Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 10:27
Hi,

ik heb bijna een jaar geleden een Asus "Asus ROG Zephyrus G14 GA401IU-HE103T" gekocht voor bijna 1800 euro. Vanaf dag 1 maakte hij veel lawaai, hoge temps, en heb toen de pasta vervangen. Originele pasta was vreemd genoeg al compleet aangekoekt terwijl het apparaat nieuw was. Arctic Silver Céramique 2, niet geleidend, daarna was alles vlot. Geen problemen. Heerlijke laptop.

Tot 2 weken geleden, had hem uitgezet en 's nachts aan de lader gedaan. De volgende ochtend ging hij niet meer aan. Opgestuurd voor RMA en krijg nu bericht terug dat het moederbord vervangen moet worden. Buiten de garantie, want hij is stuk gegaan door "verkeerd aanbrengen koelpasta". Rekening van 900 euro.

Ik vindt dat uiterst discutabel, sleutel al heel lang aan computers, en als de koelpasta verkeerd erop zit (teveel / te weinig, of zelfs koelblok vergeten.. is mij ooit gebeurd) dan zie je dat terug in de temperatuur van de CPU. En in het ergste geval throttled de CPU zich terug. Sinds eind Athlon XP tijdperk zit daar gewoon een beveiliging op (YouTube: What Happens when the CPU cooler is removed? (Tom's Hardware Guide) cool filmpje). Evt als er pasta in de fan komt, of je elektrische geleidende pasta gebruikt... Maar hij deed het gewoon nog voor bijna een jaar.

Heeft iemand tips of iets soortgelijks meegemaakt? Voor 900 euro koop ik liever een nieuwe laptop (Ryzen 5xxx serie), maar ze willen ook nog 73 euro "onderzoekskosten" als ik hem niet door ze laat repareren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
Waarom heb je niet gelijk garantie aangesproken als hij vanaf het begin veel lawaai en hoge temps had...? Daar heb je garantie voor.

Er kunnen voorwaarden zijn dat garantie niet meer geldt als je er zelf aan sleutelt...

Ik kan je hier niet echt mee helpen, maar het lijkt mij dat het een leermoment moet zijn..

[ Voor 17% gewijzigd door Lelletje op 14-12-2020 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 15:00
Ik vrees dat dat hier ook de motivering van de leverancier gaat zijn, dat je er al zelf aan hebt zitten sleutelen en dat je garantie daarmee automatisch is komen te vervallen.

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De reparateur zal hier toch minimaal bewijs moeten aanleveren van dat verkeerd aangebrachte koelpasta.

Had je een dunne koelpasta zoals Silver gebruikt had ik me nog kunnen voorstellen dat het was gaan lopen, maar Ceramique is een vrij stevige pasta. Ideaal voor laptops en ander spul dat nog wel eens onder alle hoeken gedragen kan worden.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2020 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 09:10

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Wat staat er in de garantievoorwaarden? Laptops zijn, anders dan desktop-pc’s, geen apparaten waar je normaal aan “sleutelt” dus het kan best zijn dat de garantie hierdoor is komen te vervallen.

Dan heb je echter nog steeds recht op een conform product. Van een laptop mag je verwachten dat ‘ie langer dan een jaar probleemloos blijft werken. Als een product niet conform is, maar langer dan 6 maanden in gebruim is, moet je zelf “bewijzen” dat het probleem niet door jouw toedoen is veroorxaakt. Op zich zou je hierbij een goede kans maken door aan te geven dat hoewel je de koelpasta hebt vervangen, de laptop al bijna een jaar probleemloos draait en je er verder niet aan hebt gezeten.

Probleem is echter dat de winkel hier niet makkelijk van te overtuigen is, en dat lijkt ook hier het geval te zijn. Dan moet je dus het gerechtelijke pad op, oftewel je eist kostenloze reparatie en als dat niet gebeurt ga je dat afdwingen via de rechter. Je zult de rechter dan moeten overtuigen. Vraag is of je dat gaat lukken natuurlijk. De winkel zal ook kunnen aantonen dat je wel degelijk zelf hebt lopen ‘sleutelen’, ook al is dat een jaar geleden.

Dit zal een verhaal worden van de lange adem en hoeveel tijd/moeite je er in wilt steken. Succes in elk geval.
DePaul schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:06:
Ik vrees dat dat hier ook de motivering van de leverancier gaat zijn, dat je er al zelf aan hebt zitten sleutelen en dat je garantie daarmee automatisch is komen te vervallen.
De garantie misschien wel, maar de conformiteitseis dus niet.
Verwijderd schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:12:
De reparateur zal hier toch minimaal bewijs moeten aanleveren van dat verkeerd aangebrachte koelpasta.

Had je een dunne koelpasta zoals Silver gebruikt had ik me nog kunnen voorstellen dat het was gaan lopen, maar Ceramique is een vrij stevige pasta. Ideaal voor laptops en ander spul dat nog wel eens onder alle hoeken gedragen kan worden.
Nee, de laptop is ouder dan 6 maanden dus ligt die bewijslast bij de consument. Wat onder ‘bewijzen’ valt, is dan weer aan de beoordeling van een rechter (want de verkoper zal hier uiteraard niet zomaar in mee gaan).

[ Voor 28% gewijzigd door Icephase op 14-12-2020 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Icephase schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:13:

[...]

Nee, de laptop is ouder dan 6 maanden dus ligt die bewijslast bij de consument. Wat onder ‘bewijzen’ valt, is dan weer aan de beoordeling van een rechter (want de verkoper zal hier uiteraard niet zomaar in mee gaan).
En toch zal de rechter bewijs vragen van webshop danwel reparateur om aan te tonen dat de claim "koelpasta verkeerd aangebracht" ergens op gebaseerd is. Een fototje om te verklaren hoe ze daarop komen, krijg je altijd.

Willen ze dat niet aanleveren, dan sta ja wel heel sterk bij de rechtbank.

Ik neem aan dat de laptop momenteel bij reparateur ligt. TS kan niets aantonen zonder laptop in bezit te hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2020 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Verwijderd schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:19:
[...]

En toch zal de rechter bewijs vragen van webshop danwel reparateur om aan te tonen dat de claim "koelpasta verkeerd aangebracht" ergens op gebaseerd is. Een fototje om te verklaren hoe ze daarop komen, krijg je altijd.

Willen ze dat niet aanleveren, dan sta ja wel heel sterk bij de rechtbank.

Ik neem aan dat de laptop momenteel bij reparateur ligt. TS kan niets aantonen zonder laptop in bezit te hebben.
Dat kunnen wij onmogelijk beoordelen natuurlijk, maar een rechter zal alle informatie willen zien voordat hij/zij tot een besluit komt. Als je dat bedoelt te zeggen, heb je helemaal gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Icephase schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:29:
[...]

Dat kunnen wij onmogelijk beoordelen natuurlijk, maar een rechter zal alle informatie willen zien voordat hij/zij tot een besluit komt. Als je dat bedoelt te zeggen, heb je helemaal gelijk.
Dat bedoel ik inderdaad - dus dat fotootje van de "verkeerd aangebrachte koelpasta" kunnen ze nu ook wel aan TS overhandigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 10:27
dank. Ik zal ze dan nog een deftige mail sturen of ze het willen onderbouwen, bijv. met een foto. Gaan ze waarschijnlijk doen; toen ik ze opbelden en ik aangaf dat ik de SSD had verwijdert lag het direct daaraan en zou ik iets gesloopt hebben in dat proces (de helpdesk had toen niet eens het dossier open, pas daarna vertelde hij mij het verhaal over de koelpasta).

Goeie tips.. daarna over de "onderzoekskosten", die zijn nergens gespecificeerd. Hieronder lijkt het alsof je ervoor betaalt als je gebruik wilt maken van de "reparatie service". Overigens zijn ze vrij fors voor het openschroeven van de laptop (72euro):
https://rma.asus-europe.eu/nl/info/terms

f. The customer agrees to pay for the repair service and the shipping costs in case of repair service that is out of warranty and/or if the returned products are damaged as a result of, or seems to be the result, incorrect use and/or deliberate destruction. Asus will not be liable or responsible for the termination and/or modification and/or charging the repair services in cases mentioned above.

g. If the customer does not pay for the out of warranty repair service within 1 month after the invoice is sent, ASUS will not be liable for returning the product to this customer.
Uiterste geval laat ik die laptop dan daar (sectie g). Ook een optie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023

Laat je adviseren door bv. rechtsbijstand als je die hebt of door een consumentenorganisatie, eventueel rechtswinkel. Het kan nooit kwaad om in elk geval je rechten (en eventueel plichten) te kennen.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

C.Hariri schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:37:
[...]

dank. Ik zal ze dan nog een deftige mail sturen of ze het willen onderbouwen, bijv. met een foto. Gaan ze waarschijnlijk doen; toen ik ze opbelden en ik aangaf dat ik de SSD had verwijdert lag het direct daaraan en zou ik iets gesloopt hebben in dat proces (de helpdesk had toen niet eens het dossier open, pas daarna vertelde hij mij het verhaal over de koelpasta).

Goeie tips.. daarna over de "onderzoekskosten", die zijn nergens gespecificeerd. Hieronder lijkt het alsof je ervoor betaalt als je gebruik wilt maken van de "reparatie service". Overigens zijn ze vrij fors voor het openschroeven van de laptop (72euro):

[...]

Uiterste geval laat ik die laptop dan daar (sectie g). Ook een optie..
Je hebt overigens niks met Asus te maken, maar met de verkoper. Hoe hij het verder regelt moet ie zelf weten. Communiceer dus alleen met de verkoper.
Pagina: 1