Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• wortelsky
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-11 21:41
Kunnen er misschien wat mensen mee denken over onze installatie, of er ruimte voor verbetering is?

Opbrengst buiten de zomer om valt het wat tegen, en nu helemaal. Een kleinere setup die op 35 graden is geïnstalleerd van een vriend haalde op een zonnige winter dag > 6kw, terwijl bij mij < 2kw haalde. Geen eerlijke vergelijking natuurlijk maar ter voorbeeld.

Setup schets:
11x dmegc 335w panelen, string van 5 (groen in verlengde van het huis) en string van 6 (rood tegen het huis aan)
13 graden opstelling plat dak 170 graden zuid oost.
Hosola brighter 3680 omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZYoCnbFu384gCuJWewef0hl9SU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8khsbh5JSWVLGPlzhbzQwej3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDWcyTmQNXdkORTsIhOjlD1TBbM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHodjC3m9d8BEnQ3vsbmlaCM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEI97G1MznY5Vq5rnGDS655dmco=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dd48S7cgeHlWCkZXyPBMubH8.jpg?f=fotoalbum_tile

Probleem schets:
Hoe lager de zon komt te staan hoe meer schaduw ze pakken van elkaar, onze afvoer pijp rond 1300 en erna de schuur van de buren rond in na middag.

Tevens in de zomer komt de rij die tegen het huis aan ligt ook in de schaduw vanaf +-1730, en valt de string van 6 rap uit, de string van 5 gaat nog even door.

Mijn plan erover:
-optimizers er op te zetten, maar ik lees hier toch wat negatieve berichten over. ( 1* ivm de afvoer pijp of voor alle?)
-1 paneel van groep wisselen, daar komt zomers wel lang de zon op maar de rest van de string in de schaduw dus valt het uit.

[ Voor 2% gewijzigd door wortelsky op 13-12-2020 12:46 . Reden: Extra info ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:55
Ik denk niet dat de schaduw het probleem is, maar de strings met (te) weinig zonnepanelen. Ik zou gewoon 1 string van 11 panelen maken en dan als een paneel echt last heeft van schaduw, dat paneel voorzien van een optimizer.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@GioStyle De hosola heeft niet het volle vermogen op 1 ingang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SXSNzezan3Tyf9oKnbWebpQCpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJGQzEs6fAZwJ9BsX4vrobqj.jpg?f=fotoalbum_large

Hoeveel panelen passen er nog bij? (geen rekening houden met de schoorsteen)
Een SMA heeft shadefix, die gaat prima om met harde schaduw.
Hoe meer panelen in de string hoe beter.
Meer panelen leveren meer op dan optimizers

Een platdak kan je ook niet vergelijken met een schuindak in de winter.
Het schuindak is dan altijd efficienter ivm lage stand zon.

[ Voor 94% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-12-2020 09:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Denk dat de afvoerpijp van je houtkachel de grootste belemmering vormt. Hoe erg ben je daaraan gehecht?

A'dam PVOutput

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Als je dak goed toegankelijk is, zou je kunnen verkennen of het mogelijk is om je panelen in de winterperiode van hoek te veranderen. In landen die nog noordelijker liggen wordt dat vaak gedaan met installaties die ergens vrij staan. Je moet dan wel rekening houden met het goed vastzetten van je panelen.
Ook in de zomermaanden kan je dan je opbrengst verhogen door meer richting die 36 graden te gaan.
Verder kan je de opstelling wellicht zo flexibel maken dat het ook mogelijk wordt om een west-oost opstelling te maken als de salderingsregeling minder gunstig wordt. Volgens mij kan dat het beste met zo'n bevestigingssysteem met een kunststof bak waarom je paneel zit.
Gezien het feit dat het allemaal al netjes op een systeem zit is de makkelijkste (ook duurste) oplossing simpelweg meer panelen op je dak te leggen :P

[ Voor 16% gewijzigd door chrisborst op 13-12-2020 10:10 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:33
Een hosola kan niet met korte string van 5/6 overweg, heb hem zelf ook gehad.
Knoop ze maar eens aan elkaar tot string van 11 en vergelijk dan nog maar eens met je vriend.
Weet je hoe dat moet?

1 PVoutput . Dongen NB

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
reneeke1970 schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:11:
Een hosola kan niet met korte string van 5/6 overweg, heb hem zelf ook gehad.
AUijtdehaag schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:15:
De hosola heeft niet het volle vermogen op 1 ingang.
handige combi _O-

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@twain4me Tel daar nog geen schaduwmanagement bij op en het plaatje is compleet.
Buren hebben een hosola en ik kan mooi vergelijken.

@wortelsky wat plaatjes/grafiekjes van de Vmpp per ingang (en eventueel het vermogen) zou wel handig zijn.
Als ze uberhaupt uit te lezen zijn. (solarman?)

[ Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-12-2020 10:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• reneeke1970
Is prima combi, y-stekker er tussen op de twee mpp en klaar, detecteert ie automatisch.

1 PVoutput . Dongen NB

• wortelsky
Bedankt allemaal voor jullie input.

De hosola is het type brighter. Zie toegevoegd bestand. Daaruit lees ik uit dat hij prima geschikt is voor zowel 1 als 2 string gebruik voor mijn situatie? Ik heb voor 2 gekozen zodat schaduw op het ene deel de andere niet beïnvloed. Dat was mijn afweging tegen het hogere rendament met meer spanning op 1 string. Afgelopen zomer (start in juni tm sep) werkte dit naar mijn idee wel heel goed, over de 100% soms zelfs.

De kachel pijp ben ik wel aan gehecht. Ik zit te denken aan de opties als om in te korten, opschuiven of een knik horizontaal van een meter. Maar dubbelwandig is hardstikke prijzig dus of het uit kan is dan de vraag.

Het dak is heel goed begaan baar. Dus flexibel kantelen is een optie, ga daar over nadenken. Zorgt wel voor meer belasting op het dak ivm lekkage misschien.

De strings aan elkaar lussen is wel een snelle goedkope oplossing met wat tijdelijk kabel werk om te testen lijkt mij.

Tevens was mijn doel om een systeem te creëren om gemiddeld zoveel mogelijk eruit te halen ( vandaar 2 strings) niet in piek vermogen. Misschien is dat verkeerd gedacht? Voltages zijn hoog genoeg om op te starten dus meer is niet de oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mq4NU2WpRt6MefAnG6GakSny_u8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b4KSUIfbDEmGt4FFclbOrqMp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door wortelsky op 13-12-2020 12:50 ]

• wortelsky
AUijtdehaag schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:21:
@twain4me Tel daar nog geen schaduwmanagement bij op en het plaatje is compleet.
Buren hebben een hosola en ik kan mooi vergelijken.

@wortelsky wat plaatjes/grafiekjes van de Vmpp per ingang (en eventueel het vermogen) zou wel handig zijn.
Als ze uberhaupt uit te lezen zijn. (solarman?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYmC1H_fegQMs1b-xDGq1kAAfIg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YdmXwERkPjBK0NGFRVNCDt6O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6N8URG-gjiOSOIhb3R9sb-d5sw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18d5cm38ZT0Xy0lQ7fb78KOp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBELgQzNHq736t0nhe00c5MNMJg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R163X9FHdh5EYlXU7MlHUsoV.jpg?f=fotoalbum_tile

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wortelsky schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:32:

Het dak is heel goed begaan baar. Dus flexibel kantelen is een optie, ga daar over nadenken. Zorgt wel voor meer belasting op het dak ivm lekkage misschien.
geeft ook meer schaduw. voordeel van een grotere hoek is meer opbrengst per paneel een lagere hoek wil zeggen dat de panelen dichterbij kunnen staan en je dus meer jaaropbrengst van het dak af kan krijgen.
als de hosola niet met schaduw kan omgaan lijkt mij meer schaduw geen handige optie.

heb je al in kaart hoeveel je denkt te verliezen. nog een week en dan hebben we de korste dag te pakken. en daarna gaan met name de platte panelen het elke dag een beetje beter doen.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Denk dat inkorten van de kachelpijp je veel meer vrijheid geeft wat betreft plaatsing. Geen idee hoe kort die zou mogen zijn wat betreft regelgeving en ook voor voldoende trek.

A'dam PVOutput

• reneeke1970
wortelsky schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:32:
Bedankt allemaal voor jullie input.

De hosola is het type brighter. Zie toegevoegd bestand. Daaruit lees ik uit dat hij prima geschikt is voor zowel 1 als 2 string gebruik voor mijn situatie? Ik heb voor 2 gekozen zodat schaduw op het ene deel de andere niet beïnvloed. Dat was mijn afweging tegen het hogere rendament met meer spanning op 1 string. Afgelopen zomer (start in juni tm sep) werkte dit naar mijn idee wel heel goed, over de 100% soms zelfs.

De kachel pijp ben ik wel aan gehecht. Ik zit te denken aan de opties als om in te korten, opschuiven of een knik horizontaal van een meter. Maar dubbelwandig is hardstikke prijzig dus of het uit kan is dan de vraag.

De strings aan elkaar lussen is wel een snelle goedkope oplossing met wat tijdelijk kabel werk om te testen lijkt mij.

Tevens was mijn doel om een systeem te creëren om gemiddeld zoveel mogelijk eruit te halen ( vandaar 2 strings) niet in piek vermogen. Misschien is dat verkeerd gedacht? Voltages zijn hoog genoeg om op te starten dus meer is niet de oplossing?

[Afbeelding]
Extra kabels? Gewoon bij omvormer door lussen.
Kijken alle panelen wel dezelfde richting op?

1 PVoutput . Dongen NB

• wortelsky
reneeke1970 schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:29:
[...]

Extra kabels? Gewoon bij omvormer door lussen.
Kijken alle panelen wel dezelfde richting op?
Extra kabels begrijp ik niet? Bedrading dat er ligt is prima en functioneert ook wel (6mm BTW)? Panelen staan allemaal zelfde richting op.

• reneeke1970
wortelsky schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:19:
[...]

Extra kabels begrijp ik niet? Bedrading dat er ligt is prima en functioneert ook wel (6mm BTW)? Panelen staan allemaal zelfde richting op.
Dat zeg je zelf dat je extra kabel nodig hebt om er 11 van te maken. Maar dat hoeft niet want je lust ze bij de omvormer gewoon door. Kun je nu al doen bij wijze van....

1 PVoutput . Dongen NB

• wortelsky
reneeke1970 schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:05:
[...]

Dat zeg je zelf dat je extra kabel nodig hebt om er 11 van te maken. Maar dat hoeft niet want je lust ze bij de omvormer gewoon door. Kun je nu al doen bij wijze van....
A zo bedoelt u. Ik had zelf ingedachte om de groepen op dak aan elkaar te lussen, maar bij de omvormer kan natuurlijk ook, zo had ik had niet bekeken.

Wachten tot donker is, beide schakelaars om van omvormer en die naar de meterkast en vervolgens de plus van groep 1 aan de min van groep 2, en dan die 2 over zijn op 1 groep? Twee y splitters erop en meer is het niet?

[ Voor 3% gewijzigd door wortelsky op 13-12-2020 17:05 ]

• reneeke1970
wortelsky schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:39:
[...]

A zo bedoelt u. Ik had zelf ingedachte om de groepen op dak aan elkaar te lussen, maar bij de omvormer kan natuurlijk ook, zo had ik had niet bekeken.

Wachten tot donker is, beide schakelaars om van omvormer en naar de meterkast en vervolgens de plus van groep 1 aan de min van groep 2, en dan die 2 over zijn op 1 groep?
Ja dat klopt precies, en als dat goed blijkt te werken moet er later nog een y-stekker tussen, maar dat is pas van belang als je boven de 2200 watt uitkomt, ergens in april ofzo....

1 PVoutput . Dongen NB

• wortelsky
reneeke1970 schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:06:
[...]

Ja dat klopt precies, en als dat goed blijkt te werken moet er later nog een y-stekker tussen, maar dat is pas van belang als je boven de 2200 watt uitkomt, ergens in april ofzo....
In deze situatie is het 1 serie maar tot 2200watt? Wat bepaalt hier dat limiet? De specs van het eerste bestand was onjuist, ik heb een andere gepost waar geen 2200 per kanaal wordt aangehaald?

Icm met y splitters maak je er soort parallel systeem van op 1 tracker, en dan zit je met ongelijkheid van de panelen? Of zie ik dat verkeerd

[ Voor 9% gewijzigd door wortelsky op 13-12-2020 17:54 ]

• reneeke1970
wortelsky schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:19:
[...]

In deze situatie is het 1 serie maar tot 2200watt? Wat bepaalt hier dat limiet? De specs van het eerste bestand was onjuist, ik heb een andere gepost waar geen 2200 per kanaal wordt aangehaald?

Icm met y splitters maak je er soort parallel systeem van op 1 tracker, en dan zit je met ongelijkheid van de panelen? Of zie ik dat verkeerd
Zou kunnen dat een mtl of een mtl-s een ander model is . Ik zou zeggen gewoon proberen en je ziet het vanzelf als hij begrenst.

Met de y stekker zet je de twee trackers parallel, de twee plus, en de twee min aan elkaar. String blijft gewoon 11 stuks.
Zo word het vermogen verdeelt en kan de omvormer gewoon tot zijn maximum kunnen gaan.

1 PVoutput . Dongen NB

• wortelsky
reneeke1970 schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:49:
[...]

Zou kunnen dat een mtl of een mtl-s een ander model is . Ik zou zeggen gewoon proberen en je ziet het vanzelf als hij begrenst.

Met de y stekker zet je de twee trackers parallel, de twee plus, en de twee min aan elkaar. String blijft gewoon 11 stuks.
Zo word het vermogen verdeelt en kan de omvormer gewoon tot zijn maximum kunnen gaan.
Ok ga het proberen. Bedankt! Ben benieuwd

• reneeke1970
wortelsky schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:12:
[...]

Ok ga het proberen. Bedankt! Ben benieuwd
Ik ook, mocht je merken dat je meer schaduw problemen hebt dan je dacht, dan kun je gaan denken of optimisers hun geld waard zijn, of misschien een andere omvormer met beter schaduw management, want hosola is daar geen ster in......

Maar in de basis moet je de omvormer voorzien van een goeie string spanning zodat de mpp zijn werk kan doen. En dat doe je nu

1 PVoutput . Dongen NB

• wortelsky
Zaakje is aangepast, en ga het monitoren. Wat wel vreemd is wat nu pas opvalt is dat ze rood voor min en zwart voor plus hebben gebruikt..... Beetje onhandig, werkt wel maar onveiliger met de stekkers loshalen?

• reneeke1970
wortelsky schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:15:
Zaakje is aangepast, en ga het monitoren. Wat wel vreemd is wat nu pas opvalt is dat ze rood voor min en zwart voor plus hebben gebruikt..... Beetje onhandig, werkt wel maar onveiliger met de stekkers loshalen?
Niet echt handig nee, doe je er wat kleur tape omheen.
Maar uh..... Ze zijn toch toevallig niet echt verwisseld, je had gewoon op pv1 en pv2 een 150/180 volt?
Of ben je niet door menu gewandeld?

Kijk anders straks voor zekerheid of ie 330 volt aan geeft?

[ Voor 5% gewijzigd door reneeke1970 op 14-12-2020 04:58 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• wortelsky
reneeke1970 schreef op maandag 14 december 2020 @ 04:57:
[...]

Niet echt handig nee, doe je er wat kleur tape omheen.
Maar uh..... Ze zijn toch toevallig niet echt verwisseld, je had gewoon op pv1 en pv2 een 150/180 volt?
Of ben je niet door menu gewandeld?

Kijk anders straks voor zekerheid of ie 330 volt aan geeft?
De voltages klopte wel in de app. Paar posts terug wat plaatjes van geplaatst trouwens.

• reneeke1970
wortelsky schreef op maandag 14 december 2020 @ 06:16:
[...]

De voltages klopte wel in de app. Paar posts terug wat plaatjes van geplaatst trouwens.
Ja dat ziet er goed uit, zitten de stekkers in ieder geval goed

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1