65" TV | Sony X900H vs Samsung Q80T

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-10 09:18
Ik zoek een?
65 inch televisie

Wat is je budget?
1000-1300,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk gewoon tv kijken, af en toe een film en later misschien een PS5.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik wou eerst gaan voor een LG OLED, alleen nu ik toch graag een 65 inch wil valt dit buiten het budget. Nu valt mijn oog op de Q80T of de X900h.

De Q80t komt in alle testen naar voren als de betere tv, bron: Rtings. Als ik de twee vergelijk op Youtube blijkt dus dat in 'game mode' de Q80t het aflegt tegen de x900h. Het schijnt dat met een recente firmware update het "probleem" te zijn opgelost voor de Q80t. Dus dat in game modus het beeldkwaliteit niet erg word terug geschroefd. Iemand hier bekend mee? Dan heb je nog het stukje HDR dat door de hogere nits van Samsung het meer eruit zou moeten springen.

Kwa model spreekt Q80t mij meer aan, zilveren rand van Sony vind ik er wat minder uitzien. Daarentegen vind ik de matte afwerking van het scherm van de Q80t er wat goedkoop uitzien. Trouwens, de X900H kan ik voor €1300,- krijgen en de Q80T voor €1400,-.

[ Voor 17% gewijzigd door rutgergron op 15-12-2020 10:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Future-proof als in? Dit zijn televisies als je veel schermoppervlak wilt voor weinig geld. De Q80T heeft 48 FALD-zones, de X900H 32, beide is erg laag. LCD is ook niet echt de technologie van de toekomst. Als je eerst OLED op het oog had gaan beide TV's een teleurstelling worden. Dat de Q80T beter is klopt wel.

[ Voor 13% gewijzigd door dmantione op 15-12-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Als ik deze vergelijking zie tussen de LG CX, Q90t en X900H dan valt mij de volgende punten mij erg op.

YouTube: Best TV for PS5 Gaming 2020: LG CX vs Samsung Q90T vs Sony X900H

- Blooming veel minder aanwezig bij de X900H
- Zwart waardes zijn stukken minder bij de Q90T
- In game modus lijkt het beeldkwaliteit
van de X900H superieur tov de Q90t. ( opgelost met firmware update? )
- Kleurpalet van de LG CX en X900h lijkt veel op elkaar in 'game mode' terwijl je bij de Q90t duidelijk inlevert in beeld kwaliteit.

Dat het om een Q90t ipv de Q80t maakt niet veel uit denk ik tov de X900H.

[ Voor 15% gewijzigd door rutgergron op 15-12-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Nu online

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De Q90T heeft 96 zones en zou juist op het gebied van zwartwaarden betere prestaties moeten tonen dan de Q80T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De US Q80T verschilt iets van de EU Q80T en is eerder vergelijkbaar met de Q85T (niet in NL). Wat houdt 'beeldkwaliteit' in voor jou? Is dat een nauwkeurige of felle weergave? Zo min mogelijk blooming of zo veel mogelijk zwartdetail? Zo veel mogelijk 'pop' bij HDR of juist een nauwkeurig helderheidscurve? Etc, etc. Ja, overall is wat specs betreft de Q80T een betere tv. Alleen in game mode kiest Samsung voor zo min mogelijk latency ten koste van local dimming en dat resulteert in meer blooming en slechtere zwartwaarde. Maar is dat een probleem als gamen secundair is?

Met jouw budget zou ik (met prijsaanvraag) voor de XH95 of evt. zijn inmiddels goedkopere voorloper de XG95 gaan. Dan heb je een volwaardige HDR LCD waar ook prima casual op gegamed kan worden. Wil je een hoge piekluminantie en de meeste local dimming zones dan is de U8QF ook het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Ik ben op dat gebied nogal onervaren mijn huidige tv is inmiddels 10 jaar oud. Wat voor mij wel belangrijk is zijn natuurgetrouwe kleuren. Bij Q80t had ik het gevoel dat het daar wat aan ontbrak. De XH95 valt sowieso af aangezien die geen HDMI 2.1 heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Nu online

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Argh! Denk je nu echt dat HDMI 2.0 de grootste beperking van je beeldkwaliteit gaat zijn als je een middelmatige LCD koopt? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
dmantione schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:39:
Argh! Denk je nu echt dat HDMI 2.0 de grootste beperking van je beeldkwaliteit gaat zijn als je een middelmatige LCD koopt? |:(
Hoor je mij dat zeggen??? HDMI 2.1 wil ik erop hebben ivm 4k 120hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Nu online

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
... terwijl je voornamelijk gewoon televisie gaat kijken (is nog altijd 50Hz), af en toe een film (is 24Hz) en misschien PS5 (die HDMI 2.1 niet goed ondersteunt). :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
Hdmi 2.1 op een matige lcd is inderdaad iets raar. Beter nog even doorsparen voor een OLED. Zoals ik zie heb je nog een €400 nodig en ben je er. Lijkt me mss een optie?
Pagina: 1