Ervaring met Tron script

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-05 07:09
Gisteren kwam ik Tron (script) tegen en schijnt vrij goed virussen/spyware/malware te kunnen verwijderen en tevens nuttig om je PC zo af en toe door te laten scannen.

Nadeel is dat het vrij lang kan duren (lees uren)

Kon niet echt wat vinden op Tweakers en benieuwd of er Tweakers zijn die er ervaring mee hebben.
https://www.reddit.com/r/TronScript/

Lees op zich goede verhalen maar gaat niet altijd goed dus een backup is belangrijk, maar ja dat is altijd belangrijk ;) Op YouTube ook wat filmpjes te vinden over de werken.

Maar altijd handig als er ervaring is door Tweakers.

Tron is a script that "fights for the User."

It aims to automate ~87% of the tedious work in getting a badly-running Windows system back on its feet (clicking "next" in a/v scan windows, etc); with much left to the discretion of the tech.

It is built with heavy reliance on community input and updated regularly.

It is NOT a system optimization or "baseline" script.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
Even kort door reddit heen gebladerd en een terechte opmerking waar ik ook aan dacht als dit uren kan duren met de mogelijkheid dat:
1) het niet werkt
2) meer werk genereert want Windows doet BSOD

Je kan dan beter een Windows systeem herstel uitvoeren met behoud van data. Of reinstall als je belangrijke zaken apart hebt staan.

Dus wmb onzinnig om hier mee bezig te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:10
Ik heb het even doorgelezen op:
https://github.com/bmrf/t...er/README.md#stage-0-prep (stages in de handleiding).

En als ik dan bij 4 kom en daar staat:
  1. System File Checker: Microsoft utility for checking the filesystem for errors and attempting to repair if found. Tron runs this on Windows Vista and up only (XP and below require a reboot)
  2. DISM image check & repair: Microsoft utility for checking the Windows Image Store (sort of a more powerful System File Checker). Windows 8 and up only
Dan heb ik zoiets van nee. De dism repair (dism /online /cleanup-image /restorehealth) repareert de image store (voor het geval die corrupt is) met de laatste files van Windows Update / de backup store. Deze image store is weer het onderdeel wat door System File Checker gebruikt wordt (waar restores vandaan gehaald worden indien dat nodig is).

Verder worden er teveel dingen gedaan die ik liever handmatig zou doen en of überhaupt niet zou willen uitvoeren dus zoals dit script er nu uit ziet zou ik deze nooit gebruiken. (Zoals telemetry uit Windows slopen met onbekendheid of dit zorgt dat je de volgende Update van Windows 10 weer eens niet binnen kan halen, OneDrive uit Windows slopen, wat als ik deze nou wel gebruik?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:32

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Het nadeel van dit soort scripts is dat je van te voren eigenlijk niet goed weet wat er gaat gebeuren (tenzij je het script helemaal doorneemt indien mogelijk) en er soms keuzes worden gemaakt die niet optimaal zijn. Als ik op Reddit kijk zie ik zaken genoemd worden waarvan ik denk "doe maar niet indien niet nodig". Stark geeft hiervoor al een aantal punten aan. Acties als defragmenteren hebben ook niets met malware verwijdering te maken. Ik begin er in ieder geval niet aan. Handmatige acties waarbij je weet wat je doet en waarbij je zelf de belangrijke keuzes kan maken zijn vrijwel altijd beter.

Sidenote; ik lees op Reddit best wat reacties van mensen die problemen hebben met het script, crashes, oneindig blijven lopen etc.

Let op dat het script ook een VSS purge uitvoert; heb je dit later nodig dan ben je in de aap gelogeerd; weg is weg.

Clear Windows event logs vind ik ook zeer discutabel. Ook worden er zaken uitgezet of aangepast die nauwelijks of geen nut hebben maar je systeem wel negatief kunnen beïnvloeden.

Mijn persoonlijke advies; met een behoorlijke boog om dit soort scripts / tools heen lopen.

[ Voor 20% gewijzigd door Bor op 24-12-2020 10:16 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-05 07:09
Punt is helemaal duidelijk. Leek mij in bepaalde gevallen handig maar inderdaad het onverwachte resultaat hield mij ook daarin tegen.

Dank voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trezzy
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-09-2024
Dit is een oud topic maar wil er toch mijn ervaring delen.

Heb laatst een situatie gehad dat een pc zo vol stond met virussen en andere rotzooi. Dat het gewoon onwerkbaar was geworden en waar de gebruiker zoiets had, ik heb er zoveel jaar data op staan en heel veel snel koppelingen en hij snapte dat er iets moest gebeuren maar geen zin in had om opnieuw te beginnen. hij wilde dat ik een nieuwe iso trekken als het fout ging. Wat hij niet wilde is windows weer opnieuw installeren of terug zetten met mogelijke verliezen.

Na het trekken van een iso met clonezilla, ben ik met tron aan de slag gegaan.

Downloaden ff instructies doorlezen en starten van af de desktop met het intypen van "I AGREE" heeft het totaal zoon 6 uur geduurd voordat hij klaar was

De enige klacht die meneer had na afloop was 6 uur later dat zijn icoontjes niet meer gesorteerd waren op zijn desktop en cookies allemaal verdwenen waren.

Was het dit waard. Voor mij wel want het heeft me maar 30 min werk gekost om de iso te trekken en tron te starten.

De pc liep weer als een zonnetje en meteen wel weer een iso getrokken voor het geval dat het nodig was. dit heb ik niet mee genomen in de eerdere 30 min.

zover ik weet doet tron niks anders dan de meest belangrijke gratis trial virus scanners gebruiken database updaten en scannen. mocht hij wat vinden dan kan hij deze ook verwijderen.

Al met al lazy uitgevoerd en tevens tevreden over het resultaat. Van tig pop-ups en irritant CPU 100% fan geluid naar een normaal werkende windows.

Tronscript in 2022 is voor mij een blijvertje:
https://www.reddit.com/r/TronScript/
Pagina: 1