Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosh1
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-02 12:45
Mijn vraag:

Wat gebeurt er met je Wi-Fi-kwaliteit als je je router/access points tegen de muur of aan het plafond hangt?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Ik heb 3 Deco M5 access points... Nu wil ik er twee óf ophangen aan het plafond óf aan de muur hangen.
Kan dat? Of zijn de interne antennes zodanig ontworpen dat ze vooral een bepaalde richting data uitzenden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ja kan prima. Alleen je signaal kan wat slechter zijn op plekken waar je beter verwacht... En beter op de etage boven het apparaat...

De antennes zijn idd ontworpen om gemonteerd te worden volgens de gebruiksaanwijzing. Nu zal het je niet heel veel problemen opleveren. Maar verschil zal je merken.

Daarom maken sommige fabrikanten acpoints voor tegen de muur.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:59
Veel routers hebben antennes die je handmatig kan richten. Weet daarbij dat ze alle kanten opzenden behalve waar de punt heen wijst :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Routers met wifi antennes ja hebben meestal/vaak/soms richtbaare antennes

deco m5s hebben geen richtbare antennes..

[ Voor 44% gewijzigd door jack zomer op 13-12-2020 22:56 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:15
idealiter weet je hoe de antennes gericht zijn van je apparaat zodat je daar rekening mee kan houden voordat je het ergens bevestigd. En bij bijvoorbeeld een woning zonder verdiepingen is het minder belangrijk dan bij een woning met.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:06

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Dat kan je natuurlijk makkelijk testen. Installeer een app op je telefoon welke signaalsterkte weergeeft. Speel met de plaatsing van je AP en je ziet direct het resultaat.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:49

Yucon

*broem*

Hebben die staafantennetjes niet sowieso een bolvormig signaalveld? Je kunt ze inderdaad wel draaien maar dat wil nog niet automatisch zeggen dat dat ook nut heeft.

Ik zie dat er voor routers ook staafvormige antenne's met een hogere gain bestaan. Je kunt het beste eens je routerdocumentatie bekijken of dat bij jou ook zo is. Je herkent dit aan een 'dBi' getal. Als ik in m'n geheugen graaf is het trouwens wel zo dat je dan alsnog een donutvormig signaal hebt en ook daarmee maakt het niet perse veel uit als ze op de kop hangen.

[ Voor 53% gewijzigd door Yucon op 14-12-2020 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:20

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Yosh1 ik heb je titel even aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-05 07:46
De Deco M5 heeft omnidirectionele antennes dus zou niet veel verschil mogen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:41
Kan prima, deze Deco M5 systemen stralen in een hoek van 180 graden uit.

Enkel naar achteren doen ze weinig, dus als je ze tegen een tussenmuur plaats dan zal je aan de andere kant van die muur weinig bereik hebben.
Net zoals wanneer je ze aan het plafond hangt dan zul je op de verdieping erboven slecht bereik hebben.

Het is niet heel praktisch maar de beste plaats is eigenlijk op een laag tafeltje in het midden van een kamer plaatsen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpnl
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 06:34
Ik heb dezelfde set (DECO M5) vorige week aangeschaft.

Mijn huis meet 160m2 oppervlakte:

- 1 in de meterkast op stahoogte
- 1 in de studeerkamer (garage) op een kastje
- 1 op zolder op de vloer.

Overal in huis heb ik 200Mbit, dus volgens mij is het een beetje overkill om het aan plafonds op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambaloedjek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-06 21:52
Deco's zijn boorgaten in je betonnen plafond niet waard. Dit soort dingen worden niet meer ondersteund over enkele jaren waardoor je weer moet vervangen. Wat wel helpt is om ze zo hoog mogelijk los te plaatsen in de kamer bijvoorbeeld bovenop op een houten boekenkast of (wand)rek. Zoveel mogelijk los van metalen oppervlakken; dus niet op een grote alu koelkast.
Pagina: 1