rpi op oude cassettedeck plaatsen in boombox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob12424
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-09 13:53
Mijn vraag
...
Ik heb een boombox en nu heb ik 1 van de 2 cassettedecks eruit gesloopt om te vervangen voor een rpi. Maar is het mogelijk om die op de zelfde manier aan te sluiten?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Discolite Breakdancer BD8000 Light-up Boombox

Het gaat om het linker cassette deck.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb overwogen om de aux aansluiting te splitsen. Maar dan kan ik niets meer kopiëren met rechter cassette deck.

Ik begreep 2 koppen tegen elkaar aan maken een optie was. Maar geluid schijnt dan een ramp te zijn.

De huidige fabrikant heb ik gemaild of ze nog schematics hebben. Maar kreeg geen reactie (bedrijf was ook al 3* overgenomen ofzo)

Alvast super bedankt!!

Gr, Rob
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob12424
Misschien nog handig om te vermelden: het is een raspberry pi 3B+ ,met een cirrus logic audio hat:

https://www.element14.com...icAudio-topMain-techspecs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Als je de kop aansluitingen volgt dan kom je waarschijnlijk bij een IC uit wat de hele magnetische (tape) kant van de operatie voor zijn rekening neemt.
Als je daar de datasheet van kan vinden (en/of een beetje handig spoortjes kunt volgen) ben je ver genoeg, de uitgang daarvan is gewoon line-level.
De enige truuk is dan dat je even moet kijken hoe het ding "ziet" dat het deck in 'play' staat, waarschijnlijk een schakelaar die ergens door het mechaniek van het loopwerk bediend wordt.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de bekabeling van een cassette kop niet gewoon links.rechts, ground ? Dan heb je dus eigenlijk direct je lijn ingang, kan me zoiets tenminste nog herinneren toen ik als kind aan die dingen "knutselde"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
De signaalniveaus zijn ver van line-level, en er zit nog wat filtering in dat eerdergenoemde IC.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gaat niet werken, de kop levert een miniscuul signaal wat veel versterkt wordt en ook nog eens een frequentiecorrectie mee krijgt.

Ik heb wel voor de platenspelers schema's gezien om de phono ingang tot een line input om te zetten, voor tape heads nog niet gezien hoewel het er geloof ik niet ver vanaf zal zitten

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het ding een aux ingang heeft zou je die gewoon kunnen gebruiken. Hoeft niet met een olugje buitenom, kan ook soldeerwerk van binnen zijn.
Een grotere uitdaging gaat denk ik zijn hoe je van plan was de Pi van voldoende stabiele voeding te voorzien.
Ik heb een dergelijk project ook in mijn hoofd, maar dan met een Philips draagbaar dubbel cassetteradio. Die heeft aux in, kan er vast wel een pi in kwijt, maar voeding is een uitdaging.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob12424
Er zit een battery hat op die de voeding evt verzorgt als hij van het stroom af is. Daarnaast de RPI is optioneel. De normale functies blijven gewoon werken.

Dit is de nieuwere versie ervan:

€ 13,47 | UGEEK UPS HAT with Battery for Raspberry Pi 3 Model B/3B+/3A+/2B/4B|Pi Battery Adapter|Power Source|Charging while Pi is working
https://a.aliexpress.com/_BP6E5t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob12424
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tqk4h2cnPIT_zrkDx5REpdcV48g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJEDzJ0lavYb3ezgBECYP79p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daelTTV3hwJYJB53tc9gUFQ_01Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPZuGSoSLgPL240OJujmdOPw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6PA9zOhBthRZT4DcHakNTXdGLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBzFxaOW16QWNzuwMLkTLwPc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob12424
Het zijn behoorlijk wat draden: een rode en blauwe die ergens anders vandaan komen.

Dan heb ik nog;
1 rode
1 oranje 1 zwarte
1 grijze
1 blauwe
1 gele
1 bruine

Dus in totaal 7 draden + 1 rode en blauwe die ergens anders vandaan komen (waarschijnlijk voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob12424
Het ding zelf zonder de pi vreet 10 um-1 batterijen: DC 15 volt 35 wat. Dat wil ik evt nog vervangen met een powerbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Jep, die LA3220 is de kopversterker.

Die joekel van een schuifschakelaar is waarschijnlijk de REC/PLAY switch.
Pen 13 en 2 zijn je uitgangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7Cpm-kxuKFlW3XkNEgdNKUpJE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KNZGfZna6lET5tX5GEH1zdwZ.png?f=fotoalbum_large

Als een van je twee cassette loopwerken geen record functie heeft dan is die het makkelijkst om te bouwen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sine op 13-12-2020 23:06 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob12424
Jep, die LA3220 is de kopversterker.

Die joekel van een schuifschakelaar is waarschijnlijk de REC/PLAY switch.
Pen 13 en 2 zijn je uitgangen.
Dat is voor mij een beetje abakadabra. Ik begin net met arduino en de schema's een beetje te lezen.

Als je hier cassette's in deed en dan cassette's in die er naast (die er niet uitgesloopt is) dan kon je dingen kopiëren (de lege deed je in de rechter, die dus nog intact is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
De chip die op je tweede foto te zien is (De LA3220) is de versterker van de koppen van het tape deck, als men heel cheap geweest is (en dat is waarschijnlijk het geval) dan gebruikt men die amp voor beide tape decks.

De uitgangen daarvan (pennetjes 2 en 13) is het signaal naar de voorversterker, als je daar op kunt inbreken dan kun je daar je audio signaal voeren, daar zul je dus iets van een omschakelaar achter moeten frieten.

Ik heb ooit iets vergelijkbaars gedaan (bij een autoradio) en daar heb ik lompweg die hele chip (en het cassette loopwerk) er uit gehaald, in jouw geval wil je de 1 deck behouden dus dan zal het wat subtieler moeten.

Hoe je dat precies moet gaan oplossen hangt van de constructie van het een en ander af ... dat zul je echt zelf moeten uitzoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 14-12-2020 12:35 ]

Repareren doe je zo.

Pagina: 1