Apple ID kwijt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RozemaB
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-07-2022
Hoi,

Ik spreek net een familielid die niet meer kan inloggen met zijn AppleID omdat hij het wachtwoord kwijt is.
Als hij kiest voor wachtwoord vergeten, dan wordt deze naar een e-mailadres gestuurd die al een aantal jaar niet meer bestaat.
De beveilignsvragen die jaren geleden zijn ingesteld weet hij niet meer.

De apple store stuurt hem naar Microsoft en vice versa.

Weet iemand een oplossing voor dit probleem?

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Macbook (type weet ik niet) en iPhone 6.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie boven.
...

[ Voor 6% gewijzigd door RozemaB op 13-12-2020 14:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-09 15:16
Jammerrrrr 🤷🏼‍♂️

Zelf verantwoordelijk voor wijziging mailadres en antwoorden beveiligingsvragen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RozemaB
JL-IP(!) schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:46:
Jammerrrrr 🤷🏼‍♂️

Zelf verantwoordelijk voor wijziging mailadres en antwoorden beveiligingsvragen
Zal ik deze maar gelijk als beste antwoord markeren :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:59
RozemaB schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:48:
[...]

Zal ik deze maar gelijk als beste antwoord markeren :*)
Kan je doen, het is spijtig maar helaas het enige juiste antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Aardig stom van zo’n groot bedrijf dat de toegang tot je account afhankelijk is van het onthouden van dingen en niet fatsoenlijk hersteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het is heel vervelend, maar als je niets meer hebt waarmee jij of die persoon zich kan indentiviseren bij Apple, hoe moet Apple dan kunnen controleren dat jij of die persoon is wie hij zegt te zijn? Dit lijkt mij gewoon einde oefening.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:26

WouterG

Dit is geen ondertitel

Kan het mailadres niet opnieuw aangevraagd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Is dat e-mail adres opnieuw aanmaken niet meer mogelijk?
eamelink schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:01:
Aardig stom van zo’n groot bedrijf dat de toegang tot je account afhankelijk is van het onthouden van dingen en niet fatsoenlijk hersteld kan worden.

Hoezo, er zijn 2 opties, via een herstel e-mail of beveiliging vragen. Aan de gebruiker deze ergens goed op te slaan of te onthouden.

Edit: :o :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

dylan111111 schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:03:
Is dat e-mail adres opnieuw aanmaken niet meer mogelijk?
[...]
Hoezo, er zijn 2 opties, via een herstel e-mail of beveiliging vragen. Aan de gebruiker deze ergens goed op te slaan of te onthouden.
Ik denk dat het synisch bedoeld is. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

_Dune_ schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:06:
[...]

Ik denk dat het synisch bedoeld is. ;)
Sorry, maar dit was niet cynisch. Ik snap dat het vanuit Tweakers perspectief volstrekt normaal is dat je je account kwijt bent als je je wachtwoord en e-mailadres kwijt bent, maar dat is echt een heel beperkt perspectief. Normale mensen raken om de haverklap hun wachtwoord kwijt en de levensduur van een recovery e-mailadres is ook beperkt.

Besef je goed dat veel Apple gebruikers niet eens wéten dat ze een Apple ID hebben, of dat dat wat anders is dan hun e-mailaccount.

Wat gebeurt er met je bankrekening als je je rekeningnummer, geregistreerde app, e-mailadres, wachtwoord, pincode en je fysieke adres kwijt bent? Niks! Dan ga je met je paspoort naar een bankkantoor en maken ze het weer in orde.

Het is jammer dat de grote techgiganten nog geen goed systeem hebben voor hetzelfde. Ik vind het niet meer van deze tijd om de verantwoordelijkheid volledig bij de klant neer te leggen, zeker gezien er enorm waardevolle data verloren kan gaan bij verlies van een account bij Apple, Google of Microsoft.

Een koppeling van je account met de natuurlijke persoon die je bent; en daarmee een mogelijkheid om met een identiteitsbewijs toegang te herstellen zou heel waardevol zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
eamelink schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:53:
[...]
Wat gebeurt er met je bankrekening als je je rekeningnummer, geregistreerde app, e-mailadres, wachtwoord, pincode en je fysieke adres kwijt bent? Niks! Dan ga je met je paspoort naar een bankkantoor en maken ze het weer in orde.

Het is jammer dat de grote techgiganten nog geen goed systeem hebben voor hetzelfde. Ik vind het niet meer van deze tijd om de verantwoordelijkheid volledig bij de klant neer te leggen, zeker gezien er enorm waardevolle data verloren kan gaan bij verlies van een account bij Apple, Google of Microsoft.

Een koppeling van je account met de natuurlijke persoon die je bent; en daarmee een mogelijkheid om met een identiteitsbewijs toegang te herstellen zou heel waardevol zijn.
Enig idee hoeveel ophef het gaat veroorzaken als Microsoft/Google/Apple om een kopie van je identiteitsbewijs gaan vragen tijdens registratie? Bij een bank is dat de normaalste zaak van de wereld... Overigens mag zo'n bedrijf niet eens om een kopie van je identiteitsbewijs vragen zonder geldige reden.

Daarnaast zijn er genoeg mogelijkheden om het wachtwoord/e-mail adres/vragen te wijzigen: https://support.apple.com/en-us/HT201487. Soms kan je zelfs contact met Apple opnemen en verifiëren via de gekoppelde betaalmethode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

WouterG schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:02:
Kan het mailadres niet opnieuw aangevraagd worden?
Dit is denk ik de enige optie (naast je weer herinneren wat je wachtwoord is).
En dan wordt de waarde van een eigen domein weer duidelijk. Dan kan je zelf daadwerkelijk een emailadres (of alias) weer aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]
Sorry, maar dit was niet cynisch. Ik snap dat het vanuit Tweakers perspectief volstrekt normaal is dat je je account kwijt bent als je je wachtwoord en e-mailadres kwijt bent, maar dat is echt een heel beperkt perspectief. Normale mensen raken om de haverklap hun wachtwoord kwijt en de levensduur van een recovery e-mailadres is ook beperkt.

Besef je goed dat veel Apple gebruikers niet eens wéten dat ze een Apple ID hebben, of dat dat wat anders is dan hun e-mailaccount.

Weet jij dat anders dan financiele instellingen, jouw werkgever en de overheid de enige zijn die jou naar indentiteistpapieren mogen vragen voor registratie, dat is wettelijk zo geregeld. Anders dan de voorgenoemde drie mag iemand alleen vragen of jij jouw ID wilt tonen, maar verder dan dat niet.

De beveiligingsvragen die gesteld worden, zijn vaak vragen waar jij heel persoonlijke antwoorden in kunt opgeven, zoals de naam van jouw eerst huisdier, geboorte plaats en noem maar op. Dan heeft iemand deze ook niet echt bewust ingevuld. Daar mag dan toch echt weleens een bewustwoording komen. Je hoeft die verantwoordelijkheid ook niet bij een ander te leggen, in dit geval bij Apple, opzich is daar al in voorzien, zover Apple kan gaan aangezien, zogezegd, indentitietspapieren geen optie is..

Wat @xh3adshotx aangeeft zou inderdaad nog geprobeerd kunnen worden of als er betaalgegevens gekoppeld zijn. Mogelijk dat Apple op die manier nog iets kan betekenen @RozemaB .

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 13-12-2020 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:33
[...]

Ik zou dat toch heel eng vinden omdat het een precedent schept. Als grote partijen gebruik gaan maken van echte identificatie, dan is de stap naar dat verplicht stellen nog maar heel klein. En dan kun je dus straks geen fake-accounts meer aanmaken. Ik zie de online-wereld als een totaal losstaande wereld van de echte wereld, met z'm eigen waarheden en wijsheden. In de online wereld is het heel normaal om fake-accounts te gebruiken. Je wilt je niet tegenover iemand die je niet in het echt kent, identificeren met je echte gegevens, dat kan soms zelfs gevaarlijk zijn.

Dat neemt niet weg dat je wel een punt hebt. Een emailadres kwijtraken is wel _heel_ slordig, maar afgezien daarvan kunnen er inderdaad dingen gebeuren waardoor je de toegang tot je account kwijtraakt. Bij Google en Microsoft gaan ze daar wat beter mee om, Google heeft een accountherstelmogelijkheid waarmee ze door je een aantal vragen te stellen, kunnen bepalen of het inderdaad jouw account was. Bij Apple is het wat minder geavanceerd. Ik was laatst het Apple-id van m'n pa kwijt, er was geen mogelijkheid om dat te herstellen omdat 2-stapsauthenticatie aan stond. Gelukkig vond ik de recovery key terug, maar dat zou toch ook via het e-mailadres te herstellen moeten zijn.

Bottomline: let GOED op als je verandert van e-mailadres of 06-nummer, want voor je het weet kun je ergens niet meer in. Eigenlijk zou je zelf een administratie moeten bijhouden welke instanties allemaal je e-mailadres en 06-nummer gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RozemaB
Dank iedereen voor de antwoorden. Ik zal proberen zijn mailadres opnieuw aan te vragen. Ik kreeg ook niet echt een goed antwoord op waarom hij zijn mailadres kwijt was en of dit ook het hele adres is of alleen de inloggegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:26
Vreemd apple zou je wel moeten kunnen helpen.

Dit al geprobeerd?
https://support.apple.com/en-us/HT204169#europe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
@RozemaB Je zou kijken of je een account herstel verzoek kan indienen bij Apple.

https://support.apple.com/nl-nl/HT204921

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 14:36

DataGhost

iPL dev

RozemaB schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:42:
omdat hij het wachtwoord kwijt is.
[..]
De beveilignsvragen die jaren geleden zijn ingesteld weet hij niet meer.
Niet direct een oplossing voor dit probleem maar dit is een uitgelezen moment om eens naar password managers te gaan kijken, daar kan je zowel de wachtwoorden als beveiligingsvragen+antwoorden in opslaan. Kan je direct overal verschillende wachtwoorden gebruiken, hoef je alleen nog maar te zorgen voor backups van je database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:54
RozemaB schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:27:
Dank iedereen voor de antwoorden. Ik zal proberen zijn mailadres opnieuw aan te vragen. Ik kreeg ook niet echt een goed antwoord op waarom hij zijn mailadres kwijt was en of dit ook het hele adres is of alleen de inloggegevens.
Waarom doe je zoveel moeite voor een topic hier als je die basisgegevens nog niet eens fatsoenlijk gekregen hebt van je familielid?
Pagina: 1