Ik heb een offerte voor zonnepanelen + thuisbatterij van deze installateur gekregen. Volgens de nieuwe regeling in België verbruik je best zo veel mogelijk van je opgewekte energie, dan betaal je minder netvergoeding. Er werd me aangeraden om te kiezen voor micro-omvormers, zodat de batterij ook bij weinig zon opgeladen kan worden. Anders heb je pas stroom vanaf een bepaalde spanning (werd me gezegd, zelf weet ik er niet zo veel over). Waarom de batterij? Omdat er tot Nieuwjaar een actie is waarbij je de batterij er gratis bijkrijgt (te mooi om waar te zijn?), terwijl je er wel subsidies kan voor krijgen.
Het dak is op zuidwest met een helling van 30 graden. We verbruiken 1600 kWh, 36 euro/maand. Er is geen schaduw op het dak en we zouden later eventueel uitbreiden na plaatsing warmtepomp. De specs:
Panelen: 6 x Longi Solar 350 Mono Full Black - 10 jaar garantie - min. 84,5% na 25 jaar
Omvormer: 6 x Enphase IQ7 Microinverter - 25 jaar garantie omnium (geen reiskosten of werkuren)
Batterij: Enphase Batterij 1,2 kWh (10 jaar garantie)
AC Omvormer: 1,5 kW
Installatie: 10 jaar aansprakelijk
Premie batterij: 300 euro
Premie zonnepanelen: 630 euro
Kost na premies: 3856 euro (4786 zonder premies)
Voorschot: 40%
Saldo: 60% - vóór keuring
Is dat voorschot en saldo vóór keuring een no-go, of gebeurt dit wel vaker? Graag jullie meningen.
Het dak is op zuidwest met een helling van 30 graden. We verbruiken 1600 kWh, 36 euro/maand. Er is geen schaduw op het dak en we zouden later eventueel uitbreiden na plaatsing warmtepomp. De specs:
Panelen: 6 x Longi Solar 350 Mono Full Black - 10 jaar garantie - min. 84,5% na 25 jaar
Omvormer: 6 x Enphase IQ7 Microinverter - 25 jaar garantie omnium (geen reiskosten of werkuren)
Batterij: Enphase Batterij 1,2 kWh (10 jaar garantie)
AC Omvormer: 1,5 kW
Installatie: 10 jaar aansprakelijk
Premie batterij: 300 euro
Premie zonnepanelen: 630 euro
Kost na premies: 3856 euro (4786 zonder premies)
Voorschot: 40%
Saldo: 60% - vóór keuring
Is dat voorschot en saldo vóór keuring een no-go, of gebeurt dit wel vaker? Graag jullie meningen.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2020 20:08 ]