Hoe LAN via USB-C wall outlet creëren voor bedraad internet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 21:04
Situatie:
Door Covid is een stabiele verbinding nog belangrijker dan voorheen. Dus wil ik graag de outlet waar nu 4x een normale stekker zit vervangen door minimaal 1x RJ45 óf USB-c. Wij werken allemaal met MacBooks en dus alleen USB-C...Dus een klein klusprojectje met de kerst in aantocht.

Onlangs hebben we nieuwe monitoren gekocht en deze ondersteunen ook een RJ-45 ingang, power supply (±90watt) en dus via 1 USB-C stekker Internet+Stroom+Beeld - ideaal. Dit zouden wij ook graag in balhokjes/vergaderruimte realiseren waar nu dus alleen normale stopcontacten zitten - wel met optie om relatief makkelijk een CAT kabel naar een power-outlet te trekken en deze dus om te bouwen..

Ideale scenario
Een USB-C wall outlet die: én netwerk én power levert aan de MBP. Geen idee hoe dit kan bij de nieuwe monitoren maar dat zou ideaal zijn.

Mooi scenario
Een USB-C outlet die aan de achterkant gevoed word door een Cat kabel. Echter heb ik nergens iets dergelijks kunnen vinden. Iemand hier ervaring mee? Moeten dit dan speciale USb-C kabels zijn die genoeg data kunnen verwerken?

Realistisch scenario
Een normale RJ45 outlet aanleggen, echter moeten onze collega's (of de ruimte) altijd een RJ45 (male) --> USB-C Male kabel hebben. USB-C <> USB-C is meer gangbaar en 'makkelijker'.

Last challenge: Alle outlets zijn voorzien van zwarte (Gira?) kappen, meeste outlets zijn vaak wit.

Benieuwd naar jullie advies

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is het niet mogelijk een USB-C hub met powerdelivery neer te leggen op iedere werkplek? Dan is het een kwestie van daar alles op aansluiten, en dan heb je maar 1 kabel naar je Macbook.

Je zult ergens de logica moeten hebben om USB-C naar RJ45 te doen. Je kunt immers geen USB-C in je netwerkswitch stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
TERW_DAN schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:44:
Is het niet mogelijk een USB-C hub met powerdelivery neer te leggen op iedere werkplek? Dan is het een kwestie van daar alles op aansluiten, en dan heb je maar 1 kabel naar je Macbook.

Je zult ergens de logica moeten hebben om USB-C naar RJ45 te doen. Je kunt immers geen USB-C in je netwerkswitch stoppen.
Klinkt als iets wat ik inderdaad wel zou willen, maar wat voor spul ik daarvoor nodig heb weet ik dus niet precies. Zou je "alles erop aansluiten" verder kunnen specificeren?
Kijk vanuit een monitor werkt het top, zou mooi zijn als dat ook vanuit "de muur" kan in vergaderruimten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat komt er nu uit je muur dat je wilt aansluiten?

Als je een Macbook hebt heb je waarschijnlijk al tal van verloopjes om überhaupt iets aan te kunnen sluiten. Zorg dat je iets hebt waar alles aanzit wat je aan wilt sluiten (wat dat is ligt dus aan jezelf). Dan ga je het jezelf een stuk makkelijker maken, want gewoon RJ45 uit de muur is niet zo spannend meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

jassie256 schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:21:
[...]

Klinkt als iets wat ik inderdaad wel zou willen, maar wat voor spul ik daarvoor nodig heb weet ik dus niet precies. Zou je "alles erop aansluiten" verder kunnen specificeren?
Kijk vanuit een monitor werkt het top, zou mooi zijn als dat ook vanuit "de muur" kan in vergaderruimten.
Ik ben nog geen USB-C wall outlets tegengekomen. Gewone USB begint een beetje standaard te worden.
Maar kijk eens naar een dock als de Dell D7000 op zijn opvolgers. Zoiets zoekt je. Inpluggen en gaan, doet ook power. Stopcontact nodig voor de voeding en RJ54 outlet en gaan.

Having said that: als dit een kantooromgeving is, kun je dan niet beter investeren in goede wifi? Bedoel, ik heb hier thuis Ubiquti liggen en haal als het moet gewoon 450Mbit over wlan. Dan heb je, tenzij je met hele grote of intensieve zaken (cad, videobewerkigng, grote datasets) aan de slag gaat, echt geen kabel meer nodig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Er bestaan inderdaad stopcontacten met ingebouwde USB-laders. Vergelijk de grootte van de oude 5V-1A iPhone charger met die van zelfs de kleinste op GaN gebaseerde laders en het lijkt me stug dat die laatste ooit in een stopcontact gaan passen met meer dan, zeg, 20W. Nevermind ruimte voor RJ45 en een netwerkchip.

In afwezigheid van een monitor met USB-C PD zou ik bij elke werkplek een USB-C hub met RJ45 en PD passthrough plaatsen gekoppeld aan een normale USB Type-C charger van 60-80W in het stopcontact om de gewenste functionaliteit te krijgen. Mogelijk is dat wat @The Eagle ook suggereerde maar DDG kent geen D7000, werd een Dell D6000 bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:27
Het hoofd probleem is dat de USB-C kabel volgens de spec maximaal iets van 1.5Meter mag zijn dus je moet wel heel dicht bij je wall outlet zitten wil je dit überhaupt werkend hebben. Dus je optie is eigelijk alleen als je perse lange kabels en charging wilt een USB-C to gigabit ethernet met dan PoE+ support al heb je dan best beefy PoE switches nodig wil je dit netje oplossen. Al zie ik niet 123 high powerd devices voor dit alleen 36W wat te weinig is om en laptop op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
TERW_DAN schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:30:
Wat komt er nu uit je muur dat je wilt aansluiten?

Als je een Macbook hebt heb je waarschijnlijk al tal van verloopjes om überhaupt iets aan te kunnen sluiten. Zorg dat je iets hebt waar alles aanzit wat je aan wilt sluiten (wat dat is ligt dus aan jezelf). Dan ga je het jezelf een stuk makkelijker maken, want gewoon RJ45 uit de muur is niet zo spannend meer.
Nu is het gewoon 220V, normale stroomaansluiting (4 op een rij).
Liever juist géén verloopje nodig, zeker niet voor netwerk. Iedereen heeft een verloopje USB-C -->USB-C+HDMI+USB-A. Verder niet handig/nodig om meer verloopjes te hebben.
The Eagle schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:47:
[...]

Maar kijk eens naar een dock als de Dell D7000 op zijn opvolgers. Zoiets zoekt je. Inpluggen en gaan, doet ook power. Stopcontact nodig voor de voeding en RJ54 outlet en gaan.

Having said that: als dit een kantooromgeving is, kun je dan niet beter investeren in goede wifi? Bedoel, ik heb hier thuis Ubiquti liggen en haal als het moet gewoon 450Mbit over wlan. Dan heb je, tenzij je met hele grote of intensieve zaken (cad, videobewerkigng, grote datasets) aan de slag gaat, echt geen kabel meer nodig.
Er hangen inderdaad verschillende Ubiquti accesspoints, maar hij schakelt niet altijd goed over op de dichtstbijzijnde / sterkste signaal. bedraad internet geeft tijdens webinars of pitches toch een fijner gevoel dan een wifi verbinding.

Ik wil juist geen docks, zeker niet 'in het zicht'. Daarom dus ook een RJ45 outlet vanuit de muur en geen losse verloopjes etc.
justahuman schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:25:
Het hoofd probleem is dat de USB-C kabel volgens de spec maximaal iets van 1.5Meter mag zijn dus je moet wel heel dicht bij je wall outlet zitten wil je dit überhaupt werkend hebben.
Dat is op zich geen probleem. Zeker niet in 1 persoons belhokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

jassie256 schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:50:
Nu is het gewoon 220V, normale stroomaansluiting (4 op een rij).
Liever juist géén verloopje nodig, zeker niet voor netwerk. Iedereen heeft een verloopje USB-C -->USB-C+HDMI+USB-A. Verder niet handig/nodig om meer verloopjes te hebben.
Dus je wilt dus eigenlijk een walloutlet waar je netwerk naartoe trekt, maar die een USB-C kabel geeft die je in je MacBook kunt prikken?

Ik acht de kans dat je dat gaat vinden heel erg klein gaat zijn. Er moet ergens een stukje logica zijn om van netwerk naar USB-C te gaan. Wil je geen losse verloopjes, moet je dat in de muur weg zien te werken. USB-C walloutlets zijn er al bijna niet, laat staan met dingen die ook nog plaats hebben voor een netwerkchip erin.

Waarom niet alles naar die monitor verplaatsen en vanaf daar 1 USB-C poort aan laten sluiten op je MacBook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
justahuman schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:25:
Het hoofd probleem is dat de USB-C kabel volgens de spec maximaal iets van 1.5Meter mag zijn.
Er zijn 30 meter lange (optische) Thunderbolt-3 kabels, die zijn compatible met USB-3.2 gen 2 (en vaak ook gen 2x2).

Maar terug on topic: je hebt altijd een kabel nodig tussen monitor en macbook. Wil je die vanuit de monitor eerst naar de muur/outlet leiden en dan weer terug naar de macbook?

[ Voor 21% gewijzigd door Juup op 14-12-2020 12:16 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
eigenlijk wil je gewoon een USB-C dockingstation in de muur inbouwen. Ik denk dat het simpeler is om deze inclusief voeding netjes onder het buro weg te werken. De standaardisatie is denk ik nog niet zover.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:33

sapphire

Die-hard pruts0r

Frogmen schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:13:
eigenlijk wil je gewoon een USB-C dockingstation in de muur inbouwen. Ik denk dat het simpeler is om deze inclusief voeding netjes onder het buro weg te werken. De standaardisatie is denk ik nog niet zover.
Dit ^^

Sowieso als je geen verloopjes wilt, neem geen macbook.

Maar wat @Frogmen Beschrijft is het toch gewoon, geen idee of het bij Apple werkt maar bv een standaard HP USB-C dockingstation prik je één kabel in de laptop en klaar. Beeld, randapparatuur, voeding, LAN, alles op de docking aangesloten en via die ene kabel naar de laptop.

In de muur ga je niet vinden, tenminste niet dat ik weet, die 4 outlets kunnen dan mooi naar 1x lan en 1/2x 230V voor het scherm(en) en 1x 230V voor het dock :)

Snel en kostenefficiënt aan te leggen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Volgens mij zijn er ook monitoren die je zelf een netwerkaansluiting hebben en via USB-C de laptop kunnen voeden. pricewatch: Philips 272B7QUPBEB Zwart deze bijvoorbeeld. Heb je alleen nog een USB-C kabel naar de monitor nodig.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

LanTao schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:12:
Er bestaan inderdaad stopcontacten met ingebouwde USB-laders. Vergelijk de grootte van de oude 5V-1A iPhone charger met die van zelfs de kleinste op GaN gebaseerde laders en het lijkt me stug dat die laatste ooit in een stopcontact gaan passen met meer dan, zeg, 20W. Nevermind ruimte voor RJ45 en een netwerkchip.

In afwezigheid van een monitor met USB-C PD zou ik bij elke werkplek een USB-C hub met RJ45 en PD passthrough plaatsen gekoppeld aan een normale USB Type-C charger van 60-80W in het stopcontact om de gewenste functionaliteit te krijgen. Mogelijk is dat wat @The Eagle ook suggereerde maar DDG kent geen D7000, werd een Dell D6000 bedoeld?
Excuus, ik bedoel idd de D6000. Maar in principe voldoet vrijwel ieder DisplayLink gebaseerd USB-C dock. Onderhuids zijn die dingen vrijwel allemaal het zelfde.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Bedenk wel dat als je gaat zoeken dat het zomaar kan zijn dat kosten technisch het plaatsen van een monitor in die ruimtes goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
Frogmen schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:34:
Volgens mij zijn er ook monitoren die je zelf een netwerkaansluiting hebben en via USB-C de laptop kunnen voeden. pricewatch: Philips 272B7QUPBEB Zwart deze bijvoorbeeld. Heb je alleen nog een USB-C kabel naar de monitor nodig.
Dit soort monitoren hebben wij inderdaad (welliswaar van dell) en werkt dus uitstekend. Dit was dan ook de aanleiding om te kijken of dit stukje logica ook "zelf" te maken is zonder monitor.
Frogmen schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:13:
TERW_DAN schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:08:
[...]

Dus je wilt dus eigenlijk een walloutlet waar je netwerk naartoe trekt, maar die een USB-C kabel geeft die je in je MacBook kunt prikken?
Waarom niet alles naar die monitor verplaatsen en vanaf daar 1 USB-C poort aan laten sluiten op je MacBook?
Die ruimten hebben géén 'werk' monitor (wel inbouw monitor voor bijvoorbeeld presentaties). Idealiter had ik de mogelijkheid gecreëerd om met 1 kabel zowel Netwerk+Power te hebben - maar zo te zien is het nog niet zo ver/standaard om dat te vinden.

Externe docks etc wil ik juist vermijden, zeker omdat het flexplekken betreft (alleen voor videocalls) en dus geen echte werkplek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

jassie256 schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:25:
Externe docks etc wil ik juist vermijden, zeker omdat het flexplekken betreft (alleen voor videocalls) en dus geen echte werkplek is.
Maar zijn wel de enige manier om dit voor elkaar te krijgen, als je een systeem koopt dat aanlsuitingen mist.

De vraag die je je alleen moet stellen is of je die dock op je bureau legt, of 'm dus ergens in de muur weg weet te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Nee ik snap wat je wilt het zal ook niet zo snel komen omdat de vraag niet groot is (lees wordt duur) en je dus prima een hub en voeding onder een buro kan maken. Vergis je niet dat een 65W voeding in de muur gewoon erg warm wordt met ook weer problemen. Het is dus niet simpel. Maar je kan natuurlijk best iets laten maken kost wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Hier kan je prima een TB3 dock in kwijt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurnTheLightsOn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05-2021
jassie256 schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:50:

[...]

Er hangen inderdaad verschillende Ubiquti accesspoints, maar hij schakelt niet altijd goed over op de dichtstbijzijnde / sterkste signaal. bedraad internet geeft tijdens webinars of pitches toch een fijner gevoel dan een wifi verbinding.
Ik zou dit eerst eens fatsoenlijk oplossen, je zoekt een oplossing voor een probleem dat er imho niet is. Allen stroomvoorziening is voldoende in een moderne vergaderruimte. Ook naar guests enzo werkt wifi toch veel makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 20:18
Als het probleem gaat over roaming tussen accesspoints, waarvoor kijk je dan niet naar de oplossing van dat probleem. Werken de AP's op een redelijk recente firmware en is Fast roaming (802.11r) ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
Ik was vooral benieuwd naar mogelijk oplossingen. Het is ook niet zo dat het nu allemaal dramatisch is en Wifi niet goed werkt. Maar als men een presentatie geeft voor 50+ mensen voelt bedraad internet 'fijner' dan draadloos. En om niet een wir-war aan draden te creëren, maar ook geïnspireerd door de nieuwe monitoren (power+netwerk+beeld door 1 kabel) dacht ik eens polsen wat er beschikbaar is.

Conclusie: Ik denk dat het een simpele netwerkaansluiting zal worden op de plek van 1 van de power-outlets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-10 20:13
Het probleem waar jij mee zit is dat alles door iets samengekoppeld moet worden tot 1 kabel. Daar heb je een dockingstation oid voor nodig. Die koop je los, of in een monitor.

Als je m los koopt en verstopt kun je met zoiets het gewenste effect creëren.
Pagina: 1