[C#] Toolstrip Overflow Items niet bereikbaar.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Uitleg.
Ik heb een winforms (test)applicatie met een toolstrip.
Aan de toolstrip kunnen buttons worden toegevoegd door de gebruiker.
De toolstrip is zo ingesteld dat niet zichtbare buttons in de overflow worden getoond.

Relevante software en hardware die ik gebruik
VS2019 / Dotnet 4.6 - 4.8
Doet zich voor bij Win 7/8/10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Met suf gezocht en niets gevonden.

Wat niet werkt.
Als het overflow-scherm vol is (dwz. van top tot bottom scherm gevuld) vallen volgende items buiten dit scherm en zijn niet zichtbaar te krijgen, door bv. met het keyboard door de lijst te scrollen.
Een optie voor een scrollbar te tonen in de overflow zodra deze meer items toont dan op het scherm kunnen schijnt er niet te zijn.

Iemand enig idee of hier een oplossing voor is...?

Plaatje is verkleind.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UB47tBdZ0WTfIhfaTOSRzJ33tsY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yOrQfKRcMO5qQIi2ZlGUcc1C.jpg?f=user_large

De vragen van moderator Robiii toegevoegd
* "Ik zie geen relevante code, geen testcase"
Er is geen relevante code. Het gaat hier uitsluitend om de toolstrip en de overflow functionaliteit.

ik zie alleen "ik heb me suf gezocht en niets gevonden" (wat heb je dan gezocht, wélke keywords, wat vond je dan wél en waarom voldeed dat niet, ...)
Toolstrip overflow out of display scrollbar cannot select item out of view.
Iets dat voldeed heb ik niet gevonden en eigenlijk niets tegengekomen dat op dit probleem lijkt.

en ook een ontzettend kleine screenshot waar zo goed als niets op te zien is.
Screenshot is eigenlijk overbodig. Laat alleen zien dat lijst vol is van boven- tot onderkant scherm.

...

[ Voor 24% gewijzigd door eheijnen op 14-12-2020 17:53 ]

Wie du mir, so ich dir.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik zie geen relevante code, geen testcase, ik zie alleen "ik heb me suf gezocht en niets gevonden" (wat heb je dan gezocht, wélke keywords, wat vond je dan wél en waarom voldeed dat niet, ...) en ook een ontzettend kleine screenshot waar zo goed als niets op te zien is.

Ik zou het héél fijn vinden als je je topicstart zou bijschaven met onze Quickstart in je achterhoofd zodat we dit topic weer vlot kunnen trekken.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik heb geen idee hoe je zoekt, maar zoeken bij google naar 'toolstrip scrollbar' geeft mij:
   Panel
      Dock = Left
      AutoScroll = True

ToolStrip
     Dock = None
     LayoutStyle = VerticalStackWithOverflow
     Stretch = True

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• eheijnen
  • Niet online
Dank je voor de input. Kan me niet herinneren dat ik deze langs heb zien komen.
Deze oplossing is niet wat ik zoek. Cosmetisch moet er plaats zijn voor de scrollbar en die hoort hier m.i. niet thuis.

Dit is het resultaat (wel horizontaal ge-docked).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlPfKZycPq8BgAuLiiGm-P5CIrE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BGy3Cx9jQBDXRq9vRgZKrYlc.png?f=user_large

De crux zit hem in de overflow (zoals hieronder getoond).
Zodra die schermvullend is zijn de items die niet op het scherm kunnen niet bereikbaar.
Hier zou je een scrollbar verwachten en/of dat de inhoud opschuift als je met de pijltjestoets(en) een item selecteert dat buiten het scherm ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9cZydkjgqLODhk-kRRSQ6nYSCc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vRLl9NzsMdKQUlHsTZQZdCHA.png?f=user_large

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik vraag me af of je hier een concreet probleem hebt of dat je hier een zwaar theoretisch what-if probleem aan 't oplossen bent. En, als dit inderdaad een bestaand probleem is, heb je dan niet gewoon een conceptueel probleem met de indeling van de UI? Is een menu (met evt. submenu's) hier niet beter op z'n plek of desnoods splitbuttons op je toolstrip?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• eheijnen
  • Niet online
RobIII schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:52:
Ik vraag me af of je hier een concreet probleem hebt of dat je hier een zwaar theoretisch what-if probleem aan 't oplossen bent. En, als dit inderdaad een bestaand probleem is, heb je dan niet gewoon een conceptueel probleem met de indeling van de UI? Is een menu (met evt. submenu's) hier niet beter op z'n plek of desnoods splitbuttons op je toolstrip?
Dat de overflow deze situatie niet afdekt is jammer. Denk niet dat ze daar net niet iets verder over hebben nagedacht. Ik heb dit topic gestart om te kijken of er meer bekend is over deze tekortkoming van de overflow c.q. een oplossing voor is.

Concreet in zoverre dat het zou kunnen voorkomen dat een gebruiker zoveel items aanmaakt dat zich deze situatie met de overflow voordoet. Voor een gebruiker is dit verwarrend en dient te worden vermeden, ook al is de kans klein.

Splitbutton/Menu Items zijn zeker goede mogelijkheden maar hebben het "nadeel" dat er telkens een extra stap nodig is om een item te activeren/van item te wisselen. De toolstrip is inzoverre net iets gebruiksvriendelijker/directer dan de splitbutton.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
eheijnen schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:40:
De toolstrip is inzoverre net iets gebruiksvriendelijker/directer dan de splitbutton.
Ook nog als je dan eerst door een ellenlange lijst moet scrollen en op zoek moet naar een item dat potentieel niet eens bestaat maar waar je pas achter komt als je godweethoeveel items buiten beeld binnen beeld hebt gescrolled?
Als je gebruikers items wil laten aanbrengen kun je ze toch ook de optie geven daar iets van een ordening / hiërarchie in aan te brengen en dus "groepen", "mappen", "whatchamacallit's" te maken en daar items in onder te brengen? Ik zou er zelf ook blij(er) van worden als ik van "Klanten -> "J t/m N" -> "Janssen" kan navigeren dan eerst door talloze A...J klanten te moeten ploeteren om dan ergens "Janssen" te vinden. (En nu is "J t/m N" niet eens een heel goed voorbeeld, maar het visualiseert misschien makkelijk)

[ Voor 38% gewijzigd door RobIII op 17-12-2020 14:46 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Dank je Rob.

Ik laat dit draadje nog wat drijven.

Misschien dat er iemand nog een open-source alternatief voor de toolstrip component weet die wel op de gewenste manier met de overflow omgaat.....

Wie du mir, so ich dir.

Pagina: 1