Maximale snelheid met TrueNAS op VirtualBox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:57
Mijn vraag

Ik heb in Virtualbox Truenas geinstalleerd en wil die gebruiken in mijn netwerk als NAS. Aan die Virtual NAS heb ik 2 VDI schijven gekoppeld die allebei op een andere interne schijf staan. Ik haal helaas maar een snelheid van 22 MBps write en 13 MBps read. Hoe kan ik dit verhogen? Aan de TrueNAS heb ik 8 GB RAM en 2 cpu cores toegekend met Gbit netwerk.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Virtualbox
- Truenas CORE
- Intel Core i3 7100U
- RAM 16 GB
- Host Windows 10
- Gbi netwerk.
- 2x 2 TB Red schijven.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Mirror optie geprobeerd, zelfde snelheid
- Stripe optie geprobeerd, zelfde snelheid
- Compressie uitgeschakeld in TrueNAS, zonder resultaat;

Beste antwoord (via Eric_1993 op 14-12-2020 14:52)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Waarom niet zonder virtualbox? Dus rechtstreeks op deze computer installeren?

De kans dat het door virtualbox komt is reëel. Hier is VB ook eigenlijk niet voor bedoeld.

Alternatief is om Hyper-V in te schakelen in Windows en daar TrueNAS in te draaien, zou al wat sneller moeten gaan.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

De kans dat het door virtualbox komt is reëel. Hier is VB ook eigenlijk niet voor bedoeld.

Alternatief is om Hyper-V in te schakelen in Windows en daar TrueNAS in te draaien, zou al wat sneller moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
nelizmastr schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:31:

Waarom niet rechtstreeks omdat ik via die pc ook mijn backups draai. En dat is volledig ingericht op Windows 10. Dus als Truenas draait op die pc kan ik niet meer bij Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat voegt TrueNAS dan nog toe?

Je kan in Windows natuurlijk ook met Storage Spaces je software RAID maken en gedeelde mappen maken. Ben je die extra laag meteen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
nelizmastr schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:41:
Wat voegt TrueNAS dan nog toe?

Je kan in Windows natuurlijk ook met Storage Spaces je software RAID maken en gedeelde mappen maken. Ben je die extra laag meteen kwijt.
Is dat niet onveilig omdat de backup bestanden volledig benaderbaar zijn vanaf die pc ? (de backupbestanden zijn wel versleuteld maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:44
Virtualbox is een type2 hypervisor. betekent simpel gezegd dat alle read/writes in die VM eerst nog even door het host OS (windows dus) zal moeten. dit komt de performance zeker niet ten goede!.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Zwelgje schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:11:
Virtualbox is een type2 hypervisor. betekent simpel gezegd dat alle read/writes in die VM eerst nog even door het host OS (windows dus) zal moeten. dit komt de performance zeker niet ten goede!.
Klopt! Ik gebruik truenas op hyper-V en haal nu wel een fatsoenlijke snelheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Eric_1993 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:09:
[...]

Klopt! Ik gebruik truenas op hyper-V en haal nu wel een fatsoenlijke snelheid!
top! Hyper-V is type 1 en dat gaat sneller.

bedankt voor de terugkoppeling :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Geen dank hoor, ben blij dat het mij eindelijk na lang puzzelen heb kunnen vinden met de hulp van Tweakers.

Alleen is de reactie van nelizmastr natuurlijk wel een terechte opmerking over of het wel nodig is aangezien je op windows 10 ook shares kan aanmaken.

Hoe denken jullie erover? Met truenas merk ik nu dat de CPU bij gebruik van de NAS steeds rond de 100 graden is. Het gaat om een Intel NUC mini-pc. Ik twijfel nog of ik wel trueNAS blijf gebruiken.

• Zwelgje
simpel: weg met die VM en de shares op Windows aanbieden, ik wist het wel

TrueNAS is leuk als je iets met iscsi wilt aanbieden bv (kan niet native in windows 10)

• Eric_1993
Zwelgje schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:00:
simpel: weg met die VM en de shares op Windows aanbieden, ik wist het wel

TrueNAS is leuk als je iets met iscsi wilt aanbieden bv (kan niet native in windows 10)
Sowieso is direct op Windows als share aanbieden het beste, vind ik ook. Alleen hoe zorg ik ervoor dat de shares op de Windows niet benaderbaar zijn vanaf de Windows PC die de shares deelt?

• Zwelgje
Eric_1993 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:57:
[...]

Sowieso is direct op Windows als share aanbieden het beste, vind ik ook. Alleen hoe zorg ik ervoor dat de shares op de Windows niet benaderbaar zijn vanaf de Windows PC die de shares deelt?
NTFS en share permissies zo instellen dat de gebruiker(s) waarmee aangemeld worden op die Windows 10 machines geen rechten hebben op die mappen.

• Eric_1993
Zwelgje schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:59:
[...]

NTFS en share permissies zo instellen dat de gebruiker(s) waarmee aangemeld worden op die Windows 10 machines geen rechten hebben op die mappen.
Weinig ervaring mee, maar ik ga mij erin verdiepen! Ik probeerde het eerst met Bitlocker, maar dan moet ik steeds unlocken en dan weer locken dus dat was geen optie ! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Na lange tijd bezig te zijn geweest met Windows shares en de permissies die ik daarbij moet instellen toch maar ermee gestopt. 12 shares aanmaken met 13 gebruikers en die dan zo instellen dat de ene gebruiker recht heeft op lezen op die ene map en de andere gebruiker weer niet. Het werd een hoop gerotzooi.

Nu toch TrueNAS geinstalleerd op Hyper-V. Enige nadeel waar ik nu tegenaan loop is dat ik 2 vhdx schijven heb gemaakt, 1 op een Red schijf en de andere op een ander red schijf. Die heb ik aan de hyper-v machine gekoppeld. Zo kan ik een pool met mirror maken.

Is er een mogelijkheid om ipv een vhdx gewoon direct de harde schijf te koppelen aan de Hyper-V ?

De Red schijven zijn interne schijven die in een FanTec 4 bay zitten.
Pagina: 1