Auto trilt bij remmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:06
Afgelopen week een proefrit gemaakt in een auto, ik heb hem even laten staan omdat de auto trilde bij het remmen. Als dat niet het geval was geweest had ik hem meegenomen.

De auto trilt/tikt dus tijdens het remmen. Niet bij een behoorlijk stevige stop, ding staat direct stil en je merkt niets van tikken of trillen. Bij rustig aanzetten, zoals je normaal remt, voel je een trilling in de auto, lijkt van voren te komen. Eerste waar ik aan denk zijn de remschijven, echter die zijn gloednieuw, net zoals de blokken. Verder voel je de trilling ook in de auto en niet in het rempedaal zelf. In stuur voel je ook niets en begint ook niet te trekken bij remmen oid. Derhalve is mijn inspiratie op, ik weet dat er in de aandrijflijn of ophanging ook eea kan spelen gerelateerd aan dit verhaal, maar niet of er iets specifieks hoort bij mijn bevindingen.

Mijn vraag is dus, wat zou dit kunnen zijn (en hoe duur). Als ik nog enkele honderden euro’s tegenaan moet gooien vind ik dat niet super erg (hij is goed geprijsd). Enkele duizenden wel. Auto heeft recente apk.

Memento mori

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solaire
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-05 19:04
Behoorlijk stevig stoppen met gloednieuwe remschijven is niet direct bevorderlijk :+. Hoe nieuw zijn ze?

Verder, het kan ook heel simpel slecht gebalanceerde wielen zijn of de schijven achter, die voel je immers ook niet in je pedaal en/of stuur. Bij twijfel zou ik gewoon een aankoopkeuring laten doen en expliciet vragen of ze uit kunnen zoeken waarom de auto trilt bij het remmen. Dan weet je dat je geen kat in de zak koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als het trilt bij het remmen maar je niets in het stuur voelt zou het ook nog van de schijven achter kunnen komen. Maar zoals je al zegt zijn er ook altijd andere mogelijkheden. Ik zou inderdaad ook een aankoopkeuring laten doen als je zekerheid wilt - ligt ook wel een beetje aan de prijs van de auto natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 10:05
Banden kunnen misschien ook niet goed gemonteerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:47

Wvr

heb je pas de remmen laten vervangen of is het een nieuwe auto?

als je pas de schijfremmen en remblokken heb laten vervangen zou ik terug gaan naar de garage om er even naar laten kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-05 18:46
ik had precies hetzelfde probleem met mijn mazda 6. hier bleek dat de (vrijwel nieuwe) remschijven onregelmatig waren. (fabricagefout of montagefout). Hierdoor hapten de blokjes soms wel en soms minder aan tijdens het remmen. Met als gevolg trilling tijdens het aanremmen. Bij hard remmen geen probleem want ja dan druk je de blokjes vol tegen de schijf aan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Trillen bij het remmen komt vaak voor bij:
Remschijven die niet helemaal recht zijn.
Remblokken die niet correct zijn voor de schijven.
Rubbers in de ophanging die teveel speling hebben.
Incorrecte uitlijning.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
Solaire schreef op maandag 14 december 2020 @ 08:48:
Behoorlijk stevig stoppen met gloednieuwe remschijven is niet direct bevorderlijk :+. Hoe nieuw zijn ze?

Verder, het kan ook heel simpel slecht gebalanceerde wielen zijn of de schijven achter, die voel je immers ook niet in je pedaal en/of stuur. Bij twijfel zou ik gewoon een aankoopkeuring laten doen en expliciet vragen of ze uit kunnen zoeken waarom de auto trilt bij het remmen. Dan weet je dat je geen kat in de zak koopt.
Nieuw nieuw, dus dan heb ik wel een stemmetje in mijn achterhoofd, wie zet er nieuwe schijven onder en doet hem dan weg? Aan de andere kant, wat mag je verwachten voor 3k...

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
YakuzA schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:05:
Incorrecte uitlijning.
Klopt allemaal en als het een van deze oorzaken heeft dan is het ook zo geregeld.

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:06
Als je hem graag wilt hebben laat je hem nakijken bij een garage die je vertrouwd / in de buurt?
Dit even afspreken met de verkoper, als ie de auto volledig vertrouwd zal hij het geen probleem vinden als jij de auto (op jouw kosten) even wilt laten checken...

[ Voor 46% gewijzigd door Rensjuh op 14-12-2020 09:15 ]

PV Output

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-05 16:05

hostler

Yeahhh dude!

YakuzA schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:05:
Incorrecte uitlijning.
Als toevoeging hier op:
Vuil/roest tussen de remschijven en het fusee
Vuil/roest tussen velg en remschijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solaire
Bob-B190 schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:13:
[...]
Nieuw nieuw, dus dan heb ik wel een stemmetje in mijn achterhoofd, wie zet er nieuwe schijven onder en doet hem dan weg? Aan de andere kant, wat mag je verwachten voor 3k...
Een beun wellicht? ;) Dat zou ergens ook kunnen verklaren waarom ze trillen, vaak zit er roest tussen de naaf en de oude remschijf die weggehaald moet worden bij het plaatsen van nieuwe schijven. Als je dat niet doet krijg je last van oneffenheden en dus trillende remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42

Hier zijn remmen gemaakt voor. Hij zal hooguit wat meer herrie maken omdat de remschijf en blokken nog niet ingesleten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

hostler schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:16:
[...]

Als toevoeging hier op:
Vuil/roest tussen de remschijven en het fusee
Vuil/roest tussen velg en remschijf.
Dit is inderdaad een goede, wielnaaf moet goed gereinigd worden met behulp van een schuurpapiertje oid.
Een tiende mm kan al genoeg zijn voor trillende remschijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solaire
com2,1ghz schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:19:
[...]

Hier zijn remmen gemaakt voor. Hij zal hooguit wat meer herrie maken omdat de remschijf en blokken nog niet ingesleten zijn.
Ja, remmen zijn gemaakt om hard te remmen. Maar als ze nog niet goed zijn ingesleten op elkaar is het risico dat ze warmlopen groter. En dus is de kans op kromtrekken groter. Dat geld alleen voor de pak hem beet eerste paar honderd kilometer. En als je hard moet remmen, dan moet je dat zeker doen, beter nieuwe schijven dan een nieuwe voorkant :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Ik heb dit ook wel eens gehad; maar ik voelde de trillingen meer in het rempedaal zelf. Bleek toen om een defecte ABS pomp te gaan waardoor ik bij zacht remmen al ABS kreeg.

Dat was een vrij zeldzaam probleem; auto is er ook drie keer voor naar de garage geweest voordat ze het gevonden hadden. Omdat het ook een (zeer kostbaar) onderdeel is wat maar zelden kapot gaat uiteindelijk gekozen geen nieuw onderdeel maar een gebruikt onderdeel te pakken voor de vervanging. Dat scheelde meer dan 1000 euro op de reparatie.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:55

Dit moet juist,en inbedden van remmen (bedding in brakes).

@Bob-B190 Meestal zijn dit remschijven die op geroeste en daardoor ongelijke naven zijn gemonteerd. Vergelijk het met niet goed uitgebalanceerde autoband. De schijven en blokken moeten vervangen worden dit krijg je niet meer goed. Laat de naaf mooi blank en vlak maken eerst.

[ Voor 18% gewijzigd door pennywiser op 14-12-2020 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom heeft de eerdere eigenaar het niet verholpen?

Heb ik ook gehad. Twee keer nieuwe blokken, twee keer nieuwe schijven, remleidingen nagekeken, nieuwe banden, velgen recht laten trekken. Overal geweest. Het probleem was dat het telkens wel verholpen leek, maar terug bleef komen. Bleek uiteindelijk kromme klem/klauw te zijn. Met de kennis van nu zou ik hem hebben laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 12:39
Trilling in de voorkant voel je vooral in het stuur. Trilling in de achterkant voel je vooral in je kont.

Het kan zijn dat de zuigers niet helemaal lekker terugkomen, waardoor de blokken blijven aanlopen. Heb je gevoeld of de schijven warm worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob-B190
Hoor net dat de auto aan een ander verkocht is. Hopelijk helpt de info in dit topic ooit nog iemand anders. Bedankt voor het meekijken

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:55
desmond schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:30:

Heb ik ook gehad. Twee keer nieuwe blokken, twee keer nieuwe schijven, remleidingen nagekeken, nieuwe banden, velgen recht laten trekken. Overal geweest. Het probleem was dat het telkens wel verholpen leek, maar terug bleef komen. Bleek uiteindelijk kromme klem/klauw te zijn. Met de kennis van nu zou ik hem hebben laten staan.
Wat is er toen met de naven gebeurd, die dit probleem het meest veroorzaken? Kromme remklauwen heb ik nog niet eerder van gehoord, maar ik leer elke dag bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

desmond schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:30:

Mijn gok zou zijn dat de auto voor de verkoop nog een APK heeft gekregen en dat daarbij de remmen afgekeurd zijn en de auto dus niet door de APK kwam. Er zijn dus nieuwe gemonteerd zodat de auto met een geldige APK verkocht kan worden. Daarna zal er niet tot nauwelijks in gereden zijn omdat hij enkel klaar staat voor de verkoop, zulke punten zullen dus ook niet snel opgevallen zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:52

Part

Helemaal niets.....

Standaard verhaal is kromme remschijven.
Komt de garage altijd mee weg.

Wat veel vaker voorkomt is teveel (koper)vet achter op de remblokken.
Zodra de auto door de wasstraat gaat spoelt het kopervet op de remblokken en trekt er in.
Daar zweet het weer uit als de auto stilstaat waardoor er op de remschijf een kort stukje is waar de remkracht een stuk minder is. Dit merk je vooral je de snelweg afkomt en gaat remmen.

Oplossing remschijf schoon maken en de blokken vervangen (ook al zijn deze nieuw).

Oplossing garage is meestal.
-remschijven vervangen
Probleem komt terug
-Nogmaals remschijven vervangen en nu ook de blokken.
Probleem opgelost.
-klant vertellen dat dit een uniek probleem van kromme remschijven is door productie fout of door voet op de rem te houden tijdens het stilstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bebop1
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-03 09:04
Ik heb dit gehad bij een nieuwe lease Insignia, steeds nieuwe schijven en na 3 maanden weer trillen.
Na een jaar modderen zijn er lichtmetalen velgen door Opel Nederland gemonteerd. (de originele wielen waren van staal met wieldoppen). Daarna was het probleem verdwenen.
Conclusie was dat er teveel warmte ontwikkeling tijdens het remmen ontstond wat de schijven niet ten goede kwam en er een onbalans ontstond.
Pagina: 1