Hoe werken sterren op t.net / v&a

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik verbaas me er eigenlijk al sinds het begin erover, maar ik denk ik vraag het nu toch maar eens nav een posting die ik niet helemaal snap : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65234210 (niet persoonlijk bedoeld)

Ik ga er altijd vanuit dat op een 5-sterren max rating, dat 5-sterren echt uitermate uitmuntend is, dat 3-sterren niet goed, niet slecht, maar gewoon standaard is en 1-ster is slecht.

Maar ik zie op pricewatch en v&a continue 5-sterren uitgedeeld worden voor van alles en nog wat wat in mijn optiek slechts 3-sterren waard is (wow een coolblue levert iets in 24-uur, exact zoals ze zelf zeggen dat is gewoon 3-sterren / standaard volgens mij).

En in die eerdere posting daar wordt gewoon gezegd dat een negatieve review 2-3 sterren zou zijn...

Ben ik nou de enige die dit systeem apart vindt (wat geen mogelijkheid tot uitmuntendheid geeft, het max haalbare is momenteel dat iemand gewoon standaard zijn afspraken nakomt en de middelmoot is maar het best haalbare)

Want 1 foto en 2 regels tekst is veelal voldoende voor een productomschrijving, alleen ik zie dat gewoon als 3-sterren, ga je echt een giga-uitgebreide omschrijving geven dan kom je wmb in aanmerking voor 4 of 5 sterren.

Het is zo ongeveer hetzelfde als dat ik elke kassa medewerker van de supermarkt het predicaat uitmuntend ga geven als ze slechts mijn boodschappen over het scanapparaat sleept en mijn geld in ontvangst neemt, dat vind ik gewoon de standaard en zeker niet 5-sterren waard.

En ik snap dat het niet echt meer aan te passen is, maar ik vraag me toch af of dit nu het initiele doel van die 5-sterren notatie is geweest of dat men initieel meer dacht dat 3-sterren standaard is en dat je dus beter en slechter als standaard kan hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Op persoonlijke titel(!): Ik denk dat sterren enzo sowieso behoorlijk subjectief zijn. Hoe vaak ik (op andere sites) niet zie: "Product was 3 weken te laat, slecht verpakt, defect en de support was onbereikbaar en toen ik ze ein-de-lijk aan de lijn kreeg scholden ze me uit! :( 5/5 sterren" :F :N

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 15-12-2020 09:48 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:33

MsG

Forumzwerver

Dus als er precies naar verwachting is geleverd dan zou dat maar 3 sterren moeten zijn, want: normaal? En ze kunnen pas een 5-sterren review van jou krijgen als er eerst iets gruwelijk fout moet zijn gegaan, wat daarna, tussen hiërarchische lijntjes door, pro-actief wordt opgelost?

Als ik een transactie met iemand heb en ik doe alles goed, ook al is dat "gewoon het product op tijd leveren", en ik krijg dan maar de helft van de sterren, zou ik dat inderdaad ook wel wat gek vinden. Als ik naar mijn eigen V&A-score kijk is jouw redenering van beoordelen gelukkig ook ver in de minderheid :+.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Het staat er toch duidelijk als je een beoordeling achterlaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psJaAgpkjFsfBHYMY87gk2nMfwQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/82MeCqkAuK6zCwzGjgwVTF4u.jpg?f=user_large

Als jij "alles is goed gegaan en naar verwachting" beoordeeld als "voldoende" dan is je interpretatie daarvan buiten de norm, vermoed ik.

Als ik een aankoop op tijd zoals beloofd, goed verpakt en alles naar wens ontvang, dan vind ik dat uistekend. Er hoeft van mij geen buitengewone prestatie waar ik niet om gevraagd hebt uitgevoerd te worden om "uitstekend" te behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
RobIII schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:47:
Op persoonlijke titel(!): Ik denk dat sterren enzo sowieso behoorlijk subjectief zijn. Hoe vaak ik (op andere sites) niet zie: "Product was 3 weken te laat, slecht verpakt, defect en de support was onbereikbaar en toen ik ze ein-de-lijk aan de lijn kreeg scholden ze me uit! :( 5/5 sterren" :F :N
Tja, maar dat is dan imho weer het werk van winkels die kortingsbonnen geven voor goede reviews etc.
MsG schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:53:
Dus als er precies naar verwachting is geleverd dan zou dat maar 3 sterren moeten zijn, want: normaal? En ze kunnen pas een 5-sterren review van jou krijgen als er eerst iets gruwelijk fout moet zijn gegaan, wat daarna, tussen hiërarchische lijntjes door, pro-actief wordt opgelost?
Het hoeft niet eerst gruwelijk fout te gaan, maar als iemand meer dan standaard moeite doet kan dat op dit moment gewoon nergens kwijt.

Ik vind het gewoon apart om een productomschrijving met 2 regels tekst en 1 plaatje als een 5-sterren productomschrijving te zien, het is gewoon een redelijke/normale productomschrijving wmb.
Ga je voor 40 regels tekst (die wel iets toevoegen, niet enkel a wall of text) en 10 plaatjes, dan vind ik dat simpelweg meer sterren waard. Die persoon doet er wmb meer moeite voor.
Als ik een transactie met iemand heb en ik doe alles goed, ook al is dat "gewoon het product op tijd leveren", en ik krijg dan maar de helft van de sterren, zou ik dat inderdaad ook wel wat gek vinden.
Waarom zou jij dat gek vinden? Is het voor jou onmogelijk om beter als normaal te handelen?
Als ik naar mijn eigen V&A-score kijk is jouw redenering van beoordelen gelukkig ook ver in de minderheid :+.
Als ik een score geef, dan doe ik ook maar gewoon mee in de (imho) waanzin van 1 of 5-sterren, omdat dat momenteel gewoon is hoe het systeem werkt. Als ik echt 3-sterren ga uitdelen voor standaard werk dan haal ik in de huidige invulling iemands score omlaag wat niet mijn bedoeling is.
Echter, ik blijf het een krom systeem vinden wat gewoon de middelmaat tot best haalbare tilt, terwijl ik denk dat je extra service ook moet kunnen belonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:00:
Als jij "alles is goed gegaan en naar verwachting" beoordeeld als "voldoende" dan is je interpretatie daarvan buiten de norm, vermoed ik.

Als ik een aankoop op tijd zoals beloofd, goed verpakt en alles naar wens ontvang, dan vind ik dat uistekend. Er hoeft van mij geen buitengewone prestatie waar ik niet om gevraagd hebt uitgevoerd te worden om "uitstekend" te behalen.
Dus alle kassamedewerkers verrichten volgens jou "uitstekend" werk.
Als je personeel onder je moet beoordelen, dan verricht iedereen ook "uitstekend" werk. Hoe bepaal je dan ooit eens wie een loonsverhoging krijgt voor uitmuntend werk?

Ik vraag me gewoon af waarom standaard uitstekend zou zijn, het laat namelijk geen ruimte voor beter dan standaard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wij hadden een poosje een werknemerstevredenheidenquete (jaarlijks) waarin er vragen op een schaal van 1-5 beantwoord moesten worden. Het Nederlandse contingent scoorde structureel lager dan andere landen omdat wij een 3 geven waar anderen een 5 gaven :P De tip die wij als Nederlandse werknemers kregen was: Als je geen concrete verbetering kunt benoemen, vul dan een 5 ipv een 3 in :+

Een '3' als goed / normaal zien is dus heel cultureel bepaalt, je kunt ook zeggen '5' want niets te verbeteren (bv. een levering binnen 24u zoals beloofd die ook nog eens binnen 24 uur plaats vind: Prima, niets meer aan doen. 5/5)

[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 15-12-2020 10:08 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:20

Rmg

Net als bij ebay, ali, marktplaats en overal waar ze 1 tot 5 sterren ratings gebruiken is online de norm gewoon 5 sterren als er niets te klagen is en lager als er problemen zijn.

Sommige dingen zijn gewoon prima, je kan wel overal op zoek gaan naar "iets beters" maar, imo, heeft dat gewoon geen nut bij een bestelling of aan de kassa.

Enige wat je dan krijgt je nog "lollerige" dozen van de coolblue en gaan de kassieres nog meer fake interesse tonen omdat ze anders geen loonsverhoging krijgen 8)7

[ Voor 47% gewijzigd door Rmg op 15-12-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
naitsoezn schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:06:
Een '3' als goed / normaal zien is dus heel cultureel bepaalt, je kunt ook zeggen '5' want niets te verbeteren (bv. een levering binnen 24u zoals beloofd die ook nog eens binnen 24 uur plaats vind: Prima, niets meer aan doen. 5/5)
Dit vind ik wel een goede opschrijving, aangezien ik veelal bij een levering binnen 24u wel wat te verbeteren zie, namelijk zelfde dag levering. Of als ze dat hebben dan zie ik zelfde uur levering weer als verbetering.
Etc.

Wmb is er bijna altijd wel iets te verbeteren, alleen niet als je standaard het hoogste geeft... Want waar moet je beginnen met verbeteren als al je reviews een 5/5 zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Gomez12 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:14:
[...]

Dit vind ik wel een goede opschrijving, aangezien ik veelal bij een levering binnen 24u wel wat te verbeteren zie, namelijk zelfde dag levering. Of als ze dat hebben dan zie ik zelfde uur levering weer als verbetering.
Etc.

Wmb is er bijna altijd wel iets te verbeteren, alleen niet als je standaard het hoogste geeft... Want waar moet je beginnen met verbeteren als al je reviews een 5/5 zijn.
Tja, als iemand tegen mij zegt dat het binnen 24u geleverd wordt dan verwacht ik niet dat het binnen dezelfde dag geleverd wordt. Als ik dat zou willen, bestel ik elders. Levering binnen 24u zou dus in mijn boekje ook gewoon 5/5 zijn, onrealistische verwachtingen hoeven de rating van wat geleverd is niet te drukken.

Maar goed, het staat je vrij toch, om het aantal sterren zelf te bepalen? :)

[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 15-12-2020 10:19 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Rmg schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:10:
Net als bij ebay, ali, marktplaats en overal waar ze 1 tot 5 sterren ratings gebruiken is online de norm gewoon 5 sterren als er niets te klagen is en lager als er problemen zijn.
Tja, online heb je ook de like/dislike mentaliteit wat zich in een 5-sterren rating verhoudt naar of 5 of 1 ster.

Zo heeft tweakers.net ook al sinds zo ongeveer de oprichting op de FP een moderatie-systeem waar de gemiddelde gebruiker op mening mod en de modjes erachteraan blijven rennen omdat dat toch echt niet de bedoeling is.

En ik vind het bij ebay ook een rare mentaliteit, marktplaats/ali hecht ik nul waarde aan de beoordelingen omdat een account niets waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naitsoezn schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:06:
Wij hadden een poosje een werknemerstevredenheidenquete (jaarlijks) waarin er vragen op een schaal van 1-5 beantwoord moesten worden. Het Nederlandse contingent scoorde structureel lager dan andere landen omdat wij een 3 geven waar anderen een 5 gaven :P De tip die wij als Nederlandse werknemers kregen was: Als je geen concrete verbetering kunt benoemen, vul dan een 5 ipv een 3 in :+

Ha, ik wilde al iets in die trant zeggen. Het lijkt wel echt een Nederlands dingetje te zijn om niet een tien te geven als er niks fout gegaan is.

Kan mij ergens een project herinneren waar een 8.5 voor gegeven was. Degene die het cijfer gegeven had zei dat alles perfect was gegaan, 'maar een tien kan natuurlijk nooit'.

TS lijkt in dat opzicht gewoon een echte Nederlander te zijn. Daar is denk ik weinig mis mee. Gewoon een cultuurdingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:19:
[...]
Ha, ik wilde al iets in die trant zeggen. Het lijkt wel echt een Nederlands dingetje te zijn om niet een tien te geven als er niks fout gegaan is.

Kan mij ergens een project herinneren waar een 8.5 voor gegeven was. Degene die het cijfer gegeven had zei dat alles perfect was gegaan, 'maar een tien kan natuurlijk nooit'.
Tja, ik denk dat het er vooral vanaf hangt of je vindt dat perfectie = niets fout gegaan/de standaard. Of dat je vindt dat perfectie=exceptioneel/ niets aan te verbeteren

Waarom zou je exceptioneel / uitmuntend gedrag niet mogen belonen/aanwijzen?
Ik heb een hekel aan een 6-jes cultuur, want dat is toch voldoende. Een 10 is wmb simpelweg dan een 6.

Terwijl het hier zoiets is van een 5,5 is een tien want je krijgt er een diploma mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:35:
[...]

Tja, ik denk dat het er vooral vanaf hangt of je vindt dat perfectie = niets fout gegaan/de standaard. Of dat je vindt dat perfectie=exceptioneel/ niets aan te verbeteren

Waarom zou je exceptioneel / uitmuntend gedrag niet mogen belonen/aanwijzen?
Ik heb een hekel aan een 6-jes cultuur, want dat is toch voldoende. Een 10 is wmb simpelweg dan een 6.

Terwijl het hier zoiets is van een 5,5 is een tien want je krijgt er een diploma mee.
Prima toch dat jij dat vindt?

Als ik een aankoop doe en alles gaat zoals ik hoop dat het gaat, dan ga ik geen zes geven. Als jij daar anders over denkt, dan is dat natuurlijk ook goed.

Een zesjescultuur zie ik wel als een ander verschil dan een aankoop recensie op Tweakers. Je kan in de regel niet heel veel meer doen dan je product goed verzenden, communiceren enz.

Als je slechts 6 van de 10 vragen goed hebt op een toets zal er daadwerkelijk direct op 4 punten een verbetering mogelijk kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:52
Je kunt toch gewoon een extra lovende review schrijven als iets je verwachtingen overtreft? Ik typ wel eens iets in de trant van: "jammer dat ik geen extra sterren kan geven".

Zeker bij tweedehands aankopen op V&A vind ik het 5 sterren waard als iemand netjes communiceert, op tijd verzend en op de juiste wijze omschrijft. Zal inderdaad ook wel iets cultureels zijn, beetje een zeikvolk zijn we ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-09 22:43
5 🌟'betekent voor mij dat alles goed is gegaan, als in al het positieve wat je redelijkerwijs kon verwachten van de (ver)koper is gedaan. Wat dat redelijkerwijs is veranderd in de loop der tijd.
Vroegâh moest je een dag wachten voordat de banken alle transacties hadden verwerkt. Als de verkoper dan binnen 48 uur bevestigd dat het geld binnen is en dáárna binnen 48 uur het product netjes verstuurde, dan kon die van mij rekenen op 5 sterren.
Tegenwoordig is geld overmaken real time en zijn er meer Service pakket punten. Het hoeft dus echt geen 4 dagen meer te duren om een pakketje te versturen. Als dat 'zo lang duurt' (oh mijn God wat word ik oud...) dan zou er voor mij mogelijkheid zijn voor een 4 ster review qua communicatie/verzending.

Dingen goed doen is normaal. 5 sterren is voor mij dan ook de norm - alles daar onder is afwijkend. 'Dan is er iets aan de hand'. Het sterren systeem staat niet op zich zelf - het aanvullende commentaar kan de sterretjes in de juiste context zetten.

Afsluitend - 5 sterren betekent dat er niks op aan te merken is en er dus niks valt te verbeteren/zeuren. Ook deze definitie verandert in de loop der tijd waardoor ik ook vind dat als je minder dan 5 sterren geeft je 'moet' zeggen waarom. "Is er iets schat?" "NEE HOOR ER IS NIKS AAN DE HAND!!!!". Dat dus.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:07
Zou een systeem met verwachting niet beter zijn?

0. Geen mening
1. Ver beneden verwachting
2. Beneden verwachting
3. Naar verwachting
4. Boven verwachting
5. Ver boven verwachting?

Dan kun je de relatie leggen tussen het verwachtingspatroon n.a.v. De belofte en de feedback specifieker naar wat er extra goed ging of juist niet laten vertalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:14
Hoe je het went of keert, Het blijven meningen. En als iets goed gegaan is vullen meeste mensen maximaal in. Als iets fout gegaan is vullen meeste mensen minimaal in. Daar tussen heb je mensen die het wat secuurder invullen, maar dat is in de minderheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
tritimee schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:31:
Zou een systeem met verwachting niet beter zijn?

0. Geen mening
1. Ver beneden verwachting
2. Beneden verwachting
3. Naar verwachting
4. Boven verwachting
5. Ver boven verwachting?

Dan kun je de relatie leggen tussen het verwachtingspatroon n.a.v. De belofte en de feedback specifieker naar wat er extra goed ging of juist niet laten vertalen
Goed plan, tweakers zou een compleet ander rating systeem moeten gebruiken dan de rest van de wereld. En uiteraard moet dit met terugwerkende kracht gelden, dus alle ratings op tweakers moeten worden aangepast naar deze schaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:07
Droefsnoet schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:39:
[...]

Goed plan, tweakers zou een compleet ander rating systeem moeten gebruiken dan de rest van de wereld. En uiteraard moet dit met terugwerkende kracht gelden, dus alle ratings op tweakers moeten worden aangepast naar deze schaal.
omdat iedereen iets doet, is het toch niet perse de beste keuze? dat is echt een drogreden pur sang.

mijn voorstel is gewoon een andere benadering kiezen, die waarschijnlijk, ander recht doet aan het review systeem, wat in het geval van de TS meer lijkt aan te sluiten.

hierboven komen signalen binnen, waaruit blijkt dat het 5 sterren systeem dat overal gebruikt wordt, herkenbaar is, maar weinig toegevoegde waarde lijkt te hebben. Het voorziet niet afdoende in de informatie die men er probeert uit te halen.

wellicht is het tijd om eens verder te kijken dan de gevestigde orde en voor Tweakers.net goed het doel van de sterren tegen het licht te houden, en af te wegen of er geen betere alternatieve zijn, mijn suggestie kan mogelijk invulling geven aan die evaluatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
tritimee schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:48:
[...]

mijn voorstel is gewoon een andere benadering kiezen, die waarschijnlijk, ander recht doet aan het review systeem, wat in het geval van de TS meer lijkt aan te sluiten.
Daarom zeg ik ook goed plan. Op basis van één persoon de ratings aanpassen, waarna de rest van de wereld uiteraard het toonaangevende Tweakers.net volgt. Met een schaal die volgens TS ook steeds weer opschuift, want als hij een pakketje binnen 24 uur verwacht is het pas echt goed als het binnen 8 uur wordt geleverd. En wordt het dan binnen 8 uur geleverd, dan is het pas écht goed als het binnen een uur wordt geleverd. En wordt het binnen een uur geleverd is het pas écht goed als het al was geleverd, voordat TS het had besteld. Uiteindelijk kan een verkoper pas 5 sterren krijgen als die wel de verjaardag van je moeder heeft onthouden en uit jouw naam een bloemetje heeft bezorgd, waarbij je uiteraard pas achteraf hoeft te betalen of helemaal niet als je het er toch niet mee eens was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Droefsnoet schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:39:
[...]

Ik vraag helemaal niet om een aanpassing aan het systeem, ik vraag alleen om een discussie om te zien of ik er zo raar tegenaan kijk of dat er meerdere mensen het raar vinden dat je niet beter kan doen dan de standaard.

En qua ander rating systeem dan de rest van inet, dat is er op de FP ook (en is de reden dat ik daar niet mod) de hele wereld hanteert mening-modden / like-dislike. En dat doet dus ook elke nieuwe modder op de FP.
En elke nieuwe modder wordt er dus ook standaard op aangesproken als hij niet dezelfde mening heeft als de groep. Want t.net doet het anders als de rest van het internet.

offtopic:
En persoonlijk weet ik nog niet of het zo slecht is om de 3 mod-systemen van T.net (FP kent inhoudelijk modden, V&A / pricewatch kennen weer niet boven de standaard modden en GoT kent weer enkel liken en niet disliken) eens samen te gaan trekken naar 1 systeem.
3 verschillende systemen is per definitie niet duidelijk voor nieuwelingen en je kan ze ook heel slecht naast elkaar zetten.
Maar dit is offtopic ;)
Droefsnoet schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:12:
[...]
Uiteindelijk kan een verkoper pas 5 sterren krijgen als die wel de verjaardag van je moeder heeft onthouden en uit jouw naam een bloemetje heeft bezorgd, waarbij je uiteraard pas achteraf hoeft te betalen of helemaal niet als je het er toch niet mee eens was.
In theorie en ietwat absurdistisch doorgetrokken heb je hier wel gelijk in.
Maar is dit erg? Ik vind het ook daadwerkelijk betere service als iemand de verjaardag van mijn moeder onthoudt en me hierop attendeert als ik toch langsloop.

Net zoals ik het in een restaurant als ik daar 3x per week eet ik het ook een stukje extra service vind als de ober mij de 4e keer herkent en weet dat hij niet hoeft te beginnen over de veganistische gerechten die de kok zo goed kan maken.
Simpelweg een menukaart opgelezen krijgen en vreten krijgen gebeurt ook bij de McDonalds.
Waarbij jij dus zegt de McDonalds die krijgt 5* en het restaurant krijgt ook 5*.
En ik meer zoiets heb van McDonalds die krijgt net zoals een Febo etc gewoon 3*, en een goed restaurant kan tot 5* gaan juist om de meerwaarde boven de McDonalds te laten zien.

[ Voor 30% gewijzigd door Gomez12 op 16-12-2020 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:44:In theorie en ietwat absurdistisch doorgetrokken heb je hier wel gelijk in.
Maar is dit erg? Ik vind het ook daadwerkelijk betere service als iemand de verjaardag van mijn moeder onthoudt en me hierop attendeert als ik toch langsloop.

Net zoals ik het in een restaurant als ik daar 3x per week eet ik het ook een stukje extra service vind als de ober mij de 4e keer herkent en weet dat hij niet hoeft te beginnen over de veganistische gerechten die de kok zo goed kan maken.
Simpelweg een menukaart opgelezen krijgen en vreten krijgen gebeurt ook bij de McDonalds.
Waarbij jij dus zegt de McDonalds die krijgt 5* en het restaurant krijgt ook 5*.
En ik meer zoiets heb van McDonalds die krijgt net zoals een Febo etc gewoon 3*, en een goed restaurant kan tot 5* gaan juist om de meerwaarde boven de McDonalds te laten zien.
Wederom maak je hier, naar mijn mening, wel een bijzondere vergelijking.

De McDonalds is een fastfood zaak waar je binnen 5 minuten je eten gereed hebt en misschien 10 euro moet betalen. Bij een restaurant zit je meestal minimaal een uur of zo en ben je snel het tienvoudige kwijt.

Voor het geld dat je betaalt krijg je een bepaalde service die je redelijkerwijs kunt verwachten. Ik zou niet weten wat de McDonalds voor die 10€ zo snel beter kan doen binnen de 5 minuten dat je daar bent.

Het is niet zo erg, maar zelf vind ik het nogal overdreven en ook onrealistisch hier wat aan te doen. Ik neem aan dat je zelf ook niet de duurste webshop uitkiest maar gewoon de goedkoopste (en redelijk betrouwbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
MsG schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:53:
Het hoeft niet eerst gruwelijk fout te gaan, een winkel kan ook beter presteren dan verwacht. Ik had laatst bij Amazon besteld, levertijd zou zes werkdagen zijn. Pakketje werd al naar twee werkdagen geleverd. Dat is bovenverwachting en zou ik dan vijf sterren geven.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

XWB schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:17:
[...]

Het hoeft niet eerst gruwelijk fout te gaan, een winkel kan ook beter presteren dan verwacht. Ik had laatst bij Amazon besteld, levertijd zou zes werkdagen zijn. Pakketje werd al naar twee werkdagen geleverd. Dat is bovenverwachting en zou ik dan vijf sterren geven.
Maar wat als ik iets beloof de volgende dag te leveren, wat veelal bij particuliere verzending zo werkt. Dan kan ik dat toch alleen maar geforceerd overtroeven door een zakje stroopwafels mee te leveren bij wijze van?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
MsG schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:01:
[...]

Maar wat als ik iets beloof de volgende dag te leveren, wat veelal bij particuliere verzending zo werkt. Dan kan ik dat toch alleen maar geforceerd overtroeven door een zakje stroopwafels mee te leveren bij wijze van?
Waarom heb je het over geforceerd overtroeven?

Als je gewoon tot de standaard wilt behoren dan lever je geen pakje stroopwafels mee en dan kom je op 3 sterren uit.
Maar als jij standaard stroopwafels meestuurt mag dat dan niet beloond worden?
Of als jij met sinterklaas altijd wat pepernoten meestuurt.
En met pasen gewoon wat gratis eitjes.

Kijk die winkels die pepernoten en eitjes meesturen die ken ik wel hoor, alleen ik kan ze momenteel niet boven de massa laten uitstijgen omdat de max de standaard is.

Het probleem wat ik bij jou bespeur is dat jij denkt dat iedereen maar 5 sterren moet halen, terwijl ik juist denk : 5 sterren is uitzonderlijk, dat kan niet de massa zijn.

Of anders gevraagd, waarom zou je excellentie (incidenteel of niet) niet mogen tonen, waarom moet alles wat boven het maaiveld uitsteekt afgekapt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik vind het juist raar om de bandbreedte voor de excellentie beschikbaar te houden en daardoor alle prima geslaagde transacties, maar waarbij geen uitzonderlijke briljantie te pas kwam maar naar 3 te gooien. Die uitblinkerij kan men met 5 sterren toch alsnog wel uitlichten in tekstvorm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:08
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:00:

Dit vind ik een best wel bijzondere conclusie. Het woord 'uitstekend' is juist per definitie daarvoor bedoeld, letterlijk. Het woord zegt het namelijk al: uit-ste-kend, het steekt uit boven de standaard.

Een bestelling die naar verwachting ging voldoende of goed beoordelen lijkt me helemaal prima, maar het is dan niet uitstekend voor mij. Uitstekend is het voor mij als ik meer heb gekregen dan verwacht, of het eerder kreeg dan beloofd, of iets anders wat uitstak qua ervaring.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:28
XWB schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:17:
[...]

Dat is ook gewoon een strategie... Amazon weet ook wel dat 2 dagen erin zit maar de positieve verrassing zal je langer onthouden. Als je zegt 5 dagen en het worden er 2 ben je 'blijer' dan 2 dagen en het komt precies op tijd.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
MsG schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:49:
Ik vind het juist raar om de bandbreedte voor de excellentie beschikbaar te houden en daardoor alle prima geslaagde transacties, maar waarbij geen uitzonderlijke briljantie te pas kwam maar naar 3 te gooien. Die uitblinkerij kan men met 5 sterren toch alsnog wel uitlichten in tekstvorm?
Wat zou er raar zijn met normaal geslaagde transacties op 3 sterren te zetten? Het valt mooi tussen 5 en 1 in.

Het is binnen het huidige systeem raar en negatief omdat iedereen maar 5 sterren voor standaard hanteert, maar dat vind ik juist weer raar.

En nee, in tekstvorm kan je uitblinkerij niet uitlichten, anders was er uberhaupt niet gekozen voor sterren maar had je gewoon alles in tekstvorm moeten zetten.
In tekstvorm kan je een toelichting geven over waarom je de sterren hebt gegeven die je gegeven hebt, het lijkt me niet de bedoeling om in tekstvorm iets anders neer te zetten dan er in sterrenvorm staat.
Dan krijg je dus :
RobIII schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:47:
Product was 3 weken te laat, slecht verpakt, defect en de support was onbereikbaar en toen ik ze ein-de-lijk aan de lijn kreeg scholden ze me uit! :( 5/5 sterren
Kijk, je moet een systeem altijd gebruiken zoals de meesten het gebruiken anders vernaggel je het systeem, oftewel ik geef ook alleen maar 1 of 5 sterren (als ik al sterren geef).
Alleen ik zie gewoon de logica niet om beter dan standaard er buiten te laten.
Pagina: 1