UTP en storing van elektra?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 14:21

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
Beste tweakers,

Wie kan mij verder helpen. Ik heb 305 meter kabel van belden besteld en in mijn nieuwe huis gelegd. Netjes afgemonteerd met deze inbouwdoos. Andere kant is gewoon een connector geknepen.

Dit is voor zover mogelijk in een 19mm buis gestopt, maar loopt wel circa 4 meter in een grote 100mm buis in een koof naar boven met daarbij nog 4 coax en 12UTP en een 3-aderige YMVK en 5-aderige YMVK kabels.

Nu krijg ik dus op alle punten niet boven de 100 mbit en ook geen PoE met mijn mikrotik.

Zodra ik enkel een kabel (nog op de rol als reserve van 22 meter) met 2x een utp connector neem haal ik de 1gbit. Doe ik daar een inbouwdoos op en een halve meter patch-kabel haal ik weer maximaal 100mbit.

Hoe kan dat?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Beste antwoord (via imdos op 16-12-2020 15:13)

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 18:26

@r!k

It is I, Leclerq

Zover ik kan zien heb je ze verkeerd gemonteerd op de doos. 3 en 6 moeten hetzelfde aderpaar zijn en 4-5 ook. Nu heb je wit-groen en blauw op 3 en 6. Op je Stekker heb je wit-groen en groen op 3 en 6. De getallen op je inbouwdoos geven aan welke ader het is.

Je hebt nu dus op je inbouwdoos van links naar rechts aangehouden maar je moet naar de nummers kijken. In jouw geval dus:

1: Wit-Oranje
2: Oranje
3: Wit-groen (die zit dus goed)
4: Blauw (jij hebt wit-blauw)
5: Wit-Blauw (daar heb jij groen)
6: Groen (daar heb jij Blauw)
7: Wit-Bruin
8: Bruin

[ Voor 49% gewijzigd door @r!k op 16-12-2020 10:10 ]

Een hele rij microsoft certificeringen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Omdat je kabel 183 meter te lang is.
305meter min 22meter is 283 meter kabel. Is tevens 183 meter meer dat de maximale afstand voor giga...

[ Voor 48% gewijzigd door jack zomer op 14-12-2020 18:09 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:33
imdos schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:49:
Zodra ik enkel een kabel (nog op de rol als reserve van 22 meter) met 2x een utp connector neem haal ik de 1gbit. Doe ik daar een inbouwdoos op en een halve meter patch-kabel haal ik weer maximaal 100mbit.

Hoe kan dat?
Je monteert de boel verkeerd af.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:29
ja, maak is een paar goeie plaatjes... geen poe , dan gaat het echt goed fout ... zelfs al mis je totaal het blauwe paar, dan zou nog steeds je AP moeten poweren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
Ik heb ook via Sander vunderink een utp kabeltester besteld en daarmee alle kabels nagelopen.

Die geven allemaal signaal en lopen netjes 1 t/m 8 af.

Ik bedoelde trouwens een totale lengte van 22 meter en dat was het restant van de rol. Kan hooguit 25 meter zijn. Met twee keer daarop een connector haal ik dus gewoon wel Poe en 1gbit met een mikrotik Poe en een ubiquiti ac-pro eraan.

Ik zal nog wat foto's maken morgen of vanavond.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
imdos schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:35:
Dat is natuurlijk geen garantie dat je daadwerkelijk de goede ader op de goede pin hebt zitten, als je het aan 2 kanten fout doet merkt je tester daar niets van.

Ook zal je tester het niet merken als je de aders te ver ont-twist hebt, als de aders geen goed contact maken (gebruik je wel het juiste gereedschap?), etc...

Foto's zouden inderdaad nuttig zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
imdos schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:49:
ra ik enkel een kabel (nog op de rol als reserve van 22 meter) met 2x een utp connector neem haal ik de 1gbit. Doe ik daar een inbouwdoos op en een halve meter patch-kabel haal ik weer maximaal 100mbit.

Hoe kan dat?
Tester aangesloten op de inbouwdoos?

Ik gebruik ook een rj45 waarbij groen+groenwit etc. met elkaar zijn verbonden. Vervolgens aan de andere kant de multimeter er op. Dan weet je de weerstand van 2x kabel over groen, blauw, oranje en bruin.

En zorg dat je rj45 stekkers wel awg23 stug aan kunnen.
Er zijn namelijk verschillende stekkers voor verschillende kabels.

Heb ook wel eens gehad dat de opdruk op de inbouwdoos verkeerdom was 8)7
Alles netjes aangesloten met punch tool, kon ik opnieuw beginnen.

[ Voor 18% gewijzigd door DJMaze op 14-12-2020 21:51 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:44

lier

MikroTik nerd

Welke ader volgorde heb je toegepast (stekker en inbouwdoos)?
Wat test de tester exact?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
568B doe ik standaard. Altijd eigenlijk en ik knijp al jaren (~ 20 jaar) zelf mijn kabels.

Impedantie heb ik nog niet getest. Ik heb vanwege de verhuizing nog niet alle spullen thuis. Ik kan wel een andere einddoos monteren en dan met twee keer een korte patch kabel testen of ik dan een beter resultaat heb.

Ik zou niet weten wat voor connectoren ik heb gebruikt en of dit de goede zijn voor kabels met vaste kern. Maar dat denk ik eigenlijk van niet. Dit heb ik namelijk nog nooit gehad en ik heb al jaren diverse connectoren (ook een goedkoop zakje van 100 stuks van ome Ali).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2jZvdchPadU-EE_V2Q8BMuX7pg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lh5WjHMNe4upxjPh57ai66Sl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hioCav7zypWizkY52aZFs-keYk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3SIS7f6xReCI6QZmPOdxVvX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2_wWuH6HNRdsn_o-poytCTlzag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBtSh98czGGDs71s2dmeu50a.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PEini8bLu7orLbZG6_R23i4zCs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QbJDN06AlZEIkPbuGMCnopvd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqwV0qxXujTEFC_e8BNpplvw79w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyC7CpHMchMF2fTPzbQoIsU7.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik zie dat zelfs een pin is afgebroken op deze connector. Dus dat verklaart ook wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-10 17:49
imdos schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:48:
568B doe ik standaard. Altijd eigenlijk en ik knijp al jaren (~ 20 jaar) zelf mijn kabels.

Impedantie heb ik nog niet getest. Ik heb vanwege de verhuizing nog niet alle spullen thuis. Ik kan wel een andere einddoos monteren en dan met twee keer een korte patch kabel testen of ik dan een beter resultaat heb.

Ik zou niet weten wat voor connectoren ik heb gebruikt en of dit de goede zijn voor kabels met vaste kern. Maar dat denk ik eigenlijk van niet. Dit heb ik namelijk nog nooit gehad en ik heb al jaren diverse connectoren (ook een goedkoop zakje van 100 stuks van ome Ali).
568B is oud, 568A is nieuw als ik de documentatie en de kabels die ik hier heb zo zie.
Afgebroken pin en dan een succesvolle kabeltest? 8)7 _O-
De kleurcoderingen in je wall outlet lijkt zelfs voor de 568B niet te kloppen :?

[ Voor 7% gewijzigd door SniperGuy op 16-12-2020 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:34
imdos schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:54:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik zie dat zelfs een pin is afgebroken op deze connector. Dus dat verklaart ook wel iets.
En zou het toch niet kunnen dat je kabels in een andere volgorde moeten. Als ik op de 2e foto kijk, lijkt het alsof er een blauwe kabel op 6 zit, terwijl die volgens de sticker er onder groen zou moeten zijn voor de B aansluiting. Omgekeerde voor de 3e kabel van rechts: die lijkt groen terwijl sticker er onder blauw is. Voor zover ik weet moet je de kleur op de sticker aanhouden, en niet de volgorde zoals je die zou nijpen in een stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-10 17:49
Mschamp schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:00:
[...]

En zou het toch niet kunnen dat je kabels in een andere volgorde moeten. Als ik op de 2e foto kijk, lijkt het alsof er een blauwe kabel op 6 zit, terwijl die volgens de sticker er onder groen zou moeten zijn voor de B aansluiting. Omgekeerde voor de 3e kabel van rechts: die lijkt groen terwijl sticker er onder blauw is. Voor zover ik weet moet je de kleur op de sticker aanhouden, en niet de volgorde zoals je die zou nijpen in een stekker
Dat inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
SniperGuy schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:57:
[...]

568B is oud, 568A is nieuw als ik de documentatie en de kabels die ik hier heb zo zie.
Afgebroken pin en dan een succesvolle kabeltest? 8)7 _O-
Ik heb er een connector op geknepen ipv de inbouwdoos op de foto. Die is daarom niet opnieuw getest door mij.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 18:26

@r!k

It is I, Leclerq

Zover ik kan zien heb je ze verkeerd gemonteerd op de doos. 3 en 6 moeten hetzelfde aderpaar zijn en 4-5 ook. Nu heb je wit-groen en blauw op 3 en 6. Op je Stekker heb je wit-groen en groen op 3 en 6. De getallen op je inbouwdoos geven aan welke ader het is.

Je hebt nu dus op je inbouwdoos van links naar rechts aangehouden maar je moet naar de nummers kijken. In jouw geval dus:

1: Wit-Oranje
2: Oranje
3: Wit-groen (die zit dus goed)
4: Blauw (jij hebt wit-blauw)
5: Wit-Blauw (daar heb jij groen)
6: Groen (daar heb jij Blauw)
7: Wit-Bruin
8: Bruin

[ Voor 49% gewijzigd door @r!k op 16-12-2020 10:10 ]

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Zoals al gezegd, hou de codering voor 568B aan! Je hebt nu blauw, wit-blauw en groen compleet verkeerd zitten.

Daarnaast onttwist je de aderparen veel te ver, die twist moet je zo lang mogelijk erin houden. Het groene en blauwe paar heb je nu zelfs helemaal uit elkaar getrokken, dat is niet de bedoeling.

De afgebroken pin helpt natuurlijk ook niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
@Xander @@r!k Doh; is dat even suf. Ik heb nooit goed gelet op de nummering. Gewoon suf/stug de 568B aangehouden, maar niet gekeken naar de connector zelf.

Ik zie nu pas wat jullie bedoelen. Er zit een andere twist in de flatcable naar de UTP-connector en die twist willen ze er uiteraard in houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
Oké, ik heb nu een nieuwe doos afgemonteerd volgens de instructies van jullie. Nog niet op een van de dozen die binnen allemaal storing gaven, omdat de kinderen daar slapen. Nu wel netjes PoE en dus succesvol een ubiquiti accesspoint kunnen aansluiten.

P.S. Dit bleek ook op het doosje van RUTENBECK te staan; maar mijn Duits is erg roestig en mijn hoofd was er nog niet helemaal bij vanwege de druk van het verhuizen en corona.
Morgen ga ik enkele dozen opnieuw afmonteren...

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:02

remco_k

een cassettebandje was genoeg

imdos schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:35:
Ik heb ook via Sander vunderink een utp kabeltester besteld en daarmee alle kabels nagelopen.

Dás gek. De manier waarop jij het aangesloten had, zou deze test nooit een goede 1-8 kabeltest moeten hebben opgelevert. :?

Alles kan stuk.

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
@remco_k ik zie natuurlijk maar 1 zijde van die tester tegelijk, maar heb er meermaals naar gekeken en niets vreemds gemerkt eigenlijk.

Ook omdat ik gewoon 100mbit had.

Zojuist een tweetal dozen opnieuw gemonteerd en nu zit het wel goed. :) Wel een drama om die doos zodra die is afgemonteerd weer open te krijgen...

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
Heeft nog iemand een goede tip om die inbouwdozen open te maken. Het is echt een gepruts om die weer open te krijgen. Zeker omdat het met beleid moet om te zorgen dat ze daarna nog opnieuw dicht kunnen.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:02

remco_k

een cassettebandje was genoeg

imdos schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:35:
@remco_k ik zie natuurlijk maar 1 zijde van die tester tegelijk, maar heb er meermaals naar gekeken en niets vreemds gemerkt eigenlijk.
Volgende keer naar beide kanten gelijk kijken dan. (Door een 2e persoon erbij te halen en afroepen welke LED er brand). Dat had je een hoop zoeken gescheeld. :+
Nog steeds niet waterdicht overigens, maar jouw montagefout was hier zeker weten boven water gekomen.

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 17-12-2020 15:20 ]

Alles kan stuk.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:54
imdos schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:31:
Oké, ik heb nu een nieuwe doos afgemonteerd volgens de instructies van jullie. Nog niet op een van de dozen die binnen allemaal storing gaven, omdat de kinderen daar slapen. Nu wel netjes PoE en dus succesvol een ubiquiti accesspoint kunnen aansluiten.

P.S. Dit bleek ook op het doosje van RUTENBECK te staan; maar mijn Duits is erg roestig en mijn hoofd was er nog niet helemaal bij vanwege de druk van het verhuizen en corona.
Morgen ga ik enkele dozen opnieuw afmonteren...
De kleuren en A en B staan er niet voor niets op natuurlijk ;)
Grof gezegd tenzij je kleurenblind bent kan iedereen deze dozen aansluiten omdat er netjes de kleur/wit staat en de A of B volgorde naar keuze.
Intern zijn dergelijke dozen altijd op het goede pennetje verbonden, maar voor het aansluitgemak zitten de aderparen eigenlijk altijd bij/naast elkaar, zo voorkom je ook zoveel mogelijk dat de twist uit de draden wordt gehaald.

imdos schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:46:
Heeft nog iemand een goede tip om die inbouwdozen open te maken. Het is echt een gepruts om die weer open te krijgen. Zeker omdat het met beleid moet om te zorgen dat ze daarna nog opnieuw dicht kunnen.
Met een klein plat schroevendraaiertje wip je ze zo open :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1