Data recovery LACIE d2 1TB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-11-2024
Mijn LACIE netwerk schijf heeft het begeven, tenminste een van de condensators op het moederbord.
Nu heb ik de case opengemaakt en de 3,5" HDD eruit gehaald en probeer ik mijn data te recoveren.

Ik ben al wat wijzer geworden maar loop nu toch vast.
Blijkbaar zijn er partities aangemaakt met verschillende bestandssystemen.
De belangrijkste waar de data op staat wordt opgelijst als "Linux" meer bepaald XFS blijkbaar.
Nu heb ik een Ubuntu live USB stick gemaakt en mount de drive gedeeltelijk.
Enkel het ext3 gedeelte met LACIE webserver rommel lijkt het.

In ubuntu krijg ik een error "wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sde2"
Heb geprobeerd om fxs_repair te runnen enz maar krijg al direct een andere error
"primary superblock bad or unsupported version"
vervolgens wordt eindeloos gezocht naar de secondary superblock.
Heb dit maar geannuleerd. (CTRL-C)

Wat moet ik doen om aan mijn data te geraken?

 MacBook Air 13" | Canon EOS Digital 400D | Canon EF-S 17-85 mm f4.0/5.6 IS USM + Zonnekap | Grip BG-E3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is het niet het makkelijkste om die condensator te vervangen?
Met wat geluk kun je dan vrij makkelijk de data nog een keer uitlezen en backuppen.

Of de disk gewoon leeggooien en je backup terugzetten op een nieuwe schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
Dat is inderdaad een optie die ik nu overweeg. Ik heb een soldeerset en moet dus enkel de juiste condensator gaan kopen. Alleen weet ik niet hoe veilig dat nog is. Het plastic van de stroomkabel was toch al wat gesmolten aan het uiteinde en het moederbord zelf zal ik ook wat moeten opschonen waar die condensator heeft gelekt. Het is wel het proberen waard. Alleen had ik gehoopt dat ik op een eenvoudige manier de data kon uitlezen?

Er is geen backup van deze data .. Dit is echt een oude schijf ..
De bedoeling is om dit ding nog een keer aan de praat te krijgen en snel alle data oversluizen naar mijn Synology (die wel in RAID 1 staat) ;)

[ Voor 19% gewijzigd door lux op 13-12-2020 16:08 ]

 MacBook Air 13" | Canon EOS Digital 400D | Canon EF-S 17-85 mm f4.0/5.6 IS USM + Zonnekap | Grip BG-E3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt natuurlijk altijd solderen en kijken of het ding aangaat, voordat je de disk terugprikt. Als er dan wat fout gaat, dan is het apparaat stuk dat je eigenlijk toch al afgeschreven had.

Wil je je disk gaan recoveren, dan zou ik sowieso aanraden om een image van dat ding te trekken en daar mee aan de slag te gaan. Als er dan wat misgaat, dan ben je niets kwijt. Hierbij ga ik er even vanuit dat je geen backup hebt, anders zou ik 't sowieso lekker laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
Ik ben ook aan het zoeken naar tweedehands devices van hetzelfde type
Wellicht kan ik gewoon de schijf verwisselen en kan ik er gewoon aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
lux schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:51:
Ik ben ook aan het zoeken naar tweedehands devices van hetzelfde type
Wellicht kan ik gewoon de schijf verwisselen en kan ik er gewoon aan?
Er bestaan 2 versies van de D2, de 'originele' en de v2. Deze hebben een verschillende SoC, en aangezien het OS op de schijf staat, zal hij niet booten als je de verkeerde versie hebt. De behuizing is vrijwel identiek, maar je kunt het verschil zien aan de e-sata poort. De v2 heeft die, de originele niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
Mijzelf schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:33:
[...]

Er bestaan 2 versies van de D2, de 'originele' en de v2. Deze hebben een verschillende SoC, en aangezien het OS op de schijf staat, zal hij niet booten als je de verkeerde versie hebt. De behuizing is vrijwel identiek, maar je kunt het verschil zien aan de e-sata poort. De v2 heeft die, de originele niet.
Ik heb de V2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-06 21:34
lux schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:04:
In ubuntu krijg ik een error "wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sde2"
Heb geprobeerd om fxs_repair te runnen enz maar krijg al direct een andere error
Hoe kom je erbij dat het xfs zou moeten zijn? Internet? Zoja, heb je dat ook zelfstandig vastgesteld?

Wat zegt
file -s /dev/sdX

Even Googlen suggereert namelijk dat men ook wel eens LVM gebruikt. Dan moet je eerst de volumes eerst activeren (vgchange -ay werkt meestal wel, dan volumes in /dev/mapper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
Thralas schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:22:
[...]

Hoe kom je erbij dat het xfs zou moeten zijn? Internet? Zoja, heb je dat ook zelfstandig vastgesteld?

Wat zegt
file -s /dev/sdX

Even Googlen suggereert namelijk dat men ook wel eens LVM gebruikt. Dan moet je eerst de volumes eerst activeren (vgchange -ay werkt meestal wel, dan volumes in /dev/mapper).
Heb diskrepair proberen runnen en toen kreeg ik een melding dat als ik XFS file systems wou repareren dat ik xfsrepair moest proberen.
Anwyay vandaag met Seagate (die LACIE heeft gekocht) aan de lijn gehangen en van mijn sokken geblazen geweest door de service.
Zij stelden voor om de HDD + enclosure op te sturen naar hun lab in NL en daar de data te recoveren voor mij ... GRATIS en voor niks (uitzonderlijk).

Ik heb ook nog een programma gekregen waarmee ik zelf kan proberen de schijf uit te lezen.
Dit zal ik eerst eens proberen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:46
Lijkt op mdadm?

Probeer eens
code:
1
mdadm --detail --scan --verbose

Zonodig installeren van mdadm

De output moet je kunnen gebruiken om de array mee te starten

Daarna mounten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
ik probeer eerst even met Seagate Premium Recovery Suite.
Een snelle test levert wel enkele bestanden op.
Enkel een MP4 die speelde maar een stuk af na recoveren maar ik vermoed dat dit komt omdat de scan niet volledig was. Ik laat de scan 5u lopen en zie dan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
lux schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:29:
ik probeer eerst even met Seagate Premium Recovery Suite.
Een snelle test levert wel enkele bestanden op.
Enkel een MP4 die speelde maar een stuk af na recoveren maar ik vermoed dat dit komt omdat de scan niet volledig was. Ik laat de scan 5u lopen en zie dan wel.
Als het 5 uur duurt dan past het de verkeerde methode toe (carving). Dat is alleen zinnig als 'last resort' als je disk fysiek beschadigd is en het bestandssysteem permanent onbruikbaar is. Als resultaat krijg je dan vooral verminkte bestanden (zoals je nu al merkt).

Jij hebt enkel geen enkele reden om aan te nemen dat er iets met je disk aan de hand is - je moet hem alleen op de juiste manier benaderen, dan kun je gewoon bij al je bestanden

De juiste route is die met Linux, zie de suggesties hierboven (file + lvm en/of md(adm)). Dat kun je zelf doen met hulp van hier, of gebruik maken van het aanbod van de fabrikant (erg netjes, en ik neem aan dat ze de disk dan ook op de juiste manier voor je recoveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
Na 1u zit de recovery software aan 20% dus je zal gelijk hebben vrees ik.
Kan ik een Linux live USB stick gebruiken?
Bijvoorbeeld Ubuntu? Of moet ik het OS installeren?
Bedankt om mee te denken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
Een livedistributie als Ubuntu is prima. Installeren is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
Thralas schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:22:
[...]

Wat zegt
file -s /dev/sdX

Om nog op uw vraag te antwoorden:
dev/sdd2: SGI XFS filesystem data (blksz 4096, inosz 256, v2 dirs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
pennywiser schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:34:
Lijkt op mdadm?

Probeer eens
code:
1
mdadm --detail --scan --verbose

Zonodig installeren van mdadm

De output moet je kunnen gebruiken om de array mee te starten

Daarna mounten
ik heb madam geïnstalleerd met
sudo apt-get install -y mdadm

echter wanneer ik mdadm --help ingeef dan zie ik geen detail of scan of verbose als mogelijkheden.
Ik heb een x86 versie van Ubuntu gebruikt 16x

Als een "long" shot heb ik nog eens proberen munten
sudo mkdir /mnt/lacie
sudo mount /dev/sdd2 /mnt/lacie

drive werd gemount tot mijn verbazing maar nu zie ik in file browser bij properties
3.461 items totaling 997,9 GB
(some contents are not readable)
en inderdaad veel vind ik niet.
recovery folders enz wel

Zou die software mijn disk om zeep geholpen hebben?

[ Voor 27% gewijzigd door lux op 14-12-2020 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
lux schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:15:
sudo mkdir /mnt/lacie
sudo mount /dev/sdd2 /mnt/lacie

drive werd gemount tot mijn verbazing maar nu zie ik in file browser bij properties
3.461 items totaling 997,9 GB
(some contents are not readable)
en inderdaad veel vind ik niet.
recovery folders enz wel
Dat is inderdaad gewoon plat XFS, zonder MD of LVM.

De melding zou er goed op kunnen duiden dat je simpelweg geen rechten hebt om de bestanden te lezen. Probeer eens:

sudo nautilus

En kijk of je daarmee meer ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
Intussen heb ik vooruitgang geboekt.
Op deze oude versie van Ubuntu mount de schijf gewoon.
Het is een kwestie van door de geneste folders heen te gaan om de bestanden te vinden.
Echt bizar het path is bijv.

/mnt/lacie/shares/1/Recovery/1/Recovery/1/Recovery/1/Recovery/Share/Recovery/

dan pas zie ik de echte folder structuur met de mappen die de files bevatten.

Nu is het probleem dus de bestanden op de snelste manier overzetten.
Ik zit nu op een oude MacBook Air met Ubuntu live USB drive.
In de browser heb ik om te testen mijn Synology NAS benaderd en daar in de file browser een bestand upgeload. Gaat super traag. Zo ben ik letterlijk volgend jaar nog bezig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
Ik zou de Mac optie ook eens durven proberen
https://medium.com/@EeKay...-os-catalina-da687b19bf17

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
lux schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:33:
Nu is het probleem dus de bestanden op de snelste manier overzetten.
Ik zit nu op een oude MacBook Air met Ubuntu live USB drive.
In de browser heb ik om te testen mijn Synology NAS benaderd en daar in de file browser een bestand upgeload. Gaat super traag. Zo ben ik letterlijk volgend jaar nog bezig :P
Het probleem zit waarschijnlijk in de wifi. Als je nog een usb naar ethernet adapter zou kunnen aansluiten zou het een stuk sneller gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
Mijzelf schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:06:
[...]

Het probleem zit waarschijnlijk in de wifi. Als je nog een usb naar ethernet adapter zou kunnen aansluiten zou het een stuk sneller gaan.
Heb ik inderdaad nog ergens liggen alleen geen lange ethernet kabel haha vervelend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
lux schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:14:
Heb ik inderdaad nog ergens liggen alleen geen lange ethernet kabel haha vervelend
Je kunt ook samba installeren (sudo apt install samba), dan kun je vanuit Nautilus wel iets als smb://ip-van-je-nas/ moeten kunnen gebruiken om via samba je Synology te bereiken.

Vreemd verhaal overigens van die nested Recovery-mappen, maar als dat er allemaal goed uitziet..

.. anders toch even nautilus sudo'en, want het feit dat je als de 'gewone' Ubuntu-gebruiker niet in alle mappen op de externe schijf kunt valt helemaal te verwachten. Zorg in ieder geval dat je zeker weet dat er geen map is waar je nu niet bij kunt (ivm. rechten) en je nu naar iets vreemds zit te kijken waar je toevallig wel bijkunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
Thralas schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:26:
[...]

Je kunt ook samba installeren (sudo apt install samba), dan kun je vanuit Nautilus wel iets als smb://ip-van-je-nas/ moeten kunnen gebruiken om via samba je Synology te bereiken.

Vreemd verhaal overigens van die nested Recovery-mappen, maar als dat er allemaal goed uitziet..

.. anders toch even nautilus sudo'en, want het feit dat je als de 'gewone' Ubuntu-gebruiker niet in alle mappen op de externe schijf kunt valt helemaal te verwachten. Zorg in ieder geval dat je zeker weet dat er geen map is waar je nu niet bij kunt (ivm. rechten) en je nu naar iets vreemds zit te kijken waar je toevallig wel bijkunt.
Zal ik doen. Vreemd inderdaad die geneste mappen. Ik vermoed dat die xfsrepair misschien er voor iets tussen zit of die Seagate software? Ik moet nog het eerste grote bestand downloaden om na te gaan of dit volledig is. Spannend ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
lux schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:51:
Ik vermoed dat die xfsrepair misschien er voor iets tussen zit
De meeste native Linux filesystem recovery utilites (e2fsck, xfs_repair, ...) zetten recovered files in lost+found in de root van het filesystem.
of die Seagate software?
Daarvan is het weer hoogst onwaarschijnlijk dat het naar het dezelfde filesystem schrijft als waar je van probeert te recoveren. Helemaal als het duidelijk niet in staat is om het te mounten.
'
Ik moet nog het eerste grote bestand downloaden om na te gaan of dit volledig is. Spannend ..
Als moet gokken dan is het een eigenaardigheidje van de NAS-software zelf. Directorynamen met hoofdletters zijn sowieso schaars onder Linux, maar softwarebouwers met wat minder roots in 1970s unix willen daar nog wel eens van afwijken (NAS-fabrikanten bijvoorbeeld).

Zegt natuurlijk niets over of de inhoud klopt, dat zul je inderdaad even moeten bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
Update van mijn kant.
Ik heb inmiddels een lijst van mappen en bestanden die op de schijf staan.
Niks super belangrijk dat ik niet kan missen.
Ik ga de schijf opsturen naar Seagate en ben benieuwd wat zij gaan kunnen recoveren van die lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
Intussen heeft het data recovery verhaal een uitbreiding gekregen.
Ergens had ik nog een LACIE USB desktop harde schijf liggen van 160GB.
Ik heb echter de adapter weggegooid om een of andere reden.
Nu heb ik een gelijkaardig model gevonden en heb ik de disks omgewisseld (beide zijn IDE).
Zelfde frustrerend verhaal: file system not recognized op zowel Windows en Mac.
Ik zou nochtans zweren dat deze NTFS of FAT32 was geformatteerd. Heel vreemd allemaal en bijzonder vervelend.

Pagina: 1