Bij merkdealers moet je het vaak ook net maar treffen met degene die ze aan je auto laten werken:
is het een ouwe rot die al 30 jaar monteur is, of een broekie dat nog niet de ervaring heeft met "de standaard issues" van bepaalde modellen en daardoor dingen over het hoofd ziet.
Maar dat hangt ook weer deels van de mentaliteit af die er heerst: gaat het de garage meer om de omzetcijfers of om de klanttevredenheid
Ik sleutel zelf ook wel aan auto's maar ben geen monteur, sommige zaken kan/wil ik niet zelf, en besteed ik liever uit. Ik had ooit een VW Polo, en de v-snaar moest vervangen (slipte/maakte geluid).
Op zich simpel klusje maar ik had geen zin (kon er niet lekker bij

) dus naar de VW-dealer gereden.
Om te kijken hoe ze waren heb ik niet veel gezegd, behalve dan dat m'n auto een raar geluid maakte
Die kwamen met een verhaal over kantelende zuigers, mogelijk motorrevisie nodig etc.
Dus maar naar een kleine garage gereden en voor iets van 25 euro was ik klaar
De Corsa van een vriendin moest voor de APK, bracht 'm naar een goed aangeschreven zgn. Vakgarage.
Daar presenteerden ze een rekening van ruim 2000 euro, er deugde werkelijk niks....
En ze hadden om onduidelijke redenen ook zaken als de airco gerekend tot de items die voor de APK gefikst moesten worden
Toen ik een keer in de buurt was zelf de auto globaal bekeken, o.a. 2 banden waren niet goed, mogelijk wat teveel speling stuurdelen, koelvloeistoflek (plastic buisje op motorblok was gescheurd) > oververhitting, zwetend blok, dat soort zaken.
Ze heeft zelf een andere garage gezocht (in haar omgeving gevraagd), die heeft het voor iets van 300 euro geregeld (op zwetend blok na), incl. APK.
Kortom: een keurmerk/dealergarage biedt geen weinig garantie, maar een onafhankelijke garage ook niet.
Probeer het eerst eens met wat simpels, een kleine onderhoudsbeurt ofzo, kijk hoe je behandeld wordt, en hoe ze je auto behandelen. Hebben ze daadwerkelijk de olie ververst en zit er een nieuw filter op?
Je kunt ook eens kijken op sites als
https://www.mijngarage.nl/
Maar houd altijd in je achterhoofd dat reviews niet altijd de werkelijkheid hoeven weer te geven