Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toetsenbord5
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-01-2021
Mijn vraag
Onlangs heb ik mijn oude videokaart vervangen voor de GTX 1660 SUPER. Via tweakers heb ik gevraagd wat met mijn budget en wensen een geschikte videokaart is en daar kwam deze uit. Aangezien de vorige videokaart een 6 pins connector gebruikte heb ik een 6 naar 8 pins connector moeten gebruiken om de videokaart op de voeding aan te sluiten. De videokaart leek op het eerste oog goed te werken. Video's kijken op internet gaat bijvoorbeeld prima, maar video's bewerken met Adobe Premiere Pro alles behalve. Na zo'n twee minuten editen valt het beeld weg en herstart de PC. Evenals ik iets speel via Steam gebeurt hetzelfde. Nu vraag ik mij af waar dit nu aan kan liggen. Instellingen van de videokaart of windows of wellicht de voeding?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Dell XPS 8700
- Windows 10 Home
- Intel Core i7 (3.60 GHz)
- 32 GB RAM
- 64-bits
- 256 SSD (C schijf)
- 3 TB HDD (D schijf)
- beeldscherm: LG 24UD58-B LED display 61 cm (24'') 3840 x 2160 Pixels 4K Ultra HD
- huidige videokaart: MSI GeForce GTX 1660 SUPER, 8 pins voeding
- belangrijkste gebruik: Videobewerking met Adobe Premiere Pro en gaming via Steam

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb MSI Afterburner geïnstalleerd om te kijken of ik daar iets kon vinden wat niet goed zit. Maar eerlijk gezegd kom ik er niet helemaal uit hoe ik dat programma in mijn voordeel kan gebruiken. Ik heb wat tests gedaan, maar daar lijken geen merkwaardigheden uit naar voren te komen. Wellicht zoek ik het probleem wel in de verkeerde hoek. Wie weet meer of heeft ook deze ervaring gehad en hoe opgelost?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor voeding heb je erin zitten?

En wat voor videokaart had je er eerst in zitten, wat is het verschil in verbruik tussen die en wat je nu hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 19:02
DDU wel gebruikt?

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Met 180/240w voeding kan dat te krap zijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:06
Zit een 460w voeding in met 385w op 12v. Zou ruim genoeg moeten zijn.

Wat zegt het Windows logboek over het uitvallen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 17:11

Nemesizz

Untouchable

Uszka schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:52:

Maar het is wel een Huntkey van een paar jaar oud. En mijn ervaring met dat soort voedingen (Huntkey, of FSP Fortron) is dat ze paar jaar goed doen, en dan zulke kuren krijgen als vastlopers, reboots en niet meer willen starten bij cold-boots.

Gezien het een Haswell systeem betreft is de machine toch al enkele jaren oud en de voeding denk ik wel de 'prime suspect'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toetsenbord5
Niet gebruikt. Zou dat moeten? De stuurprogramma's van de oude videokaart heb ik namelijk wel verwijderd bij de installatie van de nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Toetsenbord5 schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:58:
[...]

Niet gebruikt. Zou dat moeten? De stuurprogramma's van de oude videokaart heb ik namelijk wel verwijderd bij de installatie van de nieuwe.
Nah, ik heb in 25 jaar pc gebruik nog nooit DDU gebruikt. Je ziet altijd mensen roepen dat dat absoluut essentieel is maar is simpelweg niet waar.
Ik zou eerst maar eens serieus naar de voeding kijken, in 99% van de uitvallers is dat het issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toetsenbord5
TERW_DAN schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:46:
En wat voor videokaart had je er eerst in zitten, wat is het verschil in verbruik tussen die en wat je nu hebt?
Een R9 270 met 2GB zat er eerst in. Die verbruikte 147w, de nieuwe 125w aldus de specs op deze site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toetsenbord5
Uszka schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:52:

Zie deze afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcXO_Bu3kUxlo_B8TQiuA4YQ7EE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nI7EzMDMfF17c8UhTSlXUoAa.png?f=fotoalbum_large

Op elk moment van een uitval staat een 'Windows Error Reporting'. Ik heb er één als voorbeeld geselecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toetsenbord5
Nemesizz schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:09:
[...]

Maar het is wel een Huntkey van een paar jaar oud. En mijn ervaring met dat soort voedingen (Huntkey, of FSP Fortron) is dat ze paar jaar goed doen, en dan zulke kuren krijgen als vastlopers, reboots en niet meer willen starten bij cold-boots.

Gezien het een Haswell systeem betreft is de machine toch al enkele jaren oud en de voeding denk ik wel de 'prime suspect'.
Ja zeker alweer wat ouder. Ik heb deze desktop ruim zes jaar geleden aangeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 19:02
Toetsenbord5 schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:58:
[...]

Je bent van AMD naar Nvidia gegaan, dan is het zeker aan te raden om DDU te gebruiken. Kan nooit kwaad

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toetsenbord5
DDU heeft het helaas ook niet verholpen.

Als het probleem bij de voeding ligt, wat zou ik hier dan aan kunnen doen. Is herstel nog mogelijk of is vervanging beter? En als ik een nieuwe voeding moet aanschaffen, wat is dan een geschikte opvolger?
Pagina: 1