In het kort:
[Vimeo: https://vimeo.com/user129188985/review/490732565/d9291fa2a6]
Het beeld op het scherm staat hier op pauze, maar zowel tijdens spelend beeld als gedurende pauze vertonen zich de strepen.
In het lang
Onlangs heb ik een Gigabyte G34WQC aangeschaft. Sinds dag één vertoont ie af en toe strepen, waardoor ik vermoed dat het scherm kapot is. Maar is dit ook zo? Sommige dagen is er urenlang niets te zien, en dan een paar keer, en dan houdt het op. Op andere dagen begint het vrijwel meteen op de dag en houdt het niet op. Zie hierboven de video (rond de 3, 8 en 16 seconden zijn ze overduidelijk te zien). Het komt voor bij standaard Windows gebruik (office, browsen) video's kijken via VLC, MediaPlayer Classic, en in de browser (video is opgenomen tijdens het kijken van een Twitch kanaal), en tijdens het gamen.
Ik heb zelf geen ervaring met Freesynch (en G-sync) en dit is mijn eerste scherm met zo'n functie. Nu heb ik vaker geruchten gehoord (maar geen bronnen kunnen vinden) dat sommige schermen niet compatibel zijn met alle videokaarten waardoor screen-tearing op zou treden. Als dit het geval zou zijn, dan zou dit toch niet voor moeten komen wanneer je deze functie (Freesync op het scherm, en G-Sync in Nvidia Control Panel) uitzet? Want dan komen de strepen nog steeds voor.
De reden dat ik deze kwestie hier op het forum plaats is omdat ik er zelf weinig over kon vinden (geen voorbeelden met deze concrete schermstrepen) maar iemand er wellicht meer informatie of kennis over heeft. Misschien is er iemand hier die meteen zou zeggen: dit is duidelijk een Freesynch-probleem en dat kan onderbouwen, of iemand die juist zegt: dit kan geen Freesync-probleem zijn. Alvast bedankt voor het meedenken, en dank voor het lezen.
Wat heb ik zelf al ondervonden/geprobeerd/uitgesloten:
De PC waarop het scherm via displayport aangesloten is staat hieronder. Op deze pc is ook mijn TV via HDMI aangesloten.
- Scherm vertoont groene strepen.
- Vermoeden? Paneel kapot. Verstand van zaken? Niet veel.
- Andere schermen vertonen geen problemen.
- Strepen vertonen zich ongeacht gebruik (browsen, office, video via media player, gamen, video via browser)
[Vimeo: https://vimeo.com/user129188985/review/490732565/d9291fa2a6]
Het beeld op het scherm staat hier op pauze, maar zowel tijdens spelend beeld als gedurende pauze vertonen zich de strepen.
In het lang
Onlangs heb ik een Gigabyte G34WQC aangeschaft. Sinds dag één vertoont ie af en toe strepen, waardoor ik vermoed dat het scherm kapot is. Maar is dit ook zo? Sommige dagen is er urenlang niets te zien, en dan een paar keer, en dan houdt het op. Op andere dagen begint het vrijwel meteen op de dag en houdt het niet op. Zie hierboven de video (rond de 3, 8 en 16 seconden zijn ze overduidelijk te zien). Het komt voor bij standaard Windows gebruik (office, browsen) video's kijken via VLC, MediaPlayer Classic, en in de browser (video is opgenomen tijdens het kijken van een Twitch kanaal), en tijdens het gamen.
Ik heb zelf geen ervaring met Freesynch (en G-sync) en dit is mijn eerste scherm met zo'n functie. Nu heb ik vaker geruchten gehoord (maar geen bronnen kunnen vinden) dat sommige schermen niet compatibel zijn met alle videokaarten waardoor screen-tearing op zou treden. Als dit het geval zou zijn, dan zou dit toch niet voor moeten komen wanneer je deze functie (Freesync op het scherm, en G-Sync in Nvidia Control Panel) uitzet? Want dan komen de strepen nog steeds voor.
De reden dat ik deze kwestie hier op het forum plaats is omdat ik er zelf weinig over kon vinden (geen voorbeelden met deze concrete schermstrepen) maar iemand er wellicht meer informatie of kennis over heeft. Misschien is er iemand hier die meteen zou zeggen: dit is duidelijk een Freesynch-probleem en dat kan onderbouwen, of iemand die juist zegt: dit kan geen Freesync-probleem zijn. Alvast bedankt voor het meedenken, en dank voor het lezen.
Wat heb ik zelf al ondervonden/geprobeerd/uitgesloten:
- De displayportkabel werkt, want het andere scherm dat ik ermee getest heb toont geen problemen.
- Het ligt niet aan de videokaart want het andere pc-scherm, en de tv die dagelijks ermee gebruikt wordt, tonen geen problemen.
- Logisch gezien lijkt het me dat als het aan Freesync/G-sync combinatie zou liggen, het probleem zich niet voor zou doen als je deze functie uitschakelt (dit kan ik echter zelf niet bevestigen). Het probleem doet zich dan echter nog wel voor.
De PC waarop het scherm via displayport aangesloten is staat hieronder. Op deze pc is ook mijn TV via HDMI aangesloten.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 217,20 | € 217,20 |
1 | Moederborden | MSI X470 Gaming Plus Max | € 98,91 | € 98,91 |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio | € 860,08 | € 860,08 |
1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 4TB | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define R6 Black | € 109,- | € 109,- |
1 | Monitoren | Gigabyte G34WQC Zwart | € 449,- | € 449,- |
1 | Processorkoeling | Thermaltake Contact Silent 12 | € 28,99 | € 28,99 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 560W Platinum | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 101,75 | € 101,75 |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 250GB | € 34,40 | € 34,40 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.089,13 |
[ Voor 6% gewijzigd door Weltschmerz op 14-12-2020 14:39 ]
&