Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Dit weekend hebben wij een nieuwe televisie; Sony 55XH9299 en komen van een 47PFL6097 van Philips.

Nu lijkt de beeldkwaliteit op de oude televisie vele malen beter dan op de nieuwe televisie. En dan bedoel ik de beeldkwaliteit van interactieve TV van KPN. Ik heb een standaard abonnement, geen 4k. Want dat zijn slechts 3 zenders (XITE, Love Nature en nog een andere). De reguliere zenders zoals NPO123 worden allemaal nog maximaal als 1080i signaal doorgevoerd. Zou het dus te maken kunnen met de upscaling? De zenderlogo's zijn wel scherp, ondertiteling ook wel. Maar de gezichten e.d. zijn doffig/glazig/wazig net als het menu van KPN. Kastje: HMB2260

Ik had geen 4k verwacht, maar wel dezelfde beeldkwaliteit! 'gewoon' scherp. Ik heb verschillende settings al geprobeerd. Beeldverbeteraars aan/uit.
Kijkafstand is 3 meter en een beetje.

Is hier nog iets aan te doen? Anders kijk ik liever nog op mijn oude televisie ondanks dat deze kuren begon te tonen. Vandaar een andere aangeschaft en breng ik de nieuwe wel terug. Wat ik nog ga proberen is een nieuwe HDMI kabel zag ik dat ik nu nog een High Speed met Ethernet variant had en geen Ultra High Speed, maar verwacht hier ook geen wonderen mee.

Wat zijn jullie ervaringen met een overstap van een 'oude' fullHD televsie naar een 4k televisie.

[ Voor 1% gewijzigd door Millie-ano op 14-12-2020 10:05 . Reden: extra info toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-06 16:09
Hier Ziggo en dat ziet er ook echt niet uit op een 4K televisie. Eigenlijk zelfde verhaal; logo's en ondertiteling zijn wel scherp, en sommige reclame zelfs ook wel, maar de uitzendingen zelf zijn niet te pruimen. Dat wordt volgens mij gewoon in zeer brakke kwaliteit uitgezonden en die slechte kwaliteit wordt op een 4K TV alleen maar uitvergroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
@Goudstalen Heb daar nog iets mee gedaan bij ziggo of verkoper van je destijds nieuwe tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
En wat waren de beeldinstellingen op de Philips en nu op de Sony?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-06 16:09
Millie-ano schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:22:
@Goudstalen Heb daar nog iets mee gedaan bij ziggo of verkoper van je destijds nieuwe tv?
Nee niets mee gedaan, TV is niets mis mee, alles ziet er perfect uit, van streaming diensten tot games tot media via (4K) blu-rays.

Met KPN heb ik niet andere ervaringen dat het er slecht uit ziet.

Wat je wel zou kunnen doen, en wat bij mij al een hoop scheelde, is de output van je providers' TV kastje/ontvangen op 1080 zetten. TV's zijn over het algemeen een stuk beter in upscalen dan die kastjes zelf.

[ Voor 20% gewijzigd door Goudstalen op 14-12-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Goudstalen schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:45:
[...]

Nee niets mee gedaan, TV is niets mis mee, alles ziet er perfect uit, van streaming diensten tot games tot media via (4K) blu-rays.

Met KPN heb ik niet andere ervaringen dat het er slecht uit ziet.

Wat je wel zou kunnen doen, en wat bij mij al een hoop scheelde, is de output van je providers' TV kastje/ontvangen op 1080 zetten. TV's zijn over het algemeen een stuk beter in upscalen dan die kastjes zelf.
De nieuwe HDMI kabel heeft wel iets geholpen, dus wellicht was die andere te brak (was ook een oudje hoor). De settings in het kastje had ik al op 1080,50h staan en niet 1080i, werd beeld niet mooier van. Dus terug gezet. Ik bleek tevens een optie te hebben op mijn televisie dat je HDMI ingangen kon selecteren op de televsie:

Selecteer HDMI signal format (HDMI-signaalindeling) en stel deze in op Enhanced format (Verbeterde indeling).
*4K (50, 60 Hz) van YCbCr 4:4:4, YCbCr 4:2:2, YCbCr 4:2:0 / 10bit, RGB, HDR-beeld, enz.

Deze heb ik op standaard gezet. En als laatste heb ik de scherpte aangepast. Tegen de adviezen in die ik op internet tegenkom is dit de enige beeldverbeteraar die ik wel heb opgeschroefd naar 75%. het is nu zeer acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
apis29 schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:40:
En wat waren de beeldinstellingen op de Philips en nu op de Sony?
Philips weet ik niet meer. Op de sony heb ik Rtings gebruikt als uitgangspunt en zoals gezegd de variabelen met scherpte aangepast.

Het probleem betrof ook alleen bij normaal tv kijken. Netflix en bijvoorbeeld Our Planet als voorbeeld was prachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAPSV
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-04 12:20
Heb dus eigenlijk hetzelfde nu met de exact zelfde TV maar dan van Caiway.

''Selecteer HDMI signal format (HDMI-signaalindeling) en stel deze in op Enhanced format (Verbeterde indeling).
*4K (50, 60 Hz) van YCbCr 4:4:4, YCbCr 4:2:2, YCbCr 4:2:0 / 10bit, RGB, HDR-beeld, enz.''

Mag ik vragen hoe je dit hebt gedaan? @Millie-ano
Kan dit nergens terugvinden in de instellingen van de TV.

Inmiddels gevonden.
Pagina: 1