Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een offerte voor zonnepanelen + thuisbatterij van deze installateur gekregen. Volgens de nieuwe regeling in België verbruik je best zo veel mogelijk van je opgewekte energie, dan betaal je minder netvergoeding. Er werd me aangeraden om te kiezen voor micro-omvormers, zodat de batterij ook bij weinig zon opgeladen kan worden. Anders heb je pas stroom vanaf een bepaalde spanning (werd me gezegd, zelf weet ik er niet zo veel over). Waarom de batterij? Omdat er tot Nieuwjaar een actie is waarbij je de batterij er gratis bijkrijgt (te mooi om waar te zijn?), terwijl je er wel subsidies kan voor krijgen.

Het dak is op zuidwest met een helling van 30 graden. We verbruiken 1600 kWh, 36 euro/maand. Er is geen schaduw op het dak en we zouden later eventueel uitbreiden na plaatsing warmtepomp. De specs:

Panelen: 6 x Longi Solar 350 Mono Full Black - 10 jaar garantie - min. 84,5% na 25 jaar
Omvormer: 6 x Enphase IQ7 Microinverter - 25 jaar garantie omnium (geen reiskosten of werkuren)
Batterij: Enphase Batterij 1,2 kWh (10 jaar garantie)
AC Omvormer: 1,5 kW
Installatie: 10 jaar aansprakelijk

Premie batterij: 300 euro
Premie zonnepanelen: 630 euro
Kost na premies: 3856 euro (4786 zonder premies)

Voorschot: 40%
Saldo: 60% - vóór keuring

Is dat voorschot en saldo vóór keuring een no-go, of gebeurt dit wel vaker? Graag jullie meningen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2020 20:08 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 15-12-2020 09:27)

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-07 23:52
Hallo medebelg :)

Zelf heb ik ook en redelijke hoeveelheid panelen liggen (10KW AC). En het recente nieuwe van onze Belgische overheid is inderdaad niet zo mooi. Ik heb me er dan ook mee bezig gehouden en ik ben ook bezig aan een oplossing te ontwikkelen om het zelfverbruik te verhogen.

Concreet is dit het praktisch kader:
  1. Vanaf midden 2021 (6 mnd uitstel) zal je geproduceerde zonnestroom niet volgens de terugdraaiende teller verlopen (gesaldeerd zoals in NL bekend) daar tegenover staat dat je de omvormer taks van €100 per jaar per KW AC omvormervermogen niet moet betalen. Installaties voor midden 2021 hebben de keuze voor 15 jaar, voorwaarde is wel dat je een slimme meter hebt.
  2. -> Dus het oude systeem komt neer op: alles gaat via terugdraainde teller tegen de taks van €100 per jaar per KW AC omvormervermogen
  3. -> Het nieuwe systeem komt neer op: niet direct verbruike stroom ben je kwijt (à la communisme :+ ) maar je betaalt geen taks. Ze spreken er wel over om de je een vergoeding te geven, zou naar verwachting een 0,05 euro per Kwh zijn. Dat komt neer op 20% van de energieprijs voor normale afname.
  4. Even complexer vanaf 2022 komt er een capaciteitstarief, je zal hierbij moeten betalen voor je maandelijks piekverbruik. Standaard begin je aan 2,5 KW, ga je erboven dan betaal je ongeveer €10 euro/KWp (cijfer heb ik zelf gereverse engineered uit een presentatie). Even ter duiding, een avondje groumet met vrienden op kerstavond (1KW algemeen & 2 x 2 KW aan groumet toestellen & 2 KW frituurpot) => 7 KW => € 70 piektaks voor die maand!
  5. Nog complexter, vanaf 2025 betaal je waarschijnlijk ook voor piek injectie 8)7 dus als in een gegeven je maand je piek negatief of positief (injectie/afname) is zal je de maximum aan 10 €/KWp betalen
Uit mijn berekeningen blijkt, tenzij je je eigen verbruik kan verhogen tot 35-50% (afhankelijk van installatie en een hele hoop aannames) ben je altijd interessanter uit met de 100 euro taks. Een batterij is niet interessant, never nooit aan de huidige prijzen. Met een beetje geluk haal voor het einde van de levensduur de installatiekosten eruit.

Vuistregels:
- Neem een relatief kleine installatie met zeer hoge overboeking op de omvormer (factor 200%). De grootte is heel afhankelijk van je geprojecteerd elektrisch verbruik.
- Zorg dat je vanaf de slimme meter komt je verbruik kan sturen (thuis zijn en was / vaat / droogkas insteken helpt enorm!) Denk eventueel ook aan een cake bakken, EV, warm water, warmtepomp, zwembad, ...
- Indien mogelijk vanaf 2025 zorg voor een fakkelinstalaltie (straalkacheltje dat automatisch inschakelt)

[ Voor 3% gewijzigd door larsg op 15-12-2020 15:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
3856 euro / 2100 WP = 1,8 euro per wp. die batterij is 1 ding zeker niet en dat is gratis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:41
Het is zelfs ruim €2.20 per WP voor subsidie. Dat heeft een naam: Oplichting.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:28

Freakie1NL

Grote Baas

Bovendien is 1,2 kWh echt bar weinig. Je kan er met geluk net 1 wasje mee draaien en het is op. Als tenminste 1,2 het bruikbare gedeelte is.

Ter info met jouw panelen zal je in de zomer zeker 2 kWh halen. Ergo met een half uurtje vol.

Weet niet hoe het in België zit qua financiële dingen maar op basis van bovenstaande comments (2,2 euro per WP) zou ik zeker nog even verder kijken.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
twain4me schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:24:
3856 euro / 2100 WP = 1,8 euro per wp. die batterij is 1 ding zeker niet en dat is gratis ;)
Je kijkt nu enkel naar de prijs, maar hoe is de kwaliteit van die panelen + micro-omvormers zijn duurder maar hebben ook voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
In ieder geval voor de verkoper ;-)

Even serieus, voor dat geld koop je ruim 5000 Wp. Longi is prima, maar geen exclusief merk. Enphase idem dito.

En die 25 jaar garantie incl werkuren? Wie staat daarvoor als deze tent over 7 jaar de deuren sluit?

Maar maak vooral een keuze waar je je goed bij voelt.

[ Voor 20% gewijzigd door hesselbeertje op 14-12-2020 20:50 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hesselbeertje schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:48:
In ieder geval voor de verkoper ;-)

Even serieus, voor dat geld koop je ruim 5000 Wp. Longi is prima, maar geen exclusief merk. Enphase idem dito.

En die 25 jaar garantie incl werkuren? Wie staat daarvoor als deze tent over 7 jaar de deuren sluit?

Maar maak vooral een keuze waar je je goed bij voelt.
Als leek volg ik jullie en ga ik nog offertes vragen. Vanaf welke prijs per WP heb je een goeie deal? En is een batterij verstandig of toch beter niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Microomvormers sneller starten dan een moderne stringomvormer klinkt een beetje als koeienstront. Ik zou altijd de voorkeur hebben voor een stringomvormer, tenzij je veel schaduw hebt. Moderne string omvormer zoals de StecaGrid 4200 starten super goed op en hebben een beter rendement dan al die losse elektronica op het dak.

Batterij en inverter zijn van het zelfde merk. Is dat een voordeel of een nadeel (vendor lock-in zou ik bang voor zijn)

En voor € 4786,- leg je ook bijna 6 kWp neer als je voldoende dakruimte hebt. Is dat niet voordeliger in België?

[ Voor 23% gewijzigd door Dre op 14-12-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Of een batterij verstandig is in Belgie laat ik aan de belgen over. Hier in NL in ieder geval financieel nog (lang) niet.

Qua prijs, voor € 1,- / WP moet je een heel eind komen. Zonder batterij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Die batterij kost normaliter rond de 1800 euro en dat is ook wat jij er voor betaald. Te mooi om waar te zijn? Nee. Gewoon "fake" gratis en hopen dat mensen er in trappen. Zoals je ziet, mensen trappen er in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:46

DropjesLover

Dit dus ->

Verwijderd schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:56:
[...]

Als leek volg ik jullie en ga ik nog offertes vragen. Vanaf welke prijs per WP heb je een goeie deal? En is een batterij verstandig of toch beter niet?
In Nederland heb je een goede (niet de aller aller goedkoopste) prijs wanneer je rond de €1,20 / Wp (incl btw).
Wel is het zo dat hoe meer panelen je neerlegt, hoe minder de invloed van de prijs van het leggen en kosten van de omvormer gaat zijn.
Doorgaans kost leggen ongeveer €1.000 + €75/paneel (incl materiaal).
Een (string) omvormer kost €400 - €800 (afhankelijk van het vermogen).

Ter referentie, mijn installatie van 18 x 315Wp panelen kostte incl belasting €6.500
hesselbeertje schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:57:
Of een batterij verstandig is in Belgie laat ik aan de belgen over. Hier in NL in ieder geval financieel nog (lang) niet.

Qua prijs, voor € 1,- / WP moet je een heel eind komen. Zonder batterij dan.
excl btw, die je in Nederland terugkrijgt. Ik weet niet of dat in België ook zo is?
Dan kan je beter uit gaan van de prijs incl btw., €1,20/Wp

[ Voor 23% gewijzigd door DropjesLover op 14-12-2020 21:04 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dre schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:56:

En voor € 4786,- leg je ook bijna 6 kWp neer als je voldoende dakruimte hebt. Is dat niet voordeliger in België?
Ik denk dat je in BE best de gepaste hoeveelheid legt:
Je betaalt enkel distributiekosten voor de momenten waarop je stroom afneemt van het net. De keuze voor dit tarief kan je honderden euro’s voordeel opleveren als je vooral elektriciteit verbruikt op het moment dat de zon schijnt – en je dus niets in het net hoeft te injecteren. Óf wanneer je over een thuisbatterij beschikt waarmee je je zonne-energie kan opslaan.
Je gebruikt dus best zo weinig mogelijk het stroomnet, vandaar ook de batterij.
Anoniem: 472287 schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:00:
Die batterij kost normaliter rond de 1800 euro en dat is ook wat jij er voor betaald. Te mooi om waar te zijn? Nee. Gewoon "fake" gratis en hopen dat mensen er in trappen. Zoals je ziet, mensen trappen er in.
Hoezo? Ik vraag eerst advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DropjesLover schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:03:
[...]

[...]

excl btw, die je in Nederland terugkrijgt. Ik weet niet of dat in België ook zo is?
Dan kan je beter uit gaan van de prijs incl btw., €1,20/Wp
In België is het 6% btw voor een bestaande woning, die je niet terug krijgt. Er is dus wel de premie. Maar is de prijs uit de offerte niet normaal voor panelen + batterij? Hou er rekening mee dat we best zo weinig mogelijk het net gebruiken, omdat we anders meer vaste kosten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-07 21:46
Ik heb op dit forum nog geen Belg gezien die de baten van een thuisbatterij heeft voorgerekend. Ik neem aan dat de financiele details allemaal nog niet bekend zijn?
Uiteraard sluit ik niet uit dat het nog wel kan gebeuren, ik vind het wel interessant allemaal. Vooralsnog ben ik sceptisch wat betreft lokale opslag. Een kleine batterij zoals die nu aangeboden is zal denk ik wel beter benut worden maar zal wellicht ook relatief duur zijn. Sowieso zal de batterij zo moeten worden ingesteld dat die het fiscaal optimaal gaat doen. Zijn die fiscale regels allemaal al bekend? En kan de batterij zo worden ingesteld dat die het optimaal gaat doen?

Maar je moet er denk ik al snel 20 euro per maand mee moeten besparen om 1800-300=1500 euro terug te verdienen in een acceptabele tijd (voor de batterij is versleten). Ik vraag me af of dat lukt.

Wat betreft de prijs:
- PV is in Belgie altijd duurder dan in Nederland omdat jullie een keuring hebben.
- Een klein systeem zoals dat nu aangeboden is zal relatief altijd vrij duur zijn.
- Enphase is de duurste oplossing (wellicht ook de beste voor een klein systeem, al zit je met een vorm van vendor lock-in die je niet hebt met een string omvormer)

Even de kosten exclusief batterij
4786 euro - 1800 euro = 2986 euro
2986 euro / (6 * 350 Wp) = 1.42 euro incl btw

Vind ik niet duur voor een klein systeem in Belgie met Enphase.
Ik heb hier op het forum overigens wel Belgen gezien die de boel zelf installeren, dat is goedkoper.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
busscherski schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:41:
Ik heb op dit forum nog geen Belg gezien die de baten van een thuisbatterij heeft voorgerekend. Ik neem aan dat de financiele details allemaal nog niet bekend zijn?
Uiteraard sluit ik niet uit dat het nog wel kan gebeuren, ik vind het wel interessant allemaal. Vooralsnog ben ik sceptisch wat betreft lokale opslag. Een kleine batterij zoals die nu aangeboden is zal denk ik wel beter benut worden maar zal wellicht ook relatief duur zijn. Sowieso zal de batterij zo moeten worden ingesteld dat die het fiscaal optimaal gaat doen. Zijn die fiscale regels allemaal al bekend? En kan de batterij zo worden ingesteld dat die het optimaal gaat doen?

Maar je moet er denk ik al snel 20 euro per maand mee moeten besparen om 1800-300=1500 euro terug te verdienen in een acceptabele tijd (voor de batterij is versleten). Ik vraag me af of dat lukt.

Wat betreft de prijs:
- PV is in Belgie altijd duurder dan in Nederland omdat jullie een keuring hebben.
- Een klein systeem zoals dat nu aangeboden is zal relatief altijd vrij duur zijn.
- Enphase is de duurste oplossing (wellicht ook de beste voor een klein systeem, al zit je met een vorm van vendor lock-in die je niet hebt met een string omvormer)

Even de kosten exclusief batterij
4786 euro - 1800 euro = 2986 euro
2986 euro / (6 * 350 Wp) = 1.42 euro incl btw

Vind ik niet duur voor een klein systeem in Belgie met Enphase.
Ik heb hier op het forum overigens wel Belgen gezien die de boel zelf installeren, dat is goedkoper.
toon volledige bericht
Met de premie er af is het slechts 1,12 euro per Wp.

In dit artikel staat mooi het belang van directe consumptie uitgelegd:
gebruik je de energie van je zonnepanelen meteen, dan maak je geen gebruik van het net en hoef je niet te betalen. Gebruik je het net op een moment dat je zonnepanelen weinig of geen elektriciteit opwekken, dan betaal je een bijdrage. Met je directe verbruik of zelfconsumptie heb je dus een voelbare invloed op het voordeel dat je haalt uit een zonnepaneleninstallatie.
Doordat mijn vrouw wekelijks 3 namiddagen thuis is + de batterij, zouden we de zelfconsumptie kunnen maximaliseren (vaatwas, wasmachine, wasdroger)

Ik heb ook ergens deze reactie gelezen van iemand die vindt dat je beter wacht. Op de duur zie door de bomen het bos niet meer:
Als je niet meer in 2020 zonnepanelen kan plaatsen hoef je jezelf ook niet meer af te vragen wat het Grondwettelijk Hof gaat beslissen over de toepassing van de nieuwe tariefstructuren voor distributie ; nl 1 jan 2021 ht nieuwe tarief en 1 jan 2022 het capaciteitstarief. Wat wel nog kan veranderen door een uitspraak van het GH is de mogelijkheid om stroom te verkopen. Als artikel 42 en 43 vernietigd zou worden dan is er geen verkoop mogelijk en zal voor de component energiekost de teller wel blijven terugdraaien. De kans dat dit gebeurt is evenwel zeer klein omdat het ook een Europese richtlijn is dat elke particulier in staat moet gesteld worden om stroom te verkopen zonder hindernissen die dit in de weg zouden kunnen staan.

Uiteraard zal de terugverdientijd van een zonnepaneelinstallatie zelfs met verkrijgen van een premie herberekend moeten worden. Als je afgaat op de simulaties van de Vreg zal voor de komende 2 a 3 jaar de distributiekost verlagen en naarmate het verbruik hoger is zal de minderkost ook groter worden. Dit heeft voor gevolg dat je niet meer zoveel kan uitsparen met zonnepanelen. De terugverdientijd zal sterk toenemen.

Uit mijn correspondentie met de Vlaamse regering blijkt ook dat de groenstroombijdrage in omvang gaat toenemen door het feit dat deze nu op werkelijke afname berekend wordt. De groene stroom van een zonnepaneelbezitter wordt hierdoor niet meer gevaloriseerd.

Het ministerie denkt er wel aan om de prijs per kWh voor groene stroombijdrage te verminderen om het hoger volume te compenseren maar dit is dan vooral gunstig voor niet zonnepaneelbezitters die minder gaan betalen terwijl zonnepaneelbezittes meer gaan betalen. Opnieuw een verlenging van de terugverdientijd. In het decreet staat dat de verkoop van geïnjecteerde stroom via modaliteiten van de regering zo geregeld zal worden dat iemand die geinjecteerde verplicht moet opkopen aan een minimumprijs. In hun reactie op mijn vragen lees ik dat ze geen minimumprijs zullen vastleggen en dat ze het overlaten aan de marktwerking en dat het bijgevolg volledig zal afhangen van de leveranciers.

Je moet weten dat leveranciers nu al bij iedereen een groenstroombijdrage bijrekenen van 0.0291 €/ kWh. Vermits de teller niet meer terugdraait is dit voor de zonnepaneeleigenaar een extrakost die ze niet meer gaan terugkrijgen maar die die de leverancier nog eens gaat aanrekenen als hij onze geinjecteerde stroom verkoopt.

Als men dus 0€ krijgt geen 0.0291 € / kWh krijgt voor de geinjecteerde stroom rekent de leverancier 2x die prijs aan. We zullen zien wat er gebeurt op 1 jan 2021 want vanaf dan zijn de leveranciers verplicht een teruglevercontract aan te bieden.
Om zeker te zijn dat uw panelen rendabel zullen zijn zou je in feite moeten wachten tot wanneer de prijzen van het capaciteitstarief bekend zijn anders zou je wel eens bedrogen kunnen uitkomen.
toon volledige bericht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Interessant, maar wel een beetje ingewikkeld voor mij als Nederlander. Ik zie nog niet een berekening met hoeveel euro per jaar een batterij bespaart.
Hier op het Tweakers forum zie heb ik wel simulaties gezien en daaruit blijkt dat een kleine thuisaccu het direct eigen verbruik ongeveer 10% verhoogt. Dus bijvoorbeeld van 30% naar 40%.
Maar in Belgie gaat het ook om de netbelasting begreep ik?
Kun jij eens een sommetje proberen?
Om zeker te zijn dat uw panelen rendabel zullen zijn zou je in feite moeten wachten tot wanneer de prijzen van het capaciteitstarief bekend zijn anders zou je wel eens bedrogen kunnen uitkomen.
Het risico is natuurlijk wel lager indien je een goedkoop systeem plaatst.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je moet echt kijken wat zo'n accu je aan extra oplevert. Laten we even aannemen dat het een 1kWh accu is in de praktijk, dan kan je dus twee uur lang 500 watt verbruiken of vier uur lang 250 watt verbruiken. Dat betekent dat je op een goede dag, waarbij je meer opwekt dan zelf gebruikt, het eigen verbruik met vier uur kan rekken in een optimale situatie. Ook kan je plotselinge schaduwval opvangen of plotselinge stroompieken opvangen waardoor je hier en daar een uurtje bij elkaar kan sprokkelen.
Laten we er vanuit gaan dat zo'n accu een jaar of vijf mee gaat, dan moet je de prijs die zo'n accu kost in die tijd terugverdienen. Gaat je dat lukken met hooguit een paar uur per dag? Dat zou je door moeten rekenen.

Maar wat voor dak heb je en wat kan je daar überhaupt aan kwijt qua panelen? Wellicht is het handiger om meer panelen te kopen met een goedkope stringomvormer dan deze totaal oplossing.

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 14-12-2020 22:40 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
busscherski schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:26:
Interessant, maar wel een beetje ingewikkeld voor mij als Nederlander. Ik zie nog niet een berekening met hoeveel euro per jaar een batterij bespaart.
Hier op het Tweakers forum zie heb ik wel simulaties gezien en daaruit blijkt dat een kleine thuisaccu het direct eigen verbruik ongeveer 10% verhoogt. Dus bijvoorbeeld van 30% naar 40%.
Maar in Belgie gaat het ook om de netbelasting begreep ik?
Kun jij eens een sommetje proberen?
In België wordt alles nodeloos ingewikkeld gemaakt, er is ook altijd onzekerheid over toekomstige maatregelen. Zo heeft men het soms over een taxshift van elektriciteit naar gas, om warmtepompen aan te moedigen en het fossiele gas te ontmoedigen, maar ook daarover is er nog geen duidelijkheid. Ik vind ook nergens hoeveel dat 'capaciteitstarief' bedraagt.
Tsurany schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:38:
Je moet echt kijken wat zo'n accu je aan extra oplevert. Laten we even aannemen dat het een 1kWh accu is in de praktijk, dan kan je dus twee uur lang 500 watt verbruiken of vier uur lang 250 watt verbruiken. Dat betekent dat je op een goede dag, waarbij je meer opwekt dan zelf gebruikt, het eigen verbruik met vier uur kan rekken in een optimale situatie. Ook kan je plotselinge schaduwval opvangen of plotselinge stroompieken opvangen waardoor je hier en daar een uurtje bij elkaar kan sprokkelen.
Laten we er vanuit gaan dat zo'n accu een jaar of vijf mee gaat, dan moet je de prijs die zo'n accu kost in die tijd terugverdienen. Gaat je dat lukken met hooguit een paar uur per dag? Dat zou je door moeten rekenen.

Maar wat voor dak heb je en wat kan je daar überhaupt aan kwijt qua panelen? Wellicht is het handiger om meer panelen te kopen met een goedkope stringomvormer dan deze totaal oplossing.
Op de batterij zit 10 jaar garantie, al kan ze wel degraderen, maar dat heb je ook met elektrische auto's die daarbovenop blootgesteld zijn aan hitte, koude en schokken. Het dak is 30 graden en zoals ik al postte plaats je in België best niet meer panelen dan nodig, omdat je dan extra nettarief moet betalen.

Volgens dit artikel zou een batterij tot 22 jaar meegaan. Daar gaat het wel over dure batterijen, maar wij hebben slechts een kleine nodig.

En hier heeft men het over 12 tot 15 jaar. Nee, hoe kan je als consument nu een goede overweging maken?

Nog zoiets:
‘Als je op vakantie bent in de zomer, is op dag twee je batterij vol en ga je op dag drie alles injecteren.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2020 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:50:
Op de batterij zit 10 jaar garantie, al kan ze wel degraderen, maar dat heb je ook met elektrische auto's die daarbovenop blootgesteld zijn aan hitte, koude en schokken. Het dak is 30 graden en zoals ik al postte plaats je in België best niet meer panelen dan nodig, omdat je dan extra nettarief moet betalen.

Volgens dit artikel zou een batterij tot 22 jaar meegaan. Daar gaat het wel over dure batterijen, maar wij hebben slechts een kleine nodig.

En hier heeft men het over 12 tot 15 jaar. Nee, hoe kan je als consument nu een goede overweging maken?

Nog zoiets:

[...]
Wellicht gaat hij 10 jaar mee, dan zou je daar eens mee kunnen rekenen. Maar op een zonnige zomerdag zal de accu wellicht al vol zitten voordat jij goed en wel uit je bed bent. Met zes panelen die 200 watt per stuk produceren zit je al op 1,2kWh. Trek er een beetje eigen verbruik vanaf en in iets meer dan een uurtje zit die accu vol.

Maar het voordeel is dat je wel je eigen sluipverbruik in de avond weer af kan dekken. Dus je bent op vakantie en je kan rustig je koelkast of mechanische ventilatie van die accu draaien wat je wel weer uren scheelt.

[ Voor 7% gewijzigd door Tsurany op 14-12-2020 23:17 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• larsg

Zelf heb ik ook en redelijke hoeveelheid panelen liggen (10KW AC). En het recente nieuwe van onze Belgische overheid is inderdaad niet zo mooi. Ik heb me er dan ook mee bezig gehouden en ik ben ook bezig aan een oplossing te ontwikkelen om het zelfverbruik te verhogen.

1. Vanaf midden 2021 (6 mnd uitstel) zal je geproduceerde zonnestroom niet volgens de terugdraaiende teller verlopen (gesaldeerd zoals in NL bekend) daar tegenover staat dat je de omvormer taks van €100 per jaar per KW AC omvormervermogen niet moet betalen. Installaties voor midden 2021 hebben de keuze voor 15 jaar, voorwaarde is wel dat je een slimme meter hebt.
  2. -> Dus het oude systeem komt neer op: alles gaat via terugdraainde teller tegen de taks van €100 per jaar per KW AC omvormervermogen
  3. -> Het nieuwe systeem komt neer op: niet direct verbruike stroom ben je kwijt (à la communisme :+ ) maar je betaalt geen taks. Ze spreken er wel over om de je een vergoeding te geven, zou naar verwachting een 0,05 euro per Kwh zijn. Dat komt neer op 20% van de energieprijs voor normale afname.
  4. Even complexer vanaf 2022 komt er een capaciteitstarief, je zal hierbij moeten betalen voor je maandelijks piekverbruik. Standaard begin je aan 2,5 KW, ga je erboven dan betaal je ongeveer €10 euro/KWp (cijfer heb ik zelf gereverse engineered uit een presentatie). Even ter duiding, een avondje groumet met vrienden op kerstavond (1KW algemeen & 2 x 2 KW aan groumet toestellen & 2 KW frituurpot) => 7 KW => € 70 piektaks voor die maand!
  5. Nog complexter, vanaf 2025 betaal je waarschijnlijk ook voor piek injectie 8)7 dus als in een gegeven je maand je piek negatief of positief (injectie/afname) is zal je de maximum aan 10 €/KWp betalen
Uit mijn berekeningen blijkt, tenzij je je eigen verbruik kan verhogen tot 35-50% (afhankelijk van installatie en een hele hoop aannames) ben je altijd interessanter uit met de 100 euro taks. Een batterij is niet interessant, never nooit aan de huidige prijzen. Met een beetje geluk haal voor het einde van de levensduur de installatiekosten eruit.

Vuistregels:
- Neem een relatief kleine installatie met zeer hoge overboeking op de omvormer (factor 200%). De grootte is heel afhankelijk van je geprojecteerd elektrisch verbruik.
- Zorg dat je vanaf de slimme meter komt je verbruik kan sturen (thuis zijn en was / vaat / droogkas insteken helpt enorm!) Denk eventueel ook aan een cake bakken, EV, warm water, warmtepomp, zwembad, ...
- Indien mogelijk vanaf 2025 zorg voor een fakkelinstalaltie (straalkacheltje dat automatisch inschakelt)

[ Voor 3% gewijzigd door larsg op 15-12-2020 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

Wow, dus in BE is er de prikkel om je overtollige PV maar af te fakkelen ipv het net op te sturen? Dat klinkt wel als een doorgeslagen maatregel tegen de middagpiek in de zomer.. :o.

Kan je dan niet beter een groot boilervat regelen met hogere temp bij overschot? Er zijn hier in DED wel wat voorbeelden te vinden van mensen die het zo geregeld hebben. Ik weet niet of er al praktische installaties zijn waar je energie in kunt opslaan voor later gebruik, dus denk aan iets van water omhoog pompen en door een turbine naar beneden oid, maar dat lijkt me allemaal beter dan een straalkachel (buiten het stookseizoen iig).

Aan de andere kant: die piek injectie is dus pas vanaf 2025. Dat duurt nog wel even en wellicht zijn batterijen dan zo veel goedkoper geworden dat je dan makkelijk gewoon een thuisaccu kunt gebruiken voor peak shaving (beide kanten op).
Nu de hoofdprijs betalen voor een miniaccu klinkt iig niet nuttig.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@larsg
Mooi overzicht

@Termy

Energie opslaan door water omhoog te pompen kan niet nuttig in een woning. (Misschien tenzij het een rooftop pool is op een hoog gebouw)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

busscherski schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:47:
@Termy

Energie opslaan door water omhoog te pompen kan niet nuttig in een woning. (Misschien tenzij het een rooftop pool is op een hoog gebouw)
Mjah.. ik heb er even aan zitten rekenen en de potentiële energie van opgepompt water is gelijk aan m*g*h dus voor je bv 10 kWh aan energie hebt 'opgeslagen' heb je of serieus veel massa of serieuze hoogte nodig. Dat wordt idd nooit wat in een woonhuis. Prima voorbeeld wel weer van dat een idee leuk is maar even doorrekenen is noodzakelijk lol.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
larsg schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 00:22:

1. Vanaf midden 2021 (6 mnd uitstel) zal je geproduceerde zonnestroom niet volgens de terugdraaiende teller verlopen (gesaldeerd zoals in NL bekend) daar tegenover staat dat je de omvormer taks van €100 per jaar per KW AC omvormervermogen niet moet betalen. Installaties voor midden 2021 hebben de keuze, voorwaarde is wel dat je een slimme meter hebt.
Uit mijn berekeningen blijkt, als je je eigen verbruik kan verhogen tot 35-50% (afhankelijk van installatie en een hele hoop aannames) ben je altijd interessanter uit met de 100 euro taks. Een batterij is niet interessant, never nooit aan de huidige prijzen. Met een beetje geluk haal voor het einde van de levensduur de installatiekosten eruit.

Vuistregels:
toon volledige bericht
Bedankt voor de uitgebreide uitleg :) Verbaast het iemand dat de consument niet meer volgt of ontmoedigd wordt? Is een kleine batterij van 1750 euro - 300 euro premie ook niet rendabel? Mijn vrouw is 3 namiddagen per week thuis, dus verbruiken tijdens de opwekking is geen probleem (wasmachine, droger, vaatwas, strijken). Verder zijn we dus heel zuinig (1600 kWh) maar plannen we later eventueel een LW-warmtepomp. Waar heb je gelezen dat de terugdraaiende teller 6 maand verlengd wordt? Wat bedoel je met 'zeer hoge overboeking op omvormer'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Veel panelen op een kleine omvormer geeft een minder hoge piek dan gaat de omvormer aftoppen
5000 WP op een 5.0 kW omvormer kan een korte piek geven van 5000 Watt. Maar 10.000 WP op een 5.0 kW omvormer kan nooit een hogere piek geven dan 5000 watt.

Wat ook helpt is de panelen oost west leggen, dan is de basis breder maar de piek lager

Door energie managers toe te passen kan je in sommige gevallen ook een omvormer terugschakelen zodat de piek nooit te hoog is als ik mij niet vergis kan de sma home energie manager dit (icm een sma omvormer) (wel even nakijken of dat zo is voordat je hem koopt :P )

En dan de accu een huishouden gebruikt 4 tot 6 kWh aan warm tap water gemiddeld kan je dus elke dag 5 kWh kwijt in een boilervat, doe dat gestuurd en je hebt een opslag die je kan inzetten om pieken te mininaliseren. ik gebruik hier zelf eddi voor, maar aton power to heat is een oplossing die je kan tweaken tot je een ons weegt.
Ik woon zelf in nederland wellicht dat je eigen landgenoten hier je beter kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Opvallend dat er niemand een sommetje maakt met
"kosten zonder panelen",
"kosten met panelen zonder accu",
"kosten met panelen met accu".

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-07 20:40

1. Vanaf midden 2021 (6 mnd uitstel) zal je geproduceerde zonnestroom niet volgens de terugdraaiende teller verlopen (gesaldeerd zoals in NL bekend) daar tegenover staat dat je de omvormer taks van €100 per jaar per KW AC omvormervermogen niet moet betalen. Installaties voor midden 2021 hebben de keuze, voorwaarde is wel dat je een slimme meter hebt.
Uit mijn berekeningen blijkt, als je je eigen verbruik kan verhogen tot 35-50% (afhankelijk van installatie en een hele hoop aannames) ben je altijd interessanter uit met de 100 euro taks. Een batterij is niet interessant, never nooit aan de huidige prijzen. Met een beetje geluk haal voor het einde van de levensduur de installatiekosten eruit.

Vuistregels:
toon volledige bericht
Zo dat is lachen die piekbelasting. Ik heb straks een electrische auto die 3 x 16 ampere lust. Gelukkig in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:28
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:09:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide uitleg :) Verbaast het iemand dat de consument niet meer volgt of ontmoedigd wordt? Is een kleine batterij van 1750 euro - 300 euro premie ook niet rendabel? Mijn vrouw is 3 namiddagen per week thuis, dus verbruiken tijdens de opwekking is geen probleem (wasmachine, droger, vaatwas, strijken). Verder zijn we dus heel zuinig (1600 kWh) maar plannen we later eventueel een LW-warmtepomp. Waar heb je gelezen dat de terugdraaiende teller 6 maand verlengd wordt? Wat bedoel je met 'zeer hoge overboeking op omvormer'?
nee een kleine batterij van ~1kWh die meer dan een paar honderd euro kost is verre van rendabel. Hier ver vandaan blijven en gewoon lekker veel panelen oost/west op een kleine omvormer leggen (met dat mooie tarief in belgie per kWp...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:09:
[...]

Graag gedaan :)

Je hebt al iemand thuis zitten die het eigen verbruik omhoog duwt, dus je zit goed :)
Ik wil je vanavond wel eens mijn excel file met calculator doorsturen, daarin worden alle financiën meegenomen.

Even cru gerekend, een batterij van 1 KWh zal per dag max die hoeveelheid opslaan. Laten we zeggen, gezien de geringe opslag dat dit 200 dagen van het jaar lukt (want je eigen verbruik is sowieso al hoog door je vrouw). Dat is dan 150 dagen * 1 KWh * 0.25 €/KWh uitgespaard in de avond/nacht. Dat komt dus neer op 37,50 euro per jaar. Eigenlijk moet je die 25 €cent nog verminderen met het evenetuele bedrag dat je gaat krijgen voor injectie (in beraad van de Vlaamse overheid sinds voor corona).

Als je een grotere batterij neemt zal die niet meer die 150 dagen volledig opladen (law of diminishing returns) maar je gooit minder productie weg. Dit is wel allemaal afhankelijk van je productievermogen.

Als jij het voor die 37.50 peanuts wilt doen, go for it! Maar zoals ik eerder zei, je haalt de installatie kosten er nog niet uit.

Let wel: in de toekomst zal energie pokkeduur worden. Maar de toekomst is demand steering + peak shaving + kleine batterijtjes
Meester_J schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:03:

Zo dat is lachen die piekbelasting. Ik heb straks een electrische auto die 3 x 16 ampere lust. Gelukkig in NL
Ja hé, zit ik hier met mijn duurzame warmtepompen, waterput, .... Laat die EV maar met zo'n aanmoediging rij ik wel diesel op die manier 8)7

Overigens zijn er genoeg apenlanden in EU met zo'n regeling. In Italië & spanje neem je een abbonement af voor x KW, ga je erover vliegt gewoon de hoofdzekering eruit (en die staat buiten of beneden in het apparementsgebouw)

[ Voor 16% gewijzigd door larsg op 15-12-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
larsg schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:17:
[...]

Ik wil je vanavond wel eens mijn excel file met calculator doorsturen, daarin worden alle financiën meegenomen.
Zou je die met mij ook willen delen?
@larsg

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:14
Wat maakt een thuisbatterij zo duur? Een thuisbatterij van bv. 8kW kost al snel 8000 euro. In een elektrische auto zit al snel een batterij die 10x zo groot is. Je moet in 2 richtingen omvormen en bij een auto op dit moment maar in 1 richting maar dat kan dit prijsverschil toch niet verantwoorden? In de batterijen zit ook niet veel verschil denk ik als ik lees dat men oude autobatterijen in de toekomst in wil zetten als thuisbatterij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Davy_Rx
Een elektrische auto vormt ook om in 2 richtingen. Als je AC laadt wordt het in de auto omgevormd naar DC.

Deze is in verhouding goedkoper, ik weet niet wat je nog meer nodig hebt om het te laten werken.
https://www.alma-solarsho...-batterij-resu65-kwh.html

Het grootste verschil in kosten zit denk ik in:
- arbeidsloon en marge voor de installateur
- schaalgrootte (financieel kan een thuisbatterij er niet uit dus niemand neemt er een)

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 17-01-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-07 11:37
Gezien de nieuwe situatie in Belgie, ben ik ook de optie thuisbatterij aan het uitzoeken.

Zijn er eigenlijk al mensen met een thuisbatterij en ook goede data om die beloftes van de installateurs te checken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Pieterve schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:33:
Gezien de nieuwe situatie in Belgie, ben ik ook de optie thuisbatterij aan het uitzoeken.

Zijn er eigenlijk al mensen met een thuisbatterij en ook goede data om die beloftes van de installateurs te checken?
Ook voor België gaat een thuisbatterij simpelweg niet werken met de huidige prijzen. In de zomer zit hij in een paar uur vol waardoor de rest alsnog het net op gaat en in de winter is er überhaupt niet genoeg energie om hem enigszins op te laden.

Kijk ik bijvoorbeeld naar mijn installatie dan wek ik op een mooie zomerdag meer dan 30kWh op. Met een 8kWh accu kan ik dan mijn avondverbriuk afdekken waardoor ik elke dag 8kWh minder hoef te kopen. Dat zou dan zo'n 17 cent per kWh besparen. Hier en daar zal ik ook nog piekverbruik opvangen, wellicht nog 2 kWh er bij? Dat is dus 1,70 per dag waarop dit lukt. Stel ik zou dat 200 dagen per jaar kunnen doen dan hebben we het over 340 euro per jaar. Kost zo'n accu dan meer dan 3500 euro gaat de terugverdientijd naar 10 jaar. Kost hij 7000 euro dan gaat het naar 20 jaar toe.

En dan ga ik er wel vanuit dat ik die 10kWh volledig op kan maken, dat gaat niet snel lukken. Daarnaast ga ik er vanuit dat ik dit 200 dagen kan doen, ook dat lijkt me wat onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Je zit op de goede weg.
Voor mijn situatie in NL kwam ik op een tvt van 32 jaar.
En zolang gaat de accu niet eens mee.

En voor de mensen die denken aan auto accu's: niet aan beginnen, kost je extra heipalen onder de vloer om de accu's op te zetten.

In NL is het onzin om een accu te kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-07 11:37
Tsurany schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:13:
[...]

Ook voor België gaat een thuisbatterij simpelweg niet werken met de huidige prijzen. In de zomer zit hij in een paar uur vol waardoor de rest alsnog het net op gaat en in de winter is er überhaupt niet genoeg energie om hem enigszins op te laden.
Ik wacht nog even op de beslissing van de regering ivm de compensatieregeling.
Ze spreken nu van 1500 euro premie als compensatie voor het rendement, en dat wordt eventueel verhoogd met 30% als er dit jaar een warmtepompboiler, accu,.. wordt geplaatst.
+ dan nog de reguliere premie.

Enkel moet je bij die premies je teruglevercapaciteit terugschroeven naar 60%

Als je dan de som maakt, kom je aan een tvt van 1 jaar minder dan de huidige situatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vergeet ook niet het omzetten van de overtollige stroom in warmte in je boiler. Je hebt al spul als de Eddi die dat min of meer automagisch voor je doen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Vuistregels:
toon volledige bericht
Ik vraag me af waar je die tarieven vandaan gehaald hebt. Als ik naar de VREG kijk voor het capaciteitstarrief dan vermoed ik dat de bedragen wel eens een heel stuk hoger kunnen liggen.

Voor zover ik kan deduceren zal er een basistarief komen met daar bovenop een tarief per kWh piekgemiddelde. Dat gemiddelde wordt berekend aan de hand van alle maandpieken van het afgelopen jaar waarbij een maandpiek het hoogste gemiddelde verbruik per kwartier is in die maand. 1 maand met een uitzonderlijk hoge piek wordt zo afgevlakt (goed nieuws voor als je met kerst dus een elektrisch gourmet toestel boven haalt).

Een rekenvoorbeeld van de VREG toont aan dat als je een piekvermogen hebt van 16kW (elektrische wagen/warmtepomp bezitters) dan betaal je vanaf 2022 €1417 aan capaciteitstarrief. Breng je dat piekvermogen naar beneden (BEV laden met lager vermogen) tot 6kW, dan zou het capaciteitstarrief volgens hun rekenvoorbeeld alsnog €1045 per jaar bedragen.

Niet verbruikte stroom ga je vanaf midden 2021 inderdaad kunnen verkopen aan een prijs van ongeveer 4,5 cent per kWh. Het klopt niet dat dit slechts 20% is van de kostprijs die je bij afname betaald. Bij die laatste kijk jij namelijk naar een totaalprijs inclusief een hoop andere kosten en niet enkel naar de naakte energieprijs. Zo betaal je bovenop die naakte prijs ook nog eens kosten voor groene stroom, kosten voor WKK en distributietarrief. Al die bijkomende kosten vormen meer dan de helft van de prijs per kWh. Je energierekening is al bijna een belastingafrekening. Afhankelijk van je energieleverancier zal de prijs per kWh voor de energie zelf rond de 8 a 9 cent per kWh zitten. Nog altijd meer dan wat jij er voor krijgt maar dat heeft ook weer meerdere redenen, onder andere dat wanneer jij veel opwekt, heel veel mensen veel opwekken en de werkelijke marktprijs voor elektriciteit op dat moment waarschijnlijk een heel stuk lager zal liggen.

En dat brengt ons bij een volgend punt, variabele prijs. In de toekomst zal je als consument in België ook een energiecontract kunnen afsluiten met een echt variabele prijs. Niet de variabiliteit die je vandaag hebt, maar een andere prijs elk uur. Dan ga je regelmatig zelfs negatieve prijzen krijgen (op de energiecomponent, de vaste kost zal je blijven betalen per kWh).

Het feit dat capaciteitstarrief enkel op opname gebeurd en niet op injectie is wel nieuw voor mij. Die had ik tot op heden gemist en veranderd heel wat. Dat wil zeggen dat de injectiepiek niet afgevlakt moet worden (op dit moment) en dat veranderd de berekening en installatie dan weer.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Blokker_1999 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:02:
[...]

Ik vraag me af waar je die tarieven vandaan gehaald hebt. Als ik naar de VREG kijk voor het capaciteitstarrief dan vermoed ik dat de bedragen wel eens een heel stuk hoger kunnen liggen.

Voor zover ik kan deduceren zal er een basistarief komen met daar bovenop een tarief per kWh piekgemiddelde. Dat gemiddelde wordt berekend aan de hand van alle maandpieken van het afgelopen jaar waarbij een maandpiek het hoogste gemiddelde verbruik per kwartier is in die maand. 1 maand met een uitzonderlijk hoge piek wordt zo afgevlakt (goed nieuws voor als je met kerst dus een elektrisch gourmet toestel boven haalt).

Een rekenvoorbeeld van de VREG toont aan dat als je een piekvermogen hebt van 16kW (elektrische wagen/warmtepomp bezitters) dan betaal je vanaf 2022 €1417 aan capaciteitstarrief. Breng je dat piekvermogen naar beneden (BEV laden met lager vermogen) tot 6kW, dan zou het capaciteitstarrief volgens hun rekenvoorbeeld alsnog €1045 per jaar bedragen.

Niet verbruikte stroom ga je vanaf midden 2021 inderdaad kunnen verkopen aan een prijs van ongeveer 4,5 cent per kWh. Het klopt niet dat dit slechts 20% is van de kostprijs die je bij afname betaald. Bij die laatste kijk jij namelijk naar een totaalprijs inclusief een hoop andere kosten en niet enkel naar de naakte energieprijs. Zo betaal je bovenop die naakte prijs ook nog eens kosten voor groene stroom, kosten voor WKK en distributietarrief. Al die bijkomende kosten vormen meer dan de helft van de prijs per kWh. Je energierekening is al bijna een belastingafrekening. Afhankelijk van je energieleverancier zal de prijs per kWh voor de energie zelf rond de 8 a 9 cent per kWh zitten. Nog altijd meer dan wat jij er voor krijgt maar dat heeft ook weer meerdere redenen, onder andere dat wanneer jij veel opwekt, heel veel mensen veel opwekken en de werkelijke marktprijs voor elektriciteit op dat moment waarschijnlijk een heel stuk lager zal liggen.

En dat brengt ons bij een volgend punt, variabele prijs. In de toekomst zal je als consument in België ook een energiecontract kunnen afsluiten met een echt variabele prijs. Niet de variabiliteit die je vandaag hebt, maar een andere prijs elk uur. Dan ga je regelmatig zelfs negatieve prijzen krijgen (op de energiecomponent, de vaste kost zal je blijven betalen per kWh).

Het feit dat capaciteitstarrief enkel op opname gebeurd en niet op injectie is wel nieuw voor mij. Die had ik tot op heden gemist en veranderd heel wat. Dat wil zeggen dat de injectiepiek niet afgevlakt moet worden (op dit moment) en dat veranderd de berekening en installatie dan weer.
toon volledige bericht
Hey

Betreffende die tarieven voor het capaciteitstarief ben ik uit gegaan van het eerste rekenvoorbeeld van de Vreg. Ik heb simpel lineair gerekend en kwam uit op 9,9 €/KW toevallig een mooie uitkomst dus ging er vanuit dat het op ongeveer €10 /KW kwam. Gaat dit het bedrag zijn? Gaat het lineair zijn? Is er een gratis basisload? Goede vragen!

Het rekenvoorbeeld dat ze toen gaven was allerminst uitgebreid, enkel een totaalprijs. Ik ben via deductie en een paar aannames aan mijn schatting van € 10/KW gekomen. Let wel dat er toen gesteld werd dat een deel van de netleveringskost wel op KWh basis blijft en een deel naar capaciteit gaat. Het ratio daarvan is ook onbekend. Dus eigenlijk blijft het nog koffiedik kijken.

De cijfers die jij quote zie ik niet terug in het rekenvoorbeeld van je link maar dit zijn in ieder geval zijn dit totale tarieven (KWh kost + capaciteit). Van het gevalletje gourmet met kerst en hoge piek, heb ik nergens iets gelezen over afvlakking. Lijkt me imho logisch dat men volgens 95ste percentiel zou werken (zoals in de industrie) maar volgens eerdere berichtgeving zal dat niet het geval zijn. Vooralsnog zou hoogste kwartierwaarde in de maand de piek bepalen. Heb je een linkje waarmee je dit kan staven?

De piek zou vooralsnog enkel gelden voor afname. Maar men overweegt dit in te stellen vanaf 2025, maw zet maar in je kalender. Tegen dan is de enige remedie met je 10KWp installatie de airco vollop aan te zetten en op andere manieren te gaan fakkelen.
Even een kanttekening, het is augustus (31 dagen) en we hebben een normale piek van 8KW (ziek hoog in de zomer maar we hebben een half pretpark :P ). Het is uitzonderlijk goed week en onze 10KWp solar installatie draait elke dag 4u 9KW en 2u aan 10KW. 8Kw kunnen we injecteren gezien onze hoge afnamepiek. De cumulative opbrengst boven de 8KW voor die maand is dan 186KWh (uitzonderlijk zonnig!!) aan 0,035 € KWh levert dit een big mac op aka € 6,51, de piek tarief kosten om dat te doen zijn € 20. Je draait dus zwaar verlies. Zullen we de berekening is herhalen met echte weersgegevens en een realistische piek in de zomer? Mensen kunnen zo aan de bedelstaf 8)7
Heel die slimme meter is logisch, maar dit bovenste hier staat eraan te komen.

Je meld zelf 4,5€c, dat is nu net van de éénenkele hoogste aanbieder, de meeste andere leveranciers zitten veel lager! Dit is ook nog heel onzeker dus ik reken liever voorzichtiger. Hopelijk komen er wel andere bedrijven, zoals Decathlon die tenminste een degelijke prijs willen bieden! Die 8 à 9 cent wil ik nog zien, maar ik vrees ervoor. Het klopt dat dit bedrag dichter bij de groothandelsprijs ligt maar imho zou er een hogere minimum gegarandeerde prijs moeten zijn. Particulieren hebben nu eenmaal geen schaalvoordelen zoals een gigantisch zonnepark dat heeft. Voor de consument is het verlies echter enorm, vroeger 1:1 compensatie en nu een 1:5 in zijn nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@larsg
Een 10 kW omvormer bij een 10 kWp installatie is sowieso te zwaar.
Daar kun je prima een 8 of 7 kW omvormer voor kiezen zonder veel af te toppen.
Die 10 kW omvormer kun je begrenzen op welke waarde je maar wilt, en dat kan eventueel zelfs dynamisch als je er een apparaatje bij koopt dat meet hoeveel energie door je hoofdzekering gaat en op basis daarvan de omvormer begrenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
@busscherski Voor mijn punt maakt het niet echt uit. In gedachte had ik een 10 KWp omvormer en 12KWp panelen, komt vaak voor in het Belgische. Met minder PV ga je die uren van mijn berekeningen al zeker niet halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

@larsg, op de pagina die ik gelinkt heb staat het volgende (vetgedrukt van mij):
Voorbeeld: een gemiddeld gezin met een jaarlijkse afname van 3.500 kWh en een maandelijks piekvermogen van 3,15 kW beslist om te investeren in een warmtepomp en een elektrische wagen. Hierdoor neemt hun afname toe tot 14.000 kWh; zonder spreiding van hun verbruik of automatische aansturing stijgt hun piekvermogen naar 16 kW. In 2020 betalen zij € 1.532 aan distributienettarieven. Met een digitale meter zal dit gezin in 2022 volgens onze huidige inschattingen ongeveer € 115 minder betalen. Door een extra investering in een slimme laadpaal zou dit gezin zijn maandelijks piekvermogen kunnen beperken tot 6 kW. Hierdoor zouden zij met een digitale meter in 2022 € 372 minder betalen dan zonder slimme laadpaal en zelfs € 487 minder dan in 2020.
Daaruit haal ik dat het basisbedrag waarmee ze hier rekenen enkel het nettarief is en niet de totale kost van de elektriciteit (die nog eens hoger zal liggen). En dat is niet eens zo absurd. Ik heb even een willekeurige prijsfiche erbij genomen van engie (voor distributietarieven maakt dat nietr uit) en dan zie je dat de prijzen gaan van ongeveer 9,5 cent per kWh tot 15 cent per kWh. Aangezien het capaciteitstarrief de nettarieven slechts ten dele vervangt kan het inderdaad zijn dat ze netjes linear zijn maar als een daling van het piekvermogen met 10kW een prijsverschil betekend van €372 spreken we alsnog van een bedrag van ongeveer 37 euro per kW piek.

En wat ik daarbij zeer spijtig vind is dat we op een jaar van dit capaciteitstarrief staan en men nog altijd geen details wenst te geven. Dit houdt voor vele mensen de investeringen tegen. Ook van een capaciteitstarrief op injectie is zeer weinig terug te vinden maar heeft ook een weerslag op eventuele investeringen. Als dat gebeurd is het weer een mokerslag voor mensen die nu berekeningen maken en beslissingen nemen zonder daar van af te weten, zonder dat zij daar rekening mee kunnen houden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgium4
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01-02-2021
Ik ben ook van plan een PV installatie te zetten.

Ik ga voor de panelen van Sunpower Maxeon 5 AC 420WP (met AC omvormer van Emphase achter de panelen), met andere woorden een parallel systeem dat 220 Volt AC binnen brengt in de woning.
Die gaan dan communiceren met Envoy systeem van Enphase zodat je kan zien wat de opbrengst en verbruiken zijn.

Momenteel koop ik nog geen batterij(en) aan omdat ze te duur zijn of te kleine capaciteit hebben.
Enphase is bezig met de productie van 3.5 KV en 10 KV AC batterijen... Normaal eind dit jaar worden ze op onze markt verwacht.

Het PV systeem is dan al uitgerust voor de toekomst.
Met het Envoy systeem kan je ervoor gaan kiezen om de overproductie energie:

- De overproductie van energie op het net te gooien.
- De overproductie eerst naar de batterijen te leiden en wanneer die vol zijn de restant op het net te gooien.
- Bij overproductie, wanneer de batterijen vol zijn of wanneer er geen batterijen aanwezig zijn, de zonnepanelen deels uitschakelen naar het daadwerkelijk verbruik.

Zo kan je de overproductie die je normaal op het net zou gooien , in de toekomst omzeilen door je panelen uit te laten schakelen en niets op het net gooien, dus geen taksen daarop dan :)

Volgens mijn mening is dit de enigste oplossing.om op termijn energie onafhankelijk te worden en taksvrij.

Het is wel een dure oplossing, maar ben je ook wel voor de toekomst voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
larsg schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:39:
@busscherski Voor mijn punt maakt het niet echt uit. In gedachte had ik een 10 KWp omvormer en 12KWp panelen, komt vaak voor in het Belgische. Met minder PV ga je die uren van mijn berekeningen al zeker niet halen!
Een bepaald omvormer vermogen is optimaal. Dat systeem met die 10 kW omvormer en 12 kWp aan PV kun je in 2025 nog prima begrenzen op bijvoorbeeld 8 kW. Tegen die tijd kun je wel een optimum simuleren. De omvormer begrenzen op bijvoorbeeld 70% van het aantal Wp kost je nooit meer dan 3% van je jaaropbrengst. (afhankelijk van de ligging zelfs veel minder, dat kun je allemaal simuleren)
Belgium4 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:35:
Momenteel koop ik nog geen batterij(en) aan omdat ze te duur zijn of te kleine capaciteit hebben.
Enphase is bezig met de productie van 3.5 KV en 10 KV AC batterijen... Normaal eind dit jaar worden ze op onze markt verwacht.
kW hoop ik toch?
Het PV systeem is dan al uitgerust voor de toekomst.
Met het Envoy systeem kan je ervoor gaan kiezen om de overproductie energie:

- De overproductie van energie op het net te gooien.
- De overproductie eerst naar de batterijen te leiden en wanneer die vol zijn de restant op het net te gooien.
- Bij overproductie, wanneer de batterijen vol zijn of wanneer er geen batterijen aanwezig zijn, de zonnepanelen deels uitschakelen naar het daadwerkelijk verbruik.

Zo kan je de overproductie die je normaal op het net zou gooien , in de toekomst omzeilen door je panelen uit te laten schakelen en niets op het net gooien, dus geen taksen daarop dan :)

Volgens mijn mening is dit de enigste oplossing.om op termijn energie onafhankelijk te worden en taksvrij.

Het is wel een dure oplossing, maar ben je ook wel voor de toekomst voorzien.
Helemaal niets op het net gooien zal denk ik nooit financieel optimaal worden. De truc wordt om de boel op de juiste waarde te begrenzen. Optimaal meet je hoeveel vermogen er door de meter teruggeleverdt wordt en begrens je dynamisch aan de hand van het vermogen dat op dat moment verbruikt wordt.
Die Sunpower Maxeon 5 AC 420WP (met AC omvormer van Emphase achter de panelen) is bijvoorbeeld "begrenst" op 366 W AC piek en 349 W constant. Dat kleine beetje begrenzing veroorzaakt geen significant verschil qua jaaropbrengst maar je merkt het wel in het capaciteitstarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgium4
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01-02-2021
Ja inderdaad KW :)

Maar als we in de toekomst moeten gaan betalen, voor de overtollig geproduceerde energie op het net te gooien en we omdat we toevallig in een gebied wonen waar veel energie opgewerkt wordt en men deze energie gaat affakkelen, dan gooi ik liever helemaal geen energie op het net meer en schakel ik liever de panelen deels uit.

We leven in België. straks gaan ze nog bij grote stroomonderbrekingen ook nog eens onze batterijen leeg trekken...

Neen, ik wil echt de keuze zelf in handen houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
@Blokker_1999
Ik frustreer me ook enorm over het gebrek aan informatie... Dat wakkert inderdaad een onzeker klimaat op, je kan je dus niet eens wapenen met een investering. Uit de ervaringen van het verleden weet ik in ieder geval dat we zoals gewoonlijk van het worst case scenario mogen uitgaan. Ik hoop wel dat de kosten van het piektarief niet boven de €10 per KW zal zijn.

Ivm het rekenvoorbeeld, die zijn sowieso cherry-picked en kloppen niet. Weet je nog dat ze met de slimmemeter icm zonnepanelen zeiden dat je break-even draait met 40% eigen verbruik? Try 60% in het beste geval! Ik heb het artikel nu ook iets dieper gelezen en je getallen zijn berekend, daarmee vond ik ze niet met snel te lezen, excuus!
In ieder geval is dit een voorbeeld voor de grootverbruiker. En enkel daar verwacht ik een wellichte daling in kosten (constant veel verbruiken is maar een beetje duurder als af en toe evenveel)

Vergeet ook niet dat er meer verandering op til staat!
Excl. nacht en het algemene nachttarief gaan ook verdwijnen.

@busscherski
Je gaat toch meer verliezen als je zo stevig gaat begrenzen, maar dat is inderdaad een optie.
Er is wel een grote maar!
-> Niet elke omvormer kan begrenzen (Mijn productiepark met omnik, SMA & APS kunnen dat niet)
-> Je zou idealiter dynamisch begrenzen als je lokaal goed kan verbruiken
Wellicht is het makkelijker een piek te berekenen en gewoon te beginnen fakkelen als je injectie daar boven komt terwijl je toch zoveel mogelijk nuttig gebruikt.

@Belgium4
Ik adviseer je een beperkte hoeveelheid panelen te leggen. Alles hangt straks af van je direct eigen verbruik.
Batterijen zijn helaas nog altijd niet interessant.

Voorbeeldje: Tesla powerwall 2 met 13,5 KWh -> leeft 10 jaar en kost 7 à 8K. Als we uitgaan van 0 opslagdegradatie (utopie) en 50% van het jaar een dag met volle lading & verbruik van solar.
Dan komen we uit op 3650 cycli waarbij we 20 cent per Kwh kunnen besparen (verschil aankoopprijs stroom & vergoeding injectie), ik haal er 15% af voor verlies bij laden & ontladen. Het totaalcijfer geeft een besparing over 10 jaar van ~€4,2 K. Geen geweldig rendement dus!

[ Voor 17% gewijzigd door larsg op 01-02-2021 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Belgium4 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:14:
Ja inderdaad KW :)

Maar als we in de toekomst moeten gaan betalen, voor de overtollig geproduceerde energie op het net te gooien en we omdat we toevallig in een gebied wonen waar veel energie opgewerkt wordt en men deze energie gaat affakkelen, dan gooi ik liever helemaal geen energie op het net meer en schakel ik liever de panelen deels uit.

We leven in België. straks gaan ze nog bij grote stroomonderbrekingen ook nog eens onze batterijen leeg trekken...

Neen, ik wil echt de keuze zelf in handen houden...
Laten we er even vanuit gaan dat je voorlopig nog 4.5 cent krijgt per teruggeleverde kWh. Wat er daarna gebeurt los je daarna wel op.
larsg schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:19:
@busscherski
Je gaat toch meer verliezen als je zo stevig gaat begrenzen, maar dat is inderdaad een optie.
Er is wel een grote maar!
-> Niet elke omvormer kan begrenzen (Mijn productiepark met omnik, SMA & APS kunnen dat niet)
-> Je zou idealiter dynamisch begrenzen als je lokaal goed kan verbruiken
Wellicht is het makkelijker een piek te berekenen en gewoon te beginnen fakkelen als je injectie daar boven komt terwijl je toch zoveel mogelijk nuttig gebruikt.
Nee, de omvormer op 70% van het aantal Wp begrenzen kost nooit meer dan 3% jaaropbrengst. Simuleer het zelf maar even met bijvoorbeeld Sunnydesign.
Je moet er even voor inloggen als installateur maar zeker die SMA en de Omnik moeten het dan kunnen hoor.
Dynamisch begrenzen of dynamisch affakkelen komt bij de meter op hetzelfde neer ja. Dynamisch affakkelen kan in sommige gevallen wellicht gemakkelijker te implementeren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
busscherski schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:44:
[...]

Laten we er even vanuit gaan dat je voorlopig nog 4.5 cent krijgt per teruggeleverde kWh. Wat er daarna gebeurt los je daarna wel op.

[...]

Nee, de omvormer op 70% van het aantal Wp begrenzen kost nooit meer dan 3% jaaropbrengst. Simuleer het zelf maar even met bijvoorbeeld Sunnydesign.
Je moet er even voor inloggen als installateur maar zeker die SMA en de Omnik moeten het dan kunnen hoor.
Dynamisch begrenzen of dynamisch affakkelen komt bij de meter op hetzelfde neer ja. Dynamisch affakkelen kan in sommige gevallen wellicht gemakkelijker te implementeren zijn.
Excuses je hebt gelijk, het valt enorm mee.
Vold het volgende tabelletje terug, nota bene in mijn eigen calculator excel 8)7
Vermogen panelen [kWp] Vermogen omvormer [kVA] Bruto productie [kWh] Verlies [kWh] Verlies Overdim
10 10 9.500 0 0,00% 100%
11 10 10.450 4 0,00% 110%
12 10 11.400 33 0,30% 120%
13 10 12.350 98 0,80% 130%
14 10 13.300 207 1,60% 140%
15 10 14.250 364 2,60% 150%
16 10 15.200 568 3,70% 160%
17 10 16.150 812 5,00% 170%
18 10 17.100 1.095 6,40% 180%
19 10 18.050 1.413 7,80% 190%
20 10 19.000 1.761 9,30% 200%
21 10 19.950 2.142 10,70% 210%
22 10 20.900 2.549 12,20% 220%
23 10 21.850 2.982 13,60% 230%
24 10 22.800 3.438 15,10% 240%
25 10 23.750 3.917 16,50% 250%
26 10 24.700 4.419 17,90% 260%
27 10 25.650 4.942 19,30% 270%
28 10 26.600 5.484 20,60% 280%
29 10 27.550 6.043 21,90% 290%
30 10 28.500 6.618 23,20% 300%

Mijn voorkeur gaat in ieder geval uit naar dynamisch fakkelen. Ik kan heel wat verbruik kwijt in jacuzzi & airco's & wasgebeuren maar natuurlijk stopt dat na een tijd. Een paar cheape straalkachels en je hebt zo 4KW fakkelcapaciteit.

[ Voor 6% gewijzigd door larsg op 01-02-2021 23:10 ]

Pagina: 1