Vraag

• hipnie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2024
Momenteel gebruik ik een Huawei P20 Lite, die zijn beste tijd gehad lijkt te hebben. Ik zoek al zo'n jaar naar een kleiner en waardig alternatief, maar krijg dit niet gevonden.

Ik zoek dus een Android smartphone met:
  • Android 10
  • Accu min. 3000mAh
  • Snelladen
  • Lengte max. 149 mm
  • Breedte max. 71 mm
  • max. €250,-
  • liefst met geheugenkaart
  • liefst met 3.5mm aansluiting
Ik gebruik mijn smartphone vooral voor Internet, WhatsApp, Zwift, af en toe YoutTube, etc.

Aangezien de nieuwe smartphones alsmaar groter worden is het lastig om een opvolger te vinden die kleiner is. Via de pricewatch blijft er niets over. Het dichtst bij komen deze alternatieven.
Voordat ik de conclusie trek dat ik te veel eisen stel aan een nieuwe smartphone daarom mijn vraag;

Vraag
Welke smartphone raden jullie aan?

Edit
Beste opties na alle reacties zijn
1. Jelly 2 (€135 // 95mm x 50mm // 2000mAh) Nadelen: camera (16MP), speaker
2. Samsung A41 (€199 // 150mm x 70mm // 3500mAh) Nadeel: 4GB RAM

Ik ga uiteindelijk voor de Jelly2.

[ Voor 11% gewijzigd door hipnie op 24-12-2020 14:49 ]

Beste antwoord (via hipnie op 17-12-2020 14:32)

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Hoe klein wil je hem hebben?

Ik heb sinds een paar weken de Jelly 2, maar ik heb zo'n vermoeden dat een 3" scherm te klein zal zijn :+

Zelf vind ik het in ieder geval een heerlijk apparaat, werk verassend prettig :)

[ Voor 4% gewijzigd door Flapperbol op 17-12-2020 14:13 ]

Alle reacties

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Dit is de lijst waar ik op uitkom en gezien je budget wordt het heel lastig.

https://www.kimovil.com/e...50,f_max_d+sizeWidthMm.72

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:50
De Huawei P40 Lite heeft volgens mij geen Google play store en diensten. Dus je moet nadenken of je dat kan en wil oplossen.

Mijn advies, verhoog je budget en neem een iPhone SE 2020. Of doe gek met een iPhone 12 mini.

• hipnie
swhnld schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:57:
De Huawei P40 Lite heeft volgens mij geen Google play store en diensten. Dus je moet nadenken of je dat kan en wil oplossen.

Mijn advies, verhoog je budget en neem een iPhone SE 2020. Of doe gek met een iPhone 12 mini.
Huawei P40 Lite is nog een optie inderdaad. Ik hoop eigenlijk dat VS en China het binnenkort weer bijleggen, zodat er weer een waardige opvolger mét PlayStore komt.

Vreemd dat er geen waardig alternatief is voor max 250 Euro.

Oh en voor mij liever geen apple. Die zijn me te duur (die SE 2020 kost het dubbele), te snel leeg, heeft geen geheugenkaart of 3.5mm aansluiting en geeft een hoop gezeur met combineren met andere apparaten, opladers, programma's, etc.

• Orphu
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05-10 15:58

Orphu

(Space)nerd

Ik zit in hetzelfde schuitje als jij, en er is geen toestel met jouw eisen in deze prijsklasse. het eerstvolgende toestel wat ik zelf interessant vond is de Google pixel 4a, echter is die (in Nederland) wel € 419 ,-. Ik zou je adviseren om op V&A rond te kijken voor een tweedehands toestel.
Zelf heb ik mij er bij neergelegd en ik houd mijn huidige kleine fijne toestel, een Nokia 8, aan en spaar maar een jaartje door voor een duurder alternatief met de gewenste specificaties.

Not only do we live among the stars, the stars live within - Neil Degrasse Tyson

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
hipnie schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:06:
Vreemd dat er geen waardig alternatief is voor max 250 Euro.
Het kleine scherm is de uitdaging. Een Nokia 5.3 heeft nog zo'n twee jaar ondersteuning, maar een veel groter scherm. Als je uitgaat van de ondersteuningsduur, dus zo'n 90 euro per jaar (180/2).
Oh en voor mij liever geen apple. Die zijn me te duur (die SE 2020 kost het dubbele)
Die kost je een 430 euro en heeft nog zo'n vier a vijf jaar ondersteuning, dus 108 a 86 euro per jaar. Dan valt het prijsverschil best mee. Je moet er dan natuurlijk wel zolang mee doen :-)

• hipnie
JaDatIsPeter schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:26:

[...]

Die kost je een 430 euro en heeft nog zo'n vier a vijf jaar ondersteuning, dus 108 a 86 euro per jaar. Dan valt het prijsverschil best mee. Je moet er dan natuurlijk wel zolang mee doen :-)
.. en als je kwetsbare apple-scherm 2 x kapot valt ben je €240 lichter.
Mijn huidige Huawei houdt 't ook al bijna 4 jaar vol waarbij ondersteuning is geboden.
Ik houd me voorlopig gewoon bij mijn uitgangspunt: een kleine Android 10 smartphone voor <€250,-
Orphu schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:08:
Ik zit in hetzelfde schuitje als jij, en er is geen toestel met jouw eisen in deze prijsklasse. het eerstvolgende toestel wat ik zelf interessant vond is de Google pixel 4a, echter is die (in Nederland) wel € 419 ,-. Ik zou je adviseren om op V&A rond te kijken voor een tweedehands toestel.
Zelf heb ik mij er bij neergelegd en ik houd mijn huidige kleine fijne toestel, een Nokia 8, aan en spaar maar een jaartje door voor een duurder alternatief met de gewenste specificaties.
Dat komt zeker in de buurt, afgezien van de prijs. De afgelopen 10 jaar lukte 't me telkens om een (nieuwe) smartphone voor <€250,- te vinden. Ik geef de hoop nog niet op ;)

Jouw Nokia 8 lijkt me ook een interessant toestel. Zelf heb ik al heel wat jaren geen Nokia meer gehad. Hoe bevalt dat, Nokia?

Het lijkt erop dat ik met mijn eisen waarschijnlijk nog even verder moet zoeken. Of mijn eisen moet bijstellen natuurlijk. En wellicht sowieso langer moet wachten.

Voorlopige selectie:
  • Jelly 2 (€135 // 95mm x 50mm // 2000mAh) Nadelen: camera (16MP), speaker
  • Samsung A41 (€199 // 150mm x 70mm // 3500mAh) Nadeel: 4GB RAM
  • Huawei P40 (€482 // 149mm x 71mm // 3800mAh) Nadelen: prijs, geen Playstore
  • Google Pixel 4a (€419 // 144mm x 69mm // 3140mAh) Nadelen: prijs, accu, 12MP camera
Mocht iemand toch nog een kleine smartphone voorbij zien komen met Android 10+ voor <€250,- hoor ik het graag!

[ Voor 10% gewijzigd door hipnie op 23-12-2020 11:27 ]

• Orphu
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05-10 15:58

Orphu

(Space)nerd

Mijn Nokia heeft zijn gebreken, maar ik kan er mee leven. Los van dat vind ik de schone android die erop draait een enorm pluspunt. Dat is voor mij persoonlijk een eis, geen bloatware van een fabrikant wat ik niet kan verwijderen. De Nokia's door HMD uitgebracht zijn op het gebied van prijs / kwaliteit wel goed volgens mij. Als ze een nieuwe uitbrengen met ongeveer het formaat wat ik nu heb, 151,5mm hoog, dan zou ik die bijna blind kopen.

Overigens je opmerking over de camera van de Pixel, deze wordt enorm opgetrokken door de software, dus hij schijnt wel hele goede foto's te schieten.

[ Voor 14% gewijzigd door Orphu op 17-12-2020 14:01 ]

Not only do we live among the stars, the stars live within - Neil Degrasse Tyson

Acties:
  • Beste antwoord

• Flapperbol
  • Nu online

Ik heb sinds een paar weken de Jelly 2, maar ik heb zo'n vermoeden dat een 3" scherm te klein zal zijn :+

Zelf vind ik het in ieder geval een heerlijk apparaat, werk verassend prettig :)

[ Voor 4% gewijzigd door Flapperbol op 17-12-2020 14:13 ]

• hipnie
Flapperbol schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:13:

In ieder geval kleiner dan wat ik nu heb, dus minder dan 149mm x 71mm.
Zojuist bekeek ik de Jelly 2 voor 't eerst. Wow, wat vet! Een veel kleiner scherm inderdaad. Toch ziet 't er fraai uit.

Hoe bevalt 'ie in de eerste weken tijdens appen, surfen en evt. video's kijken?
En hoe lang gaat houdt een volle batterij het vol?

[ Voor 6% gewijzigd door hipnie op 17-12-2020 14:35 ]

• Flapperbol
  • Nu online
hipnie schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:32:
[...]

In ieder geval kleiner dan wat ik nu heb, dus minder dan 149mm x 71mm.
Zojuist bekeek ik de Jelly 2 voor 't eerst. Wow, wat vet! Een veel kleiner scherm inderdaad. Toch ziet 't er fraai uit.

Hoe bevalt 'ie in de eerste weken tijdens appen, surfen en evt. video's kijken?
En hoe lang gaat houdt een volle batterij het vol?
De batterij is wel een dingetje, ik weet niet of het aan mijn exemplaar ligt of niet, maar ik haal met licht gebruik ongeveer een dag.(van 80% naar 10% duurt ongeveer 24u bij mij) Dat was bij mijn vorige toestel, XZ1 Compact, wel een stuk beter.

Wel wat kanttekeningen:
  • Ik heb 24/7 een smartwatch verbonden via bluetooth, maar 's nachts gaat wel automatisch mobile data en wifi uit
  • Ik laad de accu maar tot 80% op (Hierdoor schijnt het langer te duren voordat je accu degradeert, bij mijn vorige telefoon leek dit te helpen)
  • De accu is misschien bij die van mij niet helemaal in orde. Als ik de app "AccuBattery" mag geloven mis ik ruim 10% capaciteit. Dit houd ik even in de gaten, anders wordt het een garantie dingetje :)
Van wat ik in reviews tegenkwam zou de batterij duur normaal gesproken zo'n 2 dagen moeten zijn, maar zelf haal ik dat niet

Qua gebruik werkt het voor mij prima. Houdt er rekening mee dat één van mijn doelen was om te minderen met telefoongebruik
  • Het typen is even wennen omdat het toetsenbord een stuk kleiner is, maar ik heb niet het idee dat ik meer of minder typfouten maak dan bij mijn vorige XZ1 Compact telefoon. YMMV, ik denk mijn handen net iets groter dan gemiddeld zijn
  • Appen gaat prima, maar hele lange reacties of emails doe ik via een PC (maar dat deed ik voorheen ook al)
  • Surfen beperk ik nu echter wel tot de WC momenten: Voor even is het prima te doen, maar ik merk dat ik minder snel een reactie op Tweakers plaats of op de bank uitgebreid ga surfen (dus mijn doel van minder telefoontijd gaat in ieder geval de goede kant op )
  • Video's kijken deed ik al niet op mijn vorige mobiel, dus daar kan ik weinig over zeggen. Een kort Youtube filmpje zal prima zijn, maar een echte aflevering van een serie lijkt mij niet fijn
Wat mij vooral verbaasde is hoe snel zo'n absurd klein scherm went. Als het toetsenbord openklapt is er wel wat weinig beeldruimte over, maar verder doet het voor mij zijn werk.
Als ik nu de telefoon van mijn vriendin pak, de Sony Xperia Z5 Compact, dan voelt het scherm meteen overbodig groot aan
Hoewel die telefoon al redelijk compact is had ik zelf wel altijd last om comfortabel de linkerbovenhoek te bereiken met mijn duim: dat probleem is nu absoluut niet meer aanwezig :+

Als laatste nog twee dingen die ronduit ruk zijn in vergelijking met mijn vorige toestel:
De camera: voor Whatsapp-kwaliteit en dergelijke dikke prima, maar voor "simpele" vakantie kiekjes zou ik hem niet gebruiken
De Fingerprint sensor: Ik was behoorlijk verwend met Sony telefoons die op de powerbutton de fingerprint sensor hebben (serieus, waarom doen andere bedrijven dat niet?) maar op de Jelly 2 ben ik gestopt met het gebruiken hiervan omdat hij enorm onnauwkeurig is. Techsupport gaf als optie om drie maal dezelfde vinger te registreren, maar zelf dan was mijn successrate zo'n 30%.

Hij is zeker niet perfect, maar voor de $150 die het mij gekost heeft ben ik enorm tevreden

EDIT:
Nog een pluspuntje: De telefoon is eenvoudig te rooten, en mocht je helemaal terug willen dan kan je de bootloader zonder problemen weer locken. Voor mij was het zeker een eis dat root mogelijk was, maar geen idee of dit voor jou belangrijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door Flapperbol op 17-12-2020 15:35 ]

• hipnie
Flapperbol schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:31:
[...]
De batterij is wel een dingetje, ik weet niet of het aan mijn exemplaar ligt of niet, maar ik haal met licht gebruik ongeveer een dag.(van 80% naar 10% duurt ongeveer 24u bij mij) Dat was bij mijn vorige toestel, XZ1 Compact, wel een stuk beter.
Die accuduur is kantje boord inderdaad, maar niet heel slecht. Ik had gehoopt door het kleine scherm dat de batterij langer mee zou gaan. Ik doe er nu (na bijna 4 jaar met mijn Huawei P20 Lite) meestal nog 1,5 tot 2 dagen mee. Maar dan ligt 'ie ook 't grootste deel ergens in huis zonder ik weet waar. Een enkel binnenkomend telefoontje beantwoord ik met mijn smartwatch. 8)
[...]
Qua gebruik werkt het voor mij prima. Houdt er rekening mee dat één van mijn doelen was om te minderen met telefoongebruik
  • Het typen is even wennen omdat het toetsenbord een stuk kleiner is, maar ik heb niet het idee dat ik meer of minder typfouten maak dan bij mijn vorige XZ1 Compact telefoon. YMMV, ik denk mijn handen net iets groter dan gemiddeld zijn
  • Appen gaat prima, maar hele lange reacties of emails doe ik via een PC (maar dat deed ik voorheen ook al)
  • Surfen beperk ik nu echter wel tot de WC momenten: Voor even is het prima te doen, maar ik merk dat ik minder snel een reactie op Tweakers plaats of op de bank uitgebreid ga surfen (dus mijn doel van minder telefoontijd gaat in ieder geval de goede kant op )
  • Video's kijken deed ik al niet op mijn vorige mobiel, dus daar kan ik weinig over zeggen. Een kort Youtube filmpje zal prima zijn, maar een echte aflevering van een serie lijkt mij niet fijn
Zelfs met bovengemiddeld grote handen kun je er prima op typen? Dat verbaast me dan weer positief.
Video's kijk ik zelden op mijn telefoon.

Zelf gebruik ik mijn WhatsApp niet dagelijks, soms zelfs maar eens per week. Alle mogelijke pushmeldingen notificaties (vergrendelscherm én bovenbalk), toeters, bellen, trillen, enz. staat bij mij dan ook standaard uit. Alleen voor SMS en telefoon mag 'ie trillen en evt. geluid maken (mits niet op stil). Misschien ook een aanrader voor jou, als je dat nog niet had.

Zo sluit ik WhatsApp altijd af (vierkantje rechts onderin). Ik heb mijn telefoon zo ingesteld dat geen enkele app mag draaien zonder dat ik die open, met uitzondering van mijn agenda. Op die manier krijg ik dus WhatsApp-berichten binnen zodra ik de app open. Tot die tijd: 1 vinkje voor de verzender. Vrienden leren vanzelf te bellen als het belangrijk is. En dat is zelden. ;)
Ook de telefoon een uur voor je gaat slapen uit zetten (en dus pas weer na het ontbijt aan) kan helpen. Je smartwatch registreert alles, maar synchroniseert dan dus alleen wat later.
[...]
Als ik nu de telefoon van mijn vriendin pak, de Sony Xperia Z5 Compact, dan voelt het scherm meteen overbodig groot aan
Hoewel die telefoon al redelijk compact is had ik zelf wel altijd last om comfortabel de linkerbovenhoek te bereiken met mijn duim: dat probleem is nu absoluut niet meer aanwezig :+
Tevens herkenbaar. Dit is de reden dat ik een popsocket heb gemonteerd, als tijdelijks oplossing. Maar ik zal je niet verleiden tot oplossingen voor een grotere telefoon. :9
Als laatste nog twee dingen die ronduit ruk zijn in vergelijking met mijn vorige toestel:
De camera: voor Whatsapp-kwaliteit en dergelijke dikke prima, maar voor "simpele" vakantie kiekjes zou ik hem niet gebruiken
De Fingerprint sensor: Ik was behoorlijk verwend met Sony telefoons die op de powerbutton de fingerprint sensor hebben (serieus, waarom doen andere bedrijven dat niet?) maar op de Jelly 2 ben ik gestopt met het gebruiken hiervan omdat hij enorm onnauwkeurig is. Techsupport gaf als optie om drie maal dezelfde vinger te registreren, maar zelf dan was mijn successrate zo'n 30%.

Hij is zeker niet perfect, maar voor de $150 die het mij gekost heeft ben ik enorm tevreden

EDIT:
Nog een pluspuntje: De telefoon is eenvoudig te rooten, en mocht je helemaal terug willen dan kan je de bootloader zonder problemen weer locken. Voor mij was het zeker een eis dat root mogelijk was, maar geen idee of dit voor jou belangrijk is.
Dat de camera zó slecht is, vind ik wel jammer. Ik ervaar mijn huidige 16 MP-camera als ruim voldoende. De Jelly 2 zou een soortgelijke camera moeten hebben, want ook 16 MP. Dus ik nog op zoek naar voorbeeldfoto's gemaakt met de Jelly 2, ter vergelijking.

Zo'n vingerscanner aan de voorkant lijkt me bijzonder krampachtig (+ tel. valt dan snel). Eentje aan de zijkant heb ik nooit geprobeerd, maar dat oppervlak lijkt me zo minimaal. In de video dacht ik gezien te hebben dat de Jelly 2 de vingerscanner ook aan de achterkant had, net als ik nu heb.

En wat betreft de prijs ben ik 't helemaal met je een. Nette prijs!
Inmiddels wordt ie aangeboden voor $199, ongeveer €165,-.

Oh, en wat bedoel je op het einde met "dan kan je de bootloader zonder problemen weer locken"? Ik ben geen kenner 8)7

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-11 14:55
Ik heb ook een Jelly 2, heerlijk apparaatje, heb hem als 2e telefoon, maar hij is echt verrassend bruikbaar. Alleen als je echt media wil bekijken schiet het wel echt tekort.

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
hipnie schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:34:
[...]

.. en als je kwetsbare apple-scherm 2 x kapot valt ben je €240 lichter.
Mijn huidige Huawei houdt 't ook al bijna 4 jaar vol waarbij ondersteuning is geboden.
Ik houd me voorlopig gewoon bij mijn uitgangspunt: een kleine Android 10 smartphone voor <€250,-

[...]

Dat komt zeker in de buurt, afgezien van de prijs. De afgelopen 10 jaar lukte 't me telkens om een (nieuwe) smartphone voor <€250,- te vinden. Ik geef de hoop nog niet op ;)

Jouw Nokia 8 lijkt me ook een interessant toestel. Zelf heb ik al heel wat jaren geen Nokia meer gehad. Hoe bevalt dat, Nokia?

Het lijkt erop dat ik met mijn eisen waarschijnlijk nog even verder moet zoeken. Of mijn eisen moet bijstellen natuurlijk. En wellicht sowieso langer moet wachten.

Voorlopige selectie:
  • Samsung A41 (€199 // 150mm x 70mm // 3500mAh) Nadeel: 4GB RAM
  • Huawei P40 (€482 // 149mm x 71mm // 3800mAh) Nadelen: prijs, geen Playstore
  • Google Pixel 4a (€419 // 144mm x 69mm // 3140mAh) Nadelen: prijs, accu, 12MP camera
  • Jelly 2 (€135 // 95mm x 50mm // 2000mAh) Nadelen: 16MP camera, speaker, accu?, 3" scherm?
Mocht iemand toch nog een kleine smartphone voorbij zien komen met Android 10+ voor <€250,- hoor ik het graag!
Het aantal MP van de camera zegt echt helemaal niets over de kwaliteit van de foto's. De Pixel range is juist bewierrookt om de goede camera. Het nadeel wat je daar noemt is dus ook niet bestaand.

• hipnie
K0L3N schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 01:13:
Ik heb ook een Jelly 2, heerlijk apparaatje, heb hem als 2e telefoon, maar hij is echt verrassend bruikbaar. Alleen als je echt media wil bekijken schiet het wel echt tekort.
Ah kijk eens aan, mooi om te horen!

Hoe vergaat jou het typen op het kleine scherm?
En hoe lang doe jij met een volle accu?

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-10 18:07

edeboeck

mie noow noooothing ...

Zelf heb ik de Samsung Galaxy A40 (voorloper van de A41, maar kleiner ook)... als je de smartphone zo weinig gebruikt, zal je minimaal 1,5 dag halen is mijn gok. Weliswaar duurder (hier in België 220) dan de Jelly 2; vingerafdrukscanner aan de achterzijde. Zalig scherm (vind ik toch), camera niet slecht, maar zeker bij valavond niet super.

• hipnie
edeboeck schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 21:44:
Zelf heb ik de Samsung Galaxy A40 (voorloper van de A41, maar kleiner ook)... als je de smartphone zo weinig gebruikt, zal je minimaal 1,5 dag halen is mijn gok. Weliswaar duurder (hier in België 220) dan de Jelly 2; vingerafdrukscanner aan de achterzijde. Zalig scherm (vind ik toch), camera niet slecht, maar zeker bij valavond niet super.
De A41 (of A40) is een van mijn beste opties, maar vrijwel identiek aan wat ik nu heb (Huawei P20 Lite).
Het verschil van de A41 t.o.v. mijn huidige Huawei P20 Lite:
+1.4mm lengte, -1,2 mm breedte, +7 gram, +0,26" scherm, +32MP camera.

Kortom: betere camera, verder vergelijkbaar.

• K0L3N
hipnie schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 21:36:
[...]

Ah kijk eens aan, mooi om te horen!

Hoe vergaat jou het typen op het kleine scherm?
En hoe lang doe jij met een volle accu?
Ik heb hem voornamelijk gekocht voor bij sporten en om buiten de deur wat mee te nemen, maar ik heb met die lockdown niet echt reden gehad om er veel mee te doen. Ik merk wel dat standby heel lekker loopt, bijna 1.5 dag. Screen on time zit je rond de 4 uur denk ik.

• hipnie
K0L3N schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:00:
[...]

Ik heb hem voornamelijk gekocht voor bij sporten en om buiten de deur wat mee te nemen, maar ik heb met die lockdown niet echt reden gehad om er veel mee te doen. Ik merk wel dat standby heel lekker loopt, bijna 1.5 dag. Screen on time zit je rond de 4 uur denk ik.
Bedoel je dat jouw A40 na 4 uur scherm aan al leeg is?

• K0L3N
Nee de jelly 2, mijn a70 doet ongeveer twee keer zo veel.

• hipnie
Het is de Jelly 2 geworden, met dank aan de gedeelde ervaringen van @Flapperbol en @K0L3N.
Hij is overigens wel in prijs gestegen: €180,-

Nu nog een maand of wat wachten tot ie in huis is.

• K0L3N
Tof, enjoy.
Ben benieuwd of hij bevalt, het is wel echt een ander soort telefoon.

• encreed
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-04-2023
No spam, and only Dutch please.

[ Voor 89% gewijzigd door janvanduschoten op 29-10-2021 08:35 ]

Pagina: 1