Vraag

• James85
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-12-2020
Beste Tweakers,

ik zit met een dilemma en vraag graag jullie advies.

Ik heb al enige tijd een Toshiba Satellite P870-32C. Ik vind het een fijne laptop, maar de bottleneck is dat de laptop is voorzien van een HDD. De laptop is daardoor traag.

Nu twijfel ik tussen het volgende:
  1. HDD omwisselen naar SSD: in dat geval zou ik gaan voor de Samsung 860 EVO 2 TB. Ik krijg er dan gelijk wat ruimte bij. Kosten nu: +- 250 euro
  2. Nieuwe laptop kopen. Budget: +- 750 euro.
Antwoorden op de vragen:
Wat ga je met je laptop doen?
Windows 10, beetje surfen en mailen

Wat is je budget?
750 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, de laptop dient vooral om thuis op te werken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee

Alle reacties

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:08
Ik vind dat je een schuine vergelijking doet. Voor 750 euro krijg je geen laptop met 2TB SSD ruimte. Als je een SSD upgrade vergelijkt met een nieuwe laptop, met zo'n 500mb ruimte. Dan is een nieuwe SSD zeker aan te bevelen, dat je zelf nog meer ruimte wilt moet je naar mijn mening niet meenemen in de berekening.

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-02 19:19
Oud beestje maar geen slechte specs, een core i7 en 8 GB ram... ja acht alles kan sneller, maar ik zou hem, zeker als je er verder tevreden over bent gewoon nog een paar jaar geven met een nieuwe SSD. Ik zou persoonlijk wel een wat goedkoper model kiezen, het doet er toch niet toe, snel is snel.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:30
Een 3630QM (Quad core uit de Ivy Bridge generatie) is prima om de genoemde activiteiten op te doen.

De cpu is vergelijkbaar in prestaties met de huidige ultra low voltage Quad cores (verbruikt natuurlijk wel veel meer).
De vergelijking met een nieuwe laptop voor € 750 is niet eerlijk, want daar krijg je ook geen 2 TB voor. (Zie @TwingyTwingy ).

En voor € 60 heb je die Evo 860 met 500 GB, wat waarschijnlijk al meer of misschien net gelijk is in die nieuwe laptop van € 750.

• James85
Goedemiddag,

bedankt voor jullie input!
TwingyTwingy schreef op zondag 13 december 2020 @ 11:25:
Ik vind dat je een schuine vergelijking doet. Voor 750 euro krijg je geen laptop met 2TB SSD ruimte. Als je een SSD upgrade vergelijkt met een nieuwe laptop, met zo'n 500mb ruimte. Dan is een nieuwe SSD zeker aan te bevelen, dat je zelf nog meer ruimte wilt moet je naar mijn mening niet meenemen in de berekening.
Terechte opmerking. Ik heb nu een 750 GB HDD en heb nog 141 GB over. Dan zou ik voor een SSD van 1TB kunnen kijken en dan zouden de kosten iets meer dan 100 euro zijn.

Waar het mij om gaat is: is het de investering waard? Vergelijk het met een auto: ga je 1000 euro investeren in onderhoud of koop je voor 7500 euro een nieuwer model. Als ik jullie opmerkingen lees dan lijken jullie te zeggen: met deze specs + nieuwe SSD kun je voorlopig vooruit.

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb een SSD in een Dell Inspiron 6400 (3.4GB DDR2, Dual core T2400 met een whoppin 1.83ghz en Intel 945 GM videokaart) uit 2006 gestopt. Echt een wereld van verschil en sindsdien gebruik ik 'm weer dagelijks. Nu moet ik ook toegeven dat ik nog niet eerder de snelheid van een SSD ervaren had. De laptop gebruik ik nu voornamelijk voor webbrowsing, films kijken via netflix, youtube, excel, word etc etc.

Onlangs heb ik wel een nieuwe desktop gekocht die feilloos snel is. Pas sindsdien merk ik dat de Dell Inspiron 6400 soms moeite heeft met multitasken. Met multitasken bedoel ik 5gb files downloaden, liveset via youtube beluisteren en vervolgens nog andere filmpjes kijken ter ontspanning en 20 tabbladen open in de browser. Dan kan ik soms een hapering opmerken en 1080p in YouTube of VLC is soms wat teveel. Daarom kies ik meestal voor 720p

Jouw laptop is 7 jaar nieuwer, veel snellere processor, meer geheugen en betere videokaart. Ik zeg, doen! Wellicht een tweedehands ssd nemen om de prijs te drukken icm een extra reepje geheugen, heb ik ook gedaan.

of als je teveel twijfel kan je wellicht eerst nog een kleine SSD nemen via vraag&aanbod voor 15 euro V&A aangeboden: Samsung 840 Pro 128GB of 20 euro bv V&A aangeboden: Samsung 850 EVO 250GB bevalt het, dan verkoop je de ssd voor dezelfde prijs en koop je een grotere ssd terug. Bevalt het niet, koop je een nieuwe laptop en verkoop je je oude laptop met ssd en hdd

edit: ik zie nu dat je doeleinden een beetje surfen en mailen is. Dan zeker doen :+

[Voor 47% gewijzigd door AOC op 13-12-2020 17:12]

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:26
Een SSD upgrade is voor die laptop inderdaad een prima optie. Als de laptop tzt toch naar de eeuwige jachtvelden gaat kun je de SSD er weer uithalen en ergens anders inbouwen. Wie weet kun je er dan een andere laptop weer mee oplappen voor een paar jaartjes :)

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:19
hjkv schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:41:
Een SSD upgrade is voor die laptop inderdaad een prima optie. Als de laptop tzt toch naar de eeuwige jachtvelden gaat kun je de SSD er weer uithalen en ergens anders inbouwen. Wie weet kun je er dan een andere laptop weer mee oplappen voor een paar jaartjes :)
We gaan wel steeds meer richting m.2 only. Dus waarschijnlijk gaat dit niet op. Een 2.5inch SSD zou over een paar jaar mogelijk niet meer te plaatsen zijn in een laptop.

Overigens is het een prima investering. Ik zou er ook W10 op zetten en even goed uitzoeken hoe het met de driver ondersteuning zit. Als dat goed zit, zou ik zeker voor een SSD gaan. De specs zijn echt prima. Misschien kun je die SSD nog verkopen als je over een paar jaar een nieuwe laptop koopt.

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:26
hoi1234 schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:24:
[...]

We gaan wel steeds meer richting m.2 only. Dus waarschijnlijk gaat dit niet op. Een 2.5inch SSD zou over een paar jaar mogelijk niet meer te plaatsen zijn in een laptop.

Overigens is het een prima investering. Ik zou er ook W10 op zetten en even goed uitzoeken hoe het met de driver ondersteuning zit. Als dat goed zit, zou ik zeker voor een SSD gaan. De specs zijn echt prima. Misschien kun je die SSD nog verkopen als je over een paar jaar een nieuwe laptop koopt.
Je kunt ook nog een M.2 naar 2,5" adapter icm een M.2 SATA drive scoren. Misschien is dat dan een betere optie

• MarkII
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-02 23:37
Deze laptop heeft zelfs plek voor 2 drives.
Dus je kan er ook een SSD bijzetten en de oude HD blijven gebruiken voor massa-opslag.

• James85
Vandaag een Samsung 860 EVO 1TB SSD geplaatst en Windows 10 erop gezet. Wat een wereld van verschil qua snelheid! Ik kan het iedereen aanraden :-) Nogmaals bedankt voor alle reacties.
MarkII schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:48:
Deze laptop heeft zelfs plek voor 2 drives.
Dus je kan er ook een SSD bijzetten en de oude HD blijven gebruiken voor massa-opslag.
Daar kwam ik vandaag ook achter bij de installatie van de SSD. Ik ben nu van plan een benodigde tray te kopen en de oude HDD voor massa-opslag te gaan gebruiken.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:19
James85 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 00:15:
Vandaag een Samsung 860 EVO 1TB SSD geplaatst en Windows 10 erop gezet. Wat een wereld van verschil qua snelheid! Ik kan het iedereen aanraden :-) Nogmaals bedankt voor alle reacties.

[...]

Daar kwam ik vandaag ook achter bij de installatie van de SSD. Ik ben nu van plan een benodigde tray te kopen en de oude HDD voor massa-opslag te gaan gebruiken.
Volgens mij had je het al begrepen, maar de HDD moet dus op de plek van de DVD kopen. Dat is vaak een langzamere aansluiting. Een HDD trekt SATA150 in het algemeen toch niet vol. Een SSD daarentegen heeft vaak echt maar net voldoende aan sata600.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee