Grafische kaart van laptop zakelijk gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:29
Ik heb deze laptop op het oog: Asus p1510cja-bq730r
Als vervanging van een PEAQ P1115-15nl (juli 2015)

Laptop is voor standaard kantoorgebruik. Veel Office. Incidenteel zwaardere programma's zoals foto en video bewerken of (een soort van) Autocad. Opslag is grotendeels in de cloud.

Ik verwacht onder €1000 (incl. BTW) uit te moeten kunnen. Ik heb niet echt een merkvoorkeur. Andere laptops in huis zijn Chromebook en Acer en Asus. De naam van de PEAQ lijkt sterk op Asus trouwens.

De laptop zal post-Corona weer regelmatig mee gaan in de laptoptas of laptoprugzak.
Gewicht is daarbij niet een groot issue. Er gaan ook een losse bluetooth muis en toetsenbordje mee. En paperassen.

Videokaart.
Belangrijk is dat de laptop naast het eigen beeldscherm, twee 24"monitoren kan aansturen.
Dus dat er met 3 schermen onafhankelijk van elkaar, gelijktijdig kan worden gewerkt. Er kunnen per beedlscherm wel meer dan vijf bladen openstaan van meerdere programma's (bv 5x Word, 5 x Excel, 5 x chrome, 3x Adobe Acrobat).

Over de videokaart heb ik een gerichte vraag. Bij bv Coolblue wordt gerangschikt op spellen. Echter ik ga niet gamen.... Ik kan nergens vinden wanneer een grafische kaart goed is voor mijn type gebruik.

De huidige beeldschermen hebben beide VGA en HDMI.
Via 1xVGA en 1xHDMI kan de PEAQ deze nu aansturen.
Mij valt op dat VGA niet meer bestaat en dat er maar 1x HDMI aansluiting is op hedendaagse laptops.
Is USB-C een volwaardige vervanger. Is Thunderbolt aan te bevelen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Niemand een korte reactie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-10 14:27
Kun je misschien aangeven wat de gevraagde specificaties zijn van het (soort van) Autocad programma? Op die basis kunnen we misschien beter bekijken wat voor grafische kaart er nodig zal zijn.

In de regel presteren de gaming-kaarten (afgezien van geheugen) eigenlijk net zo goed als de pro's alleen zul je het hier en daar zonder (software-) ondersteuning moeten doen. Je moet er ook rekening mee houden dat de gaming-kaarten vaak überhaupt iets minder geheugen hebben maar ze zijn dan ook vaak een flinke hap goedkoper.. Ik weet niet hoe belangrijk dat voor je is?

Als je de mogelijkheid ziet zou ik zeker overwegen een laptop met Thunderbolt 3/4 aan te schaffen zodat je een dock aan kan sluiten dat de aansluitmogelijkheden heeft voor je monitoren. Eventueel kun je natuurlijk ook overwegen je monitoren te vervangen maar dan wordt 't wel een heel dure grap.

Een nette i5 van de 10e generatie of recente Ryzen 5 zal prima overweg kunnen met de hoeveelheid documenten die je noemt. 8GB werkgeheugen is wel het minimum en vraag je goed af of je het werkgeheugen en/of opslagmogelijkheden in de toekomst nog wilt uitbreiden.

Je kunt er vaak achter komen of dit kan door te googelen op "$merk + $type + teardown"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Merci!
Programma's die iets meer rekenkracht vragen: Autocad Mobile (vrij lichte variant), 3D Viewer, Matlab. Die draaiden op de huidige i5 (2015) ook redelijk.

Gamen zal ik niet doen.

Ik ga even googlen met de teardown suggestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-10 14:27
Zo te zien is Autocad Mobile een mobiele app, klopt dat?

3D viewer is vast de naam van het programma dat je bedoelt, maar het is iets te generiek om zinvolle system requirements voor te vinden. Kun je iets specifieker zijn en linken bijvoorbeeld?

Matlab heeft volgens hun site geen hoge verwachtingen van je GPU.

De meeste recente Intel iGPU's (dus GPU's die op de CPU zijn ingebakken) en AMD APU's (de tegenhanger) kunnen prima overweg met 3 keer FullHD, hoewel het de moeite loont om even na te gaan of het voor specifieke modellen ook kan.

Heb je hogere verwachtingen zoals 3 maal 4k-output op 60Hz dan wordt 't een ander verhaal, maar zo te horen is dat niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Autocad Mobile is inderdaad een uitgeklede variant van de (betaalde) pro-versie. Ik ben geen tekenaar, ik gebruik het voor het controleren en becommentariëren van ontwerpen. 3D viewer is een Windows app denk ik.

Het is welbeschouwd geen intensief gebruik. Het ouwetje kon het ook best wel allemaal, al was het niet meer zo snel. Heb gekozen voor een iets zwaardere variant van Lenovo. Vergelijkbare processor en videokaart, maar betere bouwkwaliteit en iets meer poorten.

Ik had me nog verdiept in Thunderbolt en docking, maar vermoedelijk ga ik daar geen voordeel uit halen.
De Lenovo heeft 2 USB-C poorten, dat is al mooi.

Bedankt voor je reactie.
Pagina: 1