Sonos switch naar bedraad en eigen netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-10 09:21
Ik wil overschakelen naar het wifi netwerk van sonos zelf om de verbinding te verbeteren.

Ik heb een sonos playbar en drie keer een play 1

Mijn netwerk is als volgt. Ziggo router - switch - asus router.

Ik gebruik alleen de wifi van de asus. Op het moment dat ik de play bar aan de switch hang kan ik hem in de app niet meer zien.

Nu vermoed ik dat ik wat poorten moet forwarden. Ik heb in de ziggo router de sonos update poort doorgestuurd.

https://support.sonos.com/s/article/688?language=en_US

Ik vraag mij echter af o dit voldoende is en ik niet alles op die pagina moet gaan forwarden en of het de goede plek is. De sonos en de asus hangen dus beide aan de switch en ik wil met de wifi van de asus bij de sonos kunnen komen.

Xiaomi 13T Pro

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Ik twijfel of dit topic binnen AUD moet blijven of dat het meer een netwerk issue is.

Maar voor nu: als je van de Asus alleen de WiFi gebruikt dan staat de Ziggo niet in bridge modus en handelt die alles nog steeds af. De Asus is dan alleen een (duur) access point. Ik neem aan dat je DHCP en dergelijke wel op de Asus uit hebt geschakeld? En ter controle dus of je echt alleen WiFi op de Asus gebruikt en toch (per ongeluk) niet meer.

Wat doet de Sonos als je deze bedraad rechtstreeks op de Ziggo aansluit? Dan kan je de switch en eventueel een instelling van de Asus uitsluiten of juist daar het probleem moeten zoeken. Rechtstreeks op Ziggo zou toch moeten werken (indien deze inderdaad niet in Bridge Mode staat).

[ Voor 36% gewijzigd door FeaR op 14-12-2020 17:03 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Van de asus gebruik ik ook de lan poort maar niet om met de sonos te koppelen. Mijn homeassistant hangt bijvoorbeeld bedraad aan de asus. DHCP staat dus aan. Ook alle home automation hangt aan de wifi van de asus.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:04
Krijg je de Playbar wel te zien als je deze aan de Asus koppelt?

Ik denk namelijk dat de ziggo DHCP doet en je Asus ook.

[ Voor 31% gewijzigd door Lelletje op 14-12-2020 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Op de Asus en Ziggo? Dat gaat naar mijn weten fout. Of je moet de Asus alleen DHCP laten doen voor je WiFi en de Ziggo voor bedraad maar geen idee of zoiets in te stellen is. Begin eens met duidelijk te noteren welke hardware je hebt (een "Asus router" zegt niets) en hoe alles in staat gesteld/wat ze doen. En zoals gezegd uitsluiten. De Sonos op de switch werkt niet maar wat doet de Sonos op de Asus dan wel Ziggo?

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 14-12-2020 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Beide doen dhcp. Maar als je dit niet doet hoe geef je dan wat aan de ziggo hangt een vast ip en wat aan de asus hangt ook?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Sonos op de routers moet ik ff kijken of ik dat kan proberen. Ik moet dan een langere netwerk kabel hebben.

De setup is

Ziggo modem wifi router. Waar wifi uit staat. Dhcp staat aan.

Dan een switch voor playstation, ziggo box , werk laptop. En een draad naar de asus

Dan de asus router met wifi acces point. Daar hangt bekabeld nog een nas en mini pc aan. Plus dat de dhcp ook aan staat voor hetbuitdelen van ip aan de clients.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:40
Héééél snel de DHCP op de Asus uitschakelen. Twee DHCP servers in één netwerk is een no-go.
DHCP kan de Ziggo modem/router prima voor je hele netwerk regelen, dus ook voor de wifi- en bedrade clients die met je Asus verbinden. Dus nogmaals DHCP in de Asus uitschakelen of 'm in Accesspoint modus zetten.

Wil je vaste IP's toekennen aan clients dan doe je dat met de DHCP reserveringsfunctie van de Ziggo router.
Dat kost even wat tijd, maar is de moeite waard.

De reden dat je de Playbar niet ziet is omdat je twee netwerken hebt gecreëerd die niet met elkaar communiceren.

@FeaR : basic netwerk probleempje, is niet specifiek Sonos / audio gerelateerd.

[ Voor 30% gewijzigd door Masimo op 14-12-2020 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Masimo schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:16:
@FeaR : basic netwerk probleempje, is niet specifiek Sonos / audio geralateerd.
Dat idee had ik inderdaad ook maar wilde het toch even uithoren (en zien of mijn netwerkkennis een beetje klopte :P)

AUD > NT

[ Voor 95% gewijzigd door FeaR op 14-12-2020 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Idd thanx voor het verplaatsen. Nu uitzoeken hoe die reserverings functie werkt.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Ik zie op de ziggo al die connected apparaten niet. Hoe geef je die dan een IP?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-10 17:58
Joh, hou het simpel en koppel al je zooi met de Sonos app op de Wifi van je Asus. Gewoon SSID en klaar. Dat werkt voor Sonos veruit het eenvoudigst. En maak al helemaal niet de fout om je wifi uit te zetten op de Playbar omdat je dan niet bij je kleine sonossen kunt komen Raindeer in "Sonos ervaringen- en discussietopic" en volgende berichtjes voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Btje schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:04:
Ik zie op de ziggo al die connected apparaten niet. Hoe geef je die dan een IP?
Ik ga er even vanuit dat je een ConnectBox (de witte) bij Ziggo hebt.
Dan vind je de DHCP instellingen onder Geavanceerde instellingen, DHCP, Voeg IP-adres reservering toe.

Je kiest een Apparaat uit de lijst van verbonden apparaten en wijst een IP-adres toe. Daar is wel wat geduld voor nodig want de ConnectBox reageert traag op invoer. Je kan uiteraard geen IP adres toekennen wat op dit moment al in gebruik is, maar ik zou adviseren een reeks IP-adressen te gebruiken die voorheen nog niet gebruikt werden. Ik heb ze hier vanaf xxx.xxx.xxx.200 en hoger aan Sonos toegekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Dat heb ik maar de verbinding naar een van de play 1 valt af en toe weg. De asus staat achter in het huis zodat je in de tuin ook wifi hebt. Vandaar dat ik dacht laat ik eens de wifi van de sonos zelf gebruiken.
Raindeer schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:13:
Joh, hou het simpel en koppel al je zooi met de Sonos app op de Wifi van je Asus. Gewoon SSID en klaar. Dat werkt voor Sonos veruit het eenvoudigst. En maak al helemaal niet de fout om je wifi uit te zetten op de Playbar omdat je dan niet bij je kleine sonossen kunt komen Raindeer in "Sonos ervaringen- en discussietopic" en volgende berichtjes voor meer info.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Ok, dit begrijp ik dat had ik op de asus ook al gedaan maar normaal staan ze in de lijst en hoef je ze alleen het ip te geven die je graag wil. Alle devices die nu aan de asus gekoppeld zijn zijn niet zichtbaar op de ConnectBox.
Masimo schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:22:
[...]

Ik ga er even vanuit dat je een ConnectBox (de witte) bij Ziggo hebt.
Dan vind je de DHCP instellingen onder Geavanceerde instellingen, DHCP, Voeg IP-adres reservering toe.

Je kiest een Apparaat uit de lijst van verbonden apparaten en wijst een IP-adres toe. Daar is wel wat geduld voor nodig want de ConnectBox reageert traag op invoer. Je kan uiteraard geen IP adres toekennen wat op dit moment al in gebruik is, maar ik zou adviseren een reeks IP-adressen te gebruiken die voorheen nog niet gebruikt werden. Ik heb ze hier vanaf xxx.xxx.xxx.200 en hoger aan Sonos toegekend.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-10 17:58
Btje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 06:44:
Dat heb ik maar de verbinding naar een van de play 1 valt af en toe weg. De asus staat achter in het huis zodat je in de tuin ook wifi hebt. Vandaar dat ik dacht laat ik eens de wifi van de sonos zelf gebruiken.

[...]
Ah, daar hebben we het probleem. Als ik me niet vergis gebruikt Sonos de 5GHz band en die reikt niet ver genoeg. Sowieso klinkt het alsof jouw setup en kennis meer gebaat is bij een set Smart WiFi boosters van Ziggo of Google WiFi Mesh oid...

Dan zou ik ook de switch na je eerste AP plaatsen en de Ziggo Modem in Bridge mode, dan zit je niet met je NAT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Nee de sonos gebruik de 2.4 band.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Raindeer schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 07:18:
[...]

Ah, daar hebben we het probleem. Als ik me niet vergis gebruikt Sonos de 5GHz band en die reikt niet ver genoeg. Sowieso klinkt het alsof jouw setup en kennis meer gebaat is bij een set Smart WiFi boosters van Ziggo of Google WiFi Mesh oid...

Dan zou ik ook de switch na je eerste AP plaatsen en de Ziggo Modem in Bridge mode, dan zit je niet met je NAT
Niet nodig. Als de Asus in AP mode staat vervallen de router functies, inclusief NAT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Helaas gaat dat verplaatsen fysiek niet dus de opzet moet blijven ziggo switch asus.

Als ik de asus in AP mode zet komen dan alle devices automatisch zichtbaar in de ziggo router?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Btje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:47:
Helaas gaat dat verplaatsen fysiek niet dus de opzet moet blijven ziggo switch asus.

Als ik de asus in AP mode zet komen dan alle devices automatisch zichtbaar in de ziggo router?
Ja, dan moet alles zichtbaar worden omdat je dan geen gescheiden netwerken meer hebt, maar slechts één netwerk dat "beheerd" wordt door de Ziggo modem/router.

Alle apparaten die bedraad op de Ziggo modem/router, switch of Asus aangesloten zijn én de wifi-apparaten die met de Asus in AP modus verbonden zijn, krijgen dan een IP-adres via de Ziggo modem/router.

En zoals eerder gezegd kan je er voor kiezen om ze allemaal of deels (alleen de Sonos apparaten bijvoorbeeld) in de Ziggo modem/router een vast IP toe te kennen. Dat is mogelijk iets omslachtiger als je voorheen in de Asus zou doen, maar eenmaal ingesteld ben je er van af.

Je kan er eventueel ook voor kiezen om een Sonos Boost aan te schaffen. Daarmee creëer je een apart wifi-netwerk voor de Sonos apparatuur (SonosNet) en ontlast je je reguliere wifi netwerk. Die mag je op de Ziggo modem/router, switch of Asus aansluiten, beetje afhankelijk welk van die drie het meest centraal (of onzichtbaar) in huis geplaatst is.
Ik heb althans goeie ervaring met de Boost, die aan mijn Netgear AP hangt, onder de trap naar de eerste verdieping. Alle 10 Sonos speakers van kelder tot zolder probleemloos verbonden.

Alternatief voor de Sonos Boost is om één (1) Sonos speaker te voorzien van een bekabelde aansluiting. Ook dan gaat de Sonos apparatuur zijn eigen SonosNet opzetten. Of dat goed werkt is dan wel een beetje afhankelijk van hoe goed de Sonos speakers elkaar kunnen "zien".

[ Voor 45% gewijzigd door Masimo op 15-12-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Dat sonos netwerk maken is waar het om draait. Ik heb een playbar en die kan dat ook. Maar die zag ik dus niet vanuit het asus netwerk.

Mij is nu iig wel duidelijk wat ik moet veranderen. FF kijken hoe ik dat aanpak. Als ik alles vanuit de ziggo router doe wil ik graag dezelfde range aanhouden die ik nu heb. Mijn HomaAssiatant heeft een vast adres (en wat plugins hebben dat adres nodig) nu nog buiten de range van de ziggo die heeft standaard 192.168.178.1 en de asus begint bij 192.168.1.1 Maar dat is allemaal wel aan te passen

Xiaomi 13T Pro

Pagina: 1