Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mijn vraag
Lang geleden voorlopige teruggave aangevraagd en dat wil ik nu stoppen.
Wil op de 15de van de maand niet meer dat bedrag ontvangen en in plaats daarvan in juni wat meer krijgen.

Op de website van de belastingdienst vindt ik het antwoord wat vaag, je moet je gegevens aanpassen.
Maar de gegevens over mijn hypotheek staan correct in de voorlopige aanslag die nu klaar staat.

Dus om het stop te zetten zeg ik nu gewoon nee op de vraag:
Hebt u schulden, zoals een hypotheek of een lening bij een bank, uw werkgever of familie?

Dan komt het bij het overzicht uit op 0 en krijg ik niets meer op de 15de.
Zal wel aan mij liggen, maar het is niet het juiste antwoord, ik heb wel een hypotheek 8)7

Beetje tegenstrijdig in mijn gevoel, dus daarom even deze vraag voor bevestiging.

Beste antwoord (via hjs op 13-12-2020 12:11)

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

hjs schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:02:
[...]

Lekker duidelijk ook, daar staat dus dat je je gegevens opnieuw moet invullen.
Maar zoals het nu staat in de aangifte is het al correct.

Waarom niet gewoon een check-box, wil u voorlopige aanslag ontvangen?
Voorlopige aanslag is precies dat: Voorlopig. Daar kun je in principe dus invullen wat je wilt, en inderdaad: De enige manier om er vanaf te komen is om hem zo in te vullen dat je nergens recht op hebt.

Het stopzetten van onze voorlopige teruggaaf destijds vond ik het moeilijkst te begrijpen belastingformulier dat ik ooit heb ingevuld.... Leuker kunnen we het niet maken :+

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je zou bijna denken dat de Belastingdienst daar informatie over heeft: https://www.belastingdien...oorlopige-aanslag-stoppen

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik las ergens de tip om je rente op 0% te zetten. Maar het schijnt een redelijk drama te zijn om dat te stoppen en bij de belastingtelefoon weten ze t ook niet :X

https://www.consumentenbo...en/voorlopige-aanslag#no8

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jammer genoeg kunt u niet simpelweg doorgeven dat u uw maandelijkse voorlopige aanslag wilt stoppen. Wél kunt u de gegevens wijzigen waarop wij uw voorlopige aanslag baseren.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

hjs schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:02:
[...]

Voorlopige aanslag is precies dat: Voorlopig. Daar kun je in principe dus invullen wat je wilt, en inderdaad: De enige manier om er vanaf te komen is om hem zo in te vullen dat je nergens recht op hebt.

Het stopzetten van onze voorlopige teruggaaf destijds vond ik het moeilijkst te begrijpen belastingformulier dat ik ooit heb ingevuld.... Leuker kunnen we het niet maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
naitsoezn schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:10:
[...]
De enige manier om er vanaf te komen is om hem zo in te vullen dat je nergens recht op hebt.
Benieuwd of dat dan ieder jaar moet vanaf nu 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
naitsoezn schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:10:
[...]

Behalve dan dat je officieel niet dingen mag invullen waarvan je weet dat het niet klopt, en daar kan je een boete voor krijgen (in theorie, in de praktijk zal het wel meevallen als je geen gekke dingen doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:57
je kunt een voorlopige aanslag niet zomaar met een vinkje stoppen, omdat er ook veel voorlopige aanslagen zijn waarvoor maandelijks bijbetaald moet worden. (bijv 2 banen/inkomstenbronnen)
de belastingdienst wil kunnen beoordelen of je in de plus of in de min terechtkomt.
in juni ineens een paar duizend euri bijbetalen is ook niet leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

hjs schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:13:
[...]

Benieuwd of dat dan ieder jaar moet vanaf nu 8)7
Nee, bij ons was het maar eenmalig nodig.
Hielko schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:14:
[...]

Behalve dan dat je officieel niet dingen mag invullen waarvan je weet dat het niet klopt, en daar kan je een boete voor krijgen (in theorie, in de praktijk zal het wel meevallen als je geen gekke dingen doet).
_/-\o_ Sure, een boete omdat je bewust de voorlopige teruggaaf zo hebt ingevuld dat je geen voorlopige maandelijks bedrag overgemaakt krijgt. Ik zie de dagvaarding wel tegemoet :Y)

[ Voor 55% gewijzigd door naitsoezn op 13-12-2020 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Je moet geen nee zeggen, maar bij de rente die je betaald vul je € 0,00 in,

Zo heb ik het gedaan, daarmee is mijn VT2021 op 0 gezet.
(nieuwe hypotheek vanaf 2020-10, moet alleen bij definitieve aanslag rekening houden met laatste 2 maanden van 2020 dan nog, want teveel VT terug gekregen over die twee maanden).

[ Voor 67% gewijzigd door mvrhrln op 13-12-2020 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
naitsoezn schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:21:
[...]

Nee, bij ons was het maar eenmalig nodig.

[...]

_/-\o_ Sure, een boete omdat je bewust de voorlopige teruggaaf zo hebt ingevuld dat je geen voorlopige maandelijks bedrag overgemaakt krijgt. Ik zie de dagvaarding wel tegemoet :Y)
Daarom zeg ik ook in theorie. Maar goed, je kan je ook voorstellen dat mensen hem zo kunnen invullen dat ze 10.000 per maand overgemaakt krijgen en daar dan uiteindelijke totaal geen recht op hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hielko schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:32:
[...]

Daarom zeg ik ook in theorie. Maar goed, je kan je ook voorstellen dat mensen hem zo kunnen invullen dat ze 10.000 per maand overgemaakt krijgen en daar dan uiteindelijke totaal geen recht op hebben.
Daarmee zet je de voorlopige aanslag niet echt stop, of wel? Da's de context waarop gereageerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-09 21:21
naitsoezn schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:21:
[...]
offtopic:
Technisch gezien benadeel je de overheid wel, want nu moeten zij dat bedrag dat je terugkrijgt langer aanhouden tegen een negatieve rente ;) . In de praktijk zal het inderdaad geen verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
-

[ Voor 102% gewijzigd door mvrhrln op 13-12-2020 12:45 ]

Pagina: 1