Dolby Atmos via Nvidia Shield --> Denon 8k receiver --> TV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesvdenden
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-03 07:12
Sinds afgelopen weekend in het bezit van een receiver die dolby atmos ondersteund en morgen komen de bijbehorende Dolby Atmos speakers.. Nu zijn er nog een aantal dingen onduidelijk voor mij: wanneer ik bijv Netflix wil benaderen via de app op mijn televisie loop ik tegen het probleem aan dat mijn televisie beperkt is tot ARC (ipv het benodigde eARC).

Is het mogelijk om Dolby Atmos sound te horen ondanks een televisie die geen Dolby Atmos ondersteund?

Is er iemand die bijv een 4k + dolby atmos uitzending van de Netflix app via de receiver afspeelt? (dus: Nvidia Shield Pro ---> HDMI 2.1 naar Reveiver ---> HDMI naar televisie). Zou het op deze manier mogelijk zijn om het audioformaat via de receiver af te spelen en enkel het videosignaal door te geven naar mijn (iets) verouderde televisie?

Alvast bedankt!

Gr Andries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:50

FeaR

In GoT we trust

Dolby Atmos kan ook als informatie bij een gewone Dolby Digital track worden toegevoegd. Zo heb je bij Netflix Atmos in de Dolby Digital Plus track. Dolby Digital Plus welke over S/PDIF en HDMI ARC kan. Wil je Dolby Atmos over de HD Track (dus voor een hogere bitrate) zou je eARC nodig hebben.

Is het natuurlijk wel de vraag of de dienst HD Audio ondersteunt. Naar mijn weten doet Netflix dat niet. Dan zal je naar fysieke media moeten als UHD Blu-ray, dan heb je Atmos over de Dolby TrueHD track.

Indien je wel een bron hebt die HD Audio doet (men neme bijvoorbeeld een UHD speler) dan zal je deze inderdaad direct op de receiver aan moeten sluiten indien je geen eARC hebt. Alle bronnen op de receiver is overigens niets nieuws en al ondersteunt sinds HDMI Processing zijn intrede deed rond HDMI 1.3.

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 14-12-2020 20:55 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesvdenden
Thanks FeaR voor je duidelijke antwoord.

Even voor de volledigheid, sorry als het noobish overkomt.

Stel dat ik morgen een UHD Blu-ray speler aansluit en een film (Dolby TrueHD track) afspeel via mijn receiver -> en een HDMI kabel aansluit op mijn tv (Receiver out --> TV in) --> Hiermee wordt de audio afgespeeld via de receiver en enkel het videosignaal doorgelust naar mijn TV right?

Achtergrond voor bovenstaande vraag is deze realisatie: met een moderne televisie zou ik dmv eARC (TV eARC out --> Receiver in) Dolby Atmos audio van mijn tv naar de receiver kunnen sturen. Omdat mijn tv hier niet over beschikt zoek ik een alternatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:50

FeaR

In GoT we trust

andriesvdenden schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:45:
Stel dat ik morgen een UHD Blu-ray speler aansluit en een film (Dolby TrueHD track) afspeel via mijn receiver -> en een HDMI kabel aansluit op mijn tv (Receiver out --> TV in) --> Hiermee wordt de audio afgespeeld via de receiver en enkel het videosignaal doorgelust naar mijn TV right?
Instellen dat audio naar de receiver moet en niet maar de TV en dan heb je inderdaad wat je wilt. Beeld gaat door de receiver via de HDMI Out naar de TV en geluid gaat over de op de receiver aangesloten speakers.
Achtergrond voor bovenstaande vraag is deze realisatie: met een moderne televisie zou ik dmv eARC (TV eARC out --> Receiver in) Dolby Atmos audio van mijn tv naar de receiver kunnen sturen. Omdat mijn tv hier niet over beschikt zoek ik een alternatief
Nogmaals, Dolby Atmos kan over ARC en S/PDIF. Het hangt alleen van de basis af. Dolby Atmos op basis van Dolby TrueHD gaan alleen over eARC, Dolby Atmos in Dolby Digital Plus gaat over ARC en S/PDIF. Voor diensten als Netflix heb je dus geen eARC nodig. Dolby Atmos zelf is geen formaat, het is extra data toegevoegd aan Dolby Digital dan wel Dolby TrueHD.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesvdenden
Helemaal helder nu, bedankt voor het tot 2 maal toe beantwoorden van mijn vragen!