Kunnen er misschien wat mensen mee denken over onze installatie, of er ruimte voor verbetering is?
Opbrengst buiten de zomer om valt het wat tegen, en nu helemaal. Een kleinere setup die op 35 graden is geïnstalleerd van een vriend haalde op een zonnige winter dag > 6kw, terwijl bij mij < 2kw haalde. Geen eerlijke vergelijking natuurlijk maar ter voorbeeld.
Setup schets:
11x dmegc 335w panelen, string van 5 (groen in verlengde van het huis) en string van 6 (rood tegen het huis aan)
13 graden opstelling plat dak 170 graden zuid oost.
Hosola brighter 3680 omvormer.
Probleem schets:
Hoe lager de zon komt te staan hoe meer schaduw ze pakken van elkaar, onze afvoer pijp rond 1300 en erna de schuur van de buren rond in na middag.
Tevens in de zomer komt de rij die tegen het huis aan ligt ook in de schaduw vanaf +-1730, en valt de string van 6 rap uit, de string van 5 gaat nog even door.
Mijn plan erover:
-optimizers er op te zetten, maar ik lees hier toch wat negatieve berichten over. ( 1* ivm de afvoer pijp of voor alle?)
-1 paneel van groep wisselen, daar komt zomers wel lang de zon op maar de rest van de string in de schaduw dus valt het uit.
Opbrengst buiten de zomer om valt het wat tegen, en nu helemaal. Een kleinere setup die op 35 graden is geïnstalleerd van een vriend haalde op een zonnige winter dag > 6kw, terwijl bij mij < 2kw haalde. Geen eerlijke vergelijking natuurlijk maar ter voorbeeld.
Setup schets:
11x dmegc 335w panelen, string van 5 (groen in verlengde van het huis) en string van 6 (rood tegen het huis aan)
13 graden opstelling plat dak 170 graden zuid oost.
Hosola brighter 3680 omvormer.
![]() | ![]() | ![]() |
Probleem schets:
Hoe lager de zon komt te staan hoe meer schaduw ze pakken van elkaar, onze afvoer pijp rond 1300 en erna de schuur van de buren rond in na middag.
Tevens in de zomer komt de rij die tegen het huis aan ligt ook in de schaduw vanaf +-1730, en valt de string van 6 rap uit, de string van 5 gaat nog even door.
Mijn plan erover:
-optimizers er op te zetten, maar ik lees hier toch wat negatieve berichten over. ( 1* ivm de afvoer pijp of voor alle?)
-1 paneel van groep wisselen, daar komt zomers wel lang de zon op maar de rest van de string in de schaduw dus valt het uit.
[ Voor 2% gewijzigd door wortelsky op 13-12-2020 12:46 . Reden: Extra info ]
:strip_exif()/f/image/8khsbh5JSWVLGPlzhbzQwej3.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/PHodjC3m9d8BEnQ3vsbmlaCM.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/dd48S7cgeHlWCkZXyPBMubH8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/NJGQzEs6fAZwJ9BsX4vrobqj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b4KSUIfbDEmGt4FFclbOrqMp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YdmXwERkPjBK0NGFRVNCDt6O.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/18d5cm38ZT0Xy0lQ7fb78KOp.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/R163X9FHdh5EYlXU7MlHUsoV.jpg?f=fotoalbum_tile)