Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kan ik mijn pc uitbreiden met ram, ... ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• blashyrkh
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-03-2021
Ik heb een oude kleine pc gevonden. Deze heeft momenteel 4GB ram. Ik vind dat deze niet al te snel gaat, dus ik zou die graag wat willen uitbreiden door er wat ram in te steken?

Via de tool CPU-Z heb ik wat screenshots gemaakt van de specificaties van die PC:
https://imgur.com/a/Tp4tuWx

Ik zie dat er 2 latjes van 2GB DDR3 insteken. Maar kan ik deze gewoon vervangen door 2 van de deze?
https://www.coolblue.be/nl/product/214242/kingston-valueram-8gb-ddr3-dimm-1600-mhz-1x8gb.html En dan dat uiteindelijk ook iets uitmaken?

Alle reacties

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:37
8GB RAM voor 50 euro vind ik vrij prijzig. Ik zou voor zo'n oude machine het eerder op V&A zoeken, niet teveel geld meer insteken. Is RAM uberhaupt nu de limiterende factor? Waarvoor gaat de machine gebruikt worden?

Heeft de pc wel een ssd? Zo niet, dan is de kans dat je meer snelheidwinst behaalt daarmee.

• blashyrkh
@lamaa1 Ik wil deze pc voornamelijk gebruiken als emulator machine met RetroArch.
Ik weet niet of het RAM de limiterende factor is.

Kan ik wel in die pc een interne SSD aansluiten? De oude HDD smijt ik er dan sowieso wel uit.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:54

br00ky

Moderator Harde Waren
blashyrkh schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:26:
@lamaa1 Ik wil deze pc voornamelijk gebruiken als emulator machine met RetroArch.
Ik weet niet of het RAM de limiterende factor is.
Open taskmanager tijdens het draaien van de emulator en je hebt je antwoord :).
Kan ik wel in die pc een interne SSD aansluiten? De oude HDD smijt ik er dan sowieso wel uit.
Jazeker. Zo te zien heb je een socket 1155 cpu. Die heeft gewoon SATA aansluitingen, dus een SATA SSD vormt geen probleem.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:51
Wat gaat er precies niet snel genoeg? Dingen opstarten? Dan moet je inderdaad naar een ssd kijken.
Als je bijvoorbeeld ergens mee bezig bent, en hij is dan langzaam kan het zijn dat je RAM tekort komt. (wat zeker niet gek zou zijn met 4gb ram)

Kijk inderdaad ook eens in taakbeheer wat er precies op 100%, of rond de 100% zit.

Ik vind 50 euro voor 8gb ook best prijzig.
https://tweakers.net/gehe...c1BVFlijpJVtJKhiVJsbW0tAA

Kan je zien dat 16GB ongeveer 70-75 euro kost, of zelfs nog minder.

Zorg wel dat je altijd 2 sticks gebruikt zodat het in dual channel kan werken, dat is echt stukken sneller.

En ja, als je RAM op raakt, maakt meer RAM een hele hoop verschil. Dat ga je zeker merken.

[ Voor 80% gewijzigd door WEBGAMING op 13-12-2020 21:54 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zie dual channel en 4GB staan, ik verwacht dat er 2x2GB in zit.
Upgraden kan dan naar bijv. 2x4GB.
Of dit je probleem oplost is een tweede.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-11 09:23
Vanaf 60 euro kan je 16gb (2x8gb) krijgen. Als je nu dus ziet dat je aardig wat ram nodig hebt voor de dingen die je wilt doen kan dat helpen.

De beste upgrade die je kan doen is een SSD plaatsen. 500gb is al voor €60 verkrijgbaar, en mocht je heel veel retro spelletjes spelen dan is 1tb nu al rond de €110 verkrijgbaar (gewoon Samsung of Crucial).

Overigens is je plaatje erg onleesbaar trouwens

[ Voor 5% gewijzigd door Ashundi op 13-12-2020 22:15 ]

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:51
@Ashundi
Plaatje is toch prima leesbaar? Keer op de foto klikken, zoomt hij in, en als dat nog niet genoeg is, rechtermuisknop en openen in nieuw tabblad.
De screenshots zijn precies even groot als de standaard afmeting van CPU-Z.

[ Voor 5% gewijzigd door WEBGAMING op 13-12-2020 23:05 ]

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-11 09:23
WEBGAMING schreef op zondag 13 december 2020 @ 23:03:
@Ashundi
Plaatje is toch prima leesbaar? Keer op de foto klikken, zoomt hij in, en als dat nog niet genoeg is, rechtermuisknop en openen in nieuw tabblad.
De screenshots zijn precies even groot als de standaard afmeting van CPU-Z.
Nou op mobiel geld dit niet anders. Openen in nieuw tabblad en het plaatje is 640x360...
Dus met al het extra wit echt niet leesbaar.

• blashyrkh
Bedankt voor jullie antwoorden ! Ik zal al eerst beginnen met een SSD er in te plaatsen

@Ashundi Is die PC "compatibel" met 16 GB ram?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zoek de specificaties van je moederbord op en dan weet je welke geheugengroottes en -combinaties ondersteund worden. Vaak kan je in de Pricewatch gewoon je model intikken en dan van daaruit doorklikken naar de website van de fabrikant.

Je plaatje bevat zodanig veel witruimte dat het inderdaad slecht leesbaar is.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• blashyrkh
@Borromini Dit is het moederbord: pricewatch: Asus P8H67-I Deluxe

Zo te zien kan ik wel 2 x 8GB DDR3 installeren.

Maar ik vind zelf niets terug van info van de onboard GPU

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die GPU zit normaal gezien al in je processor bij die generatie.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

blashyrkh schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:51:
@Borromini Dit is het moederbord: pricewatch: Asus P8H67-I Deluxe

Zo te zien kan ik wel 2 x 8GB DDR3 installeren.

Maar ik vind zelf niets terug van info van de onboard GPU
Kijk hier eens pricewatch: Mushkin Essentials 997017

edit: wel duur dat oude DDR3 RAM

[ Voor 19% gewijzigd door Hackus op 20-12-2020 16:56 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• blashyrkh
Borromini schreef op zondag 20 december 2020 @ 16:39:
Die GPU zit normaal gezien al in je processor bij die generatie.
Ja die zit mee in die processor. Maar kan ik bijvoorbeeld die processor veranderen door een met een betere GPU? Ik zie dat die een socket 1155 heeft, maar daar vind je precies geen processors meer voor.

[ Voor 13% gewijzigd door blashyrkh op 20-12-2020 20:16 ]

Pagina: 1