Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twofacedbastard
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-02-2021
Hoi allemaal.
Ik ben nieuw hier en meteen een vraag:
Ik heb laatst voor een prikkie (maar wel nieuw) een AMD Ryzen 7 2700X gekocht voor mijn budget pc, maar er waren een paar pins gebogen. Niet heel extreem, het waren er een stuk of 4 precies in het hoekje waar het aansluit pijltje zit, en ik had toch een beetje haast met een nieuwe werkende pc (ja ja haastige spoed is zelden goed) dus wilde liever niet weer weken wachten totdat ik een vervangend exemplaar zou krijgen, dus heb ze zelf recht gebogen en alles paste en werkt prima. Voor zover ik weet. Mijn vraag is dus, als alles gewoon draait, het moederbord en software geen fouten aangeven, cpu stresstest ook aangeeft dat alles in orde is, kan ik er dan vanuit gaan dat de processor in orde is? Of zijn er andere manieren om dit zeker te weten? Ik heb uiteraard ook foto's gemaakt voordat ik de pins ging terugbuigen, maar hopelijk hoeft ie helemaal niet terug.
En dan nog een vraagje: klopt het dat windows 10 soms moeilijk doet als je bij een nieuwe installatie gelijk 2 RAM sticks erin zet? Ik kreeg blauwe schermen, totdat ik 1 van de RAM sticks eruit haalde en nu gaat het prima, maar hoe groot is de kans dat een gloednieuwe RAM stick niet in orde is? Moederbord is ook gloednieuw.
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:23

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je de pinnen weer recht hebt gekregen, en ze zijn net zo lang als de andere ( ;) ), dan werkt de processor normaal.

Welk RAM heb je? Vengeance LPX heeft soms wat kuren is mijn ervaring, heb je een XMP profiel geselecteerd in de uefi/bios? De Windows installatie mag niet vastlopen daardoor.

[ Voor 22% gewijzigd door PD2JK op 15-12-2020 06:14 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Gezien de geheugencontroller ook in de CPU zit kan er een probleem zijn.

Doe een mem test. Het kan ook nog een compatibiliteitsprobleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-09 19:34
RAM in bankjes A2 en B2 geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twofacedbastard
Bedankt voor de snelle reacties :)
Nee er zijn geen pins gebroken ;)
En ja de RAM zaten in de juiste bankjes, eerst niet (is lang geleden dat ik een pc in elkaar heb gezet :*) ) maar het moederbord gaf toen netjes aan hoe ik ze wel moest plaatsen. Dat heb ik gedaan, maar pas nadat in windows was geinstalleerd, en eigenlijk kwamen de problemen pas een dag later na een update. Daarna de hdd leeggehaald en weer een schone installatie, met 1 RAM stick en dat gaat al een paar dagen probleemloos. Net even een memory test gedaan met alleen die ene RAM stick en er zijn geen problemen gevonden. Vanavond komen mn nieuwe case fans aan dus dan zal ik meteen de 2e RAM erbij doen (dit keer direct in het juiste bankje haha) en kijken hoe dat nu gaat, nu het hele besturingsysteem geupdate en klaar is. Zal even kijken of ik een XMP profiel heb geselecteerd, moet dat juist wel of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:23

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je schrijft dat je een RAM test hebt gedaan met één stick.
Als je dat ook met de andere doet, weet je meteen of die ook goed is.

Een kleine verhoging van de Vdimm wil ook nog wel eens helpen. Het geheugen werkt dan op een iets hogere spanning.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twofacedbastard
Helaas, vanavond met de 2e RAM er weer in meteen weer problemen. Misschien nog even kijken of het aan het RAM slotje ligt? En wat is Vdimm? (Sorry ik ben nog redelijk nieuw hierin)

Helaas werkten ook mn nieuwe case fans niet, leek wel of ze kortsluiting maakten (zat vanuit de doos al een rare geur aan) en er zat geen handleiding bij. Is dat normaal dat case fans zonder handleiding komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-09 10:56
Heb je al geprobeerd de bios te updaten? Vaak komen deze met geheugen-compatiblity verbeteringen.

Fans komen meestal zonder handleiding inderdaad. Lijkt me wel sterk dat ze direct kortsluiting maken, zelf nog nooit meegemaakt. Om welke fans gaat het?

Bouwt computers @ Danmetic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twofacedbastard
Ik dacht dat de bios up to date is, maar zal het nog eens nagaan. Nu weer terug op 1 RAM stick gaat alles prima (ik typ dit ook vanaf de betreffende pc) Toen ik de memory test met 2 ram deed, gaf windows ook aan dat er hardware fout is. Kan natuurlijk ook nog het slot op het moederbord zijn.

De fans zijn Cooler Master MasterFan SF360R ARGB, 3 in 1 dus. Heb volgens mij gewoon alles aangesloten zoals dat zou moeten mbv youtube, het enige waar ik over twijfelde is of ik de pin die in de jrgb aansluiting moet wel goed heb geplaatst en niet ondersteboven/omgedraaid, ik weet niet of dat kwaad zou kunnen? Miscchien had ik 'm niet op de PSU moeten aansluiten?
Ik weet ook niet 100% zeker of er echt kortsluiting was, ik hoorde wel iets wat erop leek en de rgb lampjes van de fans bleven uit, maar de rest van de pc ging namelijk onverstoorbaar door. Heb uiteraard direct de stekker eruit getrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gandalfdroes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 11:44
Eerst even de losse stappen die ook de andere je beschreven hebben doorlopen:

1e pc met 1 memory module starten en mem test => okay dan volgende stap
2e pc met andere memory module (nog steeds 1 stick) mem test uitvoeren => okay dan volgende stap
(beide memory modulen zijn goed) dan kan het nog 2 dingen zijn cpu pinnen of je moederboard
3e bios update
4e beide memory banken vullen A2 B2 en kijken wat je pc doet => okay dan was bios update
indien niet werkend, terug naar 1 stick en je memory profiel aanpassen herstart en daarna nog maals testen met 2 sticks.
5e heb je mogelijkheid om memory modules te lenen van een vriend / school maat / tweaker in de buurt,
of in hun systeem jou modules en cpu te testen.

Als je systeem dan nog niet werkt, dan heeft je cpu of memory slot toch een probleem en gaan 2 sticks niet werken. welke van beide het probleem is, hangt af of je het in een ander systeem kan testen.

cpu en je 2 modules werken op ander moederboard => moederboard probleem
cpu met 2 modules werken ook niet in ander moederboard => CPU probleem

Voor je fans, test ze eerst zonden rgb etc en of alles netjes werkt en je de fan speed in je bios ziet. (mits je fans op je moederboard aangesloten zitten)

Rapporteer je bevinden en dan kunnen we je verder helpen.

ps ik heb alleen de stappen beschreven die andere je ook al vertelde

[ Voor 20% gewijzigd door gandalfdroes op 16-12-2020 07:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:30

DizzyWeb

Ondertiteld

Wat je ook nog even kan doen is testen met 1 stick in het *andere* slot. Wie weet is er wel iets mis met dat andere slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Eerste waar ik gelijk aan denk: voltage van je RAM omhoog gooien naar 1.35v, dat is wat de fabrikant van je Vengeance RAM ook opgeeft. Kan goed zijn dat je moederbord nu maar 1.2v geeft, dus ik zou eens gaan spitten in je UEFI/BIOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
gandalfdroes schreef op woensdag 16 december 2020 @ 07:26:

2e pc met andere memory module (nog steeds 1 stick) mem test uitvoeren => okay dan volgende stap
(beide memory modulen zijn goed) dan kan het nog 2 dingen zijn cpu pinnen of je moederboard
Vooral deze (eerst).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 14:15
Welkom allereerst!

De bovenstaande stappen voegen wat toe, alleen zou ik eerst kijken of het geheugen expliciet op de QVL (qualified vendor list) staat van je moederbord. Ik had een tijd terug vergelijkbare issues met geheugen en toen bleek dat ik scheef gelezen had, de modules stonden niet op de QVL.

Teruggestuurd en modules die wel op de QVL stonden besteld, problems solved.

Ik zou aanraden dat eerst te checken, let wel, het merk alleen is niet voldoende, het gaat om de specifieke modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:24
Over welke mobo en ram praten we hier?

-ram in juiste slot(s)? Als je niks in heb gesteld, zal xmp waarschijnlijk uit staan, zo houden tot je stabiel systeem heb imo, dan daar pas mee verder.
en zoals hierboven aangehaald, wel op de qvl lijst?

-nieuwe cpu met gebogen pins? kan natuurlijk, maar k heb hier sterke twijfels over.

-kortsluiting, sluit dingen zo kaal mogelijk aan, meestal passen stekkertjes maar op EEN manier. en zou je moeten weten als iets verkeerd zit.
Laat de rgb voor wat t is, kijk hier naar als je systeem daadwerkelijk draaid, fans komen idd zelden met een handleiding, is namelijk niet te doen, omdat afhankelijk van waar je ze plaatst in wat voorn type kast verschil kan maken met benodigde schroeven. (hiervoor kan je dus wel een blik werpen op de handleiding van je kast). en kabeltje aansluiten verschilt ook weer per board. / voeding als je geen plek heb op t board. of via aparte fan controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:53
JWL92 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:14:

-nieuwe cpu met gebogen pins? kan natuurlijk, maar k heb hier sterke twijfels over.
Laat ik het beter stellen mijn Pentium 4 die ik inclusief koeler ineens uit de socket trok heeft het altijd naar behoren gedaan met 5 afgebroken pinnen (wel aan de binnenkant) heilig kruisje en gaan >:)

Maar oef wat heb ik toen liggen vloeken, kon wel janken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twofacedbastard
Bedankt allemaal, ik ga de tips zometeen uitproberen :)
Heb wel alvast gekeken of de ram op de qvl staat, en die staat erop. Anders zou het met het andere ram stickje denk ik ook niet goed gaan.
Ik heb helaas niet echt mensen om me heen die met de binnenkant van hun computers bezig zijn, m.a.w. passende ram stickjes of een ander moederbord van iemand in de buurt lenen zit er niet in. Het moederbord wat ik hier nog heb heeft ddr3 dus past niet en een intel socket dus kan de cpu er ook niet op testen. Maar de rest ga ik vanavond proberen, laat het jullie wel weten hoe het is gegaan :)

[ Voor 50% gewijzigd door twofacedbastard op 16-12-2020 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:55
T-Forever schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:06:
[...]

Laat ik het beter stellen mijn Pentium 4 die ik inclusief koeler ineens uit de socket trok heeft het altijd naar behoren gedaan met 5 afgebroken pinnen (wel aan de binnenkant) heilig kruisje en gaan >:)

Maar oef wat heb ik toen liggen vloeken, kon wel janken :+
Geleerd toen ik pc's repareerde: eerst koeler draaien en dan pas omhoog. Ook wel eens klanten gehad die hem vervolgens CPU en koeker en al terug drukte...met een exacto mes voorzichtig weer recht buigen en fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seriousjin
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 22:49

seriousjin

Let's get seriously serious..

PD2JK schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 06:07:
Als je de pinnen weer recht hebt gekregen, en ze zijn net zo lang als de andere ( ;) ), dan werkt de processor normaal.
Hoeft niet eens even lang te zijn, kijk maar eens dit filmpje van Linus Tech Tips, verschillende pinnetjes, ook nog een lading verbrande flux erbij :+ Alles werkt! :D

YouTube: We FIXED a DEAD CPU!!

[ Voor 10% gewijzigd door seriousjin op 16-12-2020 20:46 ]

"You may be big, but I am serious!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twofacedbastard
Ik denk dat ik eruit ben:
Het goede ram kaartje in het slotje waar het verdachte kaartje zat, memory test gedaan en dat was allemaal prima.
Daarna het verdachte kaartje in het slotje gedaan waar eerst het goede kaartje zat, memory test gaf meteen problemen aan.
Voorlopige conclusie: mijn moederbord en de slotjes zijn in orde, het ene ram kaartje niet.
Ik kan nog even kijken of er iets in de bios aan te passen valt, maarja als het daaraan ligt was het met het andere ram kaartje ook niet goed gegaan denk ik. Ergens wel een opluchting want ik vervang liever 1 ram kaartje (waarbij ik de pc in de tussentijd nog kan gebruiken) dan een moederbord of cpu.
En ja een gloednieuwe processor die beschadigd is had ik ook niet verwacht, of ik moet het zelf hebben gedaan in die halve seconde dat ik hem van de verpakking naar het moederbord bracht en er meteen achter kwam dat het niet paste, maar zo’n kluns ben ik toch ook weer niet hoop ik 😂
Gezien hoe de doos waarin mijn moederbord aankwam eruit zag, alsof er iemand op had staan springen, verbaast het me niet als er wel eens iets kapot gaat tijdens transport.

De fans durf ik eerlijk gezegd niet meer aan te sluiten. Hoe groot is de kans dat als die kortsluiting veroorzaken, ze ook andere onderdelen beschadigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twofacedbastard
Zie dat “A-XMP” uit staat, om aan te zetten kan ik dan kiezen tussen profiel 1 met 2133MHz of profiel 2 met 2400Mhz
Welke zou ik dan moeten kiezen?
Edit: voor de volledigheid toch nog even getest met beide kaartjes in totaal andere slotjes (a1 en b1) en ook dat gaat fout met of zonder XMP, beide profielen maakt niks uit, krijg meteen een blauw scherm.
Hopelijk kan ik bij Corsair een enkel ram kaartje vervangen en de goede houden anders kan ik mn pc niet gebruiken 😅
Nogmaals heel erg bedankt voor alle tips.

[ Voor 55% gewijzigd door twofacedbastard op 16-12-2020 23:41 ]

Pagina: 1