Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipnie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2024
Graag zou ik mijn laptop willen upgraden. Ik heb er echter helemaal geen verstand van en ben dus benieuwd of iemand mij in Jip-en-Janneke-taal verder kan helpen.
Mijn aankoopfactuur vermeld een Asus S510UN-BQ256T, een userbenchmark vermeld dat ik een Asus X510UNR heb.

Dit is wat ik nu (sinds juni 2018) gebruik:
System Asus X510UNR
Motherboard ASUSTeK X510UNR
Memory 1.8 GB free of 8 GB @ 2.4 GHz
Display 1920 x 1080 - 32 Bit kleuren
OS Windows 10
BIOS Date 20190514

Budget
Mijn budget is €200,-.

Gebruik
Ik gebruik mijn laptop dagelijks voor thuiswerken. Ik game niet en bewerk geen video's.
Mijn laptop wordt dagelijks gebruik voor het bouwen van websites (in Chrome) en andere lichte taken (Spotify, Office, Outlook, etc.). Geen hele zware programma's, maar wel veel tegelijkertijd.

Motivatie
De reden dat ik een upgrade wil is dat mijn laptop soms hapert in het bewerken van websites. Zeker wanneer hier grafische taken bij komen. Ik verwacht zelf dus een upgrade van de grafische kaart nodig te hebben, maar heb hier geen verstand van.
Daarnaast stoort het bluetooth-bereik soms als ik mijn linker handpalm op de laptop laat rusten. Ik vermoed dat dit niet te verhelpen is, maar meld het toch maar.

Om te voorkomen dat het probleem mijn internetsnelheid is, wordt deze binnen een paar weken verdubbeld (naar 100 Mbit/s).

Op de lange termijn (3+ jaar) wil ik video's bewerken. Hiervoor verwacht ik t.z.t. een nieuwe laptop nodig te hebben.

Vraag
Kan iemand mij adviseren voor een kleine upgrade, of is hier eerst nog meer informatie voor nodig?

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door hipnie op 13-12-2020 13:18 . Reden: model laptop ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
Met de gpu kan je toch niets, zit 99.9% zeker vastgesoldeerd op het bord. Upgraden van laptops is praktisch niet mogelijk, wat meer ram, dan houd het wel op.

Er zijn wel laptops met verwisselbare gpu's, maar die zijn een stuk lomper, en zijn echte gaming laptops. En daarbij zijn die gpu's dan zo duur dat het toch niet interessant is.

Kijk eens in je taakbeheer wat nou echt het probleem is, dan kan je zien wat er op 100%, of bijna op 100% zit. Zou ook gewoon kunnen dat je ram tekort komt.

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 13-12-2020 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Ik heb dezelfde processor en hoeveelheid RAM in mijn Surface Pro 6 en ondervind nul last van haperingen en heb ook zat tabs openstaan. Het kan dus ook aan Windows liggen met wat onbekende processen op de achtergrond. Kijk eens welke processen het meeste van je CPU en geheugen vragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipnie
Djarune schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:29:
Ik heb dezelfde processor en hoeveelheid RAM in mijn Surface Pro 6 en ondervind nul last van haperingen en heb ook zat tabs openstaan. Het kan dus ook aan Windows liggen met wat onbekende processen op de achtergrond. Kijk eens welke processen het meeste van je CPU en geheugen vragen..
Zolang ik niks actief doe gaat alles prima.
Zodra ik een website bewerk schiet de CPU omhoog, zie ook op dit screenshot.
Als ik bij de processen kijk lijkt Chrome belachelijk vaak geopend te zijn. Is dit normaal? Zie ook screenshot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Kijk eens in de "Chrome Task Manager". Dat is het taakbeheer van Chrome zelf. Misschien is er een extensie die veel power nodig heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Wat ik me kan voorstellen wat de vertraging kan veroorzaken is de 2e HDD die er in zit.
Ik zou denk ik kijken of je de HDD voor een SSD kan vervangen. Misschien zelfs maar 1 SSD van 1TB plaatsen ipv de huidige 2 disks.
Zit er stof/vuil bij je ventilator? Dat zou ook nog een probleem kunnen zijn vanwege warmte dat niet snel genoeg afgevoerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipnie
michielRB schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:11:
Wat ik me kan voorstellen wat de vertraging kan veroorzaken is de 2e HDD die er in zit.
Ik zou denk ik kijken of je de HDD voor een SSD kan vervangen. Misschien zelfs maar 1 SSD van 1TB plaatsen ipv de huidige 2 disks.
Zit er stof/vuil bij je ventilator? Dat zou ook nog een probleem kunnen zijn vanwege warmte dat niet snel genoeg afgevoerd kan worden.
Ik zou 'm eens schoon kunnen laten maken.
Op dit moment maakt de laptop niet veel meer geluid dan in het begin, evenals de warmteproductie.

Brengt het gebruik van alleen één SSD niet meer risico met zich mee?
Dat was bij aanschaf de gedachtegang. Als één van de twee crasht ben ik niet meteen alles kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipnie
Djarune schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:00:
Kijk eens in de "Chrome Task Manager". Dat is het taakbeheer van Chrome zelf. Misschien is er een extensie die veel power nodig heeft?
Goede suggestie! Die kende ik nog niet.
Hieruit blijkt dat op 't moment drie tabbladen 228, 120 en 117 van mijn CPU in beslag nemen.
Zie ook screenshot.

Nou zeggen die cijfers mij helemaal niets.
Kan jij daar iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipnie
WEBGAMING schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:28:
Met de gpu kan je toch niets, zit 99.9% zeker vastgesoldeerd op het bord. Upgraden van laptops is praktisch niet mogelijk, wat meer ram, dan houd het wel op.

Er zijn wel laptops met verwisselbare gpu's, maar die zijn een stuk lomper, en zijn echte gaming laptops. En daarbij zijn die gpu's dan zo duur dat het toch niet interessant is.

Kijk eens in je taakbeheer wat nou echt het probleem is, dan kan je zien wat er op 100%, of bijna op 100% zit. Zou ook gewoon kunnen dat je ram tekort komt.
De GPU lijkt het niet al te moeilijk te hebben als ik deze screenshot bekijk.
Waar kan ik precies zien 'wat er op 100% zit'? Bedoel je dan bij de processen van Taakbeheer?
Hier lijkt Chrome de grote slurper, zie screenshot.

Begrijp ik hieruit goed dat het uitbreiden van mijn RAM nog het meest zin zou hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
Ik bedoel inderdaad de processen in taakbeheer.

Geeft taakbeheer wel correct aan dat je 8gb hebt? Als je met 2.200 mb (en nog wat andere processen) al op 80% zit, lijkt het er op dat hij maar 4gb van de 8 pakt.
Zie ook dat er 4gb is toegewezen aan de gpu, kan goed zijn dat dat het probleem is. Even in de bios instellen op 1gb oid.

Maar... Je hebt volgens de specificaties ook een dedicated gpu, (zie hem trouwens ook bij taakbeheer staan) de GeForce MX150 met 2gb ingebouwd. Die gebruik je nu niet, of hij moet pas actief worden bij hogere belasting.
Ik zou gewoon de boel instellen dat hij permanent de MX150 gebruikt, dan hoef je het geheugen ook niet meer op te delen.
Is denk ik ook een instelling in de bios, of het zit in het Nvidia control panel. En als je die nog niet hebt moet je even de Nvidia drivers downloaden, https://www.nvidia.com/en-us/drivers/results/167422/ Dat moet hem zijn, ga ik er van uit dat je win10 64 bit hebt.
Dan zit er volgens mij ergens een vinkje waar je kan zeggen dat je gewoon die gpu wil gebruiken. (en anders is het dus een instelling in de bios)

Voor de rest heb ik niet gek veel ervaring met laptops, dus ik kan het ook niet heel uitgebreid uitleggen, en ik weet niet hoe deze bios er uit ziet. Maar ik weet dat het een optie is.

[ Voor 10% gewijzigd door WEBGAMING op 14-12-2020 12:34 ]

• hipnie
WEBGAMING schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:26:
Ik bedoel inderdaad de processen in taakbeheer.

Geeft taakbeheer wel correct aan dat je 8gb hebt?

Als je met 2.200 mb (en nog wat andere processen) al op 80% zit, lijkt het er op dat hij maar 4gb van de 8 pakt.
Ja, 7,9 GB. Er staat ook "In gebruik (gecomprimeerd) 4,9 GB (374 MB)" Zie screenshot. Heb je wat aan die info?

• hipnie
WEBGAMING schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:26:
(...) Je hebt volgens de specificaties ook een dedicated gpu, (zie hem trouwens ook bij taakbeheer staan) de GeForce MX150 met 2gb ingebouwd. Die gebruik je nu niet, of hij moet pas actief worden bij hogere belasting.
Ik zou gewoon de boel instellen dat hij permanent de MX150 gebruikt, dan hoef je het geheugen ook niet meer op te delen.
Is denk ik ook een instelling in de bios, of het zit in het Nvidia control panel. En als je die nog niet hebt moet je even de Nvidia drivers downloaden, https://www.nvidia.com/en-us/drivers/results/167422/ Dat moet hem zijn, ga ik er van uit dat je win10 64 bit hebt.
Dan zit er volgens mij ergens een vinkje waar je kan zeggen dat je gewoon die gpu wil gebruiken. (en anders is het dus een instelling in de bios)
(...)
Ik heb het programma gedownload, maar ik kan niet vinden waar in kan instellen dat de laptop 'permanent MX 150 gebruikt'. Ik probeer het nog via de bios.
Pagina: 1