Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gaming/audio workstation ~2400 euro, vragen over RAM en mobo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:33
Hallo! In deze post heb ik volgens mij geen hele gekke build gemaakt, maar ik heb nog enkele vragen, onder aan de post. Maar als er andere aanbevelingen zijn voor de build, dan hoor ik het ook graag!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen (Cyberpunk) en audio componeren (Cubase/Reaper met virtuele instrumenten en effecten e.d.) voornamelijk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen specifieke maximumprijs in gedachte, maar het zal ergens rond de 2400-2500 uit gaan komen en daarmee verwacht ik de komende jaren wel weer vooruit te kunnen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niets meenemen, echter enkele componenten heb ik al in huis. Die heb ik hieronder in groen gemarkeerd. De processor en videokaart sta ik inmiddels al eventjes voor in de wachtrij. Met name de videokaart lijkt nog even op zich te laten wachten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 604,40€ 604,40
1MoederbordenASRock B550 Extreme4€ 175,05€ 175,05
1VideokaartenASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 OC€ 939,-€ 939,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Tempered Glass Light Tint Zwart€ 142,57€ 142,57
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 59,-€ 59,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3200C16€ 134,46€ 134,46
1VoedingenFractal Design ION+ 760W Platinum€ 151,99€ 151,99
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 307,70€ 307,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.514,17

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren, inmiddels op het punt te switchen van jarenlang Intel naar AMD, dus gaat meer om de beste prijs/kwaliteit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Met de kast en de processorkoeler (Dark Rock 4 schijnt stiller te zijn dan de Dark Rock 4 Pro) heb ik deels gekeken naar stilte. Wens is dus een stille PC. I.v.m. het ventilatortje op de X570 moederborden daarom ook gekozen voor B550.

Ga je overklokken?
Ik zal niet gaan overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Waar ik vooral hulp bij nodig heb zijn de volgende zaken, waar ik op internet nog geen duidelijk antwoord op heb gevonden:
  • Kan ik het moederbord zo gaan gebruiken, of moet ik de BIOS flashen met een oudere AMD processor? Die heb ik niet zo liggen. Op het internet vind ik wat over bios flashback, maar dat schijnt dit moederbord niet te hebben omdat dat vooral bij X570 moederborden aanwezig zou zijn. Als dit of een ander moederbord wel gegarandeerd werkt met de 5900x, dan hoor ik dat graag!
  • Welk RAM geheugen wordt aangeraden? In de QVL van Asrock kan ik de meeste setjes RAM niet vinden door het typenummer in de pricewatch te zoeken. En andersom, de setjes in de pricewatch die mij interessant leken (2x 16 GB, 3200 mhz) vind ik niet terug in de QVL: https://www.asrock.com/MB...treme4/index.asp#MemoryVM
    Of heb ik al een goede keuze gemaakt?

Alle reacties

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:35
pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB

Goedkopere 2tb ssd.

Het mobo heeft misschien een bios update nodig, je kan het beste daarover even contact opnemen met de webshop waar je het besteld.

De meeste ram werkt wel eigenlijk altijd wel. Beste wat je kan nemen is 3600mhz c16. De grote merken (Gskill, curcial, kingston, corsair (als er een z in product name zit voor amd)) werken vrijwel altijd.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:33
Ah die heb ik niet eerder gezien. De Samsung SSD heb ik echter al in huis, rond black friday voor 260 meegepakt, dus dat maakt het prijsverschil al iets kleiner. Misschien later wel interessant als tweede SSD, maar ik begrijp dat dit slot langzamer is op dit moederbord. Is dat verschil merkbaar met mijn gebruik (misschien games op de snelle schijf, audio/sample libraries op de 'langzamere'), of zou dat juist een reden zijn om voor een X570 te gaan?
peize9 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 05:55:
Het mobo heeft misschien een bios update nodig, je kan het beste daarover even contact opnemen met de webshop waar je het besteld.
Alright, ga ik de webshop even mailen. Ik heb het moederbord, geheugen, processorkoeler en voeding overigens nog niet besteld.
peize9 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 05:55:
De meeste ram werkt wel eigenlijk altijd wel. Beste wat je kan nemen is 3600mhz c16. De grote merken (Gskill, curcial, kingston, corsair (als er een z in product name zit voor amd)) werken vrijwel altijd.
Ik dacht dat de RAM voor deze B550 moederborden standaard op 3200 MHz liep? Vandaar dat ik daar naar op zoek was. Maar 3600 MHz maakt dan simpelweg een lichte OC mogelijk, begrijp ik dat zo goed?