Glasvezel snelheid meten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaswifi
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-12-2020
Mijn vraag
Ik ben niet tevreden met mijn wifi en wil dit gaan optimaliseren.
Ik heb glasvezel van Tweak en zou dus tegen de 1000mb aan snelheid moeten hebben.
Als ik de Ookla Speedtest doe zit ik met moeite op 100 mb zowel op 2.4 als op 5 ghz.
Dit is gemeten op telefoon, tablet, laptop en macbook.

Voordat ik ga stoeien met instellingen van de modem/router, wil ik graag weten of ik wel voldoende snelheid binnen krijg.

Vandaar mijn vraag.
"Hoe meet ik de snelheid van mijn glasvezel nog voor de modem/router".

Relevante software en hardware die ik gebruik
1000 mb glasvezel van Tweak
Standaard geleverde Fritzbox.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ookla Speedtest op diverse apparaten.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Je gaat geen 1Gb halen over wifi mocht dat je verwachting zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fluidified
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-06 23:01
Je kan altijd een speedtest doen op een PC/laptop die direct is verbonden op de router met een netwerkkabel.
https://www.speedtest.net/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Thomaswifi schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:25:
Mijn vraag
Vandaar mijn vraag.
"Hoe meet ik de snelheid van mijn glasvezel nog voor de modem/router".
Met een ethernetkabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-06 19:06

Perkouw

Moderator General Chat
fluidified schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:27:
Je kan altijd een speedtest doen op een PC/laptop die direct is verbonden op de router met een netwerkkabel.
https://www.speedtest.net/
Of anders https://speed.cloudflare.com/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-06 18:01
Die kon ik nog niet, ziet er bet goed uit die speedtest, meer informatie als alleen de MB tjes.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaswifi
Ik ga mijn vraag anders stellen.

Wat er uit de modem/router komt kan ik meten door een speedtest te doen.
Resultaten komen, zowel bekabeld als met wifi, niet boven de 100 Mbps.
Dat vind ik veel te laag omdat ik een glasvezel aansluiting heb van 1000 Mbps.
Dat het niet precies 1000 is wat ik geleverd krijg, dat begrijp ik.
Maar hoe weet ik nou hoeveel ik dan wél geleverd krijg?
Is dat te meten?

Eerdere antwoorden waren dat ik de speedtest met een bekabelde laptop of pc moest doen.
Dat heb ik inmiddels gedaan.
Hoogste snelheden gemeten met nieuwe cat5e kabel van 10 meter: 77,61 Mbps down en 65,17 Mbps up met een ping van 5 - 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimRam
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-06 13:23
Geen switch ertussen die misschien maar 100Mbit zijn? Sowieso keer proberen direct aan modem/router met bijv. 1 meter kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:58

DataGhost

iPL dev

Heb je met die kabel überhaupt wel een gigabit-verbinding naar je modem/router? Cat5e zegt niet per se heel veel, zeker goedkope CCA-meuk met cheapo stekkertjes en/of onkundig geknepen zullen moeite hebben met gigabit op 10 meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Bekijk eerst eens in de specs of het OS van je laptop of die netwerkkaart wel meer dan 100 Mbit doet, anders is dat al de eerste bottleneck. Of als je de ethernetkabel met een USB-dongle aansluit op de laptop, controleer de specs van dát ding, enzovoorts.

Wellicht is inderdaad ook de kabel gaar. Het enige wat je kunt doen, is dingen uitsluiten door lezen, meten en eventueel vervangen. De verbinding is zo traag als de langzaamste schakel in de keten tussen je browser het modem. Pas als die hele verbinding 1000 Mbit aankan, heeft het nut om de internetsnelheid te testen.

[ Voor 52% gewijzigd door CodeCaster op 15-12-2020 15:06 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaswifi
Ik heb geen switch.
Glasvezel komt binnen, gaat naar de Fritzbox modem/router en daar zit mijn kabel in en heb ik mijn wifi.

De kabel is nog geen half jaar oud en voorzien van het kabelkeur.

Ik heb met mijn bekabelde pc nagenoeg hetzelfde resultaat als met een nieuwe 16" Macbook Pro die met een kortere kabel wordt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:58

DataGhost

iPL dev

Thomaswifi schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:24:
Ik heb geen switch.
Glasvezel komt binnen, gaat naar de Fritzbox modem/router en daar zit mijn kabel in en heb ik mijn wifi.

De kabel is nog geen half jaar oud en voorzien van het kabelkeur.

Ik heb met mijn bekabelde pc nagenoeg hetzelfde resultaat als met een nieuwe 16" Macbook Pro die met een kortere kabel wordt aangesloten.
Het kan zijn dat het om een ander keurmerk gaat maar als ik even zoek gaat kabelkeur vooral/exclusief over coaxkabel. Op hun lijst met gecertificeerde producten staat geen enkele cat*-kabel. Dus als dat op de kabel staat zou dat voor mij een extra reden zijn om aan te nemen dat het goedkope meuk is.
Maar je kan als het goed is gewoon in je verbindingseigenschappen op je laptop/computer zien of de verbindingssnelheid 100 of 1000 Mbit/s is. Als die geen 1000 is kan je dat sowieso niet halen. Als dat wel zo is, zou je eigenlijk ook moeten testen of bijvoorbeeld grote bestanden kopiëren tussen 2 bekabeld aangesloten computers in de buurt komt van gigabit-snelheden. Pas als dat zo is weet je wat zekerder dat de kabel en je netwerkkaart geen bottleneck zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Eens met bovenstaande en daarnaast is een andere testmethode ook een optie.
Downloaden van bijvoorbeeld ftp://speedtest.tele2.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:25
Op de support pagina van Tweak staat keurig netjes uitgelegd hoe je de snelheid moet meten: https://www.tweak.nl/glasvezel/snelheidsgarantie.html

Als dat niet het gewenste resultaat oplevert gaat een monteur voor je aan de slag.

[ Voor 22% gewijzigd door upje op 15-12-2020 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Check eest even of je een 1000 Mbps verbinding met je Fritzbox hebt.

Dus wifi uit en alleen de kabel er in en dan via instellingen even je netwerkeigenschappen opzoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BsJWqffH-sL4HT6oQ1OshLnbZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bYAtpuhAtPmL8p2r5F5CLPkG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Heb je een media converter of gaat de (gele) glasvezel direct in je Fritz!box?

Als je een media converter hebt gok ik dat je een probleem hebt met de netwerk kabel tussen de media converter en de fritz!box.

Anders zeker in je fritzbox kijken of je poorten wel op 1000 Mbps staan (sommigen hebben de mogelijkheid om poorten op 100Mbps te zetten om energie te besparen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
theuser schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:17:
Anders zeker in je fritzbox kijken of je poorten wel op 1000 Mbps staan (sommigen hebben de mogelijkheid om poorten op 100Mbps te zetten om energie te besparen).
In de Fritz!box web interface heet dat "green mode" en ik heb het inderdaad een keer standaard aan zien staan.
Pagina: 1