flexibele zonnepanelen op bitumen (licht hellend) dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-09 16:29
hallo allemaal,

Ik heb een huis wat onder beschermd dorpsgezicht valt. Het huis heeft een afgeknot schilddak, waarvan het afgeknotte gedeelte een bitumen dakbedekking heeft. Op de pannen mogen geen zonnepanelen, maar op het bitumen wel, maar dan alleen als het uit het zicht is. Dit lukt alleen met flexibele zonnepanelen zoals je die op camper of boot kan plaatsen. Ik heb een vergunning gekregen, het dak ligt in alle windrichtingen en geen schaduw.
Nu zijn er in China talloze te vinden maar ook in Nederland heb ik nu eentje gevonden:

https://www.tesup.nl/prod...12v-Nederland-amazon-ebay.

Van deze panelen kan ik er zeker 10 kwijt. De bedoeling is om ze vast te kitten op het bitumen.

kan iemand mij vertellen of ik hier een micro-optimizer aan kan hangen? ik wil op het dak een zo laag mogelijke spanning laten lopen in verband met brandveiligheid.

Of is de spanning van 1 zo'n paneel te laag en moet je ze per 2 koppelen?

Of heeft iemand een beter idee? :*)

Beste antwoord (via sloddervos op 14-12-2020 22:17)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:39
Bijvoorbeeld AP Systems QS1 met een max uitgaand vermogen van 300 W.
k heb er zelf onder andere panelen van 440 Wp op aangesloten. Met 380 Wp top je niet zoveel opbrengst af om duurdere omvormers te verantwoorden.
Met 2 panelen in serie per input benut je de die micro omvormer goed, dan kun je er 8 panelen per omvormer op aansluiten.

https://emea.apsystems.co...datasheet_QS1_2019_NL.pdf

Of misschien nog even verder zoeken naar goedkopere flexibele panelen (ik weet er zo snel geen).

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Per 2 aan een micro koppelen lijkt me logischer, dan klopt het voltage beter bij de meeste micro optimisers.
Waar ga je de micro's precies laten trouwens?

Het paneel wat je linkt lijkt me wel relatief duur

Voor dat geld heb je 2.3 van deze panelen. Per Wp 4x goedkoper.
https://www.winkelman-zon...40wp-mono-zwart-fram.html

Is een oost-west opstelling niet ook gewoon onzichtbaar vanaf de straat?
https://www.solar-outlet....t-dak-standaard-copy.html

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
Kun je niet stukken beter de panelen plat op rails op stoeptegels methode toepassen? Je zit dan 11 cm boven je dakvlak, dus 20cm van de randen afblijven en niemand ziet er wat van.

Hoeveel vierkante meter heb je ?

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
hoi busscherski,

ik vond het paneel ook wat duur, maar hij moet wel flexibel denk ik, omdat ik het dan direct op het bitumen kan kitten. Het paneel wat je linkt is 3,5 cm dik en zal ik denk ik op een frame moeten bevestigen. Dat zal denk ik teveel uitsteken, of er voor zorgen dat ik weinig panelen kwijt kan voordat ze uitsteken en zichtbaar zijn.
( reguliere installateurs zijn al afgehaakt op de vorm van het dak)

het bitumen gedeelte is niet plat, maar licht hellend en verloopt in een punt, ik dacht dat ik dat al in de eerste post had gezegd, maar ik zie het niet meer staan...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EN8EPhDNYxBfADkYDdXeJ2wu0U8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUdRIuUdIz8yr9OBdJRCyJV2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2pleHHjpReBGkK4QJBMZVWb1uE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a69Fi2SxvCtL5P9xdueKpEra.jpg?f=fotoalbum_large

oja, ik woon tegenover het gemeentehuis... dus ze zien zo wat ik buiten mijn vergunning doe...:)

[ Voor 3% gewijzigd door sloddervos op 13-12-2020 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
oppervlakte is 40-50 mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
O dat 'platte' dak is nog best puntig ja.
oja, ik woon tegenover het gemeentehuis... dus ze zien zo wat ik buiten mijn vergunning doe...:)
LOL dat maakt het niet makkelijker maar het gaat er denk ik om dat het vanaf straatniveau niet of nauwelijks te zien is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Bijvoorbeeld AP Systems QS1 met een max uitgaand vermogen van 300 W.
k heb er zelf onder andere panelen van 440 Wp op aangesloten. Met 380 Wp top je niet zoveel opbrengst af om duurdere omvormers te verantwoorden.
Met 2 panelen in serie per input benut je de die micro omvormer goed, dan kun je er 8 panelen per omvormer op aansluiten.

https://emea.apsystems.co...datasheet_QS1_2019_NL.pdf

Of misschien nog even verder zoeken naar goedkopere flexibele panelen (ik weet er zo snel geen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
dank je,

ik heb nog 3 jaar de tijd voordat mijn vergunning afloopt.. dus ik heb geduld met de flexibele-panelen-markt.

maar 2 panelen in serie kunnen dus aan een micro-omvormer, precies wat ik zocht, thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
2 van die panelen (Vmp 19 V en Voc 23 V) wel ja.
Als je andere flexibele panelen tegenkomt kan het anders zijn, dus dan opnieuw de compabiliteit controleren.

Er bestaan volgens mij ook flexibele panelen die op dunne film zijn gebaseerd, die zijn vaak niet compatible met de huidig verkrijgbare micro omvormers maar wel met string omvormers.
Een micro moet overigens droog onder een paneel hangen, dat kan niet als je ze aan het dak kit. Waar laat je ze dan?
Overigens vind ik het nogal wat om een lijmverbinding op het dak te maken en te verwachten dat het 25 jaar stevig vast blijft zitten. Zou ik zelf alleen aandurven als ik zeker weet dat het plakt (en ik ben een constructeur die veel te maken heeft met lijmverbindingen), liever een paar schroefje erin als het kan.
Of de lijmverbinding degelijk testen en monitoren (en na 10 en 20 jaar opnieuw testen).

De flexibele panelen markt is erg klein in Nederland, als je er veel wilt zou je ook kunnen overwegen om ze gewoon te bestellen in China. (via alibaba sturen ze altijd wel wat op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Ik kan gemakkelijk het dak op, dus jaarlijkse inspectie is geen probleem.
Ik weet ook nog niet of kit oid het beste is, maar het zorgt er wel voor dat de wind er niet onder kan komen. ( ik woon aan de kust). Schroefje erbij is een goede tip.

Over de bevestiging van microomvormers ben ik nog niet uit 😁. En afscherming van die dingen ook nog niet... misschien is een centrale omvormer dan beter, maar dan zit je weer met hoge spanning...

En ja, ik denk dat alibaba waarschijnlijk mijn leverancier wordt, maar dan eerst proefdraaien.

Thnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Heb je toevallig niet een tuinhuisje oid? Daar kun je ook nog wat op kwijt :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:16
@sloddervos
mijn ervaring met die flexpanelen is niet speciaal goed.
leuk voor in de zomer op een caravan/camper.
maar in de winter beter in de schuur leggen.
de laag op de panelen hield het geen 2 winters uit bij mij.
werd dof en verminderde de opbrengst. :-(

misschien een idee om hybride te werken.
op het dakkapel kun je gewoon een "normaal" zonnepaneel leggen, gewoon helemaal plat en niemand die het ziet of er over kan/mag klagen.
je schroeft dan gewoon een paar L profielen onder het paneel, en hangt er een paar stoeptegels in.
dan blijft het wel liggen. ;)
je blijft dan onder de 5cm, ruim onder de dak rand. ;)
(wel van die bescherm pads gebruiken voor je bitumen, natuurlijk.)

dit dan ongeveer als omvormer:
https://www.sun-solar.nl/...s-e330-incl-btw-sunsolar/
en heb je nog wat poortjes over voor de flex panelen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 15-12-2020 14:37 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:43
sloddervos schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:41:
[...]

Ik wilde al zeggen: ze kijken zo op je dak vanaf de overkant van de straat :P Geen idee hoe deze gemeente is qua handhaving van verleende vergunningen, geen slapende honden wakker maken lijkt wel te helpen.
Maar als je ze tegen je hebt ben je flink zuur (als ik FB en de media zo moet geloven...)

Persoonlijk zou ik wegblijven van die flexibele dingen. Technisch voelt het gewoon niet goed...

[ Voor 8% gewijzigd door SniperGuy op 15-12-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Hmm,

Misschien moet ik eerst een jaar proefdraaien met 2 flexibele panelen...

Op de dakkapel kan misschien wel met een gewoon paneel... maar dan zal ik er 2 of 4 kwijt kunnen. Ik heb wel meer nodig om een bertje impact te hebben, maar alle begin is mooi.

Ik heb het gevoel dat het flexibele paneel nog niet helemaal uitontwikkeld is, maar helaas voor een groot gedeelte van mijn dak de enige oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:43
Je kan hoge vermogens panelen nemen om wat te compenseren, maar qua oppervlakte gaat het helaas denk ik niet veel worden als je het helemaal onzichtbaar wil leggen.
Dan is een nieuwbouwpand vwb bruikbaar dakoppervlak toch wat gunstiger dan een pand uit 1899 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
sloddervos schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:58:
Hmm,

Misschien moet ik eerst een jaar proefdraaien met 2 flexibele panelen...

Op de dakkapel kan misschien wel met een gewoon paneel... maar dan zal ik er 2 of 4 kwijt kunnen. Ik heb wel meer nodig om een bertje impact te hebben, maar alle begin is mooi.

Ik heb het gevoel dat het flexibele paneel nog niet helemaal uitontwikkeld is, maar helaas voor een groot gedeelte van mijn dak de enige oplossing
tja, het is lastig met dat dak.
maar als je zelf wil bouwen, dan kan er altijd van alles.
(en soms een beetje dikke vinger naar de gemeente hebben, de brutale hebben de wereld.)

op het dakkapel, leg je gewone panelen.
eventueel met de methode die ik je gaf.
die gewoon helemaal plat, dan moet je wel poetsen (1x in de 2 jaar met wat vocht wat er over, dat is alles.)

je hebt ook nog glas-glas panelen.
die hebben soms helemaal geen rand meer, platter kan niet ;) .
simpel klem dingetje vast branden aan het bitumen, klaar.
dan kun je vast nog wel een aantal dak vlakjes extra doen. ;)

het is maar hoever je wil gaan.
ik zou gewoon het bitumen dak vol gooien met iets zwart's.
gewoon helemaal plat, dat ziet geen hond. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
je hebt ook nog glas-glas panelen.
die hebben soms helemaal geen rand meer, platter kan niet ;) .
simpel klem dingetje vast branden aan het bitumen, klaar.
dan kun je vast nog wel een aantal dak vlakjes extra doen. ;)
die kende ik nog niet, kan dat heel low profile op het bitumen?....gaat wel buiten de vergunning....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
gewoon deze https://solarstell.nl/producten/steeldeck-tmontagevoet/ op je dak vastschroeven met een goeie dot tixophalte eronder. Is het waterdicht en komt nooit meer los. Daar schroef je gewoon normale panelen tussen met zelftappers in het frame van je paneel. Dan is je opstelling niet meer dan 4cm hoog. Zwarte panelen met zwarte rand valt dan echt niet op.

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 15-12-2020 22:28 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Of een inlegrail gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
sloddervos schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:38:
[...]

die kende ik nog niet, kan dat heel low profile op het bitumen?....gaat wel buiten de vergunning....
jep, dat kan vrij plat.

maar eerst de vergunning en het vrijen gebied.
(ik moest ook eerst even in de documentatie zoeken hoe het ook al weer precies zat.)

een dwars doorsnede van het huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CDjoM0jv8NqXCNWIDcaQ2loIrc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rxBlL8N7KiyIyHO17RjliZhr.jpg?f=user_large
je bepaalt eerst de basis lijn. hier in bruin getekend.
(makkelijkste is gewoon de huiskamer vloer of gang vloer te nemen.
dat klopt niet helemaal, maar geeft vast meer marge.)

het stuk met dakpannen van jouw huis, ja laten we daar maar niet naar kijken.
normaal is dat ook vergunningsvrij, maar monument, dan heb je andere regels.

het stuk daar boven:
je meet de afstand van de basislijn tot de dakrand. (helemaal inc alu strip.)
deze dus (blauwe lijn):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3onlpWIHaC1Y2VdQduXkMC7obw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/odeuFIVIPgVliuzr7FNkn3uz.jpg?f=user_large

van af de basis lijn en de blauwe lijn, trek je een lijn op 90graden even lang als de blauwe lijn.
zo dus (groene lijn):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoQPM_co_Uos7thPP8zkwHqugV4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DmFY4qfqwYvoHild4bnQL7SV.jpg?f=user_large

van af dat punt, trek je een lijn naar de dakrand (gele lijn):
je hebt dan een gelijkbenige driehoek, met 2x 45 graden hoeken.
dit is de 45 graden zicht lijn. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5efg2mVgNMnsR-DmHKZncmcPvuI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1oHLkcOW4VvRKNhlDQBvW5ef.jpg?f=user_large

uiteindelijk dan heb je dit:
het paarse gedeelte is vergunnings-vrij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KV304ZXCw0_dwhWtSTMdyNp9apM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u7Q2a6PPS1kvtAupwtFtgejk.jpg?f=user_large

en dan zie je dat het licht grijze gedeelte vergunnings-vrij is. >:)
(voer de meting even zelf goed uit, ik moet het doen zonder bouwtekeningen, dus schat een beetje.
maar het ziet er wel goed uit, dat er toch wel iets mogenlijk is.)
maar ik zou toch alles gewoon plat op dat dak leggen, gewoon om net iets zekerder te zijn. ;)

dan mijn conclusie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFdd6tMFwtrxF8oenD6t24q5pps=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XogAdjtjXfSKWLz0P1HSNeEk.jpg?f=user_large
vlakken A, B, C, D + de dakkapellen die zijn gewoon vergunnings-vrij.
vlakken E en F die kunnen waarschijnlijk ook wel, maar heb ik geen goede gegevens voor om dat te bepalen.

stel dat een paneel past op vlak A + B + C + nog 2 op de dakkapellen.
heb je toch nog 5 panelen van 330Wp, en dan heb je nog wel een aardig setje op dak. ;)
maar ik heb geen maten van het dak zelf, misschien past er wel meer op.

je kunt b.v. kijken naar panasonic, die hebben panelen in 3 verschillende maten met 250Wp en 300Wp en 340Wp.
en kun je gewoon combineren in 1 string. (panelen hoeven niet de zelfde Wp te hebben, maar wel de zelfde cellen. ;) )

normaal zeggen we: elke richting en hoek die panelen op kijken, dan moet een optimizer of mpp voor gebruiken.
maar de dak hoek is zo klein bij jouw, dat het niet nodig is, dus je kunt alles gewoon in 1 grote string zetten. ;)
maar het kan ook zijn dat je een perfecte klant bent voor solaredge/tigo etc etc.. optimizers of micro's kunnen veel oplossen.
maar laten we dat later bepalen, liever niet is wel iets duurder. ;)

edit:
ik heb verder geen gegevens van het achtererf gebied. (als je die hebt :? )
daar kun je dus wel werken op de dakpannen.
dus misschien nog een paar panelen extra. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 16-12-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Wouw dank je @migjes !

mijn plattegrond van het te benutten dak zier er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzDf5ol5W3_VikutBjIgHGHDAp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFbhVX2QuMJVld4GRaNYJFZS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sPrI-E6RnPgwg3fGXio81wXiNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JJMd65TbiPyQAXOOmfsgP58.jpg?f=fotoalbum_large

en zoiets als een legplan zonder dakkapel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-vvmURLKwyEZMq_qw4VP_9f3ZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hArTt3yFBGa8anuiSEzvzmK5.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik deze https://solarstell.nl/producten/steeldeck-tmontagevoet/ gewoon in het dak draaien? Dat zou een mooie oplossing zijn, als de totale dikte op 4 cm uitkomt dan kan ik prima wat leggen zonder dat dit zichtbaar is...gaaf.

De achterkant is ook min of meer zichtbaar vanaf de straat en bij het plaatsen van een serre werd daar ook moeilijk over gedaan door commissie welstand... ik blijf van de pannen af. Wel heb ik aan de zijkant nog een uitbouw met echt plat bitumen. daar zou ik in oost-west oriëntatie nog wat kwijt willen maar de WAF factor is laag daarvoor :)

Maar dit lijkt me allemaal wel uitvoerbaar, waarom branden zonnepaneel bedrijven er niet aan? geen kant en klaar vlak of zo?

bedankt voor het meedenken allemaal, super tof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
sloddervos schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:43:

Kan ik deze https://solarstell.nl/producten/steeldeck-tmontagevoet/ gewoon in het dak draaien? Dat zou een mooie oplossing zijn, als de totale dikte op 4 cm uitkomt dan kan ik prima wat leggen zonder dat dit zichtbaar is...gaaf.
Mooie uitleg @migjes

Als er onder je bitumen hout zit dan kan dat. Mits je zorgt dat er tussen bitumen en beugeltje een flinke klodder Tixophalte oid zit om de schroefgaatjes waterdicht te maken.
Je gaat dan met zelftappers in je paneelframe, dan is denk ik wel de garantie op je paneel direct opgezegd vanwege de gaatjes. Maar die gaatje belemmeren de werking niet.

Ik zou de uitleg van Migjes nog wel even bij de gemeente controleren en op papier van ze krijgen.
Met een mooie zaterdagmiddag klussen kun je dit voor elkaar hebben :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Als er onder je bitumen hout zit dan kan dat
En dat kan ik in januari bekijken als we de bovenverdieping renoveren en isoleren :)

zit er met deze klemmen nog ruimte tussen het bitumen en het paneel, of ligt het paneel er helemaal op? in het kader van afwatering en wind...

ik denk wel dat ik er wat meer werk dan een zaterdag middagje heb :P

de dak bevestiging kan ik wel, het stroomgedeelte vind ik nog een uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inZJXgt0EaT6gz6a_FM3fCtYIsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n3wpVu60qyaFu96giMHo1zk9.png?f=fotoalbum_large

nog even wat gefröbeld met een bouwtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
sloddervos schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:08:
[...]
En dat kan ik in januari bekijken als we de bovenverdieping renoveren en isoleren :)
cool, maar het kan haast niet anders dat er hout onder zit, die bitumen kan niet zweven. ;)
zit er met deze klemmen nog ruimte tussen het bitumen en het paneel, of ligt het paneel er helemaal op? in het kader van afwatering en wind...
je hebt wel wat ruimte, maar ik weet niet hoeveel, meet de dakrand eens op.
paneel is ongeveer 30 - 40 mm dik.
dus een beetje ruimte er onder zodat het wat kan afkoelen, no prob.
ik denk wel dat ik er wat meer werk dan een zaterdag middagje heb :P
jep, vast wel, de eerste keer kost gewoon meer tijd en ben je wel even bezig.
maar doe het rustig aan, werk netjes, des te groter is het voldane gevoel als de kWh's binnen komen. ;)
de dak bevestiging kan ik wel, het stroomgedeelte vind ik nog een uitdaging
stroom gedeelte valt best mee.
hier voor heb je geen hele zware omvormer voor nodig, een 3kW is vast genoeg.
misschien een 3,6kW.
en dat is eigenlijk niet veel meer als een wasmachine aansluiting. (met een paar extra regeltjes.)
maar dat straks, eerst de rest verzinnen. ;)
sloddervos schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:41:
[Afbeelding]

nog even wat gefröbeld met een bouwtekening
netjes, maar die groene lijn, die moet over de aluminium dakrand.
dus nog een beetje naar rechts, geeft nog net iets meer ruimte.

en de basis lijn of grond lijn, dat is eigenlijk niet de huiskamer vloer, maar het hoogste punt van de dicht bijzijnste staat.
dus vaak net iets lager als de stoep.

maar dit is wel mieren seksueel mishandelen (mierenneuker.) ;)
sloddervos schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:43:
Wouw dank je @migjes !

mijn plattegrond van het te benutten dak zier er zo uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

en zoiets als een legplan zonder dakkapel:
[Afbeelding]

De achterkant is ook min of meer zichtbaar vanaf de straat en bij het plaatsen van een serre werd daar ook moeilijk over gedaan door commissie welstand... ik blijf van de pannen af. Wel heb ik aan de zijkant nog een uitbouw met echt plat bitumen. daar zou ik in oost-west oriëntatie nog wat kwijt willen maar de WAF factor is laag daarvoor :)

Maar dit lijkt me allemaal wel uitvoerbaar, waarom branden zonnepaneel bedrijven er niet aan? geen kant en klaar vlak of zo?

bedankt voor het meedenken allemaal, super tof
ik snap dat je het idee hebt dat panelen naar zuid moeten kijken.
maar door de lage hoek van jouw dak, kun je echt gewoon elke kant van het dak gebruiken, zonder problemen.

zie mijn schuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBd_sgH5_F8cl-9eE6MxPXWPv1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kysb6hRh6mJTROAdUNvYvJGY.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAabPrCiP9FKd20b0IqJxSQJjIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86jO06Zk5ebPUoIX05eAOr8a.jpg?f=fotoalbum_large
ja dat is gewoon noord en veel schaduw, maar nog steeds een ruime 75% opbrengst.
leg gewoon elke kant helemaal vol. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloddervos
Helaas zal ik de vergunning moeten aan laten passen maar met deze informatie ben ik toch een stuk optimistische over opbrengst en levensduur :)

Ik heb al glas-op-glas panelen gevonden met gaatjes in het frame waar die t stukken mooi op aan kunnen sluiten.

Ik ga 1 of 2 dummy panelen maken, op mijn dak op verschillende plekken leggen en vervolgens van de straat kant foto's maken om te laten zien dat 4cm ook niet zichtbaar is...

nu nog nadenken over (micro) omvormers enzo maar zolang ik nog geen aanpassing van de vergunning heb, tijd zat.

Dank voor alle antwoorden, ik hoop het resultaat hier in 2021 te kunnen posten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvandewaterlaat
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-02-2023
En hoe is het geworden? Ik heb meegelezen en ben erg benieuwd!

• sloddervos
Nog niets!

Ik heb wel
Een vergunning binnen. Was van plan om het bitumen door wit epdm te vervangen, met flexibele panelen er op, maar het bedrijf wat eerst vertelde dat te kunnen zei later toch van niet….

Ik worstel nu met indak oplossingen, dus geïntegreerd met de isolatie, of ook een tesla tile achtige oplossing.

Via China natuurlijk genoeg flexibel te vinden maar de levensduur is nog niet zeker. Mogelijke oplossing voor hitte is ook de flexibele panelen op plastic karton te plakken om zo betere luchtstromen onder de panelen te krijgen.

Kortom, ben er nog niet uit, maar zal hier zeker delen wat het wordt en belangrijker, of het werkt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sloddervos
Nieuw plan!

Ik ga proberen een bedrijf te vinden die mijn panelen met onderstaande hoekstukken op het bitumen wil verlijmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTV0yJwi-4V2_emxASJwjccIdbk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ltlM7DkN1hlmHqofjyH82i1P.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQO63ulS0q60035Ms1ZKw5zVHvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNyPd7L63fKjizwcLIDmR4dW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1l-8ECw59Vb9Zx7X3aFpr5Mql10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQ8OEioxrWd7G6yPPY7Jj9QC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerte
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-09 12:11
sloddervos schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:16:
Nieuw plan!

Ik ga proberen een bedrijf te vinden die mijn panelen met onderstaande hoekstukken op het bitumen wil verlijmen.
Ik volg de discussie vanwege een gelijkaardig probleem waar ik tegenaan loop met mijn hellend bitumen dak (10graden, zuidwaarts). Doorboren is geen optie door onderliggende isolatie.

Ik overweeg flexibele panelen die worden verlijmd op het bitumen, maar ook dat heeft nadelen in de toekomst - als het bitumen moet worden vervangen krijg je de panelen waarschijnlijk niet los zonder schade.

De blokken die je aangeeft lijken een interessante oplossing, maar ik kan nergens een certificaat vinden zoals bij andere ballastvrije oplossingen.
Weet ook dat de onderkant voor het grootste gedeelte hol is, zodat het verlijmbare contactoppervlak met het bitumen maar beperkt is.

als ballastvrij alternatief zonder boren ben ik alu balkjes tegen gekomen met aan de zijkant bitumen flappen die op het dak kunnen worden gebrand (https://dome-solar.com/en...range/bitumen-flat-roofs/, maar weet nog niet tot welke helling ze zijn toegelaten of wat het kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Kerte,

Interessante rails is dit!

Ik denk niet dat ik verder ga met de hoekpunten. De ruimte onder de zonnepanelen is te klein voor micro omvormers en die wil ik graag gebruiken. Ik heb contact gehad met een leverancier van dakankers. Die zouden volgens hem ook zonder te boren gefixeerd op het bitumen kunnen worden maar dan komt de trekkracht van wind op je dakbedekking en dan is niet gunstig...

Ik was overgestapt op betonnen opsluitbanden met daar direct op zonnepanelen klemmen. Dan komt het geheel op 1 cm rubber matje + 5 cm beton + 3,5 cm zonnepaneel = 8,5 cm dik. Het voordeel is dat dit te verplaatsen is en dat er genoeg ruimte onder het zonnepaneel zit om een micro-omvormer te hangen. het nadeel is dat er minder op het dak past omdat die 8,5 cm op een gegeven moment zichtbaar wordt...

Ik ga jouw optie ook eens onderzoeken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sloddervos
even toch een update.

Heb eindelijk iemand gevonden die het een leuk project vond en meer kan dan ik :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxQaHy8leZynS-Fqc3TMbWPDtuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8NaeeHDdQdmhY09AE1VGh7G.jpg?f=fotoalbum_large

we gebruiken de clickfit evo voor staaldak met epdm eronder. 4x 10cm schroeven door het bitumen en isolatie het dakbeschot in, 4 van deze rails per paneel. ( en nog een zooi kit om het helemaal waterdicht te krijgen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoUT_AuPOWATKeMYmUzgTSzeMwc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RfAbCYPUPy7j7QkOtpQAvJ1x.png?f=fotoalbum_large

Nu liggen de panelen 6-7 cm hoog en totaal uit zicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_eSRTqVExMPoIt16kgXGa03dMI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xLz6A6wwvJr1Pfv2A9EPpy5y.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1