Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surraucus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-02-2024
Goede dag,

Ik woon net over de grens bij Groningen.
Nu wil ik graag een Nederlands unlimited of kpn buitengebied 4G abbo afsluiten. O-)
Dit omdat de kosten voor een 4G buitengebied netwerk in Duitsland onbegrijpelijk duur zijn. ;(

De afstand tussen ons huis en de eerste Nederlandse zendmast is hemelsbreed 9,98km.
Is deze afstand te overbruggen met een hele sterke richtantenne aan de huis zijde van de verbinding? :?
En is de snelheid dan hoger of lager dan ons huidige 5mbit down en 0,5mbit up adsl netwerkje

Ik kan niet echt praktijkervaringen vinden van mensen die dit geprobeerd hebben

De mast straalt op 33,5m hoog, en aan onze kant is 10mtr "haalbaar" (zonder teveel gedoe met de buren) :9

(Ik heb al een Duitse vodafone gigacube met 250GB alleen deze is met 4 dagen door de bundel heen. Er zitten veel gebruikers op :( )

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Volgens de dekkingskaart van KPN houdt het grotendeels al op óp de grens, of je moet net linksboven Papenburg wonen.

https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart.htm

Dan kun jij wel een richtantenne op de mast richten, maar de data terug komt nooit aan.

[ Voor 38% gewijzigd door pagani op 14-12-2020 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Dat is natuurlijk de dekking als je gebruik maakt van een mobiele telefoon. Ik kan me voorstellen dat je met een grotere antenne en sterkere zender veel verder kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-05 08:52
De enige manier lijkt me,.. uitproberen, je weet ook niet waar de vermogens van de antenne's op staan en/of ze uberhaupt ( leuke woordspeling ) wel jouw kant op gericht staan.

Ik heb een onlangs een klant ( dan wel in Nederland, maar in een no-mans gebied ) een 4G repeater laten plaatsen met antenne op dak ( 9 meter ) en zo'n 12 km van de mast af. Prima snelheden van 40/50mbit met lage latency.

Dus qua afstand kan het, maar er zijn zo veel variabelen, je kunt alles in 1x tackelen, door het uit te proberen.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Even los van of deze constructie mag, technisch zie ik hier het volgende over 4G: "Het maximaal bereik in het buitengebied is normaal ongeveer 4-5 km." en daarna duik je fors onder de 25mbit, als je al ontvangst hebt.

Ook zal de Nederlandse provider zomaar zijn mast kunnen verplaatsen, zolang het in NL maar goed bereik houdt.

Heb je uberhaupt 4G ontvangst op je mobiel? Met een grote antenne wordt het wel wat beter, maar als je uberhaupt geen signaal hebt zou ik er niet te veel van verwachten...

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-05 22:49
@pagani In de praktijk kom je een stuk verder weet ik uit ervaring. Nog niet zo lang geleden was ik in de buurt van Wilsum (DE) en had daar beter KPN bereik dan het Duitse netwerk. 4G ging nog goed genoeg om F1 streaming te kijken in goede kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-05 15:32
Aan de andere kant van de grens is het een stukje moeilijker wat betreft bereik en signaalsterkte, aangezien er internationale afspraken voor grensregio's zijn gemaakt tussen de verschillende telecomaanbieders. De aanbieders van beide zijden zenden met minder vermogen de grens over dan men normaal in het binnenland zou doen. Waarschijnlijk wordt het dus een kwestie van uitproberen. Heeft TS al geprobeerd om met een mobiel toestel op verschillende plaatsen op/in/om huis netwerken te zoeken, al dan niet hoger dan grondniveau? Zo ja, kwam er wel eens KPN (of andere Nederlandse aanbieder) in het lijstje voor?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surraucus
Ik ga van het weekend even spelen om te weten tot waar ik Nederlands ontvangst heb in de polder.
Ben er al achter gekomen dat als ik de ontvanger op 6m hoogte plaats ik al een volledige line of sight heb met de zendmast (Bij een bandbreedte van 40Ghz, weet niet of dat gebruikelijk is bij LTE of juist 20 Ghz):

(Even vergeten dat het hier om andere hardware gaat, het ging me puur om de line of sight)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6bbuo522Dp5xhIXLqtdQ6RcjaY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eQXx2YgG6AwDZ4DFzP0ltyOh.png?f=user_large

Verder ga ik begin volgende week even een aantal 4G richtantennes ophalen, aangezien ik er inderdaad denk ik niet onderuit kom om het gewoon te proberen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 16:20
Heb je geen ontvangst van O2? Die hebben echt onbeperkte bundels, net als Telekom... Kost inderdaad wat, maar dan kan je ook op support terugvallen.

Ontvangst zal je primair op de 800MHz band gaan hebben, waar je van nature al geen denderende snelheden zult krijgen. Daar komt de afstand en de interferentie van de Duitse netwerken nog bij (Die zitten op dezelfde frequenties).

Als je 250GB in 4 dagen verbruikt ga je van KPN en T-Mobile unlimited ook niet gelukkig worden; elke dag krijg je 5GB die je met 1GB tegelijk kan aanvullen... als je 62,5GB per dag verbruikt (Rekensommetje nav bovenstaande) ga je hier ook niet gelukkig van worden.

Tot slot, als ik de 250GB ga doortrekken zal je een aantal TB gaan gebruiken op die SIM dus ik denk dat je snel geblokkeerd gaat worden.

[ Voor 30% gewijzigd door Jassy op 15-12-2020 13:31 ]

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surraucus
@Jassy Die 250GB is misschien wat overdreven :X , ik gebruik nu load balancing over onze adsl en de vodafone gigacube, dan doet deze 10 dagen met 250GB.
Die 250GB in 4 dagen was toen onze adsl provider storing had. :D
De enige providers die ik (2 week geleden) ontving bij ons waren vodafone en telecom (tmobile).
Telecom bied een hybride adsl verbinding met lte modem aan maar dat was niet mogelijk op ons adres, ook na diverse keren klachten etc ingediend te hebben omdat we per telefoon gewoon ontvangst hebben in huis.
Dit zal wel liggen aan het feit dat het dan te druk zou worden op hun netwerk denk ik :+

Ik wil het zo gaan doen, ik heb een draytek multiwan router. Hier komt op WAN1 de ADSL verbinding. Op WAN2 de vodafone gigacube met wan budget van 200 GB (50GB reserve). en dan op een usb LTE dongle een KPN buitengebied sim of iets dergelijks. Ik heb een nederlands adres in Nederland waar ik deze op kan zetten. :)

Ik hoop met loadbalancing over deze drie een snelheid te behalen van 50Mbit+. Nu met loadbalancing haal ik ongeveer 30Mbit, en er komt ook op deze 4G box nog een buitenantenne waardoor deze ook beter signaal krijgt O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Surraucus op 15-12-2020 13:51 ]

• Surraucus
Surraucus schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:46:
Ik ga van het weekend even spelen om te weten tot waar ik Nederlands ontvangst heb in de polder.
Ik heb met de telefoon lte ontvangst van T-Mobile NL tot 200m bij ons huis vandaan. Ik ben redelijk positief dat het wel gaat lukken met de juiste richtantenne op de juiste hoogte, dit omdat waar het signaal wegvalt ineens een rij huizen tussen mij en de mast zitten :+

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Surraucus schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:10:
Goede dag,

Ik woon net over de grens bij Groningen.
Nu wil ik graag een Nederlands unlimited of kpn buitengebied 4G abbo afsluiten. O-)
Dit omdat de kosten voor een 4G buitengebied netwerk in Duitsland onbegrijpelijk duur zijn. ;(

De afstand tussen ons huis en de eerste Nederlandse zendmast is hemelsbreed 9,98km.
Is deze afstand te overbruggen met een hele sterke richtantenne aan de huis zijde van de verbinding? :?
En is de snelheid dan hoger of lager dan ons huidige 5mbit down en 0,5mbit up adsl netwerkje

Ik kan niet echt praktijkervaringen vinden van mensen die dit geprobeerd hebben

De mast straalt op 33,5m hoog, en aan onze kant is 10mtr "haalbaar" (zonder teveel gedoe met de buren) :9

(Ik heb al een Duitse vodafone gigacube met 250GB alleen deze is met 4 dagen door de bundel heen. Er zitten veel gebruikers op :( )
Is satelliet internet geen optie zoals ook voor mensen met een boot of gaat het om je mobiel?

• Surraucus
Ik wacht eigenlijk met smart tot Starlink uitgerold word in Duitsland. Maar de huidige oplossingen hebben volgens mij (niet zeker) heel veel latency. Starlink niet omdat deze lekker laag in de atmosfeer hangt

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Misschien rare vraag, maar vraag je buren eens hoe zij het hebben opgelost.
Want KPN buitengebied is niet berekend op hoge databundels... Dus je gaat spijt krijgen als je wilt gaan streamen.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:23
KPN buitengebied is voor als je reeds een Adsl abbo hebt van KPN, lijkt me lastig in Duitsland?
Andere NL unlimited oplossingen staan over het algemeen in de kleine lettertjes dat dit niet gebruikt mag worden in een modem o.i.d.
Wat je wil is dus denk ik sowieso niet in overeenstemming met de overeenkomst die je aan gaat.

Verder, gewoon testen met een prepaid simkaart in gsm door een zolderraam, als dat genoeg snelheid levert kan een antenne het enkel verbeteren.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:21

robertwebbe

Robert Webbe

Heb je al eens gekeken naar een Huawei B2368? Dit is een 4G set met een buitenatenne en een router. T-Mobile bundelt ze met hun buitengebied abonnement maar ze zijn niet gesimlockt.

[ Voor 16% gewijzigd door robertwebbe op 17-12-2020 08:58 ]

• Surraucus
Ze zijn bij ons in de straat begin dit jaar bezig geweest met glasvezel. alleen zijn ze 5 huizen verderop gestopt met de aanleg en na diverse contact pogingen met zowel de kabellegger als de provider zijn we geïnformeerd dat het zeker nog meer dan een jaar kan duren voordat ze de rest van de straat gaan aansluiten. Het betreft een route van de "stad" naar een kleiner gelegen dorpje verderop.
We hebben alleen een vaste adsl verbinding (ook geen kabel) alleen deze is ontzettend traag.
Daarom heb ik nu een Vodafone gigacube in Duitsland geleased en gecombineerd met onze adsl.

Ik heb me gisteren ook verdiept in welke provider het meest geschikt zou zijn en dat is T-Mobile, deze hebben 4G voor thuis met dezelfde modem als vodafone gebruikt (2x externe antenne mogelijkheid). dit abbo heeft een 500GB startbundel

De opstelling zou dan geloadbalanced zijn tussen:
Telekom ADSL (~5Mbit down, ~1Mbit up) - onbeperkt
Vodafone gigacube (~30 om 10) - 250GB wan budget
T-Mobile 4G thuis (Nog te testen) - 500GB wan budget (gratis 5gb uitbreidingen)

Ik denk hiermee nooit tegen mijn tax te lopen omdat met een mooi loadbalacer de prioriteit aan ADSL gegeven kan worden. Whatsapp etc zal dan eerst daarover lopen en als de verbinding dan tegen het dak aanloopt, kande rest verdeelt worden over de 4G modems

@robertwebbe ik heb reeds eenmaal de B818 van Huawei, deze heeft ook de mogelijkheid voor externe antennes. tmobile heeft deze ook. Het voordeel is dan dat het abbo iets goedkoper is en ik denk toch niet boven de 15/20Mbit te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surraucus
Goedemorgen mensen,

De verbinding is gelukt! Ik heb nu een stabiele 10Mbit verbinding met T-Mobile NL. _/-\o_
Ik werk nu met twee yagi antennes alleen ik vroeg me af of ik de polarisatie ook goed heb, een staat verticaal en de ander staat horizontaal.
Nu lees ik op forums dat ze in Amerika diagonaal zenden, en van een Nederlands forum (ben de link kwijt) dat we hier alles verticaal hebben. |:(

Weet iemand van jullie hoe de antennes in Nederland opgesteld zijn? ("2*verticaal", "1* horizontaal & 1* verticaal" of "2* diagonaal gekruist") :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:11
Waarom probeer je niet een straalverbinding met een van je buren op te zetten. Als zij glas hebben dan heb je je probleem opgelost. Dan maak je VLAN's om het verkeer te scheiden. Doe je ze een voorstel dat jij hun rekening voor het abonnement betaald en de apparatuur. Dan zijn twee partijen blij.

Heb het zo zelf ook een paar jaar gehad. Werkte goed, tot de bomen ertussen te hoog werden. Ben toen maar een burgeriniatief gestart om glasvezel te krijgen. Nu, bijna zeven jaar hard werken later heb ik binnen een paar weken werkend FttH :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surraucus
Dat is inderdaad ook een geweldige oplossing, alleen in Duitsland zijn ze zeer streng wat downloaden betreft (op ons adres al 4x een boete uitgeschreven, voordat ik er woonde O-) ) En dan is het risico te hoog dat er of een burenruzie ontstaat of de buren onterecht een zeer hoge boete moeten betalen omdat er in mijn gastnetwerk een van mijn Nederlandse familieleden heeft zitten downloaden :X
Voor nu vind ik dit een geweldige oplossing. Ik heb al snelheden gemeten van over de 90Mbit down en 20Mbit up over mijn loadbalancer :+ (De Duitse Vodafone GigaCube heeft ook een richtantenne gekregen en is veel sneller geworden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidoffm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 12:36
De antenne's van een mobiele operator zijn (volgens mij) altijd diagonaal gepolariseerd.
Zie het volgende plaatje van een (hele oude) Kathrein antenne.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLB5giLnOjDFqtlMQPphMsq2Gvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fnMoTHWfYkEiG4BgCat6KHJK.png?f=fotoalbum_large

Dat wil niet zeggen dat jij per definitie ook de hoogste snelheden haalt wanneer je jou antennes diagonaal hebt gepolariseerd, want je kunt er vanuit gaan dat er een hoop reflectie en andere interferentie optreed ergens op het radio pad.....ik zou dus zeggen: testen, gewoon je antennes draaien en wat testjes doen....

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surraucus
Dankjewel!, ik heb een volledige line of sight met de toren dus ik denk dan eigenlijk wel dat diagonaal het beste zou zijn. Ik ga het dit weekend uittesten _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Surraucus schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:17:
Dankjewel!, ik heb een volledige line of sight met de toren dus ik denk dan eigenlijk wel dat diagonaal het beste zou zijn. Ik ga het dit weekend uittesten _/-\o_
Ik heb ook Yagi antennes en die zitten diagonaal, een linksom een rechtsom.
Let ook op dat je over die afstand handmatig in de router voor 4G op 800Mhz kiest.

Ik zit op ongeveer 8km ZONDER line of sight, veel bebossing/heuvels en haal 35down/35up met een Huawei E5186s modem.

Een goed modem maakte bij mij ook veel uit, ik had hiervoor een ZTE en daarmee had ik 20down/10up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:06

Kek

3flix

Kans bestaat dat je wel wat ontvangst zal krijgen op die afstand, maar om dat voor elkaar te krijgen zal je waarschijnlijk wel pro apparatuur moeten gebruiken, de vraag is dan of de kosten van die apparatuur opwegen tegen het voordeel van een goedkoper abo in NL... als ik jou was zou ik daar eens een berekening in maken..
Pagina: 1