Opmerkelijk telefoontje. Onderzoek naar gesprekskosten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
WTF, een bizar opmerkelijk telefoontje vandaag.
Voor mijn website heb ik een telefoonnummer die aan een voicemail gekoppeld is. Iedereen die wat op te merken heeft en graag wil bellen kan gezellig een praatje maken op de daaraan gekoppelde voicemail. Het telefoonnummer is een 084-telefoonnummer die geëxploiteerd wordt door telecombedrijf XOIP via een voicemail-to-email dienst, met een nummer die ik al vele jaren heb.

Vandaag kreeg ik mijn mailbox een opmerkelijk voicemailbericht die daarop binnenkwam binnen. Het was van een Jan Janssen die zich afvroeg van wie dit telefoonnummer is. Tja, ik snap zijn vraag wel omdat er geen persoonlijke welkomsttekst op is ingesteld. Geen probleem, dacht ik. Ik bel hem even terug om te vertellen dat het een telefoonnummer is van mijn website.

Gesprek was opmerkelijk: Hij had het telefoonnummer in zijn telefoon staan, en hij was benieuwd waar het van was. Hij beklaagde zich er ook over dat het nummer één euro per minuut kostte, en leek hij zich in het gesprek te verwarren met een gratis 0800-nummer. In de eerste instantie had ik eerst het idee dat de kosten voor mijn 084-nummer gewoon lokaal tarief was, en heb ik dat de persoon ook verteld, en dat hij beter contact op kon nemen met zijn telecomprovider.

Nu heb ik later in de middag onderzoek gedaan, en het nummer blijkt inderdaad 1 euro per minuut te kosten 8)7. Nu zal het voor menig kort ingesproken bericht ook niet veel duurder zijn dan een paar euro, maar toch kreeg ik vraagtekens bij dit gesprek. Vooral omdat ik nergens op mijn site vermeld dat het één euro per minuut kost, omdat ik niet bekend was met de afwijkende kosten.

- Waarom zou iemand een voicemailnummer van mijn website in zijn telefoon zetten?
- Waarom zou iemand Jan Janssen heten? Het klinkt als een nepnaam?
- Waarom zou iemand zich direct beklagen dat het één euro per minuut kost terwijl die nooit eerder gebeld heeft?

Mijn wildste ideeën: Misschien is het iemand van de ACM/OPTA of consumentenorganisatie die een steekproef doet om te kijken of iemand bekend is met de gesprekstarieven van dit nummer? Krijg ik straks een waarschuwing van de ACM/OPTA thuisgestuurd omdat ik de gesprekkosten niet op mijn site vermeld :P? Gebeurt zo een controle vaker?

In ieder geval heb ik het nummer van mijn website gehaald en ik ben een alternatief lokaal nummer aan het opzetten omdat ik niet akkoord ga met het publiceren en gebruiken van een duur telefoonnummer.
Maar wat denken jullie?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-10 16:57
Hoe kom je erbij dat jouw 084-nummer 1 euro per minuut kost?

Volgens de ACM mag dit niet eens: https://www.acm.nl/nl/ond...ls-voor-telecomaanbieders

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
@Bart Vanmiddag zag ik dat het inderdaad op de Xoip-site staat:
https://www.xoip.com/nl/telefonie-en-fax-kosten

Blijkbaar lapt XOIP de regels aan hun laars :X

[ Voor 17% gewijzigd door AW_Bos op 14-12-2020 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
Hmm, lijkt erop dat 084 als servicenummer wordt gezien en dat er dus een aanvullend tarief gerekend mag worden. Dat moet je dan inderdaad wel melden voordat er een verbinding tot stand gebracht is.

Het lijkt me inderdaad verstandig een overstap naar een regionaal nummer (of 085) te doen.

edit: ACM praat alleen over een verkeerstarief wat bij 084 (net als bij 090x) aangevuld mag worden met een servicetarief lijkt het.

[ Voor 18% gewijzigd door Bart op 14-12-2020 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Ik heb net even een als test naar dit nummer gebeld, en volgens het gesprekskostenoverzicht kostte het mij inderdaad 1 euro. Dit wordt dus niet duidelijk gemaakt vooraf met een bandje.... :X

Maar dan nog het aparte telefoontje. Zou het een controle zijn van iemand? Of ben ik nu te paranoïde :P?
Ik ga die persoon morgen even bellen om wat meer uitleg te geven, maar ik vrees dat als hij een onderzoeker is, dat hij vast geen open kaart zal spelen.

[ Voor 42% gewijzigd door AW_Bos op 14-12-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
Daar zou ik me niet al te druk om maken, wel zo snel mogelijk zorgen dat er of een fatsoenlijke kostenaankondiging op zit of het nummer uit de lucht halen en vervangen voor een regionaal of 085 nummer.

Let op dat de kostenaankondiging voor het tot stand komen van het gesprek te horen moet zijn (Xoip zal je hier waarschijnlijk mee moeten helpen). Tijdens het aankondigen van de kosten de verbinding verbreken moet namelijk niets kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Ik ga morgen even XOIP hierover bellen, want ik heb er wat vragen over. Ook betwijfel ik of een 087 nummer van XS4ALL met 087 niet hetzelfde principe hanteert, al mogelijk dan met goedkopere kosten. Tegenwoordig hebben ze al een poosje 085-nummers die bedoeld zijn voor niet geografische VOIP-toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien heeft hij een keer jouw nummer opgeslagen en was het eigenlijk van een andere dienst o.i.d. Cijfertje verkeerd? :P Wel een beetje apart om zomaar het nummer te gaan bellen, maar ik zou er niet teveel achter zoeken verder.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:26:
Misschien heeft hij een keer jouw nummer opgeslagen en was het eigenlijk van een andere dienst o.i.d. Wel een beetje apart om zomaar het nummer te gaan bellen, maar ik zou er niet teveel achter zoeken verder.
Een verkeerd nummer opgeslagen, bedoel je? Dat kan...
Tja, ik heb wel foute voorlichting verschaft, door te zeggen dat het een lokaal nummer was, terwijl het duurder was. Hij heeft nooit eerder gebeld, en meteen beklaagt hij dat het een duur nummer is? Klinkt in mijn ogen alsof er iets achter zit. Maar misschien dikke toeval....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

In mijn geboortedorp woonden niet één maar twéé Jan Janssens! Inmiddels is er eentje overleden maar de ander (voormalig winnaar Tour de France :p) is nog springlevend.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
AW_Bos schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:50:

- Waarom zou iemand zich direct beklagen dat het één euro per minuut kost terwijl die nooit eerder gebeld heeft?
Wees blij dat het geen tweaker was, die had 'uit principe' er een zaak van gemaakt 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Topicstarter
Inmiddels heb ik nu een 087-nummer in gebruik in combinatie met onze Fritzbox.
Als ik er naar toe bel kost het gewoon normaal tarief.

Zo, weg met XOIP. Kijken of ik dit nummer kan opzeggen. ;)

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 14:13

Theo

moederbord

Je kan Jan Janssen nog even opbellen om te melden dat je het op hebt gelost, dat je hem bedankt voor het geven van de melding,. en da je zijn telefoonkosten naar jouw nummer graag wil vergoeden.

Stel het was een controle dan zien ze dat je gelijk actie hebt ondernomen en de fout hebt opgelost. En als het een bezorgde/zeurende sitebezoeker was dan heeft 'ie wel een goed en terecht punt genoemd. En dankun je gelijk vragen waarom hij dat nummer had opgeslagen :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-06 21:57
Op basis van mijn - krakkemikkig - geheugen, ik heb jarenlang XOIP gebruikt voor faxen (ja, zo oud ben ik). Ik heb de dienst beeindigd toen zij de voorwaarden veranderden, en serieuze bedragen gingen rekenen. In mijn geheugen is dit ongeveer 5 tot 8 jaar geleden.

Hoe lang gebruik je dus al XOIP? Anders gezegd, heb je deze wijziging gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10 22:27
robertnld schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:34:
Op basis van mijn - krakkemikkig - geheugen, ik heb jarenlang XOIP gebruikt voor faxen (ja, zo oud ben ik). Ik heb de dienst beeindigd toen zij de voorwaarden veranderden, en serieuze bedragen gingen rekenen. In mijn geheugen is dit ongeveer 5 tot 8 jaar geleden.
Ha ha, ik ook, ik vroeg me al af of ik de enige was die zich dit nog herinnerde, maar gelukkig niet dus :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-10 20:23
AW_Bos schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:50:
- Waarom zou iemand Jan Janssen heten? Het klinkt als een nepnaam?
Semi offtopic, maar een ex-klasgenoot/vriend van mij heette zo.
En dan was hij ook nog geboren op 1 april.

Zorgde voor een keertje een leuk moment, was hij zijn ID kaart vergeten terwijl wij staande werden gehouden door de politie. De politie dacht dat ze in de zeik werden genomen

Gelukkig had ik op mijn mobiel een kopietje van zijn paspoort (had net de dag ervoor een reis geboekt waar ik zijn paspoortnr voor nodig had).
(Hij had wel een bekeuring gekregen voor het niet kunnen tonen van legitimatie, maar hoefde gelukkig niet mee naar het bureau)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Droefsnoet schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:35:
[...]

Wees blij dat het geen tweaker was, die had 'uit principe' er een zaak van gemaakt 8)
Gewoon een zaak of advies inwinnen op Tweakers door een topic te starten waarmee hij vervolgens misschien wel 10 zaken kan gaan starten? :p

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:32
Ryur schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:49:
[...]

Semi offtopic, maar een ex-klasgenoot/vriend van mij heette zo.
En dan was hij ook nog geboren op 1 april.

Zorgde voor een keertje een leuk moment, was hij zijn ID kaart vergeten terwijl wij staande werden gehouden door de politie. De politie dacht dat ze in de zeik werden genomen

Gelukkig had ik op mijn mobiel een kopietje van zijn paspoort (had net de dag ervoor een reis geboekt waar ik zijn paspoortnr voor nodig had).
(Hij had wel een bekeuring gekregen voor het niet kunnen tonen van legitimatie, maar hoefde gelukkig niet mee naar het bureau)
Mijn eerste vakantiebaantje was bij een Jan Janssen, blauwe bessen plukken :+ . Er zijn inderdaad behoorlijk wat mensen met deze naam.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 19:55

M2M

medicijnman

Voor niks gaat de zon op en blijkbaar heeft XIOP een heel mooi grijs gebied in gevonden om zijn zuurverdiende euros binnen te harken. Ik zie wel dat het tarrief aangepast is in 2019. Wellicht het origineel veel minder kosste, maar dat het tarrief inmiddels dus naar 1E/min gegaan is?

Waarschijnlijk staat in de kleine lettertjes van het contract dat je destijds afgesloten hebt, dat het tarrief out of the blue naar boven bijgesteld kan worden door XIOP. Geen idee of ze je daarover ook geinformeerd hebben. Wellicht dat het een automatische email was met een "nieuwe voorwaarden" melding.

-_-

Pagina: 1