Hoe krijg ik de ruimte warmer?

Pagina: 1
Acties:

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 13:09
Hallo,

Ik zit met een vraag over de onderstaande tekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whkhxu6InWKbeMr-aX17-5jjKkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JCmGoeUXzAoWdoXekAp5UTYL.png?f=fotoalbum_large

De ruimtes met de rode strepen worden d.m.v. vloerverwarming verwarmt en tevens hangen er enkele radiatoren (groene plekken)..

De ruimte met de blauwe strepen is de serre met tuindeuren en in de ruimte zit het probleem.
Er ligt geen vloerverwarming en de radiator wordt maar zelden echt warm ivm de vloerwarming in de overige ruimtes. En daardoor komt er best wat koude lucht uit de ruimte.

Hou zou ik dit kunnen oplossen denken jullie en is het mogelijk om hier een apart radiator knop (zoiets als een tado radiator knop) op de radiator te plaatsen? Kun je dan de ruimte extra verwarmen? Moet dan dan ook op de andere radiatoren?

.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:36
Als de radiator met de kraan vol open niet warm genoeg wordt, gaat een radiatorknop / thermostaat niets uitmaken.

Je opties zijn eigenlijk slechts:
  • De andere radiators/vloerverwarming knijpen/inregelen, zodat er meer evenwichtig verwarmd wordt
  • Het radiatorvermogen vergroten door een grotere radiator / ventilator
  • De ruimte beter isoleren
Let op dat de eerste optie misschien het gasverbruik verhoogt, als het langer duurt voor de ruimte met thermostaat warm is.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:42
Een serre isoleren gaat hem niet worden denk ik.
Inregelen is wel iets om mee te beginnen.

Opties die geld kosten:

1. Extra/grotere radiator.
2. Honeywell evohome of tado door het hele huis. *
3. Airco met verwarming functie.

*Hele huis heeft de voorkeur.
Maar je kan ook een starterskit doen en alleen de radiator in de serre en een in de woonkamer doen, zolang de rest van de ruimten thermostaatknoppen heeft.
Serre en woonkamer aparte zone geven zodat beide de ketel aansturen.
De rest loopt dan wel mee met beide ruimten dus zal je de thermostaatknoppen wel moeten inregelen op een redelijke temperatuur.

Ik heb voor honeywell gekozen omdat ik daar in de toekomst qua verkrijgbaarheid van onderdelen meer vertrouwen in heb. Voor dat bedrag (in mijn geval 700 euro) wil je wel dat het minstens 20 jaar mee gaat.

Ook is tado cloud gebaseerd, en draait evohome bij je thuis.
Dus bij geen netwerk of als de servers uit vallen doet mijn verwarming het gewoon, kan ik er hooguit niet meer per app bij.

[ Voor 68% gewijzigd door FRANQ op 14-12-2020 15:27 ]

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-01 15:11
marcop23 schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:44:Let op dat de eerste optie misschien het gasverbruik verhoogt, als het langer duurt voor de ruimte met thermostaat warm is.
Als alle andere ruimtes in huis voorzien zijn van thermostaatknoppen, dan zal dat wel meevallen.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
bruce the boss schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:39:
Hou zou ik dit kunnen oplossen denken jullie
HR+++ en kozijnen met dito lage U waarde.

• FRANQ
kabeltjekabel schreef op woensdag 16 december 2020 @ 06:26:
[...]

HR+++ en kozijnen met dito lage U waarde.
En het glazen dak.

Komt dus neer op een nieuwe serre danwel uitbouw..

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-01 19:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkQLL9KYFTXcRqnqKaO91fwRvKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJKUFLjEQJnsNEIXxjLxC3IU.jpg?f=fotoalbum_large

• FRANQ
Meest goedkope in aanschaf.
Meest dure in verbruik.

Dan is een airco echt een veel betere optie (4-5x goedkoper in stroomkosten).
(heb je in de zomer ook nog wat aan)

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-01 19:17
Dat klopt, er zijn wel 10 mogelijkheden met 100 redenen.
Dit is er 1 van; Niet het meest kosten efficienste, wel het gemakkelijkst

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 12:56
Zonder iets te investeren kun je kijken of je met inregelen wat kunt bereiken. Begin met het afknijpen van de andere radiatoren en vloerwerwarming in de kamer. Hierdoor zal de ketel meer van zijn warme water naar de serre radiator kunnen brengen en zal het hier warmer worden. Nadeel is wel dat de kamer minder snel opwarmt en de ketel dus langer loopt.

• FRANQ
barry86 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:47:
Dat klopt, er zijn wel 10 mogelijkheden met 100 redenen.
Dit is er 1 van; Niet het meest kosten efficienste, wel het gemakkelijkst
Heb er zelf ook zo één in mijn schuur hoor. :P
Werkt prima, kaar kost wel een hoop kilowatjes per jaar :X
Zou het alleen niet zo snel gebruiken/adviseren als er betere alternatieven zijn.

Zit een beetje te wachten tot mijn vrouw weer eens wat veranderd wilt hebben in de tuin, dan trek ik de cv meteen door.
we hebben keramische tegels, en die krijg ik er zelf nooit meer strak in.
De stratenmakers hebben er ook altijd al een hoop moeite mee.

Thuis hebben we eigenlijk ook een situatie gehad zoals @bruce the boss.
Bij ons werd de keuken/eetkamer niet meer comfortabel warm na het plaatsen van onze kamer en suite.
Dit heb ik opgelost met het honeywell evohome systeem, en ben er super tevreden over.

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 16-12-2020 09:18 ]

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:21
Wacht, dus de vloerverwarming staat in serie met de (kleine) radiator in de serre?

Er is allicht wat te bereiken met beter inregelen, maar er lijkt me ook wel iets mis met deze opstelling. Echt goedkope oplossingen zijn er denk ik niet;

- Vloerverwarming uitbreiden naar serre (erg duur)
- Nieuwe radiator installeren in de serre die niet achterin een seriële reeks staat (duur)
- Electrische oplossing (uiteindelijk ook duur)
- lucht/lucht warmtepomp die hier eerder airco werd genoemd (betaalbaar, maar lelijke slangen)

Ik denk dat je even na moet denken over een budget, eigenlijk - en over welke periode je die investering voor jezelf wilt uitsmeren....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-01 18:50
Heb je een foto van de radiator in de serre? Als dit een ouderwetse in efficiënte is dan is er met moderne efficiënte e.a. te winnen + goed inregelen.
Kost niet de wereld, maar zal niet alles oplossen

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
als de radiator in de serre inderdaad in de leiding van de vloerverwarming zit, dan zal de temperatuur ook nooit hoog worden van het water in de radiator. wellicht is een laag-temp radiator met ventilatoren nog een alternatief als de huidige radiator onvoldoende efficient is

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:15

Theo

moederbord

Een simpele goedkope en effectieve oplossing kan zijn om een aantal 80 mm casefans te halen (afhankelijk van de breedte van je radiator, maar een stuk of tien is niet raar) en deze op de radiator te leggen (en aansluiten uiteraard). Dan krijg je meer warmte uit de radiator. Mocht dit werken dan kun je de fans ook netjes onder de radiator monteren zodat ze uit het zicht zijn.

Nu met WP, PV, EV en PC

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
Idd kijk eens in LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Misschien dat je ergens een 2ehands jaga convector kunt scoren. Soms worden ze er bij projectbouw meteen weer uitgesloopt en vervangen door vloerverwarming.
Pagina: 1