Trap (laten) bekleden - vinyl op rol?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik sta voor een renovatie van een dichte betonnen trap met afwijkende maten. Me even verdiept in een aantal opties, er is behoorlijk wat keuze:

1. Overzettreden van natuurlijk hout (vaak zie ik daarvoor eiken als optie)
2. Overzettreden van 'kunststof' zoals van laminaat, vinyl
3. Zelfklevende interieurfolie, resimdo gevonden via een andere tweaker

1. Hier vind ik niet meteen een optie die aansluit bij mijn wensen. Houten trappen vind ik erg mooi maar ben niet zo'n fan van de gevoeligheid en extra onderhoud. Ik heb ook niet het nodige zaagmateriaal (en de skills :)) om zelf tot een keurige afwerking te komen.

2. Helaas heeft de trap afwijkende maten (één trede is op het breedste punt LxB 135x58cm, één trede 180x53cm) waardoor massieve overzettreden geen optie zijn. Klikvinyl kan dan in theorie wel, maar dan zit je met meerdere stukken per trede en geen idee hoe slijtvast/stevig dat op termijn is.

3. Zou prima een optie kunnen zijn op het eerste zicht. Onbekend is onbemind en ik kom het ook niet zo vaak tegen dus lastig om te beoordelen hoe goed dit is. In de filmpjes zie je het ook toegepast op houten treden, geen idee of dit dus ook op beton kan?

Een optie 4 waar ik (zo goed als) niets over kan vinden zou het bekleden zijn met vinyl op rol. Zelf te lijmen en afwerken met profielen/trapneuzen.
Voordelen zoals ik ze zie:

- past prima voor de afwijkende maten
- makkelijk afsnijden op maat ipv zagen
- materiaal waar ik ervaring mee heb (vloer slaapkamers) en m.i. ook duurzaam en 'hufter proof'
- erg makkelijk verkrijgbaar en ook voordelig t.o.v. andere opties

Blijft mijn vraag: waarom zie je dit niet in DIY guides of vaker als optie terugkomen? Zou je ondergrond vlakker moeten zijn om geen beschadigingen te krijgen? Je hebt natuurlijk geen harde onderlaag zoals wel met laminaat en vinyl. Om dit weer te mitigeren zou je misschien de treden kunnen egaliseren dmv spul als Ardex a45 M ?

Dank alvast voor al jullie opmerkingen en advies :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bump.
Niemand ervaring met zelf een trap te bekleden of ander advies?