Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beginnen met Domoticz. Aansluiten slimme stekkers na tuya co

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-10 17:59
Dit weekend eens gebruikt om te rommelen met wat slimme stekkers die ik had liggen. Deze bleken tuya te gebruiken, dus succesvol een tuya convert naar Tasmota 9.1.0 gedaan. Daarbij een oude pi gepakt met het idee deze als aansturing te gebruiken en in eerste instantie daarop de meest recente versie van Domoticz 20.2 geïnstalleerd. Voor beide taakjes goede tutorials gevonden, maar nu lukt het me niet de twee eindjes aan elkaar te knopen.

Mijn vermoeden is dat dit aan MQTT ligt. Ik heb hier e.a. over gelezen en gecheckt via services --status-all of dit op de pi draait. In Tasmota het IP adres aangepast zodat deze naar de pi met Domoticz verwijst, maar het hoe en waarom van de overige velden is mij nog onduidelijk.
- hoe bepaal ik de juiste poort?
- ik zie een user en wachtwoord, is er een standaard? En belangrijker misschien, moet ik dit niet configureren t.b.v. security?
- wat is het doel van de velden topic en full topic?

Daarnaast moet ik e.a. uitvoeren in Domoticz om de stekker te herkennen.
- moet ik een hardware dummy maken? Kan iemand me uitleggen waarom?
- hoe leg ik precies de verbinding met de stekker?

Hopelijk kunnen jullie me iets verder helpen. Dank!

Beste antwoord (via DutchDisturbed op 06-01-2021 17:57)

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
DutchDisturbed schreef op maandag 14 december 2020 @ 07:29:
Ik zie nu wel ook iets over het aanmaken van een lan gateway in de hardware sectie van Domoticz? De tutorial die ik had gevonden zei daar niks over, dus dat kan het best zijn... vanavond even testen.
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Je moet die gateway toevoegen in Domoticz hardware setup.

Alle reacties

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11 23:48

MsG

Forumzwerver

Draai je wel een MQTT-server? Welke MQTT-broker heb je geïnstalleerd?

Mosquitto is bijvoorbeeld wel een veelgebruikte.

De standaardpoort van MQTT is 1883 (onversleuteld).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• DutchDisturbed
Ja sorry. Niet helemaal duidelijk. Ik heb bij installatie aangegeven dat Mosquitto meegenomen moest worden en met status all zag ik dat de service ook daadwerkelijk draait.

Je kunt bij devices een apparaat herkennen, maar daar komt niets naar voren en ook in de Domoticz log zie ik geen inkomende verbinding.

[ Voor 28% gewijzigd door DutchDisturbed op 13-12-2020 13:26 ]

• jobr
DutchDisturbed schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:25:
Ja sorry. Niet helemaal duidelijk. Ik heb bij installatie aangegeven dat Mosquitto meegenomen moest worden en met status all zag ik dat de service ook daadwerkelijk draait.

Je kunt bij devices een apparaat herkennen, maar daar komt niets naar voren en ook in de Domoticz log zie ik geen inkomende verbinding.
Heb je aan domoticz wel de MQTT gateway toegevoegd?
En dit ook gelezen?

• DutchDisturbed
jobr schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:01:
[...]
Heb je aan domoticz wel de MQTT gateway toegevoegd?
En dit ook gelezen?
Danku!
Beide gelezen, maar in dat eerste artikel staat ook
Please note that the current Domoticz SDCard image has this included, and you do not need to install any software.
En wanneer ik dus nogmaals e.a. installeer wordt ook steeds aangegeven dat het al de nieuwste versie is. Maar misschien dat ik iets heb gemist.

Het tweede artikel heb ik inderdaad gezien, maar daar komen mijn vragen juist uit. de Tasmota config ziet er nu anders uit, maar ik zoek ook iets meer context om te begrijpen wat er gebeurt.
Ik zie nu wel ook iets over het aanmaken van een lan gateway in de hardware sectie van Domoticz? De tutorial die ik had gevonden zei daar niks over, dus dat kan het best zijn... vanavond even testen.

Acties:
  • Beste antwoord

• jobr
DutchDisturbed schreef op maandag 14 december 2020 @ 07:29:
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Je moet die gateway toevoegen in Domoticz hardware setup.
Pagina: 1