een Harman Kardon TS7 subwoofer aangesloten.

Crossover settings
Ik heb mijn crossover voor LFE staan op 120Hz (maximale crossover waarde voor de LFE)
De crossover voor mijn Klipsch RF52 speakers ingesteld op full-range (beste klank voor deze speakers na testing met verschillende crossover levels)

Probleem
Wat mij opvalt is dat zowel de Klipsch speakers en de subwoofer mooie lage tonen creëren als ik mijn muziek harder aan zet maar bij een lager volume hoor ik bijna alleen midden en hoge tonen uit mijn Klipsch en helemaal geen geluid uit mijn HK sub.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al geprobeerd de geluidsmodi te switchen (stereo/all channel stereo/Dolby/etc..), subwoofer levels omhoog te draaien (hetgeen resulteert in meer sub tonen maar heel erg boomy geluid). Dus allemaal zonder mooi geluid als resultaat.

Heeft een van jullie een goed idee? _/-\o_

Alle reacties

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-11 12:13
Misschien dat je subwoofer en je luidsprekers elkaars bas cancellen. Je kunt eens proberen om de fase schakelaar achterop de subwoofer, mits aanwezig, om te zetten. Vaak hebben deze schakelaars twee standen: 0 graden en 180 graden. Als ik het goed hen gezien, bij jou 'normal' of 'reverse'.

Ook zou ik eens kijken naar een betere versterker. Gewoon een goede stereoversterker kan een mooie upgrade qua muziekbeleving opleveren.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12 19:58

Audione0

Strijdt der titanen

Wellicht een idee je speakers op small in te stellen, en je de crossover net wat hoger in te stellen dan je heb je een mooie overgang naar de Sub.

Crossover op de sub helemaal open.

Na mij weten werkt een sub alleen als je de speakers op small hebt ingesteld btw.

[Voor 72% gewijzigd door Audione0 op 16-12-2020 17:26]

Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / MSI RTX 2080 Gaming X Trio / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Speakers horen idd op small te staan. Small of large heeft sowieso niks te maken met de grootte van de speakers.
Gain op je sub op het midden. Crossover op je sub op max (die van jou heeft zo te zien alleen een filter knopje, denk dat je die filter uit moet zetten),en dan cross op je receiver in laten regelen door AccuEQ. In principe zou de cross van de sub niet boven de 100Hz moeten komen, 80 is wellicht al beter.
En je subwoofer instelling op LFE+main (of vergelijkbaar) zetten, zodat ie ook bij muziek je subwoofer gebruikt en niet alleen bij een discreet LFE signaal.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:54
Waarom de fronts op small? Hij heeft speakers die prima op large (full range) mee kunnen draaien.

Roomba E5 te koop

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Omdat de echte lage tonen power kosten die dan niet naar de speakers kan, en beter door de sub gehandeld kunnen worden.
Dit legt het wel redelijk uit: https://www.svsound.com/b...r-small-on-an-av-receiver

Moet mezelf even corrigeren trouwens, vanaf ca 80hz wordt laag geluid directioneel, dus cross op ca 80 hz.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• sig69
@The Eagle Het verhaal klinkt logisch, maar ik ervaar het toch anders in mijn setup. Zit natuurlijk een stukje persoonlijke voorkeur bij. Wil niet zeggen dat het een prima basis kan zijn om vanaf daar verder te werken.

Roomba E5 te koop

Normaal gesproken doet de subwoofer niets wanneer de speakers op full range/large staan en de audiotrack geen 0.1 signaal heeft. Er zijn 2 uitzondering en dat is bij de subwoofer stand "lfe+main" of wanneer de subwoofer niet via de sub-out/-in is aangesloten.

Verder is de weergave van lage frequenties erg verschillend door de ruimte heen. Op plaatsen klinken bepaalde frequenties harder, die op andere plaatsen weer zachter of geheel afwezig zijn. Dit is een akoestisch gevolg van de ruimte waar alles in staat.

Tot slot is de gevoeligheid van ons gehoor niet gelijk voor elke frequentie en nemen de verschillen toe, naarmate het volume omlaag gaat.

https://www.onosokki.co.jp/English/hp_e/patio/loudness.htm

Dus samengevat: volgens mij is dit normaal en wordt het effect mogelijk versterkt door de akoestiek.

PS, waarom noem je het een analoge AV installatie? Het is gewoon standaard spul, deels digitaal (menu-instellingen) en deels analoog (knopjes).

[Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 17-12-2020 06:09]

• Oliv3r90
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-10-2021
@LA-384, terechte opmerking. Ik bedoelde daarmee te zeggen dat ik gebruik maak van analoge luidsprekers, geen smart speakers oid.

Bedankt voor de goede uitleggen en adviezen. Ik heb gezocht naar een LFE+Main functie in mijn receiver maar ik kan het niet vinden. De reden dat ik mijn RF52s als full-range heb ingesteld is omdat het stereo geluid van de voorspeakers daarom mooier klinkt. Maar kan mij dan iemand uitleggen hoe ik mijn frontspeakers als full-range kan instellen en ik dan toch voor mijn LFE kanaal een Cross van 80-120Hz kan instellen?

• sig69
Volgens de handleiding heet het bij jou "double bass"

Roomba E5 te koop

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee