Videokaart lijkt audio te beïnvloeden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
Ik heb een tijd geleden een PC voor iemand gebouwd en nu willen we een keertje gaan gamen. We zitten echter met een probleem waar ik niet uit kom. Wanneer er een game wordt opgestart (en we praten via Discord/Steam/TeamSpeak) hoort zowel hij als ik een zoemend geluid. Ik heb online gevonden dat dit met de videokaart te maken kan hebben en dit lijkt te kloppen. Zodra we niet ingame zitten horen we niks, en als Vsync uitgezet wordt en er dus een hogere fps gehaald wordt, wordt het geluid ook hoger.

Het probleem bestaat zowel via de front I/O op de kast als direct via het moederbord. Drivers van de geluidschip en de videokaart zijn up to date. Laatste BIOS versie staat erop.

Waar kan dit mee te maken hebben? Slechte isolatie van de geluidschip? Is er een oplossing voor?

Moederbord: pricewatch: Gigabyte B450M S2H (rev. 1.0)
Processor: pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith (BOX) Boxed
Videokaart: pricewatch: MSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door JoepD op 14-12-2020 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je je voeding op een geaard stopcontact aangesloten?
Zoemend geluid kan een aarlus zijn door slechte aarding. Coilwhine kan ook nog (al heb ik 't nog niet meegemaakt dat het ook hinderlijk was voor de ander in een gesprek).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De gebruikte voeding kan ook nog wel relevant zijn denk ik. Welk merk, type en wattage is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
TERW_DAN schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:24:
Zoemend geluid kan een aarlus zijn door slechte aarding. Coilwhine kan ook nog (al heb ik 't nog niet meegemaakt dat het ook hinderlijk was voor de ander in een gesprek).
Dit zou ik vanavond eens moeten controleren bij hem. Ik kom erop terug!
Verwijderd schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:31:
De gebruikte voeding kan ook nog wel relevant zijn denk ik. Welk merk, type en wattage is het?
Dit is een pricewatch: be quiet! System Power 9 400W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Het kan komen door slechte isolatie van het onboard geluid. Het moederbord dat je laat zien zit in de goedkope klasse en die hebben daar meer last van. Een externe DAC zou een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
gevulde koek schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:47:
Het kan komen door slechte isolatie van het onboard geluid. Het moederbord dat je laat zien zit in de goedkope klasse en die hebben daar meer last van. Een externe DAC zou een oplossing zijn.
Het is inderdaad budget moederbord, maar zo heftig zou het geluid toch niet beinvloedbaar moeten zijn, ook al zitten er goedkopere componenten op. Ik ga kijken of ik ergens een DAC kan regelen, kan ik het een testen. Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Daarom vroeg ik naar de voeding. Als die te hoog belast wordt tijdens games, misschien dat de voltages dan niet helemaal lekker zijn? En misschien dat dit maakt dat meer dan normale ruis ontstaat of zo... Maar of dat een valide theorie is weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q3a_manchurian
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 16:00

q3a_manchurian

n0t a VaL1d V0Ltag3 ;)

Zitten er usb kabels vanuit het moederbord aangesloten op het front io panel ?
Zo ja haal die eens los.

Ik heb dit gehad met USB 3.0 kabels die vanuit het mobo naar het front IO gingen via dikke blauwe kabels, ondanks dat hoorde ik toch de bewegingen van mijn muissensor (een heel zacht zoemend/krakend geluid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ptrb
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-03 20:46
TERW_DAN schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:24:
Zoemend geluid kan een aarlus zijn door slechte aarding.
Dit inderdaad vaker meegemaakt!
Sommige mensen kregen zelfs een (klein) schok van de behuizing!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoepD
Een wat late update. Uiteindelijk hebben we uit ellende maar een nieuw moederbord aangeschaft, namelijk de pricewatch: ASUS TUF B450-Pro Gaming. Meteen maar een bord met de wat betere Realtek ALC S1220A genomen. Dit heeft alle problemen verholpen, nogmaals dank voor de reacties.
Pagina: 1