Flapperbol schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:31:
[...]
De batterij is wel een dingetje, ik weet niet of het aan mijn exemplaar ligt of niet, maar ik haal met licht gebruik ongeveer een dag.(van 80% naar 10% duurt ongeveer 24u bij mij) Dat was bij mijn vorige toestel, XZ1 Compact, wel een stuk beter.
Die
accuduur is kantje boord inderdaad, maar niet heel slecht. Ik had gehoopt door het kleine scherm dat de batterij langer mee zou gaan. Ik doe er nu (na bijna 4 jaar met mijn Huawei P20 Lite) meestal nog 1,5 tot 2 dagen mee. Maar dan ligt 'ie ook 't grootste deel ergens in huis zonder ik weet waar. Een enkel binnenkomend telefoontje beantwoord ik met mijn smartwatch.

[...]
Qua gebruik werkt het voor mij prima. Houdt er rekening mee dat één van mijn doelen was om te minderen met telefoongebruik
- Het typen is even wennen omdat het toetsenbord een stuk kleiner is, maar ik heb niet het idee dat ik meer of minder typfouten maak dan bij mijn vorige XZ1 Compact telefoon. YMMV, ik denk mijn handen net iets groter dan gemiddeld zijn
- Appen gaat prima, maar hele lange reacties of emails doe ik via een PC (maar dat deed ik voorheen ook al)
- Surfen beperk ik nu echter wel tot de WC momenten: Voor even is het prima te doen, maar ik merk dat ik minder snel een reactie op Tweakers plaats of op de bank uitgebreid ga surfen (dus mijn doel van minder telefoontijd gaat in ieder geval de goede kant op )
- Video's kijken deed ik al niet op mijn vorige mobiel, dus daar kan ik weinig over zeggen. Een kort Youtube filmpje zal prima zijn, maar een echte aflevering van een serie lijkt mij niet fijn
Zelfs met bovengemiddeld grote handen kun je er prima op
typen? Dat verbaast me dan weer positief.
Video's kijk ik zelden op mijn telefoon.
Zelf gebruik ik mijn WhatsApp niet dagelijks, soms zelfs maar eens per week. Alle mogelijke pushmeldingen notificaties (vergrendelscherm én bovenbalk), toeters, bellen, trillen, enz. staat bij mij dan ook standaard uit. Alleen voor SMS en telefoon mag 'ie trillen en evt. geluid maken (mits niet op stil). Misschien ook een aanrader voor jou, als je dat nog niet had.
Zo sluit ik WhatsApp altijd af (vierkantje rechts onderin). Ik heb mijn telefoon zo ingesteld dat geen enkele app mag draaien zonder dat ik die open, met uitzondering van mijn agenda. Op die manier krijg ik dus WhatsApp-berichten binnen zodra ik de app open. Tot die tijd: 1 vinkje voor de verzender. Vrienden leren vanzelf te bellen als het belangrijk is. En dat is zelden.
Ook de telefoon een uur voor je gaat slapen uit zetten (en dus pas weer na het ontbijt aan) kan helpen. Je smartwatch registreert alles, maar synchroniseert dan dus alleen wat later.
[...]
Als ik nu de telefoon van mijn vriendin pak, de Sony Xperia Z5 Compact, dan voelt het scherm meteen overbodig groot aan
Hoewel die telefoon al redelijk compact is had ik zelf wel altijd last om comfortabel de linkerbovenhoek te bereiken met mijn duim: dat probleem is nu absoluut niet meer aanwezig

Tevens herkenbaar. Dit is de reden dat ik een
popsocket heb gemonteerd, als tijdelijks oplossing. Maar ik zal je niet verleiden tot oplossingen voor een grotere telefoon.

Als laatste nog twee dingen die ronduit ruk zijn in vergelijking met mijn vorige toestel:
De camera: voor Whatsapp-kwaliteit en dergelijke dikke prima, maar voor "simpele" vakantie kiekjes zou ik hem niet gebruiken
De Fingerprint sensor: Ik was behoorlijk verwend met Sony telefoons die op de powerbutton de fingerprint sensor hebben (serieus, waarom doen andere bedrijven dat niet?) maar op de Jelly 2 ben ik gestopt met het gebruiken hiervan omdat hij enorm onnauwkeurig is. Techsupport gaf als optie om drie maal dezelfde vinger te registreren, maar zelf dan was mijn successrate zo'n 30%.
Hij is zeker niet perfect, maar voor de $150 die het mij gekost heeft ben ik enorm tevreden
EDIT:
Nog een pluspuntje: De telefoon is eenvoudig te rooten, en mocht je helemaal terug willen dan kan je de bootloader zonder problemen weer locken. Voor mij was het zeker een eis dat root mogelijk was, maar geen idee of dit voor jou belangrijk is.
Dat de
camera zó slecht is, vind ik wel jammer. Ik ervaar mijn huidige 16 MP-camera als ruim voldoende. De Jelly 2 zou een soortgelijke camera moeten hebben, want ook 16 MP. Dus ik nog op zoek naar voorbeeldfoto's gemaakt met de Jelly 2, ter vergelijking.
Zo'n vingerscanner aan de voorkant lijkt me bijzonder krampachtig (+ tel. valt dan snel). Eentje aan de zijkant heb ik nooit geprobeerd, maar dat oppervlak lijkt me zo minimaal. In de video dacht ik gezien te hebben dat de Jelly 2 de vingerscanner ook aan de achterkant had, net als ik nu heb.
En wat betreft de
prijs ben ik 't helemaal met je een. Nette prijs!
Inmiddels wordt ie aangeboden voor $199, ongeveer €165,-.
Oh, en wat bedoel je op het einde met "
dan kan je de bootloader zonder problemen weer locken"? Ik ben geen kenner